World of Warcraft med ASUS GTX 480

Permalänk
Medlem

World of Warcraft med ASUS GTX 480

Tjenare!
Idag köpte jag Asus GTX 480, det var märkbart bättre FPS på alla andra spel som Crysis/Bad Company2 etc.
Men på WoW kan jag faktiskt inte märka störra skillnad från mitt förra GTX 275. Någon anledning?

Permalänk
Medlem

Kanske att WoW redan var maxat med GTX275 och inte använder mer prestanda. Kolla så inte v-sync är på...

Permalänk
Medlem

WoW var maxat med båda korten, och jag förväntade mig betydligt mer FPS med GTX 480. Men den skillnaden märker jag inte, har testat med och utan v-sync

Permalänk
Medlem

spela roll, att hålla över 60 fps konstant i alla lägen är allt som behövs.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Jag vet! Men jag låg på 40-55 FPS med GTX 480 i en vanlig Zon(Borean Thundra), tror att jag låg över det med GTX 275 ganska säkert. Har hört att WoW kanske syncar sämre med bättre kort? Alla funderingar/åsikter välkomnas varmt!

Permalänk
Medlem

Nollställ skiten och prova; flytta din Interface, WTF och Cache-mapp i installationsmappen till skrivbordet eller något annat kul ställe. Prova sen att dra igång bråten igen och se efter

Om du har skruvat upp shadows, prova även att dra ner den. Pressar ens rigg oproportionerligt mycke.

Permalänk
Medlem

WoW's grafikmotor har varit lite... obalanserad sedan TBC och bara blivit värre med WotLK, hoppas de kommer finslipa den med Cataclysm och göra så att man faktiskt kan spela det med en dator som klarar Crysis på Enthusiast (AA och Bloom/Blur av).

480 borde kunna sätta på shadows på max utan att gå under 60 fps i ens en 25 man raid, men som sagt denna motorn är nästan sämre optimerad än Crysis är just nu, hoppas på det bästa

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Troligtvis för ett 275 är bra nog för att maxxa wow i de flesta situationer. Wow belastar CPU betydligt med än GPU. Ville du öka fps i wow borde du istället köpt bättre CPU.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Vad har du för prolle? Gick från ca 40-60 fps utanför städer till 180+ när jag bytade från Amd athlon x2 2.5 ghz till i5 750. Kan även rekommendera att du skaffar dig totalt 4gb ram om du inte har det redan. ^^

Och ja, sänk shadows om du har den på högsta, har själv min på lägsta då jag tycker att WoWs nuvarande shadows ser riktigt dåligt ut samt att det tar så himla mycket.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Tjena Horph,

Augustini har tyvärr rätt. Om man tittar runt lite på nätet så konstaterar många tester att det är processorns frekvens som flaskhalsar WoW, såvida man har ett grafikkort med hyggligt minne på.

Misströsta inte ditt inköp, snart kommer expansionen med förbättrad grafik där ditt nya kort kommer väl till pass. Simma lugnt i Azeroth.

Permalänk
Medlem

mitt GTX460 klarar ju att hålla 60+ med alllt på ultra och påslaget så borde ju inte vara något problem med 480

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

mitt GTX460 klarar ju att hålla 60+ med alllt på ultra och påslaget så borde ju inte vara något problem med 480

Beror på upplösning och processor. Har TS en lite äldre/sämre processor kommer han inte upp i det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Här är min dator information om det skulle hjälpa. Btw, jag kör på blizzzards PTR just nu, inte Beta utan deras PTR inför patch 4.0.1. I alla fall, här nere är större delen av min rigg.
(Jag antar att det har något med det några nämnde att WoW inte syncar med bättre GpU's lika bra i nuläget, hoppas WoW syncar bättre i Cataclysm, för man tycker ju att man ska klara av WoW lätt när man leker med Crysis/Crysis warhead med allt på max och 8x Anti)
-------------------------------
OPERATING SYSTEM:
Windows 2.6.1.7600
----------------------------
CPU TYPE:
Intel® Core™ i7 CPU 860 @ 2.80GHz
------------------------------------------------------
CPU SPEED (GHZ):
2.82
---------------------------------------
SYSTEM MEMORY (GB):
4
-----------------------------------
VIDEO CARD MODEL:
NVIDIA GeForce GTX 480
---------------------------------------
VIDEO CARD DRIVER:
nvd3dum.dll
------------------------------
DESKTOP RESOLUTION:
1920x1080
---------------------------------
HARD DISK SIZE (GB):
931.51
---------------------------------------
HARD DISK FREE SPACE (GB):
755.23
----------------------------------

Permalänk
Medlem

Graffe har inte så enorm skillnad i wow.
Enda som är weird i wow är shadows, sänker man från MAX -> 1 snäpp innan max så får man enorm fps boost och det ser typ exakt likadant ut.
Ni får tänka på att motorn har 6 år på nacken typ.

Permalänk
Medlem

Mjo, stämmer väl

Permalänk

Jag håller tummarna för att deras nya grafikmotor (med stöd för dx11) kommer bli en bra och modern motor med stöd för SLI.

Permalänk

Om du kunde klocka din processor till 4ghz+ så kommer du märka stooor skillnad jämfört med nu då spelet är så extremkt cpu-krävande.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt va stört problem jag har då.
Trots att jag knappt spelar wow så köpte jag expansionen bara för att ha den ifall man fick för sig å spela.

Oavsett grafikinställning så laggar det till som fan om jag tittar snabbt åt sidan, och det är oberoende av plats jag står på.
Vad kan detta vara för fel?

Lägsta eller ultra spelar absolut ingen roll, båda flyter på alldeles utmärkt så länge man springer/flyger rakt fram eller om det är fullt med folk överallt.
Det är bara om man tittar omkring som man typ ser 2 bildrutor sen har man vänt sig om

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Skrivet av k1mzo:

Det är helt sjukt va stört problem jag har då.
Trots att jag knappt spelar wow så köpte jag expansionen bara för att ha den ifall man fick för sig å spela.

Oavsett grafikinställning så laggar det till som fan om jag tittar snabbt åt sidan, och det är oberoende av plats jag står på.
Vad kan detta vara för fel?

Lägsta eller ultra spelar absolut ingen roll, båda flyter på alldeles utmärkt så länge man springer/flyger rakt fram eller om det är fullt med folk överallt.
Det är bara om man tittar omkring som man typ ser 2 bildrutor sen har man vänt sig om

Låter som att du kanske borde installera om Drivrutinen eller stänga av "pre-render frames" i nvidias kontroll panel inställningar

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Nu får du gärna förklara bättre, hittade "Maximalt för-renderade bildrutor" var inställt på 3-globala inställningar.

Ska ja ta den på 0 eller? :S

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Skrivet av k1mzo:

Nu får du gärna förklara bättre, hittade "Maximalt för-renderade bildrutor" var inställt på 3-globala inställningar.

Ska ja ta den på 0 eller? :S

Yepp

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Det funkade inte tyvärr, skumt

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Låter som att du kanske borde installera om Drivrutinen eller stänga av "pre-render frames" i nvidias kontroll panel inställningar

Felet är inte pre-renders, eftersom dessa möjligtvis skulle ge gummisnoddseffekt men inte "hack".

Skrivet av k1mzo:

Nu får du gärna förklara bättre, hittade "Maximalt för-renderade bildrutor" var inställt på 3-globala inställningar.

Ska ja ta den på 0 eller? :S

Nej.

Skrivet av k1mzo:

Det funkade inte tyvärr, skumt

Inte ett dugg. Problemet du får är att du vänder dig om så fort att spelet helt plötsligt måste mata grafikkortet med en massa nya texturer allt på en gång.

WoW är inte gjort för bra datorer, har aldrig varit, och därför läser den inte in texturer som inte "behövs" till grafikkortets minne. Annars skulle spelet kräva mer än sina 128 MB minimum texturminne. Det begär dessutom inte information från servern om vad folk har på sig etc (vilket behövs för att rita high-LOD modellerna) om du inte tittar på dem eftersom detta skulle belasta internetuppkopplingen onödigt mycket.

När du sedan vänder dig om väldigt plötsligt på ställen med mycket folk/modeller runtomkring hinner spelet helt enkelt inte begära in och läsa in texturerna tillräckligt snabbt utan det "laggar till" eftersom det tar tid att; begära utrustningsinfo från servern, läsa in de komprimerade texturfilerna från hårddisken, behandla dem i CPU och sedan mata grafikkortet med dem.

Fördelen med detta är förstås att svaga datorer orkar driva spelet, nackdelen är att bra datorer inte kan utnyttjas ens i närheten av fullt ut.

Vill du bli av med (eller förminska) bekymret krävs snabbare internetuppkoppling och att spelet körs från SSD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Jag har en I7 920 på 4GHz med två 480s i SLI och min fps kan dimpa under 40 ibland..

Visa signatur

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Felet är inte pre-renders, eftersom dessa möjligtvis skulle ge gummisnoddseffekt men inte "hack".

Nej.

Inte ett dugg. Problemet du får är att du vänder dig om så fort att spelet helt plötsligt måste mata grafikkortet med en massa nya texturer allt på en gång.

WoW är inte gjort för bra datorer, har aldrig varit, och därför läser den inte in texturer som inte "behövs" till grafikkortets minne. Annars skulle spelet kräva mer än sina 128 MB minimum texturminne. Det begär dessutom inte information från servern om vad folk har på sig etc (vilket behövs för att rita high-LOD modellerna) om du inte tittar på dem eftersom detta skulle belasta internetuppkopplingen onödigt mycket.

När du sedan vänder dig om väldigt plötsligt på ställen med mycket folk/modeller runtomkring hinner spelet helt enkelt inte begära in och läsa in texturerna tillräckligt snabbt utan det "laggar till" eftersom det tar tid att; begära utrustningsinfo från servern, läsa in de komprimerade texturfilerna från hårddisken, behandla dem i CPU och sedan mata grafikkortet med dem.

Fördelen med detta är förstås att svaga datorer orkar driva spelet, nackdelen är att bra datorer inte kan utnyttjas ens i närheten av fullt ut.

Vill du bli av med (eller förminska) bekymret krävs snabbare internetuppkoppling och att spelet körs från SSD.

Listen to the all knowing yber geek of this forum.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Felet är inte pre-renders, eftersom dessa möjligtvis skulle ge gummisnoddseffekt men inte "hack".

Nej.

Inte ett dugg. Problemet du får är att du vänder dig om så fort att spelet helt plötsligt måste mata grafikkortet med en massa nya texturer allt på en gång.

WoW är inte gjort för bra datorer, har aldrig varit, och därför läser den inte in texturer som inte "behövs" till grafikkortets minne. Annars skulle spelet kräva mer än sina 128 MB minimum texturminne. Det begär dessutom inte information från servern om vad folk har på sig etc (vilket behövs för att rita high-LOD modellerna) om du inte tittar på dem eftersom detta skulle belasta internetuppkopplingen onödigt mycket.

När du sedan vänder dig om väldigt plötsligt på ställen med mycket folk/modeller runtomkring hinner spelet helt enkelt inte begära in och läsa in texturerna tillräckligt snabbt utan det "laggar till" eftersom det tar tid att; begära utrustningsinfo från servern, läsa in de komprimerade texturfilerna från hårddisken, behandla dem i CPU och sedan mata grafikkortet med dem.

Fördelen med detta är förstås att svaga datorer orkar driva spelet, nackdelen är att bra datorer inte kan utnyttjas ens i närheten av fullt ut.

Vill du bli av med (eller förminska) bekymret krävs snabbare internetuppkoppling och att spelet körs från SSD.

Sitter på en Corsair F120 SSD med 100/100 fiber

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Felet är inte pre-renders, eftersom dessa möjligtvis skulle ge gummisnoddseffekt men inte "hack".

Nej.

Inte ett dugg. Problemet du får är att du vänder dig om så fort att spelet helt plötsligt måste mata grafikkortet med en massa nya texturer allt på en gång.

WoW är inte gjort för bra datorer, har aldrig varit, och därför läser den inte in texturer som inte "behövs" till grafikkortets minne. Annars skulle spelet kräva mer än sina 128 MB minimum texturminne. Det begär dessutom inte information från servern om vad folk har på sig etc (vilket behövs för att rita high-LOD modellerna) om du inte tittar på dem eftersom detta skulle belasta internetuppkopplingen onödigt mycket.

När du sedan vänder dig om väldigt plötsligt på ställen med mycket folk/modeller runtomkring hinner spelet helt enkelt inte begära in och läsa in texturerna tillräckligt snabbt utan det "laggar till" eftersom det tar tid att; begära utrustningsinfo från servern, läsa in de komprimerade texturfilerna från hårddisken, behandla dem i CPU och sedan mata grafikkortet med dem.

Fördelen med detta är förstås att svaga datorer orkar driva spelet, nackdelen är att bra datorer inte kan utnyttjas ens i närheten av fullt ut.

Vill du bli av med (eller förminska) bekymret krävs snabbare internetuppkoppling och att spelet körs från SSD.

Jag kör från en vanlig hårddisk och 2 mbit uppkoppling , hackar aldrig fast

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Antielefant
Skrivet av k1mzo:

Sitter på en Corsair F120 SSD med 100/100 fiber

Vilket, ironiskt nog, inte säger någonting. Jag har sett gott om 100/100-fiber som har högre latens än 24/1 ADSL, speciellt i stadsnät.

Har du verkligen WoW på SSD'n, eller ligger det på en mekanisk disk?
Vad har du för ping mot WoW-servern?

Är båda bra rekommenderar jag att du antingen stänger av shadows (vilket brukar hjälpa), drar ner mängden High-LOD modeller eller låter bli att göra 180'or i ett segt MMO.

Skrivet av Twister86:

Jag kör från en vanlig hårddisk och 2 mbit uppkoppling , hackar aldrig fast

Inte mitt heller, och jag har aldrig haft WoW på SSD och sitter med Telia Bredband.

Dock har jag andra bekanta som inte har det så enkelt, och inte sällan är det folk med bättre burkar eller bättre uppkopplingar än jag.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilket, ironiskt nog, inte säger någonting. Jag har sett gott om 100/100-fiber som har högre latens än 24/1 ADSL, speciellt i stadsnät.

Har du verkligen WoW på SSD'n, eller ligger det på en mekanisk disk?
Vad har du för ping mot WoW-servern?

Är båda bra rekommenderar jag att du antingen stänger av shadows (vilket brukar hjälpa), drar ner mängden High-LOD modeller eller låter bli att göra 180'or i ett segt MMO.

Inte mitt heller, och jag har aldrig haft WoW på SSD och sitter med Telia Bredband.

Dock har jag andra bekanta som inte har det så enkelt, och inte sällan är det folk med bättre burkar eller bättre uppkopplingar än jag.

Jag skulle väl inte säga att jag har en SSD om inte wow låg på den va?
Och nej detta spelar ingen roll om jag använder mitt 100/100 fiber eller 100/10 comhem (har dubbla bredband 2 månader) ca 90-110ms har jag på servern.
Shadows är avstängt men det hjälper ingenting, och det spelar ingen roll om jag gör 10 eller 180 graders svängningar.

Edit: Om detta hade varit ett spel som jag var helt galen i hade jag fått ryck vid det här laget, nu är jag mest bara besviken och allmänt trött på att ha lagt ner ett X antal pengar på expansioner och månadskostnader för att upptäcka att spelet blir laggigare och laggigare trots att man byter dator.
Min förra dator som jag spelade TBC på var en P4 2.8 ghz med ett X1950 PRO 512 och 2gig i ram, där var det inga problem. Visst nu har jag fått förklaringen på varför nyare inte fungerar lika bra men det är skamligt för ett spel som de genererar inkomst på genom månadsavgifter etc

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Som någon redan har nämn i tråden innan.

Testa med att ta bort WTF och interface foldern, se om det hjälper så att allt resetas.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200