Permalänk

datorn bootar inte!

Hej, sitter nu och försöker få igång min dator men när jag sstartar den får jag felmeddelandet "cmos settings wrong overklocking failed! Please enter setup to re-configure your system. Chassis intruded! Fatal error...system halted". Har googlat runt, gjort som dom flesta säger att t.ex ta ut batteriet i några minuter, flytta på jumper cap saken. Problemet är att jag kan inte göra nånting. Kommer inte in i bios det enda jag kan få fram är vad som är inkopplat i datorn. Får 3 pip när felmeddelandet kommer upp. Är mobot totaldött eller går det o fixa på nått sätt?

Tack på förhand..

Permalänk

har du tagit ut batteriet eller flyttat på jumpern?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Förstod inte om du redan hade nollställt bios eller inte?

Din beskrivning är ganska dålig. Berätta exakt vad som händer och vad du gör som inte funkar så att vi slipper gissa helt fel.

Nollställt bios
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

USB, trådlös, adapter och andra avancerade varianter av tangentbord, mus funkar inte om man inte satt på USB stödet för dom i bios. Du kan låna vanliga tangentbord (PS/2) för att komma in i bios.

Permalänk

Hehe, får skriva från mobilen o det är inte det bästa om jag säger så. Men när jag startar datorn kommer den bilden där namnet på moderkortet står i detta fall asus p5b deluxe, ganska gammalt dvs. Funkade fint för ca en vecka sedan. Jag tog ut ström o batteriet medans jag var utomhus när jag kom hem stoppa jag in batteriet igen men fortfarande ingenting. Har provat att ta ut ram minnen så jag bara har ett i. Tangentbordet funkar men jag kommer ändå inte in i bios så jag kan helt enkelt inte göra nånting. Ursäkta om det är lite konstigt förklarat men jag är inte så bra när det gäller sånt här

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

har du tagit ut batteriet eller flyttat på jumpern?

Ja, jag har provat allt sånt där. Ingenting funkar

Permalänk

Har du läst manualen på hur du ska resetta bios?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vilken typ av tangentbord är det och hur vet du att den funkar?
Byt till vanliga tangentbord så att du kommer in i bios.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vilken typ av tangentbord är det och hur vet du att den funkar?
Byt till vanliga tangentbord så att du kommer in i bios.

får se om jag kan få tag i ett annat