Permalänk

Sänka temps på 5770!

Så har haft mitt 5770 kort i litet över ett år nu och det har aldrig stigit över 60 grader när jag spelat HoN på max inställningar. För några veckor sedan så har kortet börjat stiga drastiskt i temps och nu är det uppe i 70-75 grader när jag lirar HoN på max... Fläkten låter också som bara den nu eftersom den antagligen ligger i 100% effekt :/

Funderar på vad jag ska göra för att sänka temps på mitt kort nu och tänkte höra om den här fläkten gör sitt jobb: http://www.webhallen.com/hardvara/108527-arctic_cooling_accel...

Planerar också att smeta på lite MX-2 pasta på grafikkortet när jag byter ut originalfläkten för att ytterliggare sänka temperaturen.

Tror ni det kommer bli stor skillnad och kommer jag till och med att kunna överklocka kortet utan att gå upp i allt för höga temperaturer?

Andra förslag/tips är givetvis välkomna!

PS: Skulle också vilja veta vilken temperatur man ska undvika för att kortet kan börja ta skada?

Permalänk
Medlem

Till att börja med - har du kollat så inte datorn är igendammad? Chassifläktar likväl som GPUfläkten. Det är första steget innan någon vidare åtgärd tas, imho.

//Apan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

jag slängde en L2 Pro på mitt 5770 härom dagen. 37*C idle och 63*C load i Furmark (att jämföras med 57/89)

ohyggligt enkelt att installera också (Det sitter redan MX-2 alt. MX-4 på den!). Enda problemet jag hade var att två av skruvarna på originalkylaren satt åt helvetes hårt!

väldigt tyst är den också, även vid full fart på 12V

edit: som de flesta andra gpu:er är det runt 100 grader som räknas som kritisk nivå. vissa kort högre, andra lägre

Permalänk
Medlem

Din temp steg nog antagligen drastiskt pga damm, har ett 5770 i andra datorn som jag också haft i ett år nu och den vart oxå rätt varm, blåste bara ur dammet med tryckluft så blev tempen som normal igen prova de innan du byter kylare

Permalänk

Jag tog dammsugaren och dammsög bort dammet så gott jag kunde (utan att montera bort något) på alla fläktar i chassit och det verkar som att det gjorde skillnad faktiskt för datorn sjönk med ca 5 grader i idle!

Jag kommer vilja att överklocka kortet så småningom dock så är fortfarande intresserad över vad folk tycker om L2 Pro kylaren vs original!

Permalänk
Medlem

Dammsugarn ;P

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Dammsugarn ;P

Har ingen tryckluft till hands så fick bli det

Sen drar jag mig för att plocka ur delar ur min dator då jag är rädd för att saker ska gå sönder och jag är inte så bra på att mecka ;o

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Imbauser123:

Har ingen tryckluft till hands så fick bli det

Sen drar jag mig för att plocka ur delar ur min dator då jag är rädd för att saker ska gå sönder och jag är inte så bra på att mecka ;o

Bara du inte kommer när nåt så att det tar skada av den statiska laddning som dammsugarn alstrar...

Sen har jag goda erfarenheter av arctic coolings kylningslösningar, deras små kylflänsar med klister på baksidan är ett sattyg från hel***et, men tyst blir det!

Skrivet av Cirap:

ohyggligt enkelt att installera också (Det sitter redan MX-2 alt. MX-4 på den!).

Det enda problemet är väl att det sitter alldeles för mycket kylpasta på från början...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Bara du inte kommer när nåt så att det tar skada av den statiska laddning som dammsugarn alstrar...

Menar du att det kan bli skadliga laddningar längst fram runt plastmunstycket? :S Själva dammsugaren är ju en bra bit från alla delar, ca 1-2 meter åtminstone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Menar du att det kan bli skadliga laddningar längst fram runt plastmunstycket? :S Själva dammsugaren är ju en bra bit från alla delar, ca 1-2 meter åtminstone...

Dammsugaren är inte bra att använda, men inget lär ha tagit skada om du inte var nära komponenterna! Det är bättre att blåsa med tryckluft eller munnen

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Dammsugaren är inte bra att använda, men inget lär ha tagit skada om du inte var nära komponenterna! Det är bättre att blåsa med tryckluft eller munnen

Men om man kör med tryckluft eller väljer att blåsa gör man bäst i att ta ut fläktarna antar jag för annars blåser man bara runt dammet i chassit?

Jag tycker dammsugaren är en smidig metod för att få bort damm men finns det stora risker att skada komponenter får jag väl sluta med det... Men visst är det så att ni menar att risken ligger i om själva dammsugaren kommer för nära delarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Men om man kör med tryckluft eller väljer att blåsa gör man bäst i att ta ut fläktarna antar jag för annars blåser man bara runt dammet i chassit?

Jag tycker dammsugaren är en smidig metod för att få bort damm men finns det stora risker att skada komponenter får jag väl sluta med det... Men visst är det så att ni menar att risken ligger i om själva dammsugaren kommer för nära delarna?

Om man ska göra rent ett grafikkort plockar man väl ut det oavsett metod?

Dammsugaren är ett otyg. Den alstrar grymt mycket statisk elektricitet även en bra bit från slang/munstycket. Därför är det inte bra att ha i närheten av elektronik.
Du kanske tänker "jo, men det gick ju bra denna gången" Kanske...... Fel pga. statiskt elektricitet kan visa sig först flera mdr. efter man har dammsugit. Därför är det många som inte lär sig, då de inte ser nåt samband när grejerna går sönder.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Om man ska göra rent ett grafikkort plockar man väl ut det oavsett metod?

Dammsugaren är ett otyg. Den alstrar grymt mycket statisk elektricitet även en bra bit från slang/munstycket. Därför är det inte bra att ha i närheten av elektronik.
Du kanske tänker "jo, men det gick ju bra denna gången" Kanske...... Fel pga. statiskt elektricitet kan visa sig först flera mdr. efter man har dammsugit. Därför är det många som inte lär sig, då de inte ser nåt samband när grejerna går sönder.

Nu blir jag orolig

Får se till att sluta använda dammsugaren i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Nu blir jag orolig

Får se till att sluta använda dammsugaren i alla fall...

Använd ALDRIG dammsugaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Använd ALDRIG dammsugaren

Håller med... När jag skrev "Dammsugaren är inte bra att använda, men inget lär ha tagit skada om du inte var nära komponenterna!" menade jag såklart att du (TS) ALDRIG mer ska använda dammsugaren, inte att det går om man är försiktig...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

När det handlar om skador på datorer som orsakats av dammsugare är det för det mesta en direkt kortslutning som sker så att datorn går sönder direkt eller är det skador som inte märks på en gång? Vill veta om jag kan känna mig relativt säker på att inget tog skada eftersom datorn fungerar nu...

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag har många gånger använt dammsugaren och klarat mig, vet även andra som gjort detsamma, men det är nog bäst att vara försiktig

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.