RAID-kontrollerkort, byta ut trasigt utan att bli av med data på diskar

Permalänk
Medlem

RAID-kontrollerkort, byta ut trasigt utan att bli av med data på diskar

Halloj. Ett RAID-kontrollerkort i en server gick sönder idag, och jag kommer att ersätta det med ett likadant, nytt.

Grejjen är att jag vill inte förlora informationen på diskarna.

Det är en RAID1-array som jag körde med.

När man första gången sätter upp en RAID så bygger man ju en ny array, och som jag förstår det så tömmer han även hårddisken då ? Så hur ska jag gå tillväga för att installera det nya kortet med den gamla arrayen, utan att påverka datan?

Det är ett Highpoint RocketRaid 4310-kort.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta redo på vilken krets det kortet bygger på och försök hitta ett nytt kort som bygger på samma krets? Ofta om du köper samma tillverkare kan du "importera" en array från ett annat kontrollerkort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Ersättningskortet är likadant.

På't ungefär hur skulle en sån import gå till då? Jag behöver inte någon extremt detaljerad förklaring, utan mer så man kan få en förståelse för hur man skulle kunna göra.

Permalänk
Skrivet av Brasse:

Halloj. Ett RAID-kontrollerkort i en server gick sönder idag, och jag kommer att ersätta det med ett likadant, nytt.

Grejjen är att jag vill inte förlora informationen på diskarna.

Det är en RAID1-array som jag körde med.

När man första gången sätter upp en RAID så bygger man ju en ny array, och som jag förstår det så tömmer han även hårddisken då ? Så hur ska jag gå tillväga för att installera det nya kortet med den gamla arrayen, utan att påverka datan?

Det är ett Highpoint RocketRaid 4310-kort.

Jag vill påstå att den uppgiften är nästintill omöjlig.
Dock kan jag helt säkert säga att du inte får det svaret här.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Jag vill påstå att den uppgiften är nästintill omöjlig.
Dock kan jag helt säkert säga att du inte får det svaret här.

Va?

Alla RAID-kort jag äger (dock inga HighPoint) hittar och aktiverar automatisk en existerande array från ett likadant kort om du sätter i diskar. Initialiseringen som gjordes första gången berodde på att ingen arrayinformation fanns på skivorna.

EDIT: det var ett tag sen så jag skall inte svära på att arrayerna aktiverades automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ok det låter ju både väldigt tråkigt(Alfa-Omega) och väldigt positivt(NakedApe).

Så då behöver jag i princip bara koppla in kortet, ansluta diskarna och kanske aktivera arrayen?

Jag vet att det finns ett val när man bygger en array under "Init Method", där man kan välja mellan:
Quick init
Keep old data

Skulle det vara så enkelt som att klicka i RAID1, "Keep old data" å köra create?

Det jag oroar mig lite för är om diskarna måste initieras på nytt eller om det görs på diskarna i sig och inte i kontrollerkortet?

[edit]: bilden är saxad ur manualen(PDF) och jag kan välja RAID 1 på mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Skulle det vara så enkelt som att klicka i RAID1, "Keep old data" å köra create?

Ja, det är så det har fungerat de gånger då jag provat.

Skrivet av Brasse:

Det jag oroar mig lite för är om diskarna måste initieras på nytt eller om det görs på diskarna i sig och inte i kontrollerkortet?

Jag kikade lite i manualen till ditt kort och ser inget som antyder att ditt kort skulle vara annorlunda. Om du läser sidan 22 (i engelska manualen) så står det ganska tydligt att initialiseringen är en engångsoperation, den behöver inte upprepas för att du raderat en array, eller om du skapar en ny array.

Permalänk
Medlem

Normalt sätt brukar raidkonfigen skrivas till diskarna som redan nämts. För att få två chanser att lyckas kan du i och med att du har en RAID1 plocka ut den ena disken och sen när du fått den att fungera stoppa i nästa disk i servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NakedApe:

Jag kikade lite i manualen till ditt kort och ser inget som antyder att ditt kort skulle vara annorlunda. Om du läser sidan 22 (i engelska manualen) så står det ganska tydligt att initialiseringen är en engångsoperation, den behöver inte upprepas för att du raderat en array, eller om du skapar en ny array.

Det är så jag tolkar det också, dock med viss osäkerhet om "initieringen" sparas på disken eller kontrollerkortet.

Dahlgren: Jag tänkte testa det jag också.

Förhoppningsvis får jag det nya kortet idag, kommer att dra igång det ASAP, återkommer med resultat.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Dom gångerna ett raidkontroller gått för mig så har det bara varit å swapa kort så fungerar det, vissa så har man behövt aktivera raiden men dom flesta så gör dom det själv.

Fast då är det SAS kort från HP, Areac och 3Ware kort jag är van att jobba med.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Jag vill påstå att den uppgiften är nästintill omöjlig.
Dock kan jag helt säkert säga att du inte får det svaret här.

Du måste verkligen skojja?
Det här ska inte alls vara några problem att fixa.
Tex Areca korten, där kan du uppgradera till ett "bättre" kort och det nya kortet plockar befintliga arrayer utan problem.

Släpp sargen och kom in i matchen

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Ni hade helt rätt.
Jag stoppade i diskarna, sen "rebuild":ade han arrayen, sen fungeade det. Gjorde inga inställningar alls.
Med andra ord så var all nödvändig information sparad på diskarna i sig och inte i kontrollerkortet..

Däremot så vägrade windows att boota... den bootade om direkt windows-loggan kom fram, boot loop.
Omöjligt att reparera via reparationskonsollen, så hårdvarumässigt så fungerade allt kanon..
Direkt Microsoft kom in i leken var det kört

Permalänk
Skrivet av Brasse:

Ni hade helt rätt.
Jag stoppade i diskarna, sen "rebuild":ade han arrayen, sen fungeade det. Gjorde inga inställningar alls.
Med andra ord så var all nödvändig information sparad på diskarna i sig och inte i kontrollerkortet..

Däremot så vägrade windows att boota... den bootade om direkt windows-loggan kom fram, boot loop.
Omöjligt att reparera via reparationskonsollen, så hårdvarumässigt så fungerade allt kanon..
Direkt Microsoft kom in i leken var det kört

Skrivet av Axeteg:

Du måste verkligen skojja?
Det här ska inte alls vara några problem att fixa.
Tex Areca korten, där kan du uppgradera till ett "bättre" kort och det nya kortet plockar befintliga arrayer utan problem.

Släpp sargen och kom in i matchen

Hahaha, stor humor.
Du ser ju svaret själv ovan.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Hahaha, stor humor.
Du ser ju svaret själv ovan.

Ja verkligen, humor. Du hade fel på 2 av 2 möjliga punkter

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Avstängd

Fel tråd, sorry...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)