Intel/ATI Spelburk för 10666kr (ex moms)

Permalänk
Medlem

Intel/ATI Spelburk för 10666kr (ex moms)

Tjena,

Jag har 32.000kr ex moms (40.000kr) som jag ska köpa 3st speldatorer för, i delar.
För att göra en kort historia ännu kortare, jobbar på en fritidsgård, vi ska
starta en datorgrupp, där ungdomarna ska få lära sig att bygga en dator.
Som dom senare även ska få använda som speldatorer.

Nu har jag inte hållt mig uppdaterad på den stationära sidan på många år,
och känner att jag inte har så bra koll på vad som gäller, eller vad man kan få för dessa pengar.

Dom komponenter jag behöver hjälp med är (nästan alla)
Moderkort:
CPU:
Grafik:
RAM:
HDD:
Nägagg:
Chassi: Om ni har något som ni tror passar detta ändamål speciellt.

Min tanke är att sätta upp ett kiosk system, så alla spel/program kommer ligga på en server, vilket innebär att jag inte har behov av stora hårddiskar, utan jag tänkte mig kanske en SSD.
Tyvärr så har vi också krav att köra WinXP 32, så mer än 4Gb ram är inte aktuellt.
Hur är det med kylning, behöver jag någon extra?

Användningsområden:
Spel (variant nyare)
Fotoredigering, möjligtvis även lite filmredigering (dock inget behov av HDMI utgång)
Övrigt (mindre krävande saker som surf, skolarbete etc)

PS. Nackdelen är att jag bara kan köpa från Dustin

Tack på förhand

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk

Låter riktigt roligt, önskar att vi hade haft något liknande på vår ungdomsgård när man höll till där. Har inte tid och kolla just nu men om ingen har lagt upp något bra innan jag kommer hem ikväll skulle jag kunna titta lite på det.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Får man lov att fråga varför det måste vara en Intel och ett ATI grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Får man lov att fråga varför det måste vara en Intel och ett ATI grafikkort?

Klart du får fråga det...
Jag körde bara en copy/paste från hjälp tråden, för att vara säker på att jag hade en legitim titel.
Jepp det stämmer, jag läste hjälp tråden innan jag postade
Men för att förtydliga, det spelar ingen som helst roll vilket grafikkort som sitter i, så länge det är bra.

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Ah okej :). Så 3st datorer för 40.000 kronor? Det kommer bli ganska så kraftfulla datorer kan jag säga dig :p.

Du skulle kunna få 5st bra datorer för det priset.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att uppdatera vad jag glömde i mitt förra inlägg, det är att vi inte behöver någon skärm, tangentbord etc,
utan dessa pengar är endast till för själva datorn.

Edit:
Blir det pengar över så kanske man kan lägga det på något najs gaming tangentbord/mus.
Tror jag ungdomarna skulle uppskatta också.

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Okej, ska ta och plocka ihop något jag kan tro funkar för era ändamål :).

Hur kommer det sig att ni bara ska köra 32bits Windows? Nu när du har så mycket pengar så kanske ett 64bits Windows 7 hade varit bättre?

Permalänk
Medlem

I och med att jag ska ha dom på nätverket så måste jag följa kommunens standard.
Har dock inte kollat närmre på det, kanske kan få ett undantag, och köra Win7, ska prata med dom på måndag,
men jag utgår från WinXP, det ända som kan tänkas ändras i hårdvaruväg är ju då minnet.
Blir det pengar över, så kanske man kan vara lite proaktiv och köpa extra ändå, så dom är "redo" den dag vi får köra Win7

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Aha okej, jag förstår.

Jag har slängt ihop ett paket som jag tycker låter väsentligt. Är inte så professionell på detta så hör gärna med andra, om andra skriver i denna tråd också dvs.

Nu är det såhär att paketet jag slängde ihop innehåller Intel core i7 950. Denna processor jobbar på ett moderkort som använder sig av tripple-channel till sina RAM, dvs för att få ut så bra prestanda som möjligt ska 3st RAM slots användas. Alltså är minimum 3GB och nästa steg 6GB.

Det hade varit bra med 6GB om du som sagt kunde få 64bits Windows.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/173979/2011-02-03

Om du nu inte kan under några omständigheter få 64bits windows så är 6GB lite onödigt. Då skulle det antigen köras 3GB eller så kan man byta sockel (modertkort och processor) till en annan intel core i7 som jobbar med dual-channel RAM, vilket gör att du ska para ihop RAM parvis, inte tre. Då kan du få ut 2GB och 4GB är nästa steg.

Här är kundvagnen till den med 4GB minne. Skillnaden är processor, moderkort och minnena:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/177059/2011-02-04

Som jag sa så är jag inte bästa men detta är något jag skulle kunnat plocka ihop möjligtvis.

Hör gärna med andra

mvh

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det här, som jag hittade i en annan tråd.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/162426/2011-01-30

Från ovan lista så tar man bort:
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
1 st Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB
Montering och test av dator med valfria komponenter

Då hamnar man på en summa av 12.527, och jag får då 805kr kvar per dator.
Då har jag ju även Win7 64 till alla datorer ifall jag får godkänt att köra med det.

PS. Tar jag bort Win7 och DVD spelaren, så har jag ju 1927kr kvar per dator, kanske större SSD, elller i7 istället för i7, eftersom jag även kommer göra lite foto/videoredigering (vilket jag hört i7 ska vara bättre på)

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Tack för listan Nikko, men du har bara räknat på 32.000, det är alltså utan moms, så med moms (vilket jag tror den sidan visar, så kan man gå upp till 40.000kr)

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta billig kringutrustning, lär nog vara någon som stoppar en mus eller headset under jackan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Tack för listan Nikko, men du har bara räknat på 32.000, det är alltså utan moms, så med moms (vilket jag tror den sidan visar, så kan man gå upp till 40.000kr)

Ingen fara

Angående varukorgen du länkade så kan du inte köpa det, då de moderkorten inte säljs för tillfället då de hade hårdvarufel.

Angående mina varukorgar så är det inklusive moms

Permalänk
Medlem

Jag blandade lite från listorna, är denna uppsättning möjlig och bra?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/177098/2011-02-04

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Jag blandade lite från listorna, är denna uppsättning möjlig och bra?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/177098/2011-02-04

Skall funka utmärkt

PS! Glöm inte lägga till fri frakt!

Permalänk
Moderator
Moderator

Hmm. Om målet är att de ska bygga själva och sedan spela på datorerna så tycker jag det är synd om alla pengar ska brännas på fläskiga delar som är slutkörda på ett år och inte skapar mervärde på lång sikt - ie, att de lockar mer ungdommar eller utmanar deras intresse för datorer.

Lägg en slant på följande alternativ?

1, En projektor och duk så ni kan köra Lan kväll med tävlingar med projicering på storduk av matchen. Vinner mer än bara 3 användare och får otroligt mycket mer cred då ni kan hålla evenemang samt att ungarna som byggt ihop burkarna kan vara stolta och snacka av sig inför andra om vad de gjort. Kanske något att visa föräldrarna?
2, Köp en fjärde dator men låt den vara en billig ihopplock dator som nya personer får pilla med och plocka isär och plocka ihop och plocka isär...en byggsats helt enkelt? De får sedan köra lite på den i en vecka innan nästa får plocka ihop den?
3, Köp lite varianter i din byggsats så att de kan pröva lite variation. Kanske lite vattenkylning och labba med sådant på en burk? Lite ljusblingbling osv?
4, ...kommer nog på nåt mer senare, detta var bara 5 minuters tanke.

Lycka till, kul med ungdomsinitativ.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tack för ideen Lan, jag jobbar dock på en ganska bortskämd fritidsgård (eller den blev det sen jag började där)
Jag har redan införskaffat en proj och duk, där vi kör xbox/wii turneringar.

Dom 3 datorerna vi har idag, kommer precis som du föreslår bli "meck" datorer, för att få ungdomarna att våga mecka lite.
Men jag är helt i linje med att kanske köpa 3 olika datorer, ur utbildningssyfte, nackdelen med det är att det då finns chans
att dom börjar bråka om vem som ska sitta på A datorn respektive B och C, ifall det skiljer på prestanda.
Om alla tre är identiska så är det är det lika för alla... och jag har märkt att sånt är viktigt för ungdomar.

Ang blingbling, absolut det vore riktigt ballt också, men tyvärr så måste vi har våra datorer inlåsta i stora datorbänkar, så man ser inte mycket av chassit, ingenting faktiskt. Anledningen att jag valde XL, är för att jag har hört att dom är meckar vänliga.

Sist men inte minst, visst man skulle kunna ta lite sämre prestanda, och få pengar till annat, men med tanke på att våra nuvarande datorer är minst 6-7 år gammla, så vill jag ha en så framåtkompatibel dator som möjligt, då det tyvärr finns en mycket begränsad budget inom kommunen, och avskrivningstiden inte är 3 år, utan kan vara mycket längre.
Nu när jag lyckats tigga till mig pengar för nya datorer (kommunen gillade min ide, med att aktivera ungdomar i bygget) så känner jag att jag nog lägger pengarna på datorerna.

Saker runt om kring, har vi fortfarande fritidsgårdens egna budget, det är därför jag inte nämnde skärmar ovan, dom tar vi "själva".

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

"...det är synd om alla pengar ska brännas på fläskiga delar som är slutkörda på ett år..."

Lite överdrift där Finns flera år gamla komponenter som hänger med i dagens spel så ska man inte tänka.

Och om man nu tänker så "Ja, det är ju inte lika bra efter ett år" så kan man aldrig köpa sig något nytt inom tekniken, då det är ständigt under utveckling.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Dustin ska vara så pass mycket dyrare än Inet, skiljer nästan 1500kr per dator.
Nedan är samma som denna fast utan Win7 :/

ASUS SABERTOOTH X58 S-1366 ATX 5010471641 SABERTOOTH X58 1 449,00 kr
CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 16... 5010331610 TR3X6G1600C8 720,00 kr
CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC 5010459930 CSSD-F60GB2-BR... 899,00 kr
CORSAIR HX 850W ATX12V 2.3 / EPS12V 5010314589 CMPSU-850HXEU 1 199,00 kr
FRACTAL DESIGN FULLTOWER DEFINE XL BLACK 5010484625 FD-CA-DEF-XL-B... 1 015,00 kr
GIGABYTE GEFORCE GTX 570 OC 1280MB PCI-E DVI/... 5010550629 GV-N570OC-13I 2 889,00 kr
INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366 5010315880 BX80601950 1 999,00 kr
NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3 5010332532 NH-U12P SE2 495,00 kr
Uppdatera kundvagn

Töm kundvagnen
Varuvärde 10 665,00 kr
Frakt från Mer info 198,20 kr
Totalt inkl. moms 13 579,00 kr  

Edit:
Vad jag inte är säker på, är ifall det är rätt RAM, fanns så många som heter ungefär samma,
och ifall det är rätt att köpa grafik som heter OC (fanns även utan OC med samma pris)

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Tråkigt att Dustin ska vara så pass mycket dyrare än Inet, skiljer nästan 1500kr per dator.
Nedan är samma som denna fast utan Win7 :/

ASUS SABERTOOTH X58 S-1366 ATX 5010471641 SABERTOOTH X58 1 449,00 kr
CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 16... 5010331610 TR3X6G1600C8 720,00 kr
CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC 5010459930 CSSD-F60GB2-BR... 899,00 kr
CORSAIR HX 850W ATX12V 2.3 / EPS12V 5010314589 CMPSU-850HXEU 1 199,00 kr
FRACTAL DESIGN FULLTOWER DEFINE XL BLACK 5010484625 FD-CA-DEF-XL-B... 1 015,00 kr
GIGABYTE GEFORCE GTX 570 OC 1280MB PCI-E DVI/... 5010550629 GV-N570OC-13I 2 889,00 kr
INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366 5010315880 BX80601950 1 999,00 kr
NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3 5010332532 NH-U12P SE2 495,00 kr
Uppdatera kundvagn

Töm kundvagnen
Varuvärde 10 665,00 kr
Frakt från Mer info 198,20 kr
Totalt inkl. moms 13 579,00 kr  

Edit:
Vad jag inte är säker på, är ifall det är rätt RAM, fanns så många som heter ungefär samma,
och ifall det är rätt att köpa grafik som heter OC (fanns även utan OC med samma pris)

Kostar dom lika mycket så ta den med OC.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken fritidsgård i uppsala du jobbar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Jag blandade lite från listorna, är denna uppsättning möjlig och bra?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/177098/2011-02-04

Hej! Här är lite idéer/tips från mig. Alla komponenter bör fungera med varandra, men dubbelkolla gärna (jag kan ju inte garantera något).

Att lägga 2400 kr på en processor är onödigt mycket då detta är för hög prestanda för grafikkortet i alla fall (spelmässigt gör det ingen skillnad om man går ner i processorn lite, titta på reviews).

Man behöver absolut inte 850W för det valda systemet. Kan spara mycket där om man går ner till 650 W. För ett GTX 570 så rekommenderas 550W.

Bättre CPU-fläkt är nice, men behövs det verkligen en dyr Noctua? Inte att det är några problem, men tror inte att det är så populärt att överklocka datorer som man vill ha kvar garanti samt lång livslängd på. Men vill du ha lite stabilare kylning så kör på den i alla fall.

Chassit behöver nog inte vara så stort då du nämnde att ni har ont om plats. Vanliga fractal R3 är minst lika bra och kostar mindre.

Grafikkortet har mycket att göra med vilken upplösning ni har på skärmarna. Har ni mindre än full-hd så kan du lätt gå ner till ett 6950 och spara en del där också utan att tappa någon större spelprestanda.

Så för nästan 10k kr mindre så får du samma spelprestanda och kan då lägga pengarna på typ en projektor som tidigare skrev, tyckte det var en lysande idé även perfekt för film! Även spelmus och spel-musmatta är något man inte vill vara utan ;), tangentbord är inte lika viktigt.

Mitt förslag á 30k kr med samma spelprestanda:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/177182/2011-02-04

P.S. räkna med ca. 600 kr till om du behöver 3st DVD-brännare/spelare.

Lycka till!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av partynikko:

Lite överdrift där Finns flera år gamla komponenter som hänger med i dagens spel så ska man inte tänka.

Och om man nu tänker så "Ja, det är ju inte lika bra efter ett år" så kan man aldrig köpa sig något nytt inom tekniken, då det är ständigt under utveckling.

Japp, visst överdrev jag lite. Det är dock sant att skillnaderna när man köper hårdvara är väldigt liten när man kommer över en viss gräns med prestanda per krona.

Vad det gäller din andra kommentar så är jag tämligen välbekant med det konceptet efter x antal köpta, byggda datorer och alltför många andra prylar.

Nog med EOT generaliseringar, OT igen.

Tummen upp för trådskaparen, låter som om du har bra koll och bra avgränsat syfte. GL HF

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Lite OT nu kanske men, vilken fritidsgård är detta, bor nämligen i uppsala och är 16 år så.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/177508/2011-02-04 Denna där får du även med t-bord, mus och musmatta !

Permalänk

Kan vara bra och veta om du fick tillstånd och använda Windows 7 eller inte? Ska man köra ett Windows XP 32-bit som inte stödjer DirectX 10 och 11 så krävs inte lika "häftig" prestanda till dator. Då kan jag rekommendera en i5-760 som också är en bra speldator och köra 4 GB ram (2x2 GB)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jag önskar verkligen det fanns en sån här fritidsgård där jag bor, hade vart en dröm!
Du kommer bli en gud för ungdomarna, tro mig

Permalänk
Medlem

Som tidigare skribenter frågat, vilken är ungdomsgården i fråga? Jag kan lätt tänka mig att åka upp till Uppsala om någon vecka bara för att se hur det har gått med allt, alltid trevligt att träffa andra swecare också ju

Permalänk
Medlem

Vill börja med att tacka för alla svar, ni har varit mycket hjälpsamma.
Fritidsgården jag jobbar på och där vi kommer starta denna datorgrupp är... *trumvirvel*... Storvreta fritidtidsgård

Jag kan hålla er uppdaterade i denna tråd, vad som händer, vilken hårdvara det blir etc.

Nu läste jag ju ovan kommentar om skärmar också, att har man inte tillräckligt bra skärm, så kan man lika gärna gå ner i grafikkort, följdfrågan på det är ju, vilken skärm bör vi skaffa?
Jag tror att 22" dock är det största vi får plats med, eftersom vi låser in våra datorer i dator- skåp/bänkar.

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]