Permalänk
Medlem

Tyst Dator

Vad tror ni om dessa sakerna http://www.inet.se/kundvagn/visa/75871 ???
Den ska va rätt tyst tänkte beställa en ny dator nu snart.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Vad tror ni om dessa sakerna http://www.inet.se/kundvagn/visa/75871 ???
Den ska va rätt tyst tänkte beställa en ny dator nu snart.

Tyst kommer den vara men om du sätter in fler fläktar kommer den låta mera, och så vitt jag vet så är Fractals original fläktar väldigt tysta.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tyst kommer den vara men om du sätter in fler fläktar kommer den låta mera, och så vitt jag vet så är Fractals original fläktar väldigt tysta.

ja men det kanske blir rätt varmt i lådan. Har hört att folk säger att man får sätta in lite fler flläktar i den lådan.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vilka övriga komponenter du tänker använda...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kör högre än 500 RPM. De kommer knappt flytta någon luft alls Jag kör 800 RPMs, och det fungerar väl... okej xD satans tyst men tror inte det blir någon orkan i datorn av dom Gentle typhoon har ju bara fått lovord, så hade jag varit du hade jag dragit ner på fläktarna och köpte bättre istället

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Vad tror ni om dessa sakerna http://www.inet.se/kundvagn/visa/75871 ???
Den ska va rätt tyst tänkte beställa en ny dator nu snart.

Nätagget kommer överrösta fläktarna
Originalfläkten på H50 låter mycket.
500rpm-fläktar är inte så roligt heller, flyttar knappt någon luft (luften ska dessutom genom dammfilter i chassit) och är värdelösa på en radiator (H50 t. ex.).
Själv hade jag satsat på kanske 800rpm Slipstream-fläktar till chassit och Noctua NH-U12P SE2 eller TRUE + fläkt som CPU-kylare.
Jag tror att Fractal Design (bland andra) gör tystare nätaggregat än Corsairs.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/77439

Rätta mig gärna

Permalänk

Håller med ala_95 att svårt att veta vad man ska ge för råd när man inte har en aning vad som ska vara i lådan?
Men som exempel byggde jag ihop en tyst låda för något år sedan ingen highend speldator mer som workstation/htpc.
Starta med en antec sonata som jag klädde med ljuddämpande matrial (fractal har väl det redan när man köper den) valde en crosair HX serie då var den tystare än TX vet inte om det ändrat sig.

Noctua NH-U12P som cpufläkt, Valde ett passivt ljudkort och använde bara en chassifläkt(bak) + en på noctuan. Köpte en fläktstyrare och satte båda på min vet inte rpm.

Visst kanske tempen i burken är lite högre än normalt men långt ifrån några alamerande värden men den blev riktigt tyst. När jag stänger av alla ljud och lyssnar efter den så är det enklare att höra kylskåpet i köket.

ps är väl hdd som kan låta lite om dom får jobba hårt. Men hänga dom i resår tar bort mesta av vibrationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Håller med ala_95 att svårt att veta vad man ska ge för råd när man inte har en aning vad som ska vara i lådan?
Men som exempel byggde jag ihop en tyst låda för något år sedan ingen highend speldator mer som workstation/htpc.
Starta med en antec sonata som jag klädde med ljuddämpande matrial (fractal har väl det redan när man köper den) valde en crosair HX serie då var den tystare än TX vet inte om det ändrat sig.

Noctua NH-U12P som cpufläkt, Valde ett passivt ljudkort och använde bara en chassifläkt(bak) + en på noctuan. Köpte en fläktstyrare och satte båda på min vet inte rpm.

Visst kanske tempen i burken är lite högre än normalt men långt ifrån några alamerande värden men den blev riktigt tyst. När jag stänger av alla ljud och lyssnar efter den så är det enklare att höra kylskåpet i köket.

ps är väl hdd som kan låta lite om dom får jobba hårt. Men hänga dom i resår tar bort mesta av vibrationerna.

Passivt grafikkort menar du nog
Bra tips där att hänga upp i resårband. Jag gjorde så med min WD Black 640GB (som förövrigt inte är tyst) i mitt Antec 902 (chassiet är till salu och upphängningen finns kvar) och det blev helt ljudlöst. Inga vibrationer alls. Temperaturen gick upp 1-2 grader men det är obetydligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Ska du ha optimalt luftflöda till låg ljudnivå så ska du köpa noctua fläktar eller de röda "Enermax Magma UCMA-12". I botten, 2 framtill och en som utsug skulle nog vara bra balans

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Ska du ha optimalt luftflöda till låg ljudnivå så ska du köpa noctua fläktar eller de röda "Enermax Magma UCMA-12". I botten, 2 framtill och en som utsug skulle nog vara bra balans

Noctua är inte bäst bara för att dom är dyrast. Det har visats flera gånger att det finns bättre fläktar än Noctua till lägre pris.
En bra fläkt är Scythe Slipstream och Gentle Typhoon. Slipstream som chassifläkt och GT på flänsar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare