Permalänk

Från 30sek uppstart till 5 min..

Min dator som förut brukade starta upp på 30sekuner tar nu ca 5 minuter att starta. Även efter att jag har formaterat om den så är det samma sak.

När den håller på o startas så laddar den upp med hel svart bakgrund och sen en liten vit remsa som laddar längst ner på skärmen (det som tar tid)

Nån som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in något sedan förut?
Antingen inne eller ute. Kan vara små grejer som USB kablar/prylar, extra hårddisk mm.

Troligen inget med felet att göra men vid vissa fel räcker det inte att formatera och installera om. Man måste då även ta bort och skapa nya partitioner som (snabb) formateras.

Permalänk

Nej, jag har inte kopplat in något nytt.
Glömde att skriva, det jag har gjort var att jag rensade dammen från datorn och la på nytt kylpasta till processorn.. Vet inte om det kan va felet?

Permalänk
Medlem

Ta bort allt jag tidigare skrev och försök igen. Tex kan datorn få för sig att tangentbordet är en hårddisk och fastna där.

Permalänk

Menar du att jag ska koppla bort allt från moderkortet och sedan montera det igen, eller?

Permalänk
Medlem

Nej, Vist kan du göra det senare men först gör du så här.
Du behöver 6 delar för att komma i Windows.

Hårddisk med Windows (kabel)
Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

ALLT annat. Även tangentbord, mus, USB kablar/prylar mm tar du bort innan du försöker starta datorn.

Permalänk

De funkade inte =/
Det kanske inte går att fixa?

Permalänk
Medlem

Tog du även ut CDskivor och disketter som låg i datorn?

Permalänk
Medlem

Gorjin:
Skulle inte var första gången som folk glömt ta bort eller inte förstod hur viktigt det var att ta bort prylar. Jag hoppas att han verkligen gjorde det eftersom jag skrev att allt utom de 6 delarna skulle tas bort.

dvcorleone:
Betyder att felet är bland delarna som är kvar.

Konstigt att det inte blev bättre när du formaterade.
Kanske bör du ta bort de gamla hårddiskarna och låna/köpa en annan hårddisk som du installerar Windows på. Helst ta bort och skapa nya partitioner som du (snabb) formaterar. Vid vissa fel räcker det inte att formatera och installera om Windows. Även att byta båda kablarna till hårddisken och flytta SATA kabeln till en annan port på moderkortet.

Om du är desperat kan du testa 2 saker till man jag tvivlar att det gör någon skillnad.

Minnen är jag osäker på men är du desperat så är det lätt att testa.
Du kan chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1

Sista jag kommer på är att nollställa bios
Nollställa bios. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Edit:
Vad har du för nätagg förresten?
Tillverkare, modell och ålder.
Bara så att vi kan utesluta att du har ett från en urdålig tillverkare.

Permalänk

Jag har testat att låna en hårddisk, men det är samma problem. Så det är inte hårddisken som det är fel på.
Finns det något program som visar vad som kan vara felet? Vilken komponent som det är fel på?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du har redan fått hjälp så berätta istället hur det gick när du testade våra förslag.
När du lånade hårddisken så hoppas jag att du installerade om Windows på den medan alla andra hårddiskar var bort kopplade.

Permalänk

Jag testade med en ny hårddisk. Så jag var tvungen att formatera den och installera windows. Och det var bara den disken som var inkopplad.
Jag har även testat nytt ram-minne för att se om det var det som var felet, men det hjälpte inte.
Verkar som om den skall skrotas