Köpråd till ny studiodator, Intel i5

Permalänk

Köpråd till ny studiodator, Intel i5

Min gamla P4 2.0 Ghz gjorde sin sista vers förra helgen. Efter ett arbetspass i studion hemma, så är den inte riktigt som den ska längre. Har varit på gång länge att byta upp mej, men inte riktigt blivit av.

Har plockat ihop ett paket som jag tror ska funka. Men ni kan väl säga till om ni ser några tokigheter, eller om det är något jag glömt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/120229/2011-01-15

Som grafikkort tänkte jag mig ett ASUS Radeon EAH6850DC

Kommer att handla allt på Misco i Lidköping eftersom jag ändå bor där.
Men Inet hade inte Asus kort på lager, så därför kunde jag inte lägga in det i köp-listan.

1TB-diskarna kommer jag köra som Raid1, och ha OS'et på SSD-disken.
Vill ha en så tyst burk som möjligt, men ändå ha chans att redigera video m.m när det behövs.
Jag antar att grafikkortet inte väsnas så mycket när det inte belastas.

Tack!

Permalänk
Medlem

om du ska överklocka skulle jag rekommendera 2500K istället annars kör på den du har. jag skulle ha valt R3 istället som chassi men det är ju en smaksak

Permalänk

Kommer nog inte överklocka, det kommer ändå vara hästlängder ifrån vad min gamla P4 2.0 GHz kunde prestera. Dessutom tror jag inte att H67-chippet är anpassat för överklockning.

Vad jag läst så är P183 ett bra case om man vill ha en tyst dator, så jag kör nog på det. Även om det är lite dyrare än R3'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren79:

Komer nog inte överklocka, det kommer ändå vara hästlängder ifrån vad min gamla P4 2.0 GHz kunde prestera. Dessutom tror jag inte att H67-chippet är anpassat för överklockning.

Vad jag läst så är P183 ett bra case om man vill ha en tyst dator, så jag kör nog på det. Även om det är lite dyrare än R3'an.

aa det är sant, kör det du har ser bra ut, lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har samma funderingar att bygga en tyst studio-PC med liknande komponenter men jag funderar på Gigabyte GA-P67A-UD3 istället eftersom jag inte behöver Firewire. Men är det någon annan större skillnad mellan Gigabyte GA-P67A-UD3 och Gigabyte GA-H67A-UD3H?

Jag vill ha ett tyst grafikkort och jag undrar om Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB vilket är passivt kylt är likvärdigt ASUS Radeon EAH6850DC och kravet är musik-, foto- och videoredigering samt uppspelning av HD-filmer, i princip inget spelande.

Jag har även funderat på att få ett så tyst nätaggregat som möjligt, gärna kring 20dBA vid normallast. Detta borde innebära att man ska sätta in ett överdimensionerat PSU, kanske Corsair TX 850W 80+ men hur mycket drar denna PC är det kring 400W? Jag kan inte hitta strömförbrukning på alla komponenter som skall ingå.

Hittade denna test av Nätaggregat i mellanklassen där ljudnivån skiljer en del mellan de testade nätaggregaten. Verkar inte helt lätt att hitta i djungeln av alla olika alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av per_62:

Jag har samma funderingar att bygga en tyst studio-PC med liknande komponenter men jag funderar på Gigabyte GA-P67A-UD3 istället eftersom jag inte behöver Firewire. Men är det någon annan större skillnad mellan Gigabyte GA-P67A-UD3 och Gigabyte GA-H67A-UD3H?

Jag vill ha ett tyst grafikkort och jag undrar om Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB vilket är passivt kylt är likvärdigt ASUS Radeon EAH6850DC och kravet är musik-, foto- och videoredigering samt uppspelning av HD-filmer, i princip inget spelande.

Jag har även funderat på att få ett så tyst nätaggregat som möjligt, gärna kring 20dBA vid normallast. Detta borde innebära att man ska sätta in ett överdimensionerat PSU, kanske Corsair TX 850W 80+ men hur mycket drar denna PC är det kring 400W? Jag kan inte hitta strömförbrukning på alla komponenter som skall ingå.

Hittade denna test av Nätaggregat i mellanklassen där ljudnivån skiljer en del mellan de testade nätaggregaten. Verkar inte helt lätt att hitta i djungeln av alla olika alternativ...

skillnaden mellan moderkorten är att den ena har bilduttag(dvi, vga etc) som är kopplade till cpu:ns grafikdel. det andra moderkortet har alltså inte det och behöver ett separat grafikkort(Gigabyte GA-P67A-UD3).

jag tror att 6850 är lite bättre men ska du inte göra något grafikkrävande så ska 5770 räcka vill jag hävda.

om vi säger att du kör med en i5 2500(eller liknade) o 5770 ska det nog inte dra mer än 300w, det viktiga när man väljer nätagg är inte effekten(watt) utan mer märke speciellt när det är "vanliga" datorer som drar mellan 200-500w. därför anser jag att det är överdrivet med 850w:s nätagg, satsa istället på ett ur de "finare" serierna får ett välkänt märke till exempel corsair, be quiet etc.
testet du hittade innehåller nog några bra allternativ!

Permalänk
Medlem

6850 kommer att låta med än ett mindre kort, och är det en studio dator så är väl ändå ett ordentligt ljudkort av ganska tung vikt?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

6850 kommer att låta med än ett mindre kort, och är det en studio dator så är väl ändå ett ordentligt ljudkort av ganska tung vikt?

Gissningsvis har man redan införskaffat sådant tidigare om man har en studio.

Om man inte ska spela är det bäst och köra på den integrerade grafiken i cpun. Den ska klara att spela upp hd-film och även hjälpa till vid viss videoredigering. Ju mer värme som genereras i lådan ju mer måste chassifläktarna snurra.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen om skillnaden i grafikkorten, men jag gissar att man trots det bör ha ett separat grafikkort och då gärna ett med passiv kylning, så det blir nog ett Gigabyte Radeon HD5770SL 1GB.

Om man håller på med musikproduktion bör man ha ett ljudkort anpassat för detta.
Jag har nu ett äldre Waveterminal 192M med ett PCI-kort vilket kanske skall bytas ut framöver och det verkar som de modernare ansluts via PCIe eller USB.
Även låg ljudnivå eftersträvas på all hårdvara främst för att inte få in "missljud" i mikrofonen men även eftersom det är så pass mycket skönare med en tyst PC. Angående nätdel så ska jag söka vidare eftersom en nätdel verkar generera oljud när man belastar mer än ca 50% och målet är att få en tyst nätdel.

Permalänk

Jag gissar, men det är bara min egna teori...
Att om man använder den interna grafikkretsen på i5'an, så kommer även värmen öka i processorn?
Och jag vill försöka hållla CPU-fläktarna på så låga varv som möjligt.

Använder dubbla skärmar som jag kommer köra i minst 1600x1200, så det känns tryggare att ha ett "riktigt" grafikkort till detta. Och under studioarbetet, som inte är speciellt grafik-krävande så hoppas jag att fläktarna inte behöver jobba så mycket... Silentpcreview har gjort en recension på ASUS EAH6850 DC, med bra betyg ang ljudnivån.
Ni kan läsa testet här...

Ljudkort har jag redan, ett E-MU 1820M, som jag hoppas kommer rulla med Vistas 64-bit's drivrutiner i Win7, men det återstår att se.
Annars får jag lägga in gamla hederliga XP, och ha dubbla boot-alternativ vid uppstarten.

Och angående nätaggregat, så lutar det mer och mer åt Corsair HX750.
Framförallt för att det är modulärt, så man slipper de kablarna man inte använder. Och för att ha lite mer "headroom" på effekten.
Jag har haft ett Targan 480 innan, så det borde väl räcka med 750w till min nya rigg?

Permalänk

Jag skulle kört på den integrerade grafikdel som finns i Sandy Bridge-processorna, med en massiv kylfläns/tornkylare får du ut värmen även om du bara kör fläktarna i låg-varv. Nu vet jag inte hur det är med stöd för dual-monitors i SB-processorn men om det finns stöd för det ska grafikdelen vara tillräckligt snabb för dubbla skärmar, så länge man inte spelar på dem dvs.

Fördelen att välja bort det diskreta grafikkortet är lägre ljudnivå (ingen fläkt på grafikkortet som låter, och nätagget behöver inte belastas lika hårt). Med tanke på den prisnivå det agg du tittat på ligger i kan nämnas att det finns semi-passiva nätagg där fläkten står helt stilla vid låg belastning för att sedan endast snurra upp när den behövs. De fungerar riktigt bra om man inte kör ett diskret grafikkort, eftersom de då är helt tysta.

Permalänk

Efter att ha funderat några varv så håller jag med er, dumt att ha grafikkort med fläktar när det finns passiva. Så det kommer nog bli ett GIGABYTE Radeon HD5770SL för mig också...

Men hur kopplar jag dubbla skärmar till kortet? Det har DVI-I Dual link.
Är det enklast att koppla båda skärmarna till DVI-I porten med en adapter, eller ska jag använda HDMI-utgången för den andra skärmen? Har bara VGA/DVI-ingångar på mina monitorer, så jag kommer behöva en adapter i vilket fall som helst.

Tror ni att jag kommer att behöva öka varvtalet på chassi-fläktarna för att ta hand om värmen från grafikkortet? Eller räcker det med 2st Noctua NH-S12B på lägsta varvtal som utsug?
Har även tänkt sätta in en NH-S12B som insug i den nedre kammaren på chassit (P183), även denna på lågt varvtal. Dels för att kyla hårddiskarna, men även för att hjälpa till med kylningen av nätaggregatet.

Dålig koll på semi-passiva nätaggregat, har ni något tips istället för mitt HX750?