Köpråd; "nya" HP Envy 14 vs Asus N73JQ

Permalänk

Köpråd; "nya" HP Envy 14 vs Asus N73JQ

Hej!

Som rubriken lyder, så ska jag köpa en bärbar dator.
Varför? Jag har redan en hyffsad stationär burk som duger till det jag sysslar med, utan några större problem. Det jag gör mest är att surfa, spela och plugga i stort sett.
Kruxet är bara att jag går på en internatskola i Norrland, och bor i stockholmstrakten.
Då jag åker upp & ned för lov/varannan helg så vill jag gärna ha en dator som fungerar som en bra allround-dator, men portabel så att jag inte sitter datorlös när jag är hemma. Dessutom så vill jag ha med mig datorn på lektioner för att arbeta med (i huvudsak textarbeten).
Prisklassen skall vara under 10 lök.

Datorerna som jag funderar över just nu är;
#1 Asus N73JQ-TY073V
#2 HP 14-1087EO Envy

Rätt olika datorer, men fortfarande så känner jag rent spontant att de fyller mina krav båda två.
Jag har inga problem med en lite större och tyngre dator, då mitt resonemang är att om jag ändå ska släpa på en bärbar, så spelar det ingen roll hur mycket den väger egentligen - den kommer ju ändå behövas att jag bär på den.

Så mina frågor till er är;
Har ni haft någon personlig erfarenhet med någon av datorerna? Finns det några andra datorer (bara på Siba) som ni skulle rekommendera?
Jag känner att jag dras mer och mer till den större maskinen, men vet ej säkert.
Är även lite fundersam över grafikkorten och prestandan överlag hos de två - vilken är egentligen bäst? Prestandamässigt, och inte bang4buck.

Skulle även vilja montera en SSD i datorn jag köper, om det är relevant.

Mvh
Viktor

EDIT: Är det någon som vet VARFÖR asusmodellen inte finns med på deras hemsida? Har modellen utgått? Sibas kundsupport kunde inte svara på detta...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Avstängd

Prestandamässigt är Asus den bästa.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorKarlsson:

Hej!

Som rubriken lyder, så ska jag köpa en bärbar dator.
Varför? Jag har redan en hyffsad stationär burk som duger till det jag sysslar med, utan några större problem. Det jag gör mest är att surfa, spela och plugga i stort sett.
Kruxet är bara att jag går på en internatskola i Norrland, och bor i stockholmstrakten.
Då jag åker upp & ned för lov/varannan helg så vill jag gärna ha en dator som fungerar som en bra allround-dator, men portabel så att jag inte sitter datorlös när jag är hemma. Dessutom så vill jag ha med mig datorn på lektioner för att arbeta med (i huvudsak textarbeten).
Prisklassen skall vara under 10 lök.

Datorerna som jag funderar över just nu är;
#1 Asus N73JQ-TY073V
#2 HP 14-1087EO Envy

Rätt olika datorer, men fortfarande så känner jag rent spontant att de fyller mina krav båda två.
Jag har inga problem med en lite större och tyngre dator, då mitt resonemang är att om jag ändå ska släpa på en bärbar, så spelar det ingen roll hur mycket den väger egentligen - den kommer ju ändå behövas att jag bär på den.

Så mina frågor till er är;
Har ni haft någon personlig erfarenhet med någon av datorerna? Finns det några andra datorer (bara på Siba) som ni skulle rekommendera?
Jag känner att jag dras mer och mer till den större maskinen, men vet ej säkert.
Är även lite fundersam över grafikkorten och prestandan överlag hos de två - vilken är egentligen bäst? Prestandamässigt, och inte bang4buck.

Skulle även vilja montera en SSD i datorn jag köper, om det är relevant.

Mvh
Viktor

Jag köpte Asus till min son innan jul efter att också funderat mellan dessa. Jag fick ner den till 9500:- i butik även fast jag skulle ha köpt den för ordinarie pris, om så var fallet.
Min son (17 år) som sitter mycket vid den är helnöjd. Han påtalar att ljudet är väldigt bra för en laptop också. Nämnas kan är att det ingår 2-års hämtservice/garanti på den.

Kanske en 15" är smidigare att bära med sig och ta upp på resor osv men annars ser jag bara fördelar med en större skärm som ASUS har.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13259-acer-3820tg-asus-u...

Acern verkar riktigt het faktiskt, och med en SSD så är det pang i bygget Fick riktigt bra i testerna.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av Jezebell:

Jag köpte Asus till min son innan jul efter att också funderat mellan dessa. Jag fick ner den till 9500:- i butik även fast jag skulle ha köpt den för ordinarie pris, om så var fallet.
Min son (17 år) som sitter mycket vid den är helnöjd. Han påtalar att ljudet är väldigt bra för en laptop också. Nämnas kan är att det ingår 2-års hämtservice/garanti på den.

Kanske en 15" är smidigare att bära med sig och ta upp på resor osv men annars ser jag bara fördelar med en större skärm som ASUS har.

Tack för informativt svar!
Ja, det lutar helt klart mer och mer åt Asushållet, och jag tror det blir så.

Vet du hur tangentbordet är? Efter att ha kollat på den här videon (YouTube - Asus N73JQ Keyboard) så känner jag mig lite orolig. Den här personen kanske bara hade otur med sitt exemplar, men detta ser ut som någonting jag skulle irritera mig på väldigt mycket.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Skrivet av Tapi0:

http://www.sweclockers.com/recension/13259-acer-3820tg-asus-u...

Acern verkar riktigt het faktiskt, och med en SSD så är det pang i bygget Fick riktigt bra i testerna.

Ja, den verkar trevlig som 13.3" - men jag känner dock att jag vill ha någonting lite fetare för pengarna, då jag inte direkt prioriterar mobilitet speciellt mycket.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem

Älskar min Envy 14, bakgrundsbelyst tangentbord kan verka onödigt men använd det en gång och man är fast.

Vad gäller SSD så åkte den ut ur min Envy, boottid på 35 sekunder imponerade inte när en Momentus 7200 grejar det på dryga 40. Vet inte om det är något specifikt för just Envy som har Intel+ATI grafik eller om det gäller alla modeller. Kanske värt att kontrollera.

SSD får åka in i min stationära istället så att den kommer till sin fulla rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker båda känns obalanserade prestandamässigt och inte särskilt prisvärda för det du tänker använda den till. De har mycket kraftigare cpu än gpu vilket rimmar illa för spel. Det drar upp priset kraftigt och du får väldigt lite tillbaka. En laptop med grafikkort som de i dessa bör hellre kombineras med i3/i5 eller Phenom II och kosta 5-7k. En i7 går bättre i hand med ett klass1-kort som t ex gt460 eller hd5850 men till ett lite högre pris.
Acer 4745G för 6995 känns betydligt mer prisvärt, då får du dessutom pengar över till den där ssd-disken.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorKarlsson:

Tack för informativt svar!
Ja, det lutar helt klart mer och mer åt Asushållet, och jag tror det blir så.

Vet du hur tangentbordet är? Efter att ha kollat på den här videon (YouTube - Asus N73JQ Keyboard) så känner jag mig lite orolig. Den här personen kanske bara hade otur med sitt exemplar, men detta ser ut som någonting jag skulle irritera mig på väldigt mycket.

Hej, nu har jag prövat tangentbordet och uppfattar det som mycket lättanvänt och jag är också känslig för saker som är lösa eller som inte känns solida. Vad jag kan se så uppför det sig inte som på videon. Min son trivs bra med det också. Jag tycker att du ska be att de plockar upp en ny maskin i butiken som du får pröva och se om det känns bra för dig.

Permalänk
Skrivet av lungre:

Tycker båda känns obalanserade prestandamässigt och inte särskilt prisvärda för det du tänker använda den till. De har mycket kraftigare cpu än gpu vilket rimmar illa för spel. Det drar upp priset kraftigt och du får väldigt lite tillbaka. En laptop med grafikkort som de i dessa bör hellre kombineras med i3/i5 eller Phenom II och kosta 5-7k. En i7 går bättre i hand med ett klass1-kort som t ex gt460 eller hd5850 men till ett lite högre pris.
Acer 4745G för 6995 känns betydligt mer prisvärt, då får du dessutom pengar över till den där ssd-disken.

Faktiskt, jag håller med dig. Men eftersom att budgeten ligger på 10000, så vill jag pressa det så mycket som möjligt. Synd att det inte finns så värst många datorer i den här prisklassen att välja bland hos Siba, bara. Hade mer än gärna sett MSI's GT660 exempelvis på hemsidan.

Vilken laptop hade du valt personligen, om du fick välja för upp till 10000 kronor? Bara på Siba, som sagt.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Älskar min Envy 14, bakgrundsbelyst tangentbord kan verka onödigt men använd det en gång och man är fast.

Vad gäller SSD så åkte den ut ur min Envy, boottid på 35 sekunder imponerade inte när en Momentus 7200 grejar det på dryga 40. Vet inte om det är något specifikt för just Envy som har Intel+ATI grafik eller om det gäller alla modeller. Kanske värt att kontrollera.

SSD får åka in i min stationära istället så att den kommer till sin fulla rätt.

Det sitter ett Intel 5 chipset i den laptopen som gör att SSDn inte utnyttjas fullt ut.

Går att fixa till i regedit. Kolla temps innan och efter ändring.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Processor
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Intelppm

Ändra "Start" till 4 istället för 3.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Jezebell:

Hej, nu har jag prövat tangentbordet och uppfattar det som mycket lättanvänt och jag är också känslig för saker som är lösa eller som inte känns solida. Vad jag kan se så uppför det sig inte som på videon. Min son trivs bra med det också. Jag tycker att du ska be att de plockar upp en ny maskin i butiken som du får pröva och se om det känns bra för dig.

Tack så mycket! Då kan jag bara anta att personen i videon fick ett dåligt måndagsexemplar.
Har några dagar kvar till betänketid, men jag tror på detta...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 930@3.3ghz | MSI Eclipse | Creative SB X-FI Fatal1ty Extreme | Corsair Obsidian 800d | 4GB Dominator 1600mhz | PowerColor Radeon HD5870 PCS+ |
Bärbar: MSI GT683DXR | Intel i7-2670QM | NVIDIA GTX 570M | 8GB DDR3 | 500GB*2 7200rpm |
Annan utrustning: Sennheiser HD595 | Logitech Z-906 | Steelseries 6gv2 | Steelseries Xai | LG E2750V-PN 27" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorKarlsson:

Faktiskt, jag håller med dig. Men eftersom att budgeten ligger på 10000, så vill jag pressa det så mycket som möjligt. Synd att det inte finns så värst många datorer i den här prisklassen att välja bland hos Siba, bara. Hade mer än gärna sett MSI's GT660 exempelvis på hemsidan.
Vilken laptop hade du valt personligen, om du fick välja för upp till 10000 kronor? Bara på Siba, som sagt.

En annan tveksamhet grafikkortet i förhållande till skärmen. 425gt är inte riktigt vasst nog för 1600*900

Citat:

The gaming performance of the GT 425M is sufficient for medium detail settings in modern games like Battlefield Bad Company 2. Less demanding games should run in high detail settings. The best resolution to choose is about 1360x768 due to the limited performance.
Källa: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Geforce-GT-425M.34152.0.h...

Om du funderar på att köpa till en ssd så kanske du kan ta de slantarna (om du har dem nu) och köpa Asus g53jw med hybriddisk för 12k? http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4854982
Annars är det nog bara att slå till på n73jq. Den är bäst för under 10k men som sagt inte mest prisvärd. Hade personligen gått på en combo av 15,6"+i5+hd5650 och lagt mellanskillnaden på en ssd.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)