Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

*GUIDE* Aktivera låsta kärnor (PhenomII x2 550/x3 720)

Permalänk

Jag låste nyss upp min Athlon II X3 445 till en Phenom II x4 B45 (tror det var B45, orkar inte starta datorn. ) med 6 MB L3 chache! (Med mitt asus mobo)
Men den roliga grejen var att jag inte äns visste vad jag gjorde! Jag bara "Hmm... undrar vad Unleashing Mode är?" ^^

Okey över till frågorna nu då.
*Måste man höja volten på processorn för att man inte ska få ex. bluescreen i Windows? (min låg nyss på 1.29 v eller nått sånt.

*Kan man låsa kärnan jag nyss låte upp? Om det skulle va så att datorn krashar hela tiden?

Tack på förhand! // Fredric

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem

ja skulle det inte funka är det ju bara att du ändrar tillbaka igen. hehe

Ang höja vcore, så nope. det finns ingen regel som säger att det är si eller så. kör lite Prime 95 så lär du märka om det behövs.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Har en till Phenom 2 550 på 3.1GHz, men den lyckas jag inte riktigt komma i ordning med, har pulat med olika bios versioner men när Windows laddas trilskas det med att omstarta hela tiden. Efter varje omstart säger den att den saknas en CPU-enhet och att jag ska ansluta Windows DVD-skivan och reparera Windows.

Kanske borde prova det då.

Permalänk

Har läst igenom tråden och tänkte prova låsa upp min x2 550. Har ett MSI 770-C35. Hittade dock fler saker än Advanced Clock Calibration, både CPU Core Control och Unlock CPU Core. Vilken/vilka är det man ska ge sig itu med då och i vilken ordning(samtidigt)?
Om det inte fungerar är det alltså bara att ändra tillbaka (borde boota ändå) som jag förstått.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Har läst igenom tråden och tänkte prova låsa upp min x2 550. Har ett MSI 770-C35. Hittade dock fler saker än Advanced Clock Calibration, både CPU Core Control och Unlock CPU Core. Vilken/vilka är det man ska ge sig itu med då och i vilken ordning(samtidigt)?
Om det inte fungerar är det alltså bara att ändra tillbaka (borde boota ändå) som jag förstått.

Aktivera Unlock CPU Core och se vad som händer. Har du tur så får du en quadcore.
Om datorn inte bootar så får du ändra tillbaka eller använda clear-cmos metoden.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Lyckades låsa upp den till X4!
Men kan inte se vad den har för temp.. Hade tänkt köra lite Prime95 etc. Har provat CPU-Z, Coretemp och HWinfo, men alla visar 0. Ska man installera om dem lr nåt? De visar korrekt processor iaf, men ingen temperatur^^ Fast det kanske är lugnt nu då den inte är överklockad? Med stockkylning dock.
Förresten, fungerar processorns överhettningsskydd nu när "tempdioden är ur spel"?

tillägg
Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk

Lyckas fortfarande inte få fatt i några korrekta temperaturer när jag låst upp X2 550:n. Finns det nån risk att man kör den för varmt om man bara låst upp den, oklockad, med standardkylaren? Den ligger på ca 50-53 grader vid spelande som tvåkärning.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Lyckas fortfarande inte få fatt i några korrekta temperaturer när jag låst upp X2 550:n. Finns det nån risk att man kör den för varmt om man bara låst upp den, oklockad, med standardkylaren? Den ligger på ca 50-53 grader vid spelande som tvåkärning.

Du kan se temperaturen med HWMonitor. Du kommer märka att temperaturerna för kärnorna står på 0C, men du kan se temperaturen för CPUn som ska vara under 62C.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

har en athlon 2 x3 445 skulle den kunna låsas upp har Gigabyte GA-870A-UD3 det finns unleashing mode på den tror jag ska jag testa ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

fick det att funka men då måste jag nog köpa en bättre kylare då, den gick upp i 70 grader med den fjärde kärnan upplåst. Då var jag o spelade lite left 4 dead 2 då började det lagga lite märkte jag då kollade jag temperaturen 70 grader O_O det e ju inte ens höga inställningar igång tänkte jag och körde klart banan sen stängde jag av den och ändrade tillbaka och kör nu med 3 kärnor som räcker gott och väl för mig

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har låst upp mina men hur gör jag för att se om dom är stabila? Det går inte se i HWMonitor för mig vad tempen ligger på. Bara att cpun drar 171.6W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Jag har låst upp mina men hur gör jag för att se om dom är stabila? Det går inte se i HWMonitor för mig vad tempen ligger på. Bara att cpun drar 171.6W.

OCCT Prime95

För mig funkar HW för att kolla tempen dock visar det inte temperaturerna för kärnorna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

OCCT Prime95

För mig funkar HW för att kolla tempen dock visar det inte temperaturerna för kärnorna.

Konstigt... för mig visas temp för kärnorna men inte för hela cpu

Permalänk
Medlem

kan man låsa upp kärnor med detta mobo? MSI GF615M-P33 AM3 mATX - Inet.se

Permalänk

Jag kanske kan hjälpa till lite här!:)

Jag byggde ihop min dator för 2 veckor sedan,
Moderkortet är ett ASUS M4A78LT-M LE! (ASUS 760G)
Och jag köpte en AMD Phenom II x2 555 3.2GHz Black Edition.

Låste upp till 4Kärnor utan problem förut. funkar fint, har testat osv.
Moderkortet är ett billigt alternativ, men har Asus Core unlocker, klickade på en knapp när datan starta upp, så starta den bara om igen, sen kolla ja, så står det AMD Phenom II X4 B55 3.2GHz!

Visa signatur

- Cooler Master Elite 310 - AMD Phenom 555 x2 3.2GHz @ B55 x4 3.2GHz - ASUS M4A78LT-M LE - Samsung SpinPoint 500GB - Kingston 4GB 1333MHz - AXP 500Watt - Gigabyte Radeon 5670 1GB GDDR5 -

Permalänk
Medlem

Obs kolla v-coren på processorn i cpu-z eller liknande om ni kör på "auto" innan som jag gjorde på mitt gigabytemoderkort, någon sa här att det blev för varmt, det tyckte jag min blev också, det visade sig vara 1.42volt på en stackars scythe mini ninja kylare, när jag stälde den till 1.36 eller vad nu orginal har så gick den ned 10grader i load från 62 till 52Celcius

Var så närvös när byggt klart datorn igår natt

Visa signatur

Tävlar i drifting
shirunai.blogspot.com

Permalänk
Avstängd

Hur är en phenom II x4, mot en upplåst phenom II x2? Exakt samma eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lustgasad:

Hur är en phenom II x4, mot en upplåst phenom II x2? Exakt samma eller?

Yes box, exakt samma, eftersom de faktiskt är just de det är

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Låste upp AMD Phenom2 X2 560 till 4 kärnor.
Funkar prima!

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite hjälp! Jag har testat att göra som du beskrivit men när jag sätter EC Firmware till Special samt ACC till Auto så vägrar skärmen att gå igång. Gjorde en tråd där de skrev att jag måste höja volten (vet dock inte hur man gör detta). Vore snällt om någon kunde beskriva lite mer exakt hur man gör och vad som kan hända.

Ingen kylare (?)
AMD Phenom II 555 Black Edition
Graf kort: Radeon HD 5770 1 GB
Corsair VX 550vv power supply
MSI 770-C45 moderkort
4GB RAM
Chassi: Cooler Master Elite 310, Svart

Permalänk
Medlem

Tjena.

Köpte nyligen en Phenom2 X2 560 och ett Asus M4N75TD.

Testade nu att låsa upp fler kärnor, både genom moderkortets brytare core unlocker och i bios genom NCC. Startar om datorn och i bios står det jag har en X4 B60. När jag sedan ska boota windows så får jag BSOD. Har testat öka Vcore lite utan resultat.

Kan man konstatera att någon av kärnorna är defekta så jag kan lägga ner att försöka mer?

Permalänk
Medlem

Förändras TDP värdet på en upplåst processor?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grasp247:

Förändras TDP värdet på en upplåst processor?

Ja, det stiger. Blir samma som en X4 om du låser upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja, det stiger. Blir samma som en X4 om du låser upp.

Ok.. så med andra ord om mitt moderkort enbart har stöd för processorer med 95 i TDP så kommer det alltså inte funka att låsa upp, eller?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grasp247:

Ok.. så med andra ord om mitt moderkort enbart har stöd för processorer med 95 i TDP så kommer det alltså inte funka att låsa upp, eller?

Troligen inte. Nej. Jag har byggt mig en 2a dator nyligen och siktade på att får det hela så billigt som möjligt. Men jag missade att moderkortet enbart klarade 95w cpu. Jag har en 555 CPU och prova låsa upp den. Det funkar men crashar direkt vid belastning. Jag tror att det kan vara detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Troligen inte. Nej. Jag har byggt mig en 2a dator nyligen och siktade på att får det hela så billigt som möjligt. Men jag missade att moderkortet enbart klarade 95w cpu. Jag har en 555 CPU och prova låsa upp den. Det funkar men crashar direkt vid belastning. Jag tror att det kan vara detta problem.

Ok.. jag köpte ett MSI 880gm-e41 förra månaden och det stödjer högst 95 TDP så när jag försökte låsa upp min 550 så blev det bara svart skärm, så antingen så är kärnorna defekta eller så har det med TDPn att göra.

Får hem en ny bräda imorgon så ska testa igen.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Låste upp min Phenom II X2 550 BE 3.1Ghz förra veckan till en 4x med moderkortet
Gigabyte: GA-MA790GPT-UD3H.
Köpte ny kylare och overklockade den till 3.6Ghz. Stabil och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ike32:

Låste upp min Phenom II X2 550 BE 3.1Ghz förra veckan till en 4x med moderkortet
Gigabyte: GA-MA790GPT-UD3H.
Köpte ny kylare och overklockade den till 3.6Ghz. Stabil och bra.

Congrats!:) dock har ditt moderkort stöd för processorer med 125w TDP

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Låste upp min X2 555 BE till x4, men när jag kör stress test fryser den, testade att låsa olika kärnor, är det alltid kärna 0(står faktiskt det) och 1 som är de stabila? Datorn betedde sig likadant vid x3 kärnor. Provade bara att stänga av 2, och sen bara tre. Finns det nått annat man kan prova att ändra om den fryser? Annars går den väldigt stabilt på 4,1 Ghz så jag är ju nöjd ändå;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Låste upp min X2 555 BE till x4, men när jag kör stress test fryser den, testade att låsa olika kärnor, är det alltid kärna 0(står faktiskt det) och 1 som är de stabila? Datorn betedde sig likadant vid x3 kärnor. Provade bara att stänga av 2, och sen bara tre. Finns det nått annat man kan prova att ändra om den fryser? Annars går den väldigt stabilt på 4,1 Ghz så jag är ju nöjd ändå;)

Har du ökat Vcore? Man brukar behöva göra det vid kärnupplåsning