*GUIDE* Aktivera låsta kärnor (PhenomII x2 550/x3 720)

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Hur gör man för att bara låsa upp cachen?

Man aktiverar ACC bara eller core unlocker i moderkort med SB850 sen så väljer man manuelt i bios vilka kärnor som ska va aktiverade.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Man aktiverar ACC bara eller core unlocker i moderkort med SB850 sen så väljer man manuelt i bios vilka kärnor som ska va aktiverade.

Är SB750 på det kort jag ska köra den på.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Jag har amd x3 445 och jag kan inte låsa upp L3 cachen, finns inte en sån inställning ens. Har Asus mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hur gör man för att bara låsa upp cachen?

På samma sätt men man får låsa den trasiga kärnan i Bios.
Man får prova sig fram jag körde Prime 95 dår var det samma kärna som hakade sig hela tiden oavsätt volt.
Då var det säkrare att låsa den, Jag kommer inte ihåg hur högt den klockade sedan på 3 kärnor men dottern fick låna den den till sin lilla vita P180 mini, ska bara ha den till internet och DVD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Är SB750 på det kort jag ska köra den på.

Skrivet av RobinCC:

Jag har amd x3 445 och jag kan inte låsa upp L3 cachen, finns inte en sån inställning ens. Har Asus mobo.

Med SB750 så har man ACC som låser upp allt på processorn, cachen och alla kärnor - fungerar inte den upplåsta kärnan så kan du välja i bios vilka du ska ha aktiverade.

Med SB850 så tog AMD bort ACC funktionen så moderkorts tillverkarna har lagt in en funktion som fungerar likadant men kallas Core Unlocker istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prestanda skillnad ?

Tjo boys, har inte orkat läsa igenom hela tråden, men tänkte fråga ni som låst upp 2 extra kärnor, märker ni stor skillnad prestandamässigt? finns det några tester eller benchmark som visar x2 550 vs x4 varianten ?

Mycket tacksam för svar !

Permalänk
Skrivet av Darker:

Tjo boys, har inte orkat läsa igenom hela tråden, men tänkte fråga ni som låst upp 2 extra kärnor, märker ni stor skillnad prestandamässigt? finns det några tester eller benchmark som visar x2 550 vs x4 varianten ?

Mycket tacksam för svar !

En upplåst X2:a presterar likadant som en vanlig X4 955 tex om den går i samma frekvens så det är bara att kolla tester på X4 processorerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill även tillägga att det funkar utmärkt på Gigabyte GA-MA770-UD3 V2.0, Bios Version "FKB" date; 2010/07/08

har nu 4kärnor som funkar stablit i 3.4Ghz

Permalänk

Har hört att även athlon kan låsas upp En athlon x3 440 låstes upp till quad, och på amd athlon II x4 635 så låste vissa upp 6 mb L3 cache.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför denna tråden inte är klistrad, oerhört bra guide!

Permalänk
Medlem

Hur många är det som misslyckas med upplåsningen? Är inne på att köpa en x2 555 och låsa upp. Hur stor är risken att det inte går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Hur många är det som misslyckas med upplåsningen? Är inne på att köpa en x2 555 och låsa upp. Hur stor är risken att det inte går?

50/50.
Har en x3 720BE tidig modell som inte går att låsa upp & en x3 720BE som kom ungifär samtidigt med x4 955/995 Rev.C2 som både låser upp ock klockar som en 965BE.
x2 550 och x2 555BE av Rev.C3 går oftare att låsa upp.
Nägon som inte lyckas med 550/555?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

50/50.
Har en x3 720BE tidig modell som inte går att låsa upp & en x3 720BE som kom ungifär samtidigt med x4 955/995 Rev.C2 som både låser upp ock klockar som en 965BE.
x2 550 och x2 555BE av Rev.C2 går oftare att låsa upp.

Okej för jag tänkte bygga mig en budget dator i väntan på Bulldozer eller Sandy Bridge. Kommer bulldozer vara kompatibel med dagens AM3 moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Okej för jag tänkte bygga mig en budget dator i väntan på Bulldozer eller Sandy Bridge. Kommer bulldozer vara kompatibel med dagens AM3 moderkort?

Nej. Det kommer ny socket AM3+.
Däremot tror jag att AMD senare kan släppa Bulldozer som är anpassad för AM3.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Du har ju redan en upplåst x3 720BE
Däremot så är ju 550 & 555 är rev.C3 såg jag nu och är mycket svalare och klockar därför bra.
Det verkar som om AMD har stött på en övre gräns med x4 processorerna med x4 965BE på 3,4Ghz.
Även x2 555 är bra i en budgetdator utan upplåsning.
Det har ju kommit en x2 560 3,3Ghz nu oxå, kanske kan låsas upp till x6?

När x6 ''bara'' ligger på 3,2Ghz och i turboläge i x3 på 3,6Ghz så finns det misstanke om att gränsen för stabilt ligger där med 45nm.
Att det sedan går att överklocka till ca4Ghz är väldigt induvidiellt.

Har flåsat upp min x6 1090T till 4Ghz i korta perioder och x4 965BE till 3,9Ghz en bra dag.
x4 720 ,x4 550, x4 555BE i ca 3,7Ghz vissa stunder men straxt över 3,5Ghz helstabilt.
Kanske något mera utan upplåsning, men det har alldrig varit aktuellt.
Det verkar som om en upplåsbar x2/x3 uppför sig exakt som orginal x4 i samma klock.

Har heller inte märkt någon skillnad i prestanda mellan olika moderkort och kretsar.
Har ASUS/Gigabyte kort med olika 780G/785G/790FX/880G/890GX/890FX & SB710/750/850.
Det är bara kylningen som sätter gräns.

Angående Bulldozer så florerar lika mycket falska rykten som om kändisarna i Se&Hör, så det är bara att ta med en nypa salt tills det kommer riktiga fakta.
Om AMD kommer med en ny plattform som inte är bakåtkompatibel, så är det på tiden iallafall.

intel byter ju kostym oftare utan att täcka upp bakåt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Strömskillnad ?

Är det nån som vet hur stor strömskillnaden är på en låst Phenom X II 555 vs en med 4 kärnor(2 upplåsta) ? Fick svar tidigare i tråden att en upplåst II 555 presterar som en X4 typ, men hur är det med strömen?

Drar den mer Watt(i så fall mycket mer) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

50/50.
x2 550 och x2 555BE av Rev.C3 går oftare att låsa upp.

Jag har en x2 550 RB-C2 som inte går att låsa upp(eller så är det mitt moderkort). C3 steppingen ska tydligen vara bättre för upplåsning(minns dock inte vart jag läste det eller om det är något jag fått för mig).

EDIT: Såg att du redan skrivit det. Skyller på att jag är trött

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag har en x2 550 RB-C2 som inte går att låsa upp(eller så är det mitt moderkort). C3 steppingen ska tydligen vara bättre för upplåsning(minns dock inte vart jag läste det eller om det är något jag fått för mig).

EDIT: Såg att du redan skrivit det. Skyller på att jag är trött

Tydligen så är det defekta x4 som blir nedgraderade av en eller annan anledning.
Men man kan ha tur och få en som är på gränsen till att vara en x4.
Eller att det fattas en del x2/x3 i leveransen så dom kastar med några felfria.
Min x4 965BE Rev.C2 är lite lurig, vid minsta överklock så den ostabil, kanske var på gränsen till att bli nerklockad eller att få bli en neslig x3.
Har en AthlonII x3 som inte gick att köra i x4 men cachen gick att låsa upp så den blev en PhenomII.
AthlonII x4 630 hände det ingenting med.
Så det är ett lotteri det behöver inte ens vara så att processorer i samma leverans är lika bra att låsa upp.
Men en överklockad x2 kan vara nog så bra i spel då fortfarande få spel använder mera än 2 kärnor.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Tydligen så är det defekta x4 som blir nedgraderade av en eller annan anledning.
Men man kan ha tur och få en som är på gränsen till att vara en x4.
Eller att det fattas en del x2/x3 i leveransen så dom kastar med några felfria.
Min x4 965BE Rev.C2 är lite lurig, vid minsta överklock så den ostabil, kanske var på gränsen till att bli nerklockad eller att få bli en neslig x3.
Har en AthlonII x3 som inte gick att köra i x4 men cachen gick att låsa upp så den blev en PhenomII.
AthlonII x4 630 hände det ingenting med.
Så det är ett lotteri det behöver inte ens vara så att processorer i samma leverans är lika bra att låsa upp.
Men en överklockad x2 kan vara nog så bra i spel då fortfarande få spel använder mera än 2 kärnor.

Jo man kommer upp i 3.8GHz utan att höja volten ovanligt mycket så det är bra, skulle dock vilja ha upp den i 4GHz men det verkar inte gå

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darker:

Är det nån som vet hur stor strömskillnaden är på en låst Phenom X II 555 vs en med 4 kärnor(2 upplåsta) ? Fick svar tidigare i tråden att en upplåst II 555 presterar som en X4 typ, men hur är det med strömen?

Drar den mer Watt(i så fall mycket mer) ?

Jag tror att strömförbrukningen ökar lite, vet inte säkert men min 550 @ x4 ligger rätt så varmt men kan vara jag som faila när jag satte ditt min Arctic Freezer 7 PRO R2. Enligt Hwmonitor ligger min processor på 167,4w hela tiden vilket jag inte alls tror på eftersom den sänker klockfrekvensen efter belastning för mig.

550 @ X4 ligger på ca 44 grader celcius i idle med Arctic Freezer 7 Pro R2, är det mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jo man kommer upp i 3.8GHz utan att höja volten ovanligt mycket så det är bra, skulle dock vilja ha upp den i 4GHz men det verkar inte gå

För 900 spänn så är det bara att köra på tills det brinner.
Det kan vara så att nätaggen inte pallar med då strömförbrukningen ökar rejält vid överklockning.
Det finns prosessorer som blev för varma i x4 som blev nedgraderade pga detta oxå.
En del moderkort med SB710/SB750 har oxå ganska dålig strömtillförsel till processorn.
Det är inte alla som har 8 pin cpu kontakt och då pallar det inte överklockning.
De kort som är märkta 140w TDP borde kalara högre klock.

Föresten så verkar det inte som om Phenom II x2 560 går så bra att låsa upp.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

För 900 spänn så är det bara att köra på tills det brinner.
Det kan vara så att nätaggen inte pallar med då strömförbrukningen ökar rejält vid överklockning.
Det finns prosessorer som blev för varma i x4 som blev nedgraderade pga detta oxå.
En del moderkort med SB710/SB750 har oxå ganska dålig strömtillförsel till processorn.
Det är inte alla som har 8 pin cpu kontakt och då pallar det inte överklockning.
De kort som är märkta 140w TDP borde kalara högre klock.

Föresten så verkar det inte som om Phenom II x2 560 går så bra att låsa upp.

Går bara en 4-pinnars kontakt till processorn, så det är nog därför. Dock så tror jag väll ändå inte att de grejer jag har i datorn drar allt för mycket ström, eller? Jag tror att det är mitt moderkort som är lite dåligt bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har följande mobo: M4A785TD-V EVO

Kommer med 3/4 cores, precis innan windows startar sen rebootar den.

Kunde INTE ta den biosversion som guiden nämnt då den var äldre än mobots grundmjukvara, så jag tog den senaste som hemsidan erbjöd.

provade VCORE till +1.35, dock känns det som om det inte kommer fungera... tänkte klocka lite kanske, vad klarar stockkylaren (FSB/CLOCK) ?

Vad kör ni? 4.0 (800mhz) x vad? eller vad ska man prova på som håller sig runt 1.4+ i VCORE?

EDIT: Kör för tillfället 200x18, dock inte färdig än!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk

köpte en AMD Athlon2 X3 445 3,1GHz från Inet 4:e oktober och låste upp den till Phenom II X4 B45 3.1GHz.
Upplåsningen sköttes galant av modermodemet Gigabyte GA-880GM-UD2H. Både den extra kärnan och 6Mb L3
chache verkar vara felfria.

Som kuriosa kan jag nämna att Windows7 ultimate 64bit fick tokspel. Jag körde prollen som X3 första dagen, och efter upplåsning (med omstart) blev tydligen windows förvånat över att en till processorkärna dykt upp och
slängde upp pop-up fönster i en rasande takt på skärmen, alla med budskapet att jag måste starta om burken, NU!. Efter att windows fått sin omstart också så har allt varit frid.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RX9070. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Går bara en 4-pinnars kontakt till processorn, så det är nog därför. Dock så tror jag väll ändå inte att de grejer jag har i datorn drar allt för mycket ström, eller? Jag tror att det är mitt moderkort som är lite dåligt bara

Hade en Gigabyte GA-MA770-DS3 med bara 4 pin.
Som jag försökte att överklocka med en x4 9850BE och en TRUE kylare i en Antec 900 = bra kylning.
Den var uppe i runt 70grader och vete f*n hur många Watt det blev.
Plopp! Efter ett par timmar i Prime 95 så stannade det och jag har skyllt på nätagget Xilence 600W, men det kan ju ha varit moderkortet som inte pallade oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Låste precis upp en X2 555 till X4 och den snurrar nu i 3.7GHz utan ändring av VCORE

Gjordes på ett MSI 870a-G54 samt ett Gigabyte 870a-UD3

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Är det normalt att idle-tempen ska öka lite efter man har låst upp till Quad-core? Jag får lite mindre om jag kör den som vanlig tri-core.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Är det normalt att idle-tempen ska öka lite efter man har låst upp till Quad-core? Jag får lite mindre om jag kör den som vanlig tri-core.

Ja, fler kärnor utvecklar mer värme än vad färre gör!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Ja, fler kärnor utvecklar mer värme än vad färre gör!

Tänkte först på det, men var inte riktigt säker.

Visa signatur

Permalänk

kan man låsa upp kärnor med Gigabyte GA-880GM-UD2H - Inet.se ?