Permalänk
Medlem

LG IPS236V Info

Tjena SweC

LG har precis kommit ut med en IPS LED skärm i 23" storlek. Den är så pass ny att det inte finns så mycket info/recensioner om den så jag tänkte skriva lite om vad jag har hittills upplevt.
http://www.dustinhome.se/pd_5010550644.aspx?csref=Prisjamfore...

För de som letar efter en bra och billig skärm så kan jag starkt rekommendera denna men det finns dock ett par nackdelar för de som är intresserade.

Nackdelar:
- Höjer man upp skärmen så blir den vinglig och rätt känslig om man rör skrivbordet. Inget jag själv stör mig på.
- Köpte en HDMI kabel och fick roliga resultat då bild ytan vart betydligt mindre och jag kunde inte ändra det samt att bild kvalitén vart mycket sämre. Nu kan det vara så att det var fel på kabeln eller så kan det vara skärmen men den är så pass ny att jag inte kunnat hitta något om det på nätet.
- Begränsad vrid

Fördelar:
- Sjukt snygg
- Bra respons
- Mycket bra färger
- Billig

Kan man se förbi nackdelarna så är det en sjukt bra köpt då den är också billig.
Om någon har några frågor så är det bara att fråga på.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Oj jäklar, riktigt bra pris på den. Lite synd att man inte letar skärm just nu. :/

Ditt problem när du använder HDMI-kabel kan ha med over-/underscan att göra. Det borde finnas inställningar i ditt drivrutinsprogram till grafikkortet (Catalyst Control Center om du har AMD-grafikkort, vet inte vad Nvidias heter). Jag hade samma problem när jag kopplade TVn till datorn med HDMI-sladd, sjukt störigt. Fick köra med VGA-kabel och lägre upplösning i evigheter... Det visade sig dock bara vara att ändra overscan till 0%, det var inställt på 10 eller 20% som default när TVn kopplades in, av någon väldigt konstig anledning.

Hoppas det hjälper, och tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag satte Overscan på "NO" på skärmen men tycktes inte hjälpa och letade på CCC men hittade inte den men nu när jag tittade lite noggrannare så hittade jag den. Tack för tipset

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Det är ganska troligt overscan, en annan fick ju dra in i drivrutinerna och lägga till text för att sen installera. Har dock en gammal skärm.

Är mycket intresserad av vad den här skärmen kan prestera, en ersättare till U2311H?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är ganska troligt overscan, en annan fick ju dra in i drivrutinerna och lägga till text för att sen installera. Har dock en gammal skärm.

Är mycket intresserad av vad den här skärmen kan prestera, en ersättare till U2311H?

Kommer komma en massa recensioner om den rätt så snart och jag tror att den kommer få minst 4.5 av 5 och troligtvis en ersättare till U2311H.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Kommer komma en massa recensioner om den rätt så snart och jag tror att den kommer få minst 4.5 av 5 och troligtvis en ersättare till U2311H.

Var inte så säker att det kommer en massa, vissa skärmar får ju noll recensioner typ, antar att det beror på vilken marknad de kommer ut på i störst utsträckning.

Permalänk

Har också beställt den, kommer på måndag eller tisdag. Kan förhoppningsvis komma med ett utlåtande då jag med

Sarevok: Du som använder den, när du säger att det är bra färger, hur menar du? Är de jätteklara och "lysande" eller är de mer normala och håller sig på en jämn och stabil nivå(icke lsd-rus typ)?

fråga
Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Fördelar:
- Sjukt snygg
- Bra respons
- Mycket bra färger
- Billig

"Sjukt snygg" är en ganska dålig fördel då det är väldigt personligt vad snyggt är. Jag tycker ärligt talat den är ganska ful. Det är foten som jag stör mig mest på, det känns som att form går före funktion på den.
Men den har en IPS-panel och verkar väl inte helt dum annars. Men jag hade aldrig valt den skärmen, pga av dess design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

"Sjukt snygg" är en ganska dålig fördel då det är väldigt personligt vad snyggt är. Jag tycker ärligt talat den är ganska ful. Det är foten som jag stör mig mest på, det känns som att form går före funktion på den.
Men den har en IPS-panel och verkar väl inte helt dum annars. Men jag hade aldrig valt den skärmen, pga av dess design.

Tur för dig då att LG har släppt en snarlik skärm men med mer praktisk design.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784475

Permalänk
Medlem

Hur funkar den att spela på?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av ale2:

Tur för dig då att LG har släppt en snarlik skärm men med mer praktisk design.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784475

Nämen sedär, mer i min smak. Den där ser ju ut att vara något. Är det samma panel i dem måntro fast med olika yttre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Nämen sedär, mer i min smak. Den där ser ju ut att vara något. Är det samma panel i dem måntro fast med olika yttre?

Samma panel garanterat. De enda skillnaderna jag sett är att P har mer anpassningsbar fot och att V har HDMi (vilket P saknar).

Permalänk
Medlem

Kollat in denna och Dell U2311H (http://www.dustin.se/productdetails.aspx?prodid=5010456532&s=...)
Vilken borde man köra på av den och LG:n?

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Har också beställt den, kommer på måndag eller tisdag. Kan förhoppningsvis komma med ett utlåtande då jag med

Sarevok: Du som använder den, när du säger att det är bra färger, hur menar du? Är de jätteklara och "lysande" eller är de mer normala och håller sig på en jämn och stabil nivå(icke lsd-rus typ)?

Hmm hur ska jag beskriva det.. Det är klara färger som inte är överdrivna och får inte huvudvärk av att sitta bakom skärmen länge. Väldigt behaglig tycker jag iaf.

Skrivet av Expertive:

"Sjukt snygg" är en ganska dålig fördel då det är väldigt personligt vad snyggt är. Jag tycker ärligt talat den är ganska ful. Det är foten som jag stör mig mest på, det känns som att form går före funktion på den.
Men den har en IPS-panel och verkar väl inte helt dum annars. Men jag hade aldrig valt den skärmen, pga av dess design.

Sant, alla har olika smak och tycke. Kanske förhastade mig vid skrivandet men själv tycker jag att den är riktigt snygg (svag för touch^^)

Skrivet av pecill:

Hur funkar den att spela på?

Jag lirar många olika spel men mest Battlefield och jag har faktist inte märkt något fel med responstiden osv. Den fungerar felfritt.

För de som vill ha en IPS skärm för en billig peng så är det ju mellan denna och U2311H, själv har jag inte använt Dell så kan inte yttra mig om den men tycker att den är lite för "klumpig" för min smak.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Är lite förvånad att inte fler verkar intressera sig för denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Är lite förvånad att inte fler verkar intressera sig för denna.

Folk brukar avvakta användare som testat produkten innan de blir allt för euforiska.

Permalänk
Medlem

Fick hem en IPS231P för någon dag sedan.
(obs! ingen större kunskaper om skärmar tyvärr, men kan ju skriva lite)

Direkt out of the box så är skärmen bra kalibrerad.
Kontrasten är bra, färgerna är fantastiska och riktigt riktigt ljus.

Har inte märkt någon synlig fördröjning i spel (Bad Comapy 2 / TF2 / SC2)
Ingen clouding, ingen backbleed.

Det enda negativa jag kan säga är att den är lite vinglig vid högre höjd.

Bortsett från det så är jag riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Den är sanslöst billig på Siba just nu. Otroligt att man kan få en så bra skärm för de pengarna.

2290:-
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6014934&ref=prisj...

Permalänk
Medlem

Gräsligt ful , samsung wannabe design. Plast skit överallt. Yuck.

Sämre ergonomi inställningar än u23.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Gräsligt ful , samsung wannabe design. Plast skit överallt. Yuck.

Sämre ergonomi inställningar än u23.

Detta har tagits upp tidigare, det finns en variant av skärmen som inte ser ut som denna:

Skrivet av ale2:
Skrivet av Expertive:

"Sjukt snygg" är en ganska dålig fördel då det är väldigt personligt vad snyggt är. Jag tycker ärligt talat den är ganska ful. Det är foten som jag stör mig mest på, det känns som att form går före funktion på den.
Men den har en IPS-panel och verkar väl inte helt dum annars. Men jag hade aldrig valt den skärmen, pga av dess design.

Tur för dig då att LG har släppt en snarlik skärm men med mer praktisk design.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784475

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Gräsligt ful , samsung wannabe design. Plast skit överallt. Yuck.

Sämre ergonomi inställningar än u23.

passar in med min Samsung då:D

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Norlin:

Kollat in denna och Dell U2311H (http://www.dustin.se/productdetails.aspx?prodid=5010456532&s=...)
Vilken borde man köra på av den och LG:n?

Här på Sweclockers finns bara ett krav på en skärm, att den har någon form av ips i namnet på panelen. Att sen skärmen har låg kvalitet, dålig svärta eller andra minus spelar ingen roll.

Börjar kännas som fel ställe att fråga efter skärmar, har svårt att tro att alla som rekommenderar verkligen har jämfört skärmar någon gång.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

En hyfsat ful skärm men säkert bra budgetskärm. Dock är Dell u2311H ett snyggare alternativ.

Skrivet av ilstallione:

Här på Sweclockers finns bara ett krav på en skärm, att den har någon form av ips i namnet på panelen. Att sen skärmen har låg kvalitet, dålig svärta eller andra minus spelar ingen roll.

Börjar kännas som fel ställe att fråga efter skärmar, har svårt att tro att alla som rekommenderar verkligen har jämfört skärmar någon gång.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiXeR:

Hellre än IPS skärm med sämre kvalié och sämre svärta än en skärm med TN-panel. För hur än du vänder och vrider på det så är TN panelen ljusår efter IPS panelen i det mesta.

ONtopic: En hyfsat ful skärm men säkert bra budgetskärm. Dock är Dell u2311H ett snyggare alternativ.

Skönt att du bekräftar!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Nu är jag offtopic men skänt att man redigerar sitt inlägg

Skrivet av ilstallione:

Skönt att du bekräftar!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Här på Sweclockers finns bara ett krav på en skärm, att den har någon form av ips i namnet på panelen. Att sen skärmen har låg kvalitet, dålig svärta eller andra minus spelar ingen roll.

Börjar kännas som fel ställe att fråga efter skärmar, har svårt att tro att alla som rekommenderar verkligen har jämfört skärmar någon gång.

Söker man expertis för att jämföra så är det här nog fel ställe ja men det finns många som söker en skärm som inte heller är experter och kan inte/bryr sig inte om det där lilla extra därav skapades tråden.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarevok:

Söker man expertis för att jämföra så är det här nog fel ställe ja men det finns många som söker en skärm som inte heller är experter och kan inte/bryr sig inte om det där lilla extra därav skapades tråden.

Jag förstår ditt syfte, vad jag tycker är lite trist är att det i princip är samma skärm som alltid rekommenderas trots att det finns en hel del andra kul skärmar att testa.

Nåja, nu är vi helt offtopic och ber om ursäkt för det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

men vart ska man annars vända sig?

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av saaade:

men vart ska man annars vända sig?

Ja, det kan man fråga sig.

Sweclockers ger viss vägledning men man ska precis som ilstallione säger ta det som sägs med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Vill man ha riktigt bra jämförelser ska man nog försöka testa flera själv eller hitta någon som testat just de man är intresserad av. Finns nog några sånna på SweC men i de flesta fallen blir det nog "Jag har skärm X och är jättenöjd" och nästa kommer med "Jag har skärm Y och är jättenöjd" Blir svårt att jämföara för och nackdelar på respektive skärm då.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311