Permalänk
Avstängd

Sandy Bridge - Spelmaskinen

Har satt ihop en Sandy Bridge till brorsan, målet med bygget var bästa prestanda tilll spel och ändå hålla en hyffsad budget.

Chassi: Cooler Master HAF X Big
Ett bra chassi överlag, följande har jag ändrat; Frontfläkten utbytt mot en Antec 200 mm, monterade även en Antec 200 mm i toppen av chassit, även sidointaget fick en Antec 200 mm fläkt monterad.

Problemet med Antec 200 mm fläktarna är att monteringshålen inte stämmer överens men Cooler Master chassit så fick komprimissa lite med fastsättningen. Sidofläkten monterade utanpå orginal Cooler Master fläkten, gav grafikkkorten lite mer luft tempen sänktes med ca 10 grader under full last. Bakutsugsfläkten byttes ut då det monteras en Corsair H70. Monterade även en 140 mm Noise Blocker i chassit för mer insug mot grafikkorten.

CPU: i7 2600k kyls av en Corsair H70 - bytte orginalfläktarna mot Noise Blocker 120 mm som tar luft utifrån.

GPU: 3 x Zotac GTX 580 flashade till Asus kort i 3 way SLI

Mobo: Gigabyte UD7 P67 - mkt bra kort dock som vanligt med Gigabyte är de sega med Bios uppdateringar så får köra en beta bios som tillåter högre PLL.

RAM: Corsair Dominator 8 GB 4 moduler - 1866 Mhz - dessa skall bytas ut mot Sandy Bridge minnen på 1.5 volt, dock inga som helst problem att köra 1.65 volts minnen.

HDD: 2 x WD Velociraptor 150 GB i Raid 0 som systemdisk, ingen SSD för att hålla budgeten någorlunda. Sen 2 x WD Black 1 TB sata 6 i Raid 0 som lagringsdisk.

OPTISK: 1 x Samsung BluRay DVD combo samt en LG BluRay DVD combo brännare.

ÖVRIGT: Minneskortläsare.

NÄTAGG: SilverStone Strider 1500 W rev 2.0

PRESTANDA: Kör CPU på 5.0 GHZ på 1.415 volt, går aldrig över 70 c på full last 100% stabil. Minnen rullar på sin XMP profil 1866 Mhz, GPU går på 892 / 2100 - blir för varmt med högre klock när man kör dem i SLI.

3D Vantage Advantage: 64590 P http://3dmark.com/3dmv/2871969

3d Mark 11: 16104 P http://3dmark.com/3dm11/454355

Sandy Bridge - Spelmaskinen

Permalänk
Avstängd

Wow, fina klocks och datordelar - ett riktigt monster!

Permalänk
Medlem

Grymt! Måste värma med en sån dator såhär i vinterkylan

Permalänk
Medlem

Varför använder du inte Plastkåpan som ska sitta mellan grafikkorten och Hårdiskarna? Den ska ju koncentrera luftflödet så de mer eller mindre MÅSTE passera fläktarna på grafikkorten.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Varför använder du inte Plastkåpan som ska sitta mellan grafikkorten och Hårdiskarna? Den ska ju koncentrera luftflödet så de mer eller mindre MÅSTE passera fläktarna på grafikkorten.

Fick helt enkelt inte plats - har planer på att modda den dock...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att vi får se lite folding för sweclockersteamet med detta monster !

Permalänk
Medlem

Sjuka mängder kablar ;O

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Ser stökigt ut men det fixar du nog, hoppas du får dit kåpan som nämnts tidigare också den är sjukt bra för korten, och kabeldragning blir enklare med

Permalänk
Medlem

Hade du inte ont om plats i fronten med usb 3.0 kablarna detta hade jag när ja instalerade en till fläckt jag tog den som jag tycker är bättre cm mega flow red led bättre luftflöde och lika tyst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Ser stökigt ut men det fixar du nog, hoppas du får dit kåpan som nämnts tidigare också den är sjukt bra för korten, och kabeldragning blir enklare med

Absolut kabeldragningen måste fixas, blir ju tyvärr en del större kablar med 3 GPU sen har Strider agget stenhårda kablar - svåra att jobba med. Men jag har nog hittat en lösning på att få dit kåpan. Uppdaterar så fort jag sleeveat och donat

Tack för era synpunkter - just det estetiska är inte min starka sida

Permalänk

Jättefin dator Folda med det monstret ^^

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

Sätter betyg när jag ser lite sleeves å annat mys
3x580GTX känns lite overkill för tillfället dock, men alltid kul med overkill

Ang sidofläkten/arna. 2 fläktar monterade på varann kommer snarare ge sämre luftflöde om de inte e synkade. Just saying.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

"...bästa prestanda tilll spel och ändå hålla en hyffsad budget"
Hur kan du säga så efter att ha tryckt i 3 st 580? jag har inte ens råd med en 580

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackgoat:

Sätter betyg när jag ser lite sleeves å annat mys
3x580GTX känns lite overkill för tillfället dock, men alltid kul med overkill

Ang sidofläkten/arna. 2 fläktar monterade på varann kommer snarare ge sämre luftflöde om de inte e synkade. Just saying.

//BG

Japp, ska ta tag i sleeves i helgen - är ju lite småpilligt ;-)¨

Javisst är tre GTX580 overkill men det är kul

Ang fläktarna, så trodde jag också så efter att ha läst runt lite men i detta fallet verkar det inte vara så. Har dock beställt en 200 mm med normala fästen så de kommer endast sitta en fläkt där framöver - fast med mer kraft än OEM fläkten som är rätt kass...

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krutovs:

"...bästa prestanda tilll spel och ändå hålla en hyffsad budget"
Hur kan du säga så efter att ha tryckt i 3 st 580? jag har inte ens råd med en 580

Jodå visst är det inget budget bygge i den bemärkelsen, men inget vatten, ingen SSD, billigt Chassi... Men givetvis tre 580X kostar pengar...

Permalänk
Medlem

Vilket jävla monster! fyfan ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleeplezz:

Jodå visst är det inget budget bygge i den bemärkelsen, men inget vatten, ingen SSD, billigt Chassi... Men givetvis tre 580X kostar pengar...

I see, jag förstår ja men det är en skön dator iallafall

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

måla om gigabyte bryggan =P

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EnNickeMan:

måla om gigabyte bryggan =P

Funderar på att slänga dit en svart EVGA eller ASUS så slipper jag det

Permalänk
Avstängd

Tack för alla kommentarer - tips för att flasha till datorn i övrigt mottages tacksamt

Permalänk

Monster-Maskin det där! Lägg upp en youtube video på när du spelar!

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredric1994:

Monster-Maskin det där! Lägg upp en youtube video på när du spelar!

Hur spelar man in en video när man spelar? Går det via ngt program? Blir ju inte direkt bra att filma på en datorskärm...

Permalänk
Medlem

Har kollat på psu:n.
Hur fungerar den under tung belastning? Tänker mest på ljudnivån

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kul att gigabyte förstör hela skiten med SLI bryggan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Har kollat på psu:n.
Hur fungerar den under tung belastning? Tänker mest på ljudnivån

Mycket tyst, betydligt tystare än mitt Corsair 1000 W och även Be Quiet Dark Pro 1200 W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goo5e:

Kul att gigabyte förstör hela skiten med SLI bryggan

Japp - har nog aldrig sett en fulare Den är utbytt mot en snygg EVGA nu i svart....

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Hoppas nu på lite benchmark siffror

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av sleeplezz:

Hur spelar man in en video när man spelar? Går det via ngt program? Blir ju inte direkt bra att filma på en datorskärm...

Med Fraps! Eller åtminstone kan du ge lite bench-siffror.

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleeplezz:

Japp - har nog aldrig sett en fulare Den är utbytt mot en snygg EVGA nu i svart....

Bra det Blev nästan lite sur ^^

Permalänk
Medlem

Galen rigg!