Permalänk
Medlem

D90 eller D7000

Står i valet och kvalet mellan dessa två modeller. Är det någon större skillnad rent bildmässigt? Ska inte filma med kameran så jag undrar hur dessa står sig mot varandra med tex kit-objektiven? Vilken ska jag satsa på?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Om nu inte priser och sånt har så stor betydelse så självklart ska du gå på D7000
vilket är en nyare modernare, också mer robust och vädertätad.

D7000 ersätter väl inte helt D90 utan är en klass upp i det mesta
kitobjektiv tja D7000 säljs har jag för mig i 3 olika paket med olika objektiv, alla 3 har bättre objektiv än dom som följer med på dom mer prisbilligare systemarna från nikon 18-105 VR, 18-200 VR II, och 16-85 VR
16-85 VR är den som anses bäst i bildkvalite och 18-200 som god tvåa.
18-105 är ok men har ett snäpp ner i bildkvalite. Chromatic aberration, Distorsion och skärpa, det är också lite mer budgetkänsla i det objektivet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

D7000 är helt klart en bättre kamera. D90 är helt klart mer prisvärd.
Skillnaden bildmässigt är inte så jättestor. D7000 har ungefär ett halv steg bättre brusprestanda och den har något högre upplösning, men just detta får man nog ha speciella ändamål för att det ska bli någon reell skillnad av i praktiken.
Skillnaderna ligger fämst i andra saker som sekvenstagning, AF, handhavande och sånt. Den är ju lite vädertåligare åxå...
Ska du inte fota mycket action har du inte enorm nytta av det extra lullull som D7000 erbjuder och då är det vettigare att lägga mer pengar på fler/bättre objektiv istället.
Bästa kitobjektivet är utan tvekan 16-85:an om man ser till bildkvalitet. Den har, i mitt tycke, åxå det bästa zoomomfånget. Den extra vidvinkeln man får med 16mm skulle vara guld värt för mig, men alla är ju inte som jag.
Tvärt emot ggustavsson anser jag att 18-105:an är bättre än 18-200:an. Den är något skarpare i deras gemensamma omfång. Över 100mm är inte 18-200:an så särskilt rolig alls och på 200mm är den rätt dålig om man inte bländar ner ett par steg. Den är flexibel, men kommer som alla superzoomar med en del kompromisser. Vill man ha det omfånget med bättre bildkvalitet är det bättre att köpa 18-55 + 55-200 istället (med nackdelen att man får byta objektiv då).

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf. varmt rekommendera D7000! Helt sjukligt nöjd med min <3. Jämfört med D90 så har D7000 magnesiumhus och är vädertätad, snabbare seriebildstagning, bättre brusprestanda, bättre AF-system, 16MPix, 100% sökartäckning mm.
Och om du köper den med kitobjektiv så rekommenderar jag dig att köra på kitet med 16-85mm-objektivet! Har själv ett sånt och är grymt nöjd även med det. Riktigt skarpt, välbyggt, tyst och snabb AF och bra omfång.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

magnesiumhus

Fast nu är ju bra en del av huset i magnesium och inte hela som på tex D300. Objektivfattningen, tex, sitter ju skruvad i plast, precis som på D90.

100% täckning av sökaren ser jag inte heller varför det är så viktigt. Jag hade 95% på min D70 och har 100% på D300:an och ser inte nån direkt fördel med det utan ser det mer som ett försäljningsargument på samma sätt som "megapixel". Det är något som är lätt att sätta en siffra på och högre siffra säljer, typ.

16Mpix, javisst. Man kan skriva ut 15% större än med 12Mpix, förutsatt att en hel del faktorer sammanfaller så att man verkligen får så mycket högre detaljupplösning (glöm att handhålla kameran, tex).

D7000 är såklart en bra kamera och den är bättre än D90 på det mesta, men den är inte så mycket bättre att det på något sätt är något slags revolution, utom möjligen vad gäller AF-systemet, som faktiskt är mycket bättre, om man fotar mycket action.

Permalänk
Medlem

jättetack för alla svar... med 16-85 blir det inte billigt direkt...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk

Min syster har en D90 och en polare har också en D90 och en D7000.

D90 är båda nöjda med vad jag vet
Men som sagt här uppe redan D90 är mer prisvärd än D7000.

Mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

med 16-85 blir det inte billigt direkt...

Det är ju inte så att det inte går att ta bilder med 18-105, tex. Den är åxå bra, bara inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Jag lägger personligen ett stort värde i sökaren och tycker att skillnaden mot nämnda D70 iaf (som jag har erfarenhet av - det här är alltså ingen direkt jämförelse med D90) är avsevärd. Det är trots allt vad man komponerar bilden med. Inte bara täckningen, utan också att sökaren är klarare och större. Den får gärna vara så bra det bara går.

Upplösningen är snarast i D90:s favör, onödigt och stjälper mer än det hjälper. D7000 har lite högre teoretiskt dynamiskt omfång, dvs du kan dra upp skuggorna mer. Och om du ämnar ta mycket bilder i dåligt ljus så tvättar den brus bättre. Byggkvalitén är inte så viktig.

Permalänk
Medlem

kör på en D90, då sparar du lite cash o kan köpa nåt kul extra tillbehör istället elr objektiv typ. d7000 är nyare..men den sakens skull gör det inte d90 sämre än att den hyllades som bästa dx kamera på marknaden innan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fast nu är ju bra en del av huset i magnesium och inte hela som på tex D300. Objektivfattningen, tex, sitter ju skruvad i plast, precis som på D90.

Den är till största del i magnesium. Dom delar som är i plast är som du säger fronten och sen även blixten och minneskortsluckan.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

Byggkvalitén är inte så viktig.

Om byggkvalitén är viktigt eller inte är väl rätt så individuellt.
Själv tål jag inte plasthus längre, känns helt B jämfört med magnesium. Gillar att ha ett rejält och gediget kamerahus att hålla i

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]