Återställa Win 7 på hybriddisk

Permalänk
Medlem

Återställa Win 7 på hybriddisk

Hej!
Behöver hjälp från kanske främst er som har en ASUS G73JW-TZ130V i7-740QM.

Kort bakgrund:
Startade igår upp en ny ASUS G73JW-TZ130V i7-740QM med hybriddisk (4GB flash) och Win7 home 64 bit.
Började med att följa rådet att göra 5 backup-DVD's.
Fortsatte med att ladda ned 42 rekommenderade uppdateringar för Win7 från Microsoft uppdate.
Efter detta ville Windows starta om datorn som en del i installeringen av uppdateringarna.
Efter omstart fick jag meddelandet att windows inte kunde ladda min användarprofil. Då jag inte hunnit skapa någon extra profil såg jag ingen annan utväg än att använda mig av mina nygjorda backup dvd's.

Sagt o gjort, jag har nu kört in samtliga 5 dvd-skivor och trodde att allt skulle vara frid o fröjd. Men icke så. Nu får jag istället frågan hur jag ska installera Windows? Då datorn är helt ny och jag inte ens hunnit kolla hur det såg ut till att börja med så vet jag inte vad jag ska svara. Det som gör mig osäker är hybriddisken, jag vet inte om nån del av windows är tänkt att ligga på flash-delen eller om den efter hand placerar olika startfiler där för att göra datorn snabbare.

De val jag har är:
- Återställa Windows endast till första partitionen
- Återställa Windows till hela hårddisken
- Återställa Windows till hela hårddisken med två partitioner

Mitt mål är ju att få det identiskt med hur det var i "nyskick", men jag vet ju inte hur det var....

Kan tilllägga att jag ringt supporten på onoff där jag köpt datorn - dom förstod inte ens frågan.... Ringde även Asus support, dom svarar inte förrän 9 på måndag morgon.. och datorn står ju på nu och väntar på svar...

Vore alltså extremt tacksam för blixtsnabba svar, som jag sett många kan få på denna superba site!

Väntar nyfiket på svar!

/ Jim

Permalänk
Medlem

Har du testat stoppa i första skivan och se vad som händer? Vad jag vet så ska fungerar återställningen som Norton Ghost, dvs. den klonar tillbaka exakt så som det såg ut innan, inte som en vanlig installation alltså.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Menar du att återigen stoppa i första skivan? Jag stoppade ju i den först av alla såklart, men sen begärde den övriga fyra, en efter en. Det känns helt fel att den frågar om Windows nu, jag fick uppfattningen att den lade in den i grundversion direkt från första skivan, och sedan allt övrigt från övriga skivor, och sedan borde det enligt mig varit klart. Jag kan prova stoppa i första skivan igen om det är så du menar?
/ Jim

Permalänk
Medlem

Ska bara tillägga att jag ju faktiskt har valen "Bakåt" och "Avbryt" tillgängliga också. Men vart jag hamnar om jag avbryter har jag ingen aning om...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bakåt eller starta om datorn..

Jag fick också liknande val vid start av morsans dator, jag fick välja att partitionera disken eller inte. Ditt val, du gör som du vill, tycker att dem är ganska självförklarande hehe.

Oavsett val kommer datorn bli som när du köpte den och startade den första gången när du väl återställt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bakåt eller starta om datorn..

Jag fick också liknande val vid start av morsans dator, jag fick välja att partitionera disken eller inte. Ditt val, du gör som du vill, tycker att dem är ganska självförklarande hehe.

Oavsett val kommer datorn bli som när du köpte den och startade den första gången när du väl återställt den.

Ok, så enda möjliga skillnaden blir att jag kanske gör om 2 partitioner till en eller tvärtom, men funktionen på den där flash-delen som ska snabba upp programstarter osv påverkas inte hur jag än gör?

I så fall tror jag att jag testar sista alternativet där den ska radera allt och skapa två nya partitioner dit den lägger det som finns på återställnings-dvd'n. Kan väl alltid vara praktiskt med en partition för program o en för övrigt?

Permalänk
Medlem

Kört ändå....

Skrivet av ToJa92:

Har du testat stoppa i första skivan och se vad som händer? Vad jag vet så ska fungerar återställningen som Norton Ghost, dvs. den klonar tillbaka exakt så som det såg ut innan, inte som en vanlig installation alltså.

Jag valde att avbryta och sen köra om allt från början igen, alltså i med alla 5 skivorna. Denna gång fick jag inget val på slutet utan bara meddelandet "Successfully recovered disk" eller nåt sånt. Sedan startades Windows automatiskt. Det enda lilla problemet är att den fortfarande inte kan läsa in min anvädarprofil, så felet måste alltså ha uppstått direkt vid första uppstarten av datorn där den skapar en användarprofil första gången.. så därför är samma fel med på mina recoverydisks...*suck*

Så vad gör man nu då? Har en enda profil skapad och den kan windows inte läsa in? Några förslag någon?

Permalänk
Medlem

Testat felsäkert läge? Tryck F8 precis innan laddningsskärmen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.