Gaming Rig till Flickvännen! - MaX 7000kr

Permalänk

Gaming Rig till Flickvännen! - MaX 7000kr

Tjenare Allihopa på SweClockers! Nu är det så att flickan min vill ha en ny gaming dator också!

Så då var det bara dags och sätta sig och mixtra ihop en ny rig för henne också!
Hon behöver inget nätagg eller dvd läsare och Priset skall max ligga på 7000kr!

Gaming Rig till Flickan - 7080kr
Är det någon som skulle kunna tipsa mig om något i min lista här?
Eller rent av bygga en bättre build än mig, så uppskattar jag det verkligen!

Eller har jag lyckats klockrent med denna builden tro?

Cheers
Kris

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer att bli ganska högljudt med revoltec fläktar och ett HAF.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Det är endast en revoltec LED fläkt som du ser Tror inte den skulle döna allt för mycket om man ställer ner den i bios, eller?

Hehe, sen kan man täppa till HAFFEN också, det är ju så att bakplåten och lite av delarna skallrar lite beroende på vilket exemplar du fått... några vänner till mig har fått ett skallrigt måndags exemplar, medans några fått ett mer tight chassi, en fixade skallret med gummi list, och dämpmatta.

Tror inte att det ska vara något problem alls där med en revoltec LED.

(Sen är ju flickan min högljudd när hon spelar för fulla muggar med, kanske går jämnt ut?)

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk

Köp inga extra fläktar, köp dessutom detta chassi:
http://www.inet.se/artikel/6900654/fractal-design-define-r2-s...
otroligt bra för priset, du blir inte missnöjd.
vet inte om du behöver aftermarket kylare ifall du inte ska överklocka,
skulle lägga pengarna på ett bättre grafikkort istället (även detta behövs ju inte!).
jag tror på en ssd som systemdisk! x25-m är lätt värd varenda krona.

Permalänk

Sutekidayo: Tack för tipsen! Motivationen till HAFFEN, är att flickvännen älskar ju designen, sen vill hon kunna titta in ifrån sidan av datorn med, "lite ögongodis" so to speak.
Personligen gillar jag Fractal och deras design, Flickan avskyr luckor på chassina och tycker att Fractal designen är "dull" rent ut sagt.

Jag vet dock att HAFFEN kan leverera grymt bra kylning :), har även läst lite på den också, sen så klart är fläktarna där för att man ska clocka. Men då kanske man trycker in en NOCTUA D14 istället som cpu-kylare.

Skall prata med henne om ett 6950 istället kanske, sen så låser jag givetvis upp det till 6970.

En SSD disk är vid tillfället lite väl dyrt för flickans ekonomi, så det behövs faktiskt inte ännu... kan hålla av med det lite, det går alltid att lägga till sen vid nästa lön.

Några andra tips innan man köper denna beasten?

Cheers Sutekidayo och tack för tipsen!
ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk

Big Boy fläkten tror jag inte ens passar, annars säljer MaxFPS/Webhallen Cooler Master's egna 200m fläkt

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Sutekidayo: Tack för tipsen! Motivationen till HAFFEN, är att flickvännen älskar ju designen, sen vill hon kunna titta in ifrån sidan av datorn med, "lite ögongodis" so to speak.
Personligen gillar jag Fractal och deras design, Flickan avskyr luckor på chassina och tycker att Fractal designen är "dull" rent ut sagt.

Jag vet dock att HAFFEN kan leverera grymt bra kylning :), har även läst lite på den också, sen så klart är fläktarna där för att man ska clocka. Men då kanske man trycker in en NOCTUA D14 istället som cpu-kylare.

Skall prata med henne om ett 6950 istället kanske, sen så låser jag givetvis upp det till 6970.

En SSD disk är vid tillfället lite väl dyrt för flickans ekonomi, så det behövs faktiskt inte ännu... kan hålla av med det lite, det går alltid att lägga till sen vid nästa lön.

Några andra tips innan man köper denna beasten?

Cheers Sutekidayo och tack för tipsen!
ZANGIE

6950 är awesome fick mitt idag... spelade lite crysis warhead på enthusiast på 1050*1680 med en till skärm med MSI afterburner laggfritt.

Spelade SC2 på samma med en gpu load på typ 39-40% (tror jag har vsync på)

Komplettt har just nu rea på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619256

Tror inte du behöver den "lilla" flälten eller den va bara ögongodis? Byter ni upp till 6950 så borde de bli mindre armluft i chassit med referenskylarn

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Klart du ska köpa ett HAF till ditt Haff
Den var dålig förlåt...

Permalänk
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Tjenare Allihopa på SweClockers! Nu är det så att flickan min vill ha en ny gaming dator också!

Så då var det bara dags och sätta sig och mixtra ihop en ny rig för henne också!
Hon behöver inget nätagg eller dvd läsare och Priset skall max ligga på 7000kr!

Gaming Rig till Flickan - 7080kr
Är det någon som skulle kunna tipsa mig om något i min lista här?
Eller rent av bygga en bättre build än mig, så uppskattar jag det verkligen!

Eller har jag lyckats klockrent med denna builden tro?

Cheers
Kris

Jag tycker paketet ser bra ut
Skit i extra fläktarna bara , HAF:en klarar sig bra utan den !

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Big Boy fläkten tror jag inte ens passar, annars säljer MaxFPS/Webhallen Cooler Master's egna 200m fläkt

Grim Reaper: Den fläkten passar utmärkt

Kogster: Hehe mjodu, det blir ett 6950! Bra tips där på Komplett, men frakten drar tillbaka de där jävla 7 procenten Man får fri frakt på INET. Så bättre där fortfarande... hehe. Okej minsann! Har skådat luftflödet i Haffen ett bra tag, det är underbart.
Jo den lilla var för ögon godis, det gillar hon minsann när hon spelar! Sitter som en röd liten djävul när hon spelar

Weps: Hahaha Klockrent... mer nerdy kommentar får man leta efter But I like it. "Talk Nerdy To me." Right?

Pepperflame: Tycker du att jag ska lägga till en 200 mm coolmaster istället för att gå så sammansatt som det bara går?

Tack för alla tips! Jag strävar självklart att svara på varenda svar jag får!

Cheers
Kris

(EDIT: Ska banne mig kapa ner på antalet smileys per message nästa gång. För så glad är jag inte! O.o )

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem

Skulle byta ut grafikkortet mot ett XFX 6850. Bättre garanti.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Vilka spel ska datorn användas till? Vad gör hon med datorn i övrigt? Kan lägga ihop ett smaskigt paket

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Alright! Ska kolla upp XFX.

Jodu, hon vill spela Black Ops, Starcraft 2, Kommande Blade & Soul, Crysis 2(När det väl anländer).
Kör igång ett smaskigt paket för runt 7000kr du! Och kom ihåg, behöver ingen dvd läsare eller nätagg!

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem

6 kärnor är bortkastat vid spelande, köp en X4 965 om du måste ha AMD.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Tack för tipset mfm!

Men det är ju om man bara spelar, men vad säger du om att det underlättar om du vill lyssna på spotify och surfa samtidigt som du spelar? Hjälper då inte 6 kärnorna till då?

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem

Hjälper väl snarare med mer RAM om man vill multitaska (?). 6-kärnigt är ruskigt bra vid WinRAR och liknande, men 955 är lika bra i spel (200kr extra för 965 är inte värt det imo). Sen kan det ju diskuteras om 6-kärnigt är mer framtidssäkert...

Beror helt enkelt på vad hon ska ha datorn till

EDIT: Ja, jag har en 965, men den kostade inte mer än 955an gjorde vid köptillfället

Permalänk

Japp Adyzz, Ramen hjälper ju givetvis till. Men en SiX core känns mer framtids säker just nu.
Sedan så kan priset droppa ytterligare när Bulldozer och Intel Sandy Bridge landar!

Ah, ok Adyzz, det låter smart!
Just nu la jag till extra RAM och det blev faktiskt 6950 istället för 6850! Den ligger dock på 7 600kr nu, men det är mer värde och performance redan där! Bra prist ökning för dubbla prestandan tycker jag allt!
Dubbelt så bra Grafikkort och Dubbelt så mycket Ram där till skillnad från innan

------> Flickans Gaming Rigg <------

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dubbelt så bra kan ju disskuteras.....

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/77054

Skippa montering och ta ett bättre grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Tack för tipset mfm!

Men det är ju om man bara spelar, men vad säger du om att det underlättar om du vill lyssna på spotify och surfa samtidigt som du spelar? Hjälper då inte 6 kärnorna till då?

Du skall helst aldrig ha igång webbläsaren i bakgrunden eftersom grafikkorten oftast går ner i idle då, och du tappar nästan all effekt

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Uppskattar verkligen era tips! Det ger verkligen perspektiv på saker och ting!

Dubbelt så bra ja... när det kom till graffet och ramen Det kan ju givetvis diskuteras med. -.-

Flickans Gaming Rigg
Känner att denna skulle prestera bättre än de intel builds och de GTX 460 som ni länkat där, sen till ett billigare pris också... Annars kan man dra bort six coren jag har satt i där till en 4core Black Extreme Edition på 3.4Ghz istället.

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Skrivet av wdont:

Du skall helst aldrig ha igång webbläsaren i bakgrunden eftersom grafikkorten oftast går ner i idle då, och du tappar nästan all effekt

Grafikkortet kan väl aldrig vara så jävla dumt att det går ner i Idle när man spelar spel för fulla muggar?
Just nu tänker jag mig ett gaming scenario, dubbla skärma, Firefox på skärmer till sidan om dig och du spelar på mainskärmen... Så om det är det du säger, så tappar man oerhört mycket på om man kör så här?

Har kört så här för det mesta eftersom mitt system är byggt för att jobba och spela, och multitaska mycket. Har inte märkt någon downgrade alls på grafikkortet. Men tror du wdont att det kan ta stryk på det långa hela loppet?

MvH
Kris aKa ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk

Alltså, Raven är ju snyggare än HAF, det kostar väl typ lika mycket... imo

Permalänk

Hehe jovars... men allt kommer ner till personlig smak i slutändan när det gäller chassit, har inget att säga om chassit, det är flickan som är kär i det, så det får bli Scouten Sen är den jävligt händigt att bära med sig på LAN.

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Grafikkortet kan väl aldrig vara så jävla dumt att det går ner i Idle när man spelar spel för fulla muggar?
Just nu tänker jag mig ett gaming scenario, dubbla skärma, Firefox på skärmer till sidan om dig och du spelar på mainskärmen... Så om det är det du säger, så tappar man oerhört mycket på om man kör så här?

Har kört så här för det mesta eftersom mitt system är byggt för att jobba och spela, och multitaska mycket. Har inte märkt någon downgrade alls på grafikkortet. Men tror du wdont att det kan ta stryk på det långa hela loppet?

MvH
Kris aKa ZANGIE

med ati så kan det bli så på te,x youtube, men inte på en vanlig sida utan massa flash o skit

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

med ati så kan det bli så på te,x youtube, men inte på en vanlig sida utan massa flash o skit

Tackar Tackar Ankan för snabbt svar!
Kan tänka mig att det rättas till snabbt med drivrutiner när det kommer till Radeon korten, 5800 serien hade oerhörda problem när de kom, men de fixades relativt snabbt och de blev grymt bra emot slutändan!

MvH
Kris aKa ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem

Hexan är lite waste, köp en snabbare quad istället (955/965 BE). Den grad av multitasking du pratar om att hon håller på med kommer inte en hexa hjälpa till med. Hade hon hållt på med rendering (Musik, video) samtidigt som hon vill gibba och surfa osv hade det kanske varit intressantare. När vi pratar framtidssäkert så ska man nog inte köpa alls i dagsläget och vänta på sandy brige, eller tom Bulldozer.

Resten ser bra ut. 6940 är ju ett jävla monster.. Du kanske kan gå ner i pris där om du måste, annars är det nog bara tuta och köra.

Se till att minnena är kompatibla med moderkortet - volten osv. Kolla uppgifter på tillverkanas hemsidor.

gl

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen INTE 8gb. Det är inte ens så att 4gb kommer att användas.. Jag brukar sitta o spela med firefox, spotify, skype, msn och allt möjligt och har aldrig några problem med 4gb.

X4 955 ett bättre val för gaming. X6 1055T är inte så värst framtidssäker faktiskt. Visst den har 6 kärnor MEN det är så att både Bulldozer och Sandy Bridge kommer ut och båda har nya socklar som det ser ut nu. Om hon inte ska redigera och rendera filmer behöver hon inte en X6 eller 8gb. Det kommer få ner priset till 7000kr nivå.

Med andra ord, hon kommer inte märka skillnad mellan X6, 8gb och X4, 4gb.

Hoppas det här hjälpte något

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av Kyuki:

Hexan är lite waste, köp en snabbare quad istället (955/965 BE). Den grad av multitasking du pratar om att hon håller på med kommer inte en hexa hjälpa till med. Hade hon hållt på med rendering (Musik, video) samtidigt som hon vill gibba och surfa osv hade det kanske varit intressantare. När vi pratar framtidssäkert så ska man nog inte köpa alls i dagsläget och vänta på sandy brige, eller tom Bulldozer.

Resten ser bra ut. 6940 är ju ett jävla monster.. Du kanske kan gå ner i pris där om du måste, annars är det nog bara tuta och köra.

Se till att minnena är kompatibla med moderkortet - volten osv. Kolla uppgifter på tillverkanas hemsidor.

gl

Skrivet av InCyBoy:

Du behöver verkligen INTE 8gb. Det är inte ens så att 4gb kommer att användas.. Jag brukar sitta o spela med firefox, spotify, skype, msn och allt möjligt och har aldrig några problem med 4gb.

X4 955 ett bättre val för gaming. X6 1055T är inte så värst framtidssäker faktiskt. Visst den har 6 kärnor MEN det är så att både Bulldozer och Sandy Bridge kommer ut och båda har nya socklar som det ser ut nu. Om hon inte ska redigera och rendera filmer behöver hon inte en X6 eller 8gb. Det kommer få ner priset till 7000kr nivå.

Med andra ord, hon kommer inte märka skillnad mellan X6, 8gb och X4, 4gb.

Hoppas det här hjälpte något

Tusen tack för tipset gubbar! Intressant resonemang från båda! Jovars, visst väntar man till Sandy och Bulldozer självklart, för att priserna ska sänkas ytterligare, kanske rentav byter mobo och cpu innan vi köper.

Här har jag nu bankat ihop en ny build, vad tycker ni om denna?

Prisvärd Gaming - Till Flickan Min

Cheerios Darlings
Kris aKa ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee