Samsung eller Hitachi?

Permalänk
Medlem

Samsung eller Hitachi?

Hej

Hade bestämt mig för att beställa detta paket idag, men det visade sig att det inte fanns några Samsung F3 i lager, men finns dock Hitachi. Så min fråga är; vilken hårddisk är bäst, Samsung eller Hitachi

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bäst var nog fel ordval, men menar hastighet, ljudnivå och längst livstid.

Permalänk
Medlem

Eftersom pris inte var en kriterium ska du kanske kolla på de dyrare diskarna i ES.2-serien (Seagate) eller RE-serien (WD).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Men den hårddisken du först ville ha finns ju i deras butikslager. De tar ju från butiken också ju

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Bäst var nog fel ordval, men menar hastighet, ljudnivå och längst livstid.

Livstid finns det ingen öppen statistik på, så det kan du glömma.

Resten kan du hitta själv genom publicerade tester.

Permalänk
Medlem

Hitachin verkar lite bättre enligt SPCRs nya tester men den vibrerar betydligt mer så det kan bli ett problem.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

jag har haft båda och samsungs disk är tystare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Medlem

Av de tester som jag sett så presterar Samsung Spinpoint F3 enormt bra för att vara en mekanisk hårddisk, men man ska nog inte överdriva skillnaderna. Är båda diskarna 7200 RPM så märker man nog ingen större skillnad i vardagligt bruk, även om resultatet i syntetiska tester antyder något annat. Ljudnivån är ju mycket beroende på ditt chassi och om du använder vibrationsdämpande skruvar eller inte.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Av de tester som jag sett så presterar Samsung Spinpoint F3 enormt bra för att vara en mekanisk hårddisk, men man ska nog inte överdriva skillnaderna. Är båda diskarna 7200 RPM så märker man nog ingen större skillnad i vardagligt bruk, även om resultatet i syntetiska tester antyder något annat. Ljudnivån är ju mycket beroende på ditt chassi och om du använder vibrationsdämpande skruvar eller inte.

Beställde paketet jag skrev i första posten för nån timme sen. Alltså, ett R3 chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pistolproc:

jag har haft båda och samsungs disk är tystare.

Jag har båda och de är lika tysta.
Samsungen är lite snabbare på överföringen men Hitachin är vida bättre på I/O. Vidare så fungerar Hitachin till "allt", (RAID osv) vilket man inte kan säga om Samsungs diskar...

Nöjd med bägge modellerna iaf, en smaksak.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Måste det vara en 1 TB disk? Finns ju 500 GB versioner av båda inne och även WD Caviar Blue, samtliga låter mindre med bara en platter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hitachis har haft dålig tillförlitlighet på deras diskar förr, men det kanske har ändrats. Men jag hade aldrig köpt en Hitachi-disk iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Expertive:

Hitachis har haft dålig tillförlitlighet på deras diskar förr, men det kanske har ändrats. Men jag hade aldrig köpt en Hitachi-disk iaf.

Har kört Hitachi sedan IBM deathstar 75-serien och visst stämmer det du skriver. Jag har dock aldrig haft något problem peppar, peppar...

Hitachi har även i dagsläget högre deathrate än andra tror jag.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Har kört Hitachi sedan IBM deathstar 75-serien och visst stämmer det du skriver. Jag har dock aldrig haft något problem peppar, peppar...

Hitachi har även i dagsläget högre deathrate än andra tror jag.

---------------
Finns alltid de som aldrig haft några problem
Själv så jobbar jag i en butik där vi tog bort hitachi helt ur sortimentet pga ojämn kvalite och för att inte tala om att de kändes "sluggish" i jämförelse med många andra diskar och ljudnivåerna har också känts som mycket sämre än övriga tillverkares diskar

Men, jag har iofs också personligen alltid kallat dem för "ibm/hitachi deathstar" med tanke på deras undermåliga och ojämna kvalite också...jag hade då rakt valt nåt annat märke framför samsung om jag vore som TS

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att Hitachi har/haft högre failrate än många andra då de ofta brukar ha högre antal plattor än deras konkurrenter i deras större diskar.

Har en 80 GB IBM (60GXP tror jag) som fortfarande används dagligen. Och en 250GB Hitachi som fortfarande snurrar.
Har väl använt 7-8 st IBM/Hitachi genom åren och den enda som strulat är en 40GB 60GXP som byttes ut/reparerades av IBM och fungerade bra sist den var igång. Var dock 4 år sedan då min TV-spelsdator ej används nå mer.

Kan inte heller klaga på Samsung då de flesta diskar jag haft som är 250GB+ är Samsung (20+). Och enda som bråkat för mig är en 400GB T133 modell.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kotan:

Kan tänka mig att Hitachi har/haft högre failrate än många andra då de ofta brukar ha högre antal plattor än deras konkurrenter i deras större diskar.

Har en 80 GB IBM (60GXP tror jag) som fortfarande används dagligen. Och en 250GB Hitachi som fortfarande snurrar.
Har väl använt 7-8 st IBM/Hitachi genom åren och den enda som strulat är en 40GB 60GXP som byttes ut/reparerades av IBM och fungerade bra sist den var igång. Var dock 4 år sedan då min TV-spelsdator ej används nå mer.

Kan inte heller klaga på Samsung då de flesta diskar jag haft som är 250GB+ är Samsung (20+). Och enda som bråkat för mig är en 400GB T133 modell.

Kom på min Hitachi 160Gb efter att ha läst ditt inlägg, den rullade felfritt men sin tvillingbror i r0 i 3 år 24/7. Efter uppgradering så la jag ut dom på blocket men testade dom efter nån dag. Det hoppade igång och presterade som nya i min hand... till jag vände dom upp och ner! Då TVÄRNITADE bägge två, antagligen lagrena som slipat in sig "med magen neråt" sas.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Kom på min Hitachi 160Gb efter att ha läst ditt inlägg, den rullade felfritt men sin tvillingbror i r0 i 3 år 24/7. Efter uppgradering så la jag ut dom på blocket men testade dom efter nån dag. Det hoppade igång och presterade som nya i min hand... till jag vände dom upp och ner! Då TVÄRNITADE bägge två, antagligen lagrena som slipat in sig "med magen neråt" sas.

Man ska inte ändra/förändra något som funkar

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.