Permalänk
Medlem

Hur varmt får grafikkortet bli?

Tja! jag ahr ett geforce 6600 256mb som jag håller på att klocka lite...
någon som vet hur varmt ett grafikkort får va?
och vid vilken temp ska man sluta att klocka?
är 49 grader farligt eller går det dra på mera? de e 49 efter man lirat typ fear och most wanted

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk

70 grader börjar bli ohälsosamt för kortet. Så för dig är det ingen fara.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Re: Hur varmt får grafikkortet bli?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abramion
Tja! jag ahr ett geforce 6600 256mb som jag håller på att klocka lite...
någon som vet hur varmt ett grafikkort får va?
och vid vilken temp ska man sluta att klocka?
är 49 grader farligt eller går det dra på mera? de e 49 efter man lirat typ fear och most wanted

49 grader är inget att bry sig om, dagens "highend kort" går ju i 70-8x grader med stockkylaren

Permalänk
Medlem

ok!

så de e alltså ingen fara med att klocka det mera?

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk

Ett tips: Jag kör med mitt 6600GT 256MB, hämta lite snö och lägg i en plastpåse, och lägg den på kylflänsarna till graffet. Fungerar jätte bra faktiskt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

?

mmm visst va! om du kör med snö i en påse så kan jag lika gärna lägga en klick snö på de:P
du ja e inte helt kass på datorer!

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk

Vad? Det funkar...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Ett tips: Jag kör med mitt 6600GT 256MB, hämta lite snö och lägg i en plastpåse, och lägg den på kylflänsarna till graffet. Fungerar jätte bra faktiskt.

d låter som han som byggde sej ett ln2 (flytande kväve) rör och fyllde d me snö som han hämtade utanför huset (flytande kväve är ca -200 och kokar vid -196 om ja inte minns fel )

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad? Det funkar...

ja de skulle aldrig bli kondens eller så ? haha....

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk

Om snön ligger i en plast påse, och du lägger plastpåsen med snön i på kylflänsarna. Det funkar...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Om snön ligger i en plast påse, och du lägger plastpåsen med snön i på kylflänsarna. Det funkar...

... om inte det bildas kondens, om du inte råkar sticka hål på påsen, om det inte var små hål i påsen till att börja med, om inte flänsarna bränner sönder påsen, om inte påsen orsakar ESD ...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Om vi säger så här, ehm.... Ta dubbla påsar. xD

EDIT: Och hoppas på att det inte bildas statisk electricitet.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror kondens skulle bli det stora problemet. Det kan avhjälpas ifall du isolerar snön, men då kan inte snön kyla något..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Hmmm, jag kan kanske leda ut kondensen genom en slang? Ska pröva lite.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmmm, jag kan kanske leda ut kondensen genom en slang? Ska pröva lite.

eh? fixa bilder ? jag tror/vet att du bluffar... bevis tack

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS 6800 Le idlar på 56-57 grader :(.

Den förinställda "core slowdown threshold" är satt till 125 grader!! Och är fix dvs jag kan inte ställa ner den själv. 125 grader känns tokhögt och livsfarligt för vilken komponent som helst men men, så är det.

Jag har låst upp lite pipes men det ska väl inte spela någon roll ingen överklock här inte......originalkylning.

Permalänk
Medlem

Mitt Gainward 6600GT GS 256MB idlar på 42*C:)

Det är även klockat till 570/1050
Och fulloaden landar på 52*C

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Mitt 6600GT idlar på 30 grader.. Maze4 is the shit

Core slowdown treshold står på hela 145 grader o_O
Iaf så tror jag inte att 49 grader är farligt, fast det låter ju som ganska mycket

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

Vad händer om grafikkortet blir för varmt? Jag har nämligen lite problem med mitt system; efter lite BF2 spelande så låser sig datorn. Bilden bara fryser sig, datorn är tvungen att slås av innan man kan göra nått annat. Precis innan hade fläktarna snurrat lite snabbare än i idle-speed. Kan det vara så att grafikkortet är för varmt? Kanske processorn som är det? Jag har en Zalman 7700cu till processorn och originalkylaren till graffet. Graffet är btw X1800XT 512-versionen. Kan hämta en bättre kylare idag och installera den, men jag vet inte om jag orkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Colemeister
Vad händer om grafikkortet blir för varmt? Jag har nämligen lite problem med mitt system; efter lite BF2 spelande så låser sig datorn. Bilden bara fryser sig, datorn är tvungen att slås av innan man kan göra nått annat. Precis innan hade fläktarna snurrat lite snabbare än i idle-speed. Kan det vara så att grafikkortet är för varmt? Kanske processorn som är det? Jag har en Zalman 7700cu till processorn och originalkylaren till graffet. Graffet är btw X1800XT 512-versionen. Kan hämta en bättre kylare idag och installera den, men jag vet inte om jag orkar

jag tror att det är cpun! fast det är lite tveksamt eftersom i de flesta datorerna så sitter det en signal givare som säger till innan! alltså så tycker jag du ska testa att byta kylningen på graffekortet!

Visa signatur

eee 1005ha

Permalänk
Avstängd

eller så smälter snön i påsen och så har man sig en varm-vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG
Mitt ASUS 6800 Le idlar på 56-57 grader :(.

Den förinställda "core slowdown threshold" är satt till 125 grader!! Och är fix dvs jag kan inte ställa ner den själv. 125 grader känns tokhögt och livsfarligt för vilken komponent som helst men men, så är det.

Jag har låst upp lite pipes men det ska väl inte spela någon roll ingen överklock här inte......originalkylning.

Mitt XFX 7800GT eXtreme har det samma...fast 115 grader...och jag kan inte ställa in den själv, ingen som vet hur man lyckas ställa in den?
Däremot ligger den på runt 45 i idle och runt 55 i bf2 så den blir ju inte för varm iaf.
Kör den med orginalkylaren.

Permalänk
Medlem

Mitt 6600 gt throttlar vid 127 grader, så det är ingen fara alls

Permalänk
Medlem

ok men när det inte finns nån snö då? ska han ställa datorn i frysen då lr?
lr lägger han datorn i påsen o stoppar den i vatten lr?

Visa signatur

andreas

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort är för varmt när det inte fungerar normalt längre, dvs frysningar, artefakter, throttling etc.

Mitt 6600GT uppvisade första spåren av artefakter först vid runt 110-120C, så 49C är väldigt lugnt. Mitt kort ligger på 45C idle.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

i vilket program kan man se tempen på sitt graffe då ???

Visa signatur

DualCore AMD Athlon 64 FX-62 @ 3ghz | Radeon X1950Pro | 2048
MB DDR2-667 | 160GB hårddisk |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abramion
[Bjag tror att det är cpun! fast det är lite tveksamt eftersom i de flesta datorerna så sitter det en signal givare som säger till innan! alltså så tycker jag du ska testa att byta kylningen på graffekortet![/B]

Bytte fläkten, samma problem. Kan det vara mitt operativsystem som krånglar? Jag har "DC-versionen av XP-Pro" asså en crackad version och därför har jag inget service pack? Kan det vara problemet med frysningarna. Mitt X1800XT ligger på 26 grader säger termometern, vet inte om det stämmer har inte vågat/orkat skruva loss luckan och känna på kortet precis efter spelning.

*EDIT* Idle temp är visst 40-45 grader och vid spel 50-55 grader. Kan grafikkortet vara sönder?

Permalänk
Medlem

mitt ligger på 72C är det normalt? Har ingen fläkt må det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Milee:

mitt ligger på 72C är det normalt? Har ingen fläkt må det..

Deeet var en gammal tråd detta

Vad menar du med "fläkt må det"?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

har ingen fläkt PÅ det