Permalänk
Medlem

Krångel med bildformat

Hårdvara: 40"LED Samsung, Canal digital HD-box.

Problem: Jag får inte med hela bilden, det försvinner en del av textningen nedtill och en bit av bilden upptill, mest troligt på sidorna också.

De inställningar på Tvn som jag kan använda mig av i bildformat är 16:9, auto zoom och auto skala. Den klassiska auto wide finns inte med som alternativ utan är gråad. Oavsett vilken jag väljer så finns det inget alternativ som ger mig det som saknas (inte ens om man zoomar eller flyttar åt det hållet) Det känns som att boxen inte ens förser TVn med dessa bilddelar.

På boxen har jag inställningen:
HD bild (HDMI kompisit ist för scart)
1080p och när jag har den inställningen kan jag på boxen
inte ändra mitt "utformat" jag gissar att den ligger i 16:9 dock.

Är det någon som har något likvärdigt fel eller lösning på mitt. Jag tror inte det är TVn i sig då den beskär bilderna rätt då jag exempelvis kollar över USB eller DVD.

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Medlem

krångel med bildformat

kör en återställning av boxen. gå in på canaldigitals hemsida för teknisk information. Dom har haft mycket problem med sina uppdateringar av mjukvaran till boxarna som ger buggar. Jag hade samma problem som du med bildformatet och körde en återställning av boxen . Tydligen så har hdmi-aktiveringen stängts av på något sätt så att man måste göra en ny installation av boxen. När boxen är igång, tryck i snabb följd på fjärrkontrollen till boxen: röd knapp,3,5,3,texttv,1 följ sedan anvisningarna på tvskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mange16:

kör en återställning av boxen. gå in på canaldigitals hemsida för teknisk information. Dom har haft mycket problem med sina uppdateringar av mjukvaran till boxarna som ger buggar. Jag hade samma problem som du med bildformatet och körde en återställning av boxen . Tydligen så har hdmi-aktiveringen stängts av på något sätt så att man måste göra en ny installation av boxen. När boxen är igång, tryck i snabb följd på fjärrkontrollen till boxen: röd knapp,3,5,3,texttv,1 följ sedan anvisningarna på tvskärmen.

Det förutsätter ju att han har den Inspelningsbara boxen. Om det nu är felet kan man alltid aktivera HDMI ut genom att slå över till en annan utgång som SCART eller Komponent på de flesta produkter vid dessa typer av fel..

Skrivet av SherIIF:

Hårdvara: 40"LED Samsung, Canal digital HD-box.

Problem: Jag får inte med hela bilden, det försvinner en del av textningen nedtill och en bit av bilden upptill, mest troligt på sidorna också.

De inställningar på Tvn som jag kan använda mig av i bildformat är 16:9, auto zoom och auto skala. Den klassiska auto wide finns inte med som alternativ utan är gråad. Oavsett vilken jag väljer så finns det inget alternativ som ger mig det som saknas (inte ens om man zoomar eller flyttar åt det hållet) Det känns som att boxen inte ens förser TVn med dessa bilddelar.

På boxen har jag inställningen:
HD bild (HDMI kompisit ist för scart)
1080p och när jag har den inställningen kan jag på boxen.

Använder du Komposit istället för HDMI kabel för att leverera bilden menar du?
Komposit levererar en Analog signal att jämföra med SCART om jag inte miss minner mig från förr.. alltså kommunicerar inte din sprillans nya tv och din HD Box med varandra och auto formatering av bilden försvinner som alternativ tillsammans med den bra bilden

Permalänk
Medlem

Hej, åter uppväcker den här tråden. Är hemma hos min faster och har samma problem. Ställer jag inte hdmi och full hd så blir bilden för stor och jag kan inte få ner den hur jag än gör både på boxen och tv. Ställer jag däremot in den på lägsta upplösning, 576, så blir bilden rätt men då går den via scart istället. Någon som har en lösning?

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

BSOD?

körde knapptryckningarna och nu har det varit blåskärm i mer än en halvtimme. "init" står det på displayen, och den gröna lysdioden lyser.

Hade samma problem med att bilden inte "fick plats" i TV:n, oberoende av bilinställning på TV:n, och upplösningsinställning på boxen. Kör via HDMI.

Tankar någon?