Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Såg att Catalyst 11.1a Hotfix är ute nu men undrar bara hur ni går till väga med att installera AMDs drivrutiner. Avinstallerar ni de gamla först sen installerar den nya eller bara installerar den nya över? Har använt mig av Nvidia de senaste 4 åren därför frågar jag.

Använder mig utav 2 st Asus 6970 som inte har strulat alls och är nöjd som fan!

Jag har alltid kört på det här sättet. Har testat installera 3 olika drivrutiner med kortet så här långt, alltid funkat alla gånger:

*Avinstallera all ATImjukvara via Kontrollpanelen
*Omstart i Felsäkert Läge
*Rensa resten med Driver Sweeper
*Omstart normalt och installera nya

Jag har ett likadant kort som du. Nöjd är man förutom när kortet är i load. Fläkten för så mycket oväsen vid över 50 % hastighet och jag tycker 3D-testerna belastar inte kortet som riktiga spel. Förutom Furmark/Kombuster då. På dan är det inga problem, mycket annat som hörs, däremot på natten.
Överväger nog något eftermarknadskylare sen då, om det redan finns alternativ redan nu? Inte insatt i vattenkylning, går det att bara vattenkyla grafikkortet? Är det värt besväret?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

Om man tänker klocka ett 6970, ska man låta fläkten va på auto eller höjja den?

Jag har kört med Msi Afterburner, där gjorde jag en något aggresivare Autofläktstyrning (så jag slipper höra fläkten i idle).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Jag har alltid kört på det här sättet. Har testat installera 3 olika drivrutiner med kortet så här långt, alltid funkat alla gånger:

*Avinstallera all ATImjukvara via Kontrollpanelen
*Omstart i Felsäkert Läge
*Rensa resten med Driver Sweeper
*Omstart normalt och installera nya

Jag har ett likadant kort som du. Nöjd är man förutom när kortet är i load. Fläkten för så mycket oväsen vid över 50 % hastighet och jag tycker 3D-testerna belastar inte kortet som riktiga spel. Förutom Furmark/Kombuster då. På dan är det inga problem, mycket annat som hörs, däremot på natten.
Överväger nog något eftermarknadskylare sen då, om det redan finns alternativ redan nu? Inte insatt i vattenkylning, går det att bara vattenkyla grafikkortet? Är det värt besväret?

Tack för svaret själv kör jag de på auto utan att störas i spel. Har gjort en beställning med fullcoverblock till korten lär bli mkt svalare och tystare

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Tack för svaret själv kör jag de på auto utan att störas i spel. Har gjort en beställning med fullcoverblock till korten lär bli mkt svalare och tystare

Innebär det att blocket kommer att kyla hela kortet? GPU, VRMS, Vram? Låter då intressant! Får man fråga. Var beställde du? Märke?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Jag brukar bara installera över.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Innebär det att blocket kommer att kyla hela kortet? GPU, VRMS, Vram? Låter då intressant! Får man fråga. Var beställde du? Märke?

Jepp stämmer bra. Jag tog kontakt med svenska coolingstuff.se där kan de beställa in åt dig tror priset ligger på ca 800 kr men varierar beroende på materialet som används.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en MSI Radeon HD 6950 med "Twin Frozr II"-kylaren då jag är extremt kräsen vad det gäller ljudnivå på mina datorkomponenter. Är det någon som har detta kort som vill komma ned lite subjektiv input hur mycket ljud det kommer från detta grafikkort?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Jepp stämmer bra. Jag tog kontakt med svenska coolingstuff.se där kan de beställa in åt dig tror priset ligger på ca 800 kr men varierar beroende på materialet som används.

EK Waterblocks

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

EK Waterblocks

Just det ^^

Visa signatur

Permalänk

Installerade den nya hotfixen i förrgår, fick sämre fps i metro, bf bc2 och just cause 2, avinstallerade drivarna, under avinstallationen fick jag blue screen och datorn startades om, under bios hängde sig datorn och jag startade om, fick fram "overclocking failed" gick in i bios utan å ändra nått och tog save and exit, väl i windows försökte jag ta bort dem igen, men då fanns dem inte med längre i listan, installerade om drivarna från 16december som funkade bra, men jag får fortfarande kass fps som med senaste drivarna, nån som har någon aning om vad som kan spöka?

Permalänk
Medlem

kanske dina inställningar i Catalyst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Installerade den nya hotfixen i förrgår, fick sämre fps i metro, bf bc2 och just cause 2, avinstallerade drivarna, under avinstallationen fick jag blue screen och datorn startades om, under bios hängde sig datorn och jag startade om, fick fram "overclocking failed" gick in i bios utan å ändra nått och tog save and exit, väl i windows försökte jag ta bort dem igen, men då fanns dem inte med längre i listan, installerade om drivarna från 16december som funkade bra, men jag får fortfarande kass fps som med senaste drivarna, nån som har någon aning om vad som kan spöka?

Jag vet inte om de här är relevant men mitt kort blev ostabilt efter "+20%" i ccc utan det så rullar det på fantastiskt med en cayman pro@890

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vad har ni för värme på era kort i load? Ligger runt 90-100 grader själv nu efter volt ökning

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Vad har ni för värme på era kort i load? Ligger runt 90-100 grader själv nu efter volt ökning

Cirkus 73 grader för mig @ stock volt

Visa signatur

Amd Phenom 2 955be @ 4018mhz|Radeon 6950 @ Shaders Unlocked|

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

96 grader i furmark utan voltökning med lite överklock

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaMan:

Cirkus 73 grader för mig @ stock volt

På load? du måste mena @idle?

Skulle förklarat att jag menade @load

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

På load? du måste mena @idle?

Skulle förklarat att jag menade @load

Load när jag spelar bc2.

Orginalbiosen kördes det utan oc vill jag minnas.

Edit: Bläddrade lite i gpuz filen över mätningen! Gpu3 maxade runt 84grader

Edit2: Körde furmark med 50% på fläkten (det jag normalt har när jag lirar) så ligger den en bit över 70grader. 840/1325 är klocken på kortet just nu med upplåsta shaders och +20 i power. Kör jag dock auto på fläkten så smiskar den över 80 and beyond

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaMan:

Load när jag spelar bc2.

Edit2: Körde furmark med 50% på fläkten (det jag normalt har när jag lirar) så ligger den en bit över 70grader. 840/1325 är klocken på kortet just nu med upplåsta shaders och +20 i power. Kör jag dock auto på fläkten så smiskar den över 80 and beyond

jädrans vad svala 6950 måste vara då, antar dom inte utnyttjar den extra effekten i tex furmark som 6970 gör, 50w+ lägger nog på några grader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

jädrans vad svala 6950 måste vara då, antar dom inte utnyttjar den extra effekten i tex furmark som 6970 gör, 50w+ lägger nog på några grader...

Vad ligger dina kort i för volt för att klara 925/1400?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaMan:

Load när jag spelar bc2.

50% i fläkthastighet? är inte de ganska högljutt.. kör mina kort på auto och fläktarna toppar kanske 38%.. och då börjar dom höras lite grann.. men inte alls farligt..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av nanberg8:

kanske dina inställningar i Catalyst ?

Skrivet av Kogster:

Jag vet inte om de här är relevant men mitt kort blev ostabilt efter "+20%" i ccc utan det så rullar det på fantastiskt med en cayman pro@890

Ändrade aldrig några inställningar, installerade hotfixen och lät allt vara som vanligt, oklockat dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

50% i fläkthastighet? är inte de ganska högljutt.. kör mina kort på auto och fläktarna toppar kanske 38%.. och då börjar dom höras lite grann.. men inte alls farligt..

Spelar med hörlurar så det spelar ingen roll att den låter mkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaMan:

Spelar med hörlurar så det spelar ingen roll att den låter mkt

hehe ok..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Vad ligger dina kort i för volt för att klara 925/1400?

stockvolt, vad nu det kan vara, men som sagt kommer jag (troligen) att få två andra kort och det blir spännande vart dom hamnar, bara inte sämre :S va nån annan här som låg på ungefär samma klocks, med spänningsökning räckte det inte till 1GHz så jag räknar med att mina (gamla) inte skulle ta sig dit heller.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för vattenblock till 6950?
Helst svenska sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Vad finns det för vattenblock till 6950?
Helst svenska sidor

Har tyvärr bara sett till 6970 inte 6950, men du kan med www.coolingstuff.se att ta in det åt dig

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Ni som kör HD6950 CF.. Vad kör ni för inställningar grafikmässigt och OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scetchy:

Ni som kör HD6950 CF.. Vad kör ni för inställningar grafikmässigt och OC?

Grafikmässigt i mina ögon så kör man alla spel som går i native 1080p med 8xaa (mer aa känns onödigt), 16af, surface optimizations off, ai på högsta kvalitet. Pallar korten så kör man självklart adaptive aa också ist för 16aa+ tex Man kör det som går ingame, sista utvägen är att tvinga i ccc.

Lite högre upplösning hade vart att föredra kanske, men så länge man kör med minst 8aa på min samsung 40" tv så ser det verkligen bra ut, nästan så man svimmar när man byter till vanliga tvkanalerna Även om inte upplösningen är den bästa så gör storleken enorm skillnad, rpgspel som dragon age får en helt annan känsla, känns mer inne i mass effect... f1 och andra bilspel får speciellt högre känsla
Skönt att ha grafikkort som pallar det optimala för min nuvarande skärm, kanske inte crysis men det har rätt bra flyt ändå, metro får ju allt att gå på knäna, förövrigt gillar jag inte spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Har tyvärr bara sett till 6970 inte 6950, men du kan med www.coolingstuff.se att ta in det åt dig

Det är samma block till 6950 som till 6970

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Grafikmässigt i mina ögon så kör man alla spel som går i native 1080p med 8xaa (mer aa känns onödigt), 16af, surface optimizations off, ai på högsta kvalitet. Pallar korten så kör man självklart adaptive aa också ist för 16aa+ tex Man kör det som går ingame, sista utvägen är att tvinga i ccc.

Lite högre upplösning hade vart att föredra kanske, men så länge man kör med minst 8aa på min samsung 40" tv så ser det verkligen bra ut, nästan så man svimmar när man byter till vanliga tvkanalerna Även om inte upplösningen är den bästa så gör storleken enorm skillnad, rpgspel som dragon age får en helt annan känsla, känns mer inne i mass effect... f1 och andra bilspel får speciellt högre känsla
Skönt att ha grafikkort som pallar det optimala för min nuvarande skärm, kanske inte crysis men det har rätt bra flyt ändå, metro får ju allt att gå på knäna, förövrigt gillar jag inte spelet

Ändrar ni några inställningar i calalyst control center?