Permalänk
Medlem

Grafikkortet GTX 460 768 MB

Hej jag har klockat mitt grafikkort lite grann och undrar bara hur varmt får det bli?

när jag spelade Battlefield Bad company 2 kom det upp till 66-69 grader

http://data.fuskbugg.se/dipdip/gFf.jpg <-- Så mycket klocka jag det är det bra eller e det för mycket?

http://data.fuskbugg.se/dipdip/__234.jpg <-- Original

några tips?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Avstängd

Sätt igång "Occt gpu test" i 60 min, max temp nja runt 80-90c låter väl lagom.
Personligen skulle jag sätta 70-80% på fan, istället för att låta kortet bli för varmt.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Sätt igång "Occt gpu test" i 60 min, max temp nja runt 80-90c låter väl lagom.

Vart hittar jag det då?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

Vart hittar jag det då?

Så runt 70 Grader är inte bra för mitt grafikkort? i windows nu ligger det på 30grader.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ockeh:

Vart hittar jag det då?

http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ockeh:

Så runt 70 Grader är inte bra för mitt grafikkort? i windows nu ligger det på 30grader.

70c i battlefield bad company 2?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

70c i battlefield bad company 2?

yep i BF, kör högsta upplösning och frapsar samtidigt osv.

i windows ligger den på 30grader.

Vill ju inte överhetta mitt grafikkort därför jag frågar.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ockeh:

yep i BF, kör högsta upplösning och frapsar samtidigt osv.

i windows ligger den på 30grader.

Duger väl, själv ligger jag runt 75c max 80c i BF (gtx 470) fläkt i 100%
men ju mer du överklockar ditt kort ju mera skulle jag öka fläkten till grafikkortet (klart att ett grafikkort håller längre om det går svalt)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Okej så det ser bra ut antar jag. Skall höja fläkten. till 80%

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Sätta fläkthastigheter permanent är aldrig roligt. Gör istället ett custom schema som passar dig i Afterburner. Du ska börja tänka efter när GPU'n ligger på 90 c kanske. Moderna kort klarar generellt sett upp till 120 c innan dom tvingar datorn att stänga av sig själv för att rädda dess komponenter.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Sätta fläkthastigheter permanent är aldrig roligt. Gör istället ett custom schema som passar dig i Afterburner. Du ska börja tänka efter när GPU'n ligger på 90 c kanske. Moderna kort klarar generellt sett upp till 120 c innan dom tvingar datorn att stänga av sig själv för att rädda dess komponenter.

"custom schema" är ganska värdelöst, då man måste ha afterburner öppet för att det ska fungera.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

"custom schema" är ganska värdelöst, då man måste ha afterburner öppet för att det ska fungera.

Har alltid afterburner öppet så? Det programmet besitter ju även logg för diverse saker kortet nu hittar på!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Har alltid afterburner öppet så? Det programmet besitter ju även logg för diverse saker kortet nu hittar på!

Drar ju extra minneskraft, plus att om afterburner skulle crasha/eller om du råkar stänga ner det, så ställer sig fläkten på "auto" så om du kör en hårt överklock så blir ju kortet säkert för varmt.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

70-80% snabbhet på fläkten på grafikkortet är det bra?

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ockeh:

70-80% snabbhet på fläkten på grafikkortet är det bra?

Det märker du på tempen

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett kärnkraftverk när den e på 70% haha fan vad jobbigt

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

Låter ju som ett kärnkraftverk när den e på 70% haha fan vad jobbigt

Byt kylning then

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Byt kylning then

haha nej det orkar jag inte sänkte till 55 då låter den lite mindre iaf.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Avstängd

Jag har min fläkt på 100% (i game) visst det låter som dubbla 4870x2, men men det blir ju svalt

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Jag har min fläkt på 100% (i game) visst det låter som dubbla 4870x2, men men det blir ju svalt

hahaha jumbojet 2.0

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

Låter ju som ett kärnkraftverk när den e på 70% haha fan vad jobbigt

Helslutande hörlurar är lösningen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Helslutande hörlurar är lösningen

jo det har jag men lite jobbigt att ändra hela tiden när man inte spelar osv hehe kör på 55% får se om det e bra.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

jo det har jag men lite jobbigt att ändra hela tiden när man inte spelar osv hehe kör på 55% får se om det e bra.

Gör ett schema för fläkten i MSI afterburner? Då slipper du ändra saker, får tyst i idle och svalt i load.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Gör ett schema för fläkten i MSI afterburner? Då slipper du ändra saker, får tyst i idle och svalt i load.

Orka förlita sig på ett program du inte får stänga, för då åker fläkten ner på auto...

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Orka förlita sig på ett program du inte får stänga, för då åker fläkten ner på auto...

Asså inget illa menat men du verkar inte ha en susning om vad du snackar om, dragit mitt 5770 till 1150Mhz org 850 på stock kylning med "auto". Auto alternativen är mycket mer måna om hålla ner tempen än vad till exempel mitt custom schema är. Generellt snurrar fläkten 100% "med auto" redan vid 80c. Då har du alltså 40c till kortet ska upp föränn datorn börjar ta allvarligt med styrk. Snälla sluta skuffa i grabben felaktigheter! Afterburner drar 7mb vilket inte ens är en bråkdel av hur mkt ram en normal dator har idag.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Asså inget illa menat men du verkar inte ha en susning om vad du snackar om, dragit mitt 5770 till 1150Mhz org 850 på stock kylning med "auto". Auto alternativen är mycket mer måna om hålla ner tempen än vad till exempel mitt custom schema är. Generellt snurrar fläkten 100% "med auto" redan vid 80c. Då har du alltså 40c till kortet ska upp föränn datorn börjar ta allvarligt med styrk. Snälla sluta skuffa i grabben felaktigheter! Afterburner drar 7mb vilket inte ens är en bråkdel av hur mkt ram en normal dator har idag.

Allt jag vet är: gör du ett fläkt schema, så får du inte stänga ner msi afterburner för då åker allt ner på auto.
Sen försår jag inte varför du säger: att jag inte har en aning om vad jag pratar om (då jag använder msi afterbuner, och fläktprofilen)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Allt jag vet är: gör du ett fläkt schema, så får du inte stänga ner msi afterburner för då åker allt ner på auto.
Sen försår jag inte varför du säger: att jag inte har en aning om vad jag pratar om (då jag använder msi afterbuner, och fläktprofilen)

Men du har helt abnorma åsikter på hur vida duglig en kylare är, han kan klocka bra mycket mer än du säger han kan. Han ska inte ens änka på fläkten, den sköter sig själv efter temperaturen Samt hävda att ha afterburner i bakgrunden är ju bara dumt, du kan ju inte mena du inte har små grejer i bakgrunden hela tiden? bara nu har jag Hwmonitor, afterburner, msn, voiplay,steam, skype, g15 drivers, deathadder, drivers, utorrent och spotify uppe. Menar du då att afterburner är onödigt ha i bakgrunden när man ändå har så mkt skit?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Men du har helt abnorma åsikter på hur vida duglig en kylare är, han kan klocka bra mycket mer än du säger han kan. Han ska inte ens änka på fläkten, den sköter sig själv efter temperaturen Samt hävda att ha afterburner i bakgrunden är ju bara dumt, du kan ju inte mena du inte har små grejer i bakgrunden hela tiden? bara nu har jag Hwmonitor, afterburner, msn, voiplay,steam, skype, g15 drivers, deathadder, drivers, utorrent och spotify uppe. Menar du då att afterburner är onödigt ha i bakgrunden när man ändå har så mkt skit?

Inlägg anmält.
Jag får ut mera av att tala med min vägg....

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

så länge han inte höjer volten så är väl tempen som när kortet är stock?

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

så länge han inte höjer volten så är väl tempen som när kortet är stock?

Nope. Temperaturen ökar även när man höjer frekvensen. Angående diskutionen om fläktar, många klockar sina grafikkort och kör fläkten på auto. Auto håller grafikkortet kallt. När du har klockat så mycket som det går så kan du höja fläkthastigheten och se om du kanske kan klocka lite mer. Så du behöver absolut inte sätta fläkten på 100 % som en jobbig kille sade. För det är inte alltid temperaturen som sätter gränsen, för lite ström kan också sätta stopp. Men en vanlig användare behöver inte Bios flasha grafikkortet för att öppna Volt spärrarna. Det räcker bra med vad man kan ändra i MSI Afterburner.