Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem

Herregud vad mycket BULLSHIT det kommer... det var allt jag kände att jag ville säga.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Skrivet av supergregg:

Frågan är om detta håller rent juridiskt i en Piratkopierings tvist. Om jag piratar ner massor med gud vet vad och sparar allt på en CopySwede-avgiftsbelagd hårddisk.. Betyder inte det att jag får piratkopiera bäst fasiken jag vill? Jag har ju betalat för att få göra det eller?

Du måste skilja på PRIVATkopiering och PIRATkopiering.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden, men är det bara Externa Hårddiskar ?

Jag betalar GÄRNA OM DET BLIR LAGLIGT ATT LADDA NER =D

Glömde skriva en sak.
Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

nej även usb minnen och liknande: http://www.copyswede.se/privatkopiering/beroerda-produkter/

Skrivet av supergregg:

Frågan är om detta håller rent juridiskt i en Piratkopierings tvist. Om jag piratar ner massor med gud vet vad och sparar allt på en CopySwede-avgiftsbelagd hårddisk.. Betyder inte det att jag får piratkopiera bäst fasiken jag vill? Jag har ju betalat för att få göra det eller?

nu snackar vi Privatkopiering som coolacrille nämnde, och det får endast utföras om det inte finns något kopieringskydd på materialet du köpt altså i princip bara musik cds.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av The Cleaner Swe:

Jag betalar GÄRNA OM DET BLIR LAGLIGT ATT LADDA NER =D

Nej, du betalar och du får inte ladda ner. Detta "förslaget" gäller bara för PRIVATkompieringen som är laglig. Medan PIRATkopieringen är olaglig.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Det låter som en lååååååååång o jobbig process och varför ska vi behöva göra det?? för att en mellanhand (copyswede) vill snylta på konsumenter -__-

Missförstå mig rätt... Man ska alltså ansöka om pengar i protest mot att de tar ut avgifter. Man bör ha lite stor rätt att få ersättning som andra som har data de skapat sparat på hårddiskar och minnen. Jag tycker de är korkat att ta ut avgifter av alla... Framför allt av mig som inte piratkopierar. De är inte mitt ansvar att andra piratkopierar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supergregg:

Du har missuppfattat, det handlar om privatkopiering.
Alltså ett hårt slag i magen för folk som håller på med fotografering, film osv alltså sånt som kräver massor med lagring även för random Svensson som vill ha backup på hårddisk eller uSB minne får stå för kalaset i häxjakten på pengar

Tror nog Mp3spelare kan bli nästa måltavla, fungerar precis som vilket USB minne som helst sen kanske telefonerna får en extra avgift också...

Permalänk

Snart lär dom skatta extra på RAM minnena bara för att dom kan innehålla kopieringsskyddat material... Helvete vad arg man blir på sånt här.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Det är lagligt med PRIVATkopiering. Men ändå ska man betala för det. Men det jag tror dom egentligen är ute efter är PIRATkopieringen. Och dom döljer sig då bakom den gamla lagen. Vänta bara något år så kommer dom nog ta en avgift per GB internet användning, efter som du kan ju skicka ditt lagligt kopierade material via internet till släkt och vänner. Deras jurister håller nog på för fullt med att få fram det förslaget.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt löjligt och man blir smått förbannad, jag förstår inte ens att detta förslag tas i mot med respekt..... Hoppas man går i mot detta förslag starkt, låt oss inte vika som med allt annat....

Permalänk
Medlem

sjukt detta! men om man beställer från wecellcd i germany då slipper man "betala" detta ? skall vara noga med att inte en enda krona i mitt liv går till dessa idioter.. även om det skulle kosta mig dyrare! ren principsak heller beställer ja dyrt från utlandet tamigfan

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

De kan skjuta upp det där för evigt. Det är lagligt med att låna ut kopior till vänner. Dock inte till kollegor. Och det som är lagligt ska inte debiteras godtyckligt av någon intresseorganisation.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Dom kan gärna få ta ut avgifter på de hårddiskar de själva säljer. Men kan verkligen regeringen röstat igenom ett sånt här förslag?
Vem som helst kan ju räkna ut att svenska pengar komma lämna landet och gå raka vägen ner i den tyska statskassan och till de tyska företagen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

En sak jag satt och funderade över är i hur stor utsträckning det kommer drabba de Sverige baserade företagen, vanliga Svensson som inte är insatta i datorvärlden kommer ju troligen fortsätta handla friskt här hemma, men hur stort är antalet som är just insatta och kommer handla från utlandet samt den slutgiltiga uppmätta siffran på förlorade intäkter.
För i slutändan skiter jag i att det tillkommer en extra avgift så länge den är universal, alltså till exempel gäller över hela Europa eller inom den Europeiska frihandelszonen, vilket inte denna kommer göra.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

skönt att det skjuts upp, kan man vänta med att köpa diskar några månader...

förövrigt blir jag jävligt förbannad på copyswede

Permalänk
Medlem

Fattar inte.... Så om man har en extern hårddisk hemma så måste jag betala om jag skall föra över något från datorn till den?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Avstängd

Om man bara ska ha disken till PIRATkopiering slipper man avgiften då eller?

Nee men allvarligt så är det ett mycket konstig förslag från en intresseorganisation som har överlevt sitt bäst före datum. Precis som film/musik branschen så försöker dom med allt dom kan för att suga ut folket lite mer istället för att anpassa sig till hur vi använder media idag.
Men det är klart om man är van med att det regnar pengar på en utan att man behöver göra nått så kan det nog vara svårt att förstå att man måste jobba för sina pengar i fortsättningen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Fattar inte.... Så om man har en extern hårddisk hemma så måste jag betala om jag skall föra över något från datorn till den?

Extraavgiften de vill införa läggs på kostnaden i butik har du en disk e de lugnt.

Ren idioti detta....
Men men...

Svenska regeringen har ju inte direkt visat nå smartare sidor senaste tiden.
Bara en sån här sak.... Hägglunds vs Patria
Svenska Hägglunds förlorade miljardordern och tvingades avskeda över 100 anställda mitt i allt prat om arbetslösheten i Sverige....
Bra där regeringen!!'

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

tror ni vi kan anmäla copyswede för Förargelseväckande beteende?

så som jag har fattat lagen så kan man ta ut en avgift på produkter speciellt avsedda för PRIVATKOPIERING. men externa hårddiskar och usb.minnen är inte det, alltså borde hela förslaget vara lagvidrigt och då också riksdagens beslut om att godkänna ett lagvidrigt förslag. så som jag ser det bryter copyswede mot lagen om de tar ut avgift på externa hårddiskar och usb-minnen. borde inte man kunna få dem dömda för det?
jag som hobby/amatörfotograf gör av med ca 500 GB hårddisk utrymme per år. ska jag då som har en backupp på min bilder på en extern hårddisk betala för att andras bilder/musik/film också KAN lagras på samma typ av enhet. om vi antar att jag skulle vilja tjäna pengar på mitt fotograferande så borde jag kunna skapa en "paraply organisation" (liknande copyswede) och ta ut en avgift på alla hårddiskar för att de kan lagra en bild jag tagit?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Den stora frågan som jag ännu inte har funnit fått svar på är vad som händer om något företag vägrar att betala avgiften. För om jag har förstått det rätt så är det inte någon lag som ska införas, utan det är en överenskommelse. Så vad har Copyswede att hota med?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk

Helt rätt
De hemska piraterna springer ju fram och tillbaka med sina bärbara hårddiskar för att sprida mjukvara,musik och film.
Men en sak ska man har klart för sig, fan vilken kondition de får.

Permalänk
Medlem

Om jag nu, i framtiden köper en extern hårddisk, då ser jag det som min fulla rätt att fylla denna med så mycket upphovsrättsskyddat kopierat material från Copyswedes medlemar som jag vill, det har jag ju betalat för!

Permalänk

Det jag är mest förundrad över är hur de beräknar ersättningen! Dvs om den har någon logik, förutom girighet, bakom sig?

Permalänk
Medlem

Jag har snabbläst artikeln och jag är en aning förvirrad. Hur får de reda på om man lagrar något?

EDIT: Har nog missuppfattat det lite. Det gäller bara större kostander för att köpa en extern hårddisk etc.?

De kan ju inte ta avgift över något man för över till sitt USB eller sin externa hårddisk, låter ju helt obegripligt som helst haha.

Permalänk
Medlem

Slår detta igenom så lämnar jag det här landet och dess efterblivna befolkning. Notera att jag enbart menar copyswede, och andra tard's som gör liknande idioti grejer. Så trött jag blir på dessa så kallade lösningar som dom kommer med. Ska jag behöva hamstra på HDD's nu? Tack o ajö med deras kontor ifall detta händer, jag kommer bli kriminell och starta en motståndrörelse mot pucko's som copyswede. (skämt osido)

I vilken fall, kan detta verkligen hända? Det är väl bara o köpa från andra länder i sånna fall? Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Gick den här skiten igenom??

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Du måste skilja på PRIVATkopiering och PIRATkopiering.

Du har helt rätt att de som läst fel ska se till att de är med på noterna. Får jag vara helt ärlig så känns det lite som att det i slutändan är samma sak. Förövrigt så undrar man hur många som "privatkopierar" och hur många som tycker det är värt en massa avgifter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det bör införas extra skatt på att ha garage, källare, förråd etc. Man kan ju förvara stöldgods där.

Permalänk
Medlem

Någon får gärna förklara hur ett privat företag har rätt att införa en avgift så som denna på alla externa lagringsmedier.
Annars kan jag gå och skapa ett företag och införa en avgift på alla som andas.

Sen måste Komplett, Dustin, Inet och alla andra vara STARKT emot detta då dom måste inse att alla kommer köpa hårddiskarna i utlandet i så fall.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Tanax;10818631"]
Annars kan jag gå och skapa ett företag och införa en avgift på alla som andas.

HAHAHHA exakt! tänkte samma banor själv, de låter som en lovande inkomst