Oroväckande höga temps på 460SLI...

Permalänk
Medlem

Oroväckande höga temps på 460SLI...

Jag får oroväckande höga temps på det övre kortet.. körde och fick upp det i 98C, sedan vågade jag inte mer... är detta normala siffror?? Något som jag skall ändra på när det gäller fläktarna? Alla fläktar går på max.

http://www.sweclockers.com/galleri/6940-gtx460-sli

EDIT: I idle ligger de på 52, 59..

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezziq:

Jag får oroväckande höga temps på det övre kortet.. körde och fick upp det i 98C, sedan vågade jag inte mer... är detta normala siffror?? Något som jag skall ändra på när det gäller fläktarna? Alla fläktar går på max.

Om det är Gigabyte OC korten du har så är enda lösningen att flytta ner det nedre kortet i den understa PCI-E platsen (den vita).

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om det är Gigabyte OC korten du har så är enda lösningen att flytta ner det nedre kortet i den understa PCI-E platsen (den vita).

OK..

Visa signatur

lol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rezziq:

Vet ej vad du har för moderkort, men kan du inte sätta den en bit ifån varandra om det finns på ditt moderkort? Annars kan du ju prova rengöra kylaren (om den är gammal) Och kanske sätta dit ny kylpasta

Permalänk
Medlem

Prova byta plats på dem. kolla om det andra kortet får samma temp när det sitter överst..

Permalänk
Medlem

Sätt fläkten mellan hårddiskarna och grafikkorten så att den blåser på dem från andra hållet, sen sätter du en plastbit/katrong som tätar där fläkten sitter för tillfället, jag testade det en gång på mitt 4890 med en AC Twin Turbo, det sänkte temperaturen med ~3c (120mm FD fläkt).
Hjälper kanske mer när det är så tätt
Var dock onödigt och fult för mig som inte körde CF eller hade dåliga temperaturer från början, så jag tog bort det

Permalänk

Pröva ändra fläkten så den blåser ut den varma luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det går inte, finns inte plats för det... Plåten tar i så jag kan inte använda den vite PCI-E platsen.... Det går alltså inte att köra SLI med ett P183 och Asus P6X58D PREMIUM och få bra temps??

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezziq:

Det går inte, finns inte plats för det... Plåten tar i så jag kan inte använda den vite PCI-E platsen.... Det går alltså inte att köra SLI med ett P183 och Asus P6X58D PREMIUM och få bra temps??

Det går om du kör kort med radialkylare eller iaf Nvidias referenskylning (på 460). Det går tyvärr INTE om du kör kort med Gigabytes Windforce-kylare. De kräver mer utrymme mellan sig för att inte överhetta i SLI.

Permalänk
Medlem

Ta en riktigt bra fläkt och sätt i sidan så kanske du kan få ner tempen lite. Annars kan du ju alltid klocka ner dem...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Sätt fläkten mellan hårddiskarna och grafikkorten så att den blåser på dem från andra hållet

Jag gjorde det samt switchade plats på korten,,, och skillnaden är att det tar längre tid för det översta kortet att bli för varmt, så det gav 0 i resultat

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezziq:

Jag gjorde det samt switchade plats på korten,,, och skillnaden är att det tar längre tid för det översta kortet att bli för varmt, så det gav 0 i resultat

Som sagt, enda lösningen är att flytta isär korten. Går det inte med den layout du har på moderkort och låda så måste du byta ut något.

Tråkigt men sant.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt en fläkt i sidodörren så kanske det funkar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

När det är tätt mellan korten så kan det bildas en värmeficka som gör att det översta kortet inte får nån som helst frisk luft och därmed överhettas.
Sätt sidofläkten som utblås ist för att suga ut värmefickan. För övrigt ser chassit rätt trångt ut så du kanske lär skaffa ett större.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att välja ett kort med radialfläkt för att kunna köra SLI, dvs ett zotac kort :/ Satt i precis samma sits, med alldeles för lite plats mellan de två korten för att kunna köra på två Sparcle eller Gigabyte kort.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

sen om det är kris kan du ju alltid köra i Stock clock eftersom det står 850 i din spec

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezziq:

Tätade du även med något så att fläkten trycker luften bakåt, och förhoppnigsvis igenom pci plåtarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Tätade du även med något så att fläkten trycker luften bakåt, och förhoppnigsvis igenom pci plåtarna?

Hur menar du?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Som sagt, enda lösningen är att flytta isär korten. Går det inte med den layout du har på moderkort och låda så måste du byta ut något.

Tråkigt men sant.

Ja..

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezziq:

Hur menar du?

Att när jag testade detta så hade jag en bit kartong där du först hade fläkten som tätade den sidan, den skapade en "tunnel" så att luften åkte ut igenom hålen på baksidan.

Permalänk
Medlem

Verkar ju märkligt om inte fläkten du har på bilderna ska kunna förse korten med "friskluft". Kör du utan chassisida? Rpm på fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Verkar ju märkligt om inte fläkten du har på bilderna ska kunna förse korten med "friskluft". Kör du utan chassisida? Rpm på fläkten?

Nu har jag öppnat så kör utan.. bytt även håll på fläkten så den blåser ut varmluften nu... men jag inser att jag måste köpa ett större chassi så jag kan ha större mellanrum mellan korten..

Visa signatur

lol