Nån typ av blåsning på blocket?

Permalänk

Nån typ av blåsning på blocket?

Jag har en annons ute på blocket en Iphone 4.
Jag har de senaste dagar fått mail om folk som vill köpa den!
De försöker inte pruta och de vill ha den snabbt.
Det enda de ville ha var en bild på Iphone tillsammans med dagens aftonblad
Första gång gick jag givetvis på det!
Men det var ju stört omöjligt att få tag i människan.
Efteråt när jag satt och funderade på vad de vann på detta kom jag bara på en sak:
"Köparen" har en egen falsk annons om en Iphone 4 som han ska sälja, och i sin tur vill "bevis" för att han har en telefon!
Han skickar bilden till sin köpare och de sätter antagligen in pengar till han.

Lite rörigt men hoppas ni förstår.
Några andra anledningar ni kommer på?
Har ju Ip nummer, vad ska man göra för att sätta dit dem om de håller på med sånt här skit?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk

Det är därför som folk borde börja be om lite mer 'bevis' än bara 'dagens tidning'.
Exempel kan vara en lapp med någon speciell text på eller blocket annonsen 'it self' i bakgrunden.

Permalänk

rapportera till blocket med ip:n , lätt en blåsning.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsundell2:

rapportera till blocket med ip:n , lätt en blåsning.

Håller med: det verkar som att han troligen inte kommer köpa utan bara är ute efter en äkta bild för att blåsa någon. Var vaksam och ännu bättre undvik personen i fråga.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Det är väldigt enkelt att skaffa en anonym proxy idag, så be blocket spåra en person kan man nog glömma. Och när brottet bara är misstanke till förberedelse till ett lågprioriterat brott, så skulle inte polisen bry sig om personen inte ens dolde sitt ip.(Isp skulle hellre inte lämna ut personuppgifter)

Dock tycker folk är dumma om de tror att en bild på en Iphone bevisar något, det enda detta bevisar är att personen har tillgång till en Iphone eller känner någon som har, eller som i detta fall använda en okänds persons Iphone som hjälp.
Men denna metod öppnar för lite säkrare bevisning, på äldre telefoner kunde man enkelt få fram ett id-nummer(vet ej hur det är på iphone) och får man denna av en försäljare, så skulle säkerligen köparen känna sig tryggare, då den tror att den nämnda telefonen (teoretisk) skulle kunna gå att spåra upp. Men med detta knep, så pekar telefonen på en oskyldig.

Jag själv handlar inte dyrare saker på blocket utan att fysisk möta personen , då jag ser det för riskabelt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Blocket gör inget åt scams såvida de inte är polisanmälda. Inte tradera heller. Elller snarare så skiter de fullständigt i att folk blir blåsta, de får ju sina pengar ändå.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Skit i de, om folk köper utan å se vara med egna ögon i verkligheten så är de å kommer alltid vara en nyttig läropeng.
Att börja med jobbiga irriterande "anti-bluff" saker är bara irriterande.
Skulle jag sälja nåt å köpare frågar om dynga så kan de likväl vara, så j*vla enkelt är det.

Alla köp görs alltid med PF oavsett att de kostar nån krona mer då det är lätt en bra billig försäkring.
Öppna ALLTID paket medans du är på post/ombud å kontrollera att varan ser hel å är korrekt.
Om inte så är de en vanlig polisanmälan å vänta nån månad på pengar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Skit i de, om folk köper utan å se vara med egna ögon i verkligheten så är de å kommer alltid vara en nyttig läropeng.
Att börja med jobbiga irriterande "anti-bluff" saker är bara irriterande.
Skulle jag sälja nåt å köpare frågar om dynga så kan de likväl vara, så j*vla enkelt är det.

Alla köp görs alltid med PF oavsett att de kostar nån krona mer då det är lätt en bra billig försäkring.
Öppna ALLTID paket medans du är på post/ombud å kontrollera att varan ser hel å är korrekt.
Om inte så är de en vanlig polisanmälan å vänta nån månad på pengar.

Spelar det någon roll om du öppnar vara hos posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Spelar det någon roll om du öppnar vara hos posten?

Dom blir vittnen, å iochmed att du öppnar direkt när du får vara i handen så stryks alla funderingar ifall du ljuger.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Dom blir vittnen, å iochmed att du öppnar direkt när du får vara i handen så stryks alla funderingar ifall du ljuger.

De bevittnar dig när du öppnar ditt paket ja? Vad skulle det hjälpa?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av killawife:

Blocket gör inget åt scams såvida de inte är polisanmälda. Inte tradera heller. Elller snarare så skiter de fullständigt i att folk blir blåsta, de får ju sina pengar ändå.

Det är inte sant. De har en hel avdelning med folk som arbetar med bedrägerier och som saamarbetar med polisen. Har en bekant som jobbar där.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

De bevittnar dig när du öppnar ditt paket ja? Vad skulle det hjälpa?

Postpersonal är oberoende vittnen och att det görs direkt på posten eliminerar möjligheten att man kunnat manipulera innehållet själv.
Postgirokonton som postförskott alltid sätts in på är inte skyddade av banksekretess utan går att söka på för vem som helst.

Båda dessa saker är avskräckande och de underlättar för polisens utredningsarbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Postpersonal är oberoende vittnen och att det görs direkt på posten eliminerar möjligheten att man kunnat manipulera innehållet själv.
Postgirokonton som postförskott alltid sätts in på är inte skyddade av banksekretess utan går att söka på för vem som helst.

Båda dessa saker är avskräckande och de underlättar för polisens utredningsarbete.

Men hur ska de kunna veta vad som BORDE finnas i paketet?

Jag kan ju säga att det här paketet ska innehålla en dator för 25000 kr fast jag egentligen beställt något helt annat.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Men hur ska de kunna veta vad som BORDE finnas i paketet?

Jag kan ju säga att det här paketet ska innehålla en dator för 25000 kr fast jag egentligen beställt något helt annat.

De är bara vittnen till att han har öppnat paketet och att där kanske är en dator i. Om det nu är något helt annat så är de på posten vittnen till att detta är orginalpaketet och det inte har fifflats med. Är det något annat än vad man har köpt så gör man en polisanmälning, sen kan de på posten vittna om att paketet såg ut så redan när det var nyöppnat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Men hur ska de kunna veta vad som BORDE finnas i paketet?

Jag kan ju säga att det här paketet ska innehålla en dator för 25000 kr fast jag egentligen beställt något helt annat.

Jovisst, de vittnar ju bara om vad som finns men betalningen gör du ju i samband med att du kvitterar ut så det är ju inget problem med den saken, du har ju svårt att luras iom att du just betalat in 25000 när du kvitterar ut det.
Det tillsammans med mailkonversation etc är ett mycket bättre utgångsläge än om det skickats på annat sätt.

Ett problem är om de skickar en trasig vara, sånt är svårt att kontrollera direkt på posten.

Permalänk
Medlem

[u]PF å öppna på posten är bästa sätt.[/u]
Är man paranoid så är endast IRL köp de enda å rekommendera.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.