EU-laddare för mobiltelefoner snart i butik

Permalänk
Melding Plague

EU-laddare för mobiltelefoner snart i butik

Europeiska kommissionens standardiserade mobiltelefonladdare kan snart bli en vanlig syn i svenska hemelektronikbutiker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tyckte att filmen gav ett lite humoristiskt intryck med lite wtf känsla men samtidigt framförde budskapet väldigt tydligt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skäggig legend

Det är väl bra, tycker det är väldigt start av apple faktiskt. Dom har ju varit så stolta över sin 30 pin kontakt ;P

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Har inte nästan alla redan börjat följa detta förutom Apple? (inom mobilbranschen)

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg i rätt riktning om någon frågar mig! ;D

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd

Wow, EU kan göra bra saker!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Någon med lite ellära som kan svara på om det kan vara skadligt för en mobil om det är fel ampere (eller annan valfri el-term) på laddaren kontra batteriet? Eller kan jag ta min nuvarande mobil med micro USB och använda valfri laddare?

Permalänk

WTF i början av filmen men, sen blev budskapet klart... mycket uppskattat med en laddare.
(offtopic: gillar även bil däcks märkning som "snart" kommer från EU)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

iPhone 5 och iPad 2 med micro USB kontakt då alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smithy:

Någon med lite ellära som kan svara på om det kan vara skadligt för en mobil om det är fel ampere (eller annan valfri el-term) på laddaren kontra batteriet? Eller kan jag ta min nuvarande mobil med micro USB och använda valfri laddare?

Du kan ladda med en laddare med lägre strömstyrka än vad det står på batteriet men om laddaren levererar mer ström så är det skadligt för batteriet.

OnT: Det är superbra med standardiserade laddare. Filmen var däremot väldigt skum. Jag förstod inte varför hovmästaren inte såg till att alla fick en skål med soppa.

Permalänk
Hjälpsam

Tjejen läser kostvetenskap och mikrobiliogi som man får höra ett och ett annat om baciller... Videon var inte direkt aptitretande efter det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Något positivt måste komma från EU någon gång och just detta har satt lite fart på tillverkare som rean har åtgärdat detta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av XHI:

Det är väl bra, tycker det är väldigt start av apple faktiskt. Dom har ju varit så stolta över sin 30 pin kontakt ;P

Skrivet av WPadde:

iPhone 5 och iPad 2 med micro USB kontakt då alltså?

Tror inte de släpper sin kontakt.

Tror inget i den där bestämmelsen säger att själva prylen måste ha miniUSB utan bara att laddaren ska stöda det, antingen via en adapter (vilket är lite Apples grej) eller rakt av.

Men kan ha fattat fel så ta detta med en nypa salt..

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Du kan ladda med en laddare med lägre strömstyrka än vad det står på batteriet men om laddaren levererar mer ström så är det skadligt för batteriet.

OnT: Det är superbra med standardiserade laddare. Filmen var däremot väldigt skum. Jag förstod inte varför hovmästaren inte såg till att alla fick en skål med soppa.

För då skulle alla kunna ha var sin sked (laddare) som är olika...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Men om det är USB-kontakt så ska det väll inte spela någon roll då strömstyrka för USB är standardiserat?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men om det är USB-kontakt så ska det väll inte spela någon roll då strömstyrka för USB är standardiserat?

Ja, dom flesta USB-laddare ligger på 500mah, däremot så finns det vissa mobilmodeller som behöver 800mah.
Och det är det dom ska standardisera. Men 95% utav de telefoner som har USB-kontakt är på 500mah.
Förhoppningsvis så fastställer dom 1000mah som maxgräns och som alla telefoner ska klara av så blir det inte så jevla långsamt att ladda. Däremot så laddar man via vanlig USB i datorn så är det 500mah

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Gillar detta!! Dock har ju Nokia och Eriksson kört med samma laddar i flera år ibland har de stått att de inte passar med andra modeller än just den telefonen den kom man men det kom man ju på tidigt att så länge kontakten är rätt så passar det mer eller mindre

Något bra har ju brysselkolen där nere kommit fram med iaf ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om strömstyrkan som laddaren kan leverera är högre än det apparaten behöver gör väll inget men om det däremot är spänningen som inte är densamma som det blir problem.

Skrivet av abflex:

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Avstängd

Vore verkligen trevligt om fler och fler följde en "standard"... så oerhört irriterande med femtioelva olika saker... oavsett vilka saker det gäller nästan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Min HTC har typ redan micro usb som standard

Hittade inte USB kabeln häromdagen när jag skulle koppla in mobilen i datorn.Tog min externa HDD´s USB kabel istället.Fungerade galant

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Dagens I-lands problem

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

haha vilken jävla reklam

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser redan fram emot dagen då man bara behöver fråga efter att få låna en mobilladdare när man behöver, istället för: "Någon som har laddare till Nokia model 3202157-5 B?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Dagens I-lands problem

Dagens i-landsproblem? Snarare så att det är dagens världsproblem... Tror du vi har mycket mobiltelefoner i europa jämfört med våra asiatiska brödrar?

Jag tycker det är mesigt att de bara fått med mobiltelefoner. Alla prylar vi använder som konsumenter borde ha liknande lösningar.

Förlåt men det där i-landsproblemet rörde upp känslor nånstans. Detta råkar vara en praktisk lösning för oss konsumenter men framför allt slipper vi alla dessa ton laddare på tippen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Dagens I-lands problem

Skulle snarare säga att detta är ett ypperligt sätt att spara på både pengar och miljö.

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Ja, dom flesta USB-laddare ligger på 500mah, däremot så finns det vissa mobilmodeller som behöver 800mah.
Och det är det dom ska standardisera. Men 95% utav de telefoner som har USB-kontakt är på 500mah.
Förhoppningsvis så fastställer dom 1000mah som maxgräns och som alla telefoner ska klara av så blir det inte så jevla långsamt att ladda. Däremot så laddar man via vanlig USB i datorn så är det 500mah

Du måste skilja på mA och mAh.
mA står för strömstyrkan (hör mycket ström som går genom sladden/laddaren kan leverera) och usb klarar att leverera MAX 500mA (usb 3.0 klarar lite mer).
mAh (milliampèretimmar) däremot är hur stor laddning batteriet klarar att lagra. Om batteriet är på 1000mAh kan det leverera en ström på 1000mA i en timme/500mA i två timmar/250mA i fyra timmar osv...

ALLA usb2.0-kontakter SKA leverera MAX 500mA, varken mer eller mindre, och inget i hela världen kommer ändra på det. Vill man ha snabbare laddning får man gå vidare till usb3 som kan leverera 900mA (inte helt säker på siffran).

EDIT: Om det inte framgick så menar jag att maxvärdet för en usb2kontakt ska vara 500mA, om tex ett tangentbord bara behöver 100mA så kommer det bara dra 100mA.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

Dagens i-landsproblem? Snarare så att det är dagens världsproblem... Tror du vi har mycket mobiltelefoner i europa jämfört med våra asiatiska brödrar?

Jag tycker det är mesigt att de bara fått med mobiltelefoner. Alla prylar vi använder som konsumenter borde ha liknande lösningar.

Förlåt men det där i-landsproblemet rörde upp känslor nånstans. Detta råkar vara en praktisk lösning för oss konsumenter men framför allt slipper vi alla dessa ton laddare på tippen!

industriländerna har mer pengar och då också mer elektronik utvecklingsländer har inte lika mycket pengar därav mindre elektronik.
Men vem har sagt något om Europa och Asien?

jag håller med om att mer saker än mobiler ska enas om gemensamma lösningar, men då gäller det ju också att "rätt" företag får bestämma vad som ska bli det universella...

Permalänk
Medlem

Hade för mig att Apple skippade detta.... men bra att det går igenom nu, slipper man köpa nya laddare om ens går sönder

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Hade för mig att Apple skippade detta.... men bra att det går igenom nu, slipper man köpa nya laddare om ens går sönder

Har för mig att de skulle skicka med någon sorts adapter till deras dock.

Har säkert fel dock

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Såhär är de väl ändå:
USB 2.0 kan max leverera 0,5A via porten.. Och de flesta mobilladdare med adaptrar till USB laddar med 1A. Därför laddar man med fördel via eluttaget då de tar hälften så lång tid!
Nya USB 3.0 kan leverera 0,9A via porten, så där är skillnaden nästan försumbar.