Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Vissa frågor har mer än ett svar och i veckans helgsnack är det upp till medlemmarna att diskutera om SSD-enheter verkligen gör skäl för pengarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Idag är det inte värt det med tanke på hur lite plats man får för pengarna.
Har hellre flera stora diskar än en liten disk för att få lite snabbare laddningstid vid spel eller uppstart av datorn.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Om du genför med vad resterade delar kostar i en gamerdator är det väll väll inga stora pengar, eller har jag fel?!. Dessutom är tid pengar;)

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Som priserna ligger nu skulle jag aldrig köpa en ssd.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Det är en mycket bra fråga, sitter i samma sitts och funderar på att uppgradera själv. Tror dock jag kommer att skaffa en ssd när jag gör ett nytt bygge. Nu kommer ju nya sandforce modeller osv. Tror det är värt pengarna då det blir snabbare och säkrare som jag förstått det.

Vad har ni andra för tankar?

Permalänk
Medlem

Ny bil vs gammal bil, är det värt och köpa en ny bil när den gamla funkar (inte lika snabb såklart)
(vi måste låssas vi bor i Tyskland iom autobahn)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

SSD *är* en lyx, men en lyx jag tycker det är värt att unna sig.
SSD har man inte för lagring. Det har man den där dubbla 2TB-lösningen till.
Performance costs the dough.
Men det är självklart fortfarande subjektivt. Jag kan rättfärdiga det för mig själv, åtminstone.

Jag själv ska lägga till en Corsair Force F60 till min redan existerande, och köra Raid0 för att poola upp lagringen på den.

EDIT: Svengelska. Justifya, hur tänkte jag där?

Permalänk
Medlem

jag njuter av att slippa höra nåt distinkt knattrande, vinande och till viss del dovt vibrerande ljud av mekaniska hårddiskar
mina 80gb räckte längre än jag trodde faktiskt, mitt ssd-inköp är inget jag ångrar (förutom att jag har nånting som det står intel på i min burk då )

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Säger bara "en gång SSD, alltid SSD"

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk

Jag går i samma tankar, funderar på att investera i en SSD men priset är väldigt högt.
Dock behöver jag samtidigt mer utrymme...
Har kvar min gamla raptor, så man har ju lagt pengar på dyra system-diskar innan

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Avstängd

Tänk dig en SSD som en EL-Bil kan starta från 0 till 100 på typ 3-4s men kan bara köra ~100-200km :/ Med dagens batterier når man inte långt...Men vi får se vad framtidens batterier har att erbjuda

Så en SSD har en Access tid på 0,05-0,1Millisekunder (0,00005-0,0001 sekunder) Medans en hårddisk har en Access tid på 8-10ms (0,008-0,0010 sekunder) Så du startar ett Program direkt dessutom läses små små filer tiotals gånger snabbare än en HDD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Det du borde fortsätta fråga dig själv är om du istället är i (dagligt) behov av 4TB utrymme. Om du verkligen behöver lagra 4TB data blir det omöjligt att prioritera SSDn, vilket även ger oss att det är två olika användningsområden som skådas. SSDs är kusiner till RAM - 2TB hdds är vad de just är, masslagringsdiskar. Frågan är istället när man känner att prisnivån tippar över till att bli okej för sagda antal GB.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en 160gb Intel SSD och skulle aldrig i mitt liv gå tillbaka till mekaniska diskar. Visst, det kostade en hel del, men jag tycker i slutanändan att det är värt det.

Smakar det, så kostar det. (även om smaken kanske inte rättfärdigar priset)

Permalänk

om jag inte minns fel så har SSD en högre förslitningsgrad dvs att minneskretsarna slits fortare än skivorna i vanlig mekanisk vilket kommer medföra att den kommer ha ett kortare liv än vanliga mekaniska dvs du kommer få byta ut ssd enheter oftare.

vill minns att jag läste det i nån av nyhetsartiklarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på hur man prioriterar men prisvärt är det långt ifrån enligt mig..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har ingen SSD hårddisk men jag vet att det är verkligen inte prisvärd ifall man har en hård budget.
Men köper du en dator med en budget 12k så är det säkert prisvärt, efter att ha kollat på alla ssd loading times så ser det sjukt prisvärt ut.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Visst är det fint med ljudlösa diskar! Men inte för det priset?

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Hur snabb blir 2st 2TB - 7200 rpm - i RAID0 då?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

SSD *är* en lyx, men en lyx jag tycker det är värt att unna sig.
SSD har man inte för lagring. Det har man den där dubbla 2TB-lösningen till.
Performance costs the dough.
Men det är självklart fortfarande subjektivt. Jag kan justifya det för mig själv, åtminstone.

Jag själv ska lägga till en Corsair Force F60 till min redan existerande, och köra Raid0 för att poola upp lagringen på den.

Precis! Det är det där man måste fatta så behöver man inte tycka att SSD är så dyrt per GB för det är INTE
menat för att lagra en miljard filer på utan istället för att ha sitt OS på, massa program å spel främst. Sen jag
investera i en 120 GB hårddisk så har alla spel, program och OS startat så onaturligt fort och det är verkligen
att leva i en helt ny standard av datorupplevelse med SSD. Den som vill "lagra" massa filer på SSD kommer
självfallet tycka att det är svindyrt men det e ju därför du har 5400 RPM hårddiskar istället. Jag förstår inte
vad som behöver diskuteras mer kring detta. Bara välja å vraka och ta sig en öl och chilla ffs! \\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om jag inte minns fel så har SSD en högre förslitningsgrad dvs att minneskretsarna slits fortare än skivorna i vanlig mekanisk vilket kommer medföra att den kommer ha ett kortare liv än vanliga mekaniska dvs du kommer få byta ut ssd enheter oftare.

vill minns att jag läste det i nån av nyhetsartiklarna.

Med tanke på att en hårddisk kan gå sönder precis när som helst så är det inte ett hållbart argument mot SSD. Vid normalt användande som systemdisk håller en SSD 3+ år. Om tre år kommer man kunna köpa en ny SSD till en bråkdel av dagens pris/GB.

Jag köpte en 64GB Crucial C300 på Kompletts "1337 deal". Jag betalade ungefär 12kr/GB, och det var helt klart värt pengarna. Det tråkiga är dock att det inte får plats så många spel på disken, med tanke på hur stora många spel är nu för tiden. Detta medför att man kommer irritera sig ännu mer på laddningstiderna i spel som inte får plats på SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tänk dig en SSD som en EL-Bil kan starta från 0 till 100 på typ 3-4s men kan bara köra ~100-200km :/ Med dagens batterier når man inte långt...Men vi får se vad framtidens batterier har att erbjuda

vill se denna elbil du snackar om som kör 0-100 på 3-4 sek. skulle mer säga att hdd är som en elbil, det går inte så snabbt upp i fart och toppfarten är inte den bästa heller, medans ssd är en bensinare med v12, jäkla bra start och bra topp fart. Jag tycker att ssd är riktigt skönt att ha, har knappt några spel på min men däremot så startar ju program upp på en gång + att man inte känner att datorn går långsammare efter ett tag som windows ofta gör på hdd om man har mycket program.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det är värt som bara den! Fick en corsair F120 idag och vilken skillnad det blev! Startar windows på 40 sekunder och startar program på nolltid. Helt klart värt pengarna, du kommer inte bli missnöjd!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 120GB OCZ SSD till min MacBook, och tycker alla gånger att det var värt det.
Sedan tidigare har jag en NAS hemma med tillräckligt med plats för allt man behöver.

Jag har klarat mig bra på detta, även om det kan vara lite jobbigt att behöva kolla efter så att man har tillräckligt med plats ledigt innan man laddar ner någonting eller liknande. När jag kollar på min gamla HDD känns det mest som om massa utrymme användes av saker som jag aldrig använder.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk

Som många andra har sagt så är det lyx. Jag ångrar mig inte, vem gillar inte lite lyx i vardagen? Men är budgeten tight och det ska spelas så är inget att prioritera.

Med närmare eftertanke tror jag det ger mest effekt i en surf-/arbetsdator. En ssd lär kunna pigga upp en och annan bärbar ute i stugorna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Undrat precis samma sak Jag. Dock är Jag mest intresserad av livslängden på diskarna då Jag inte skulle vilja hålla på med RMA hela tiden.

Hoppas det blir mycket info så man har nånting att gå på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

vill se denna elbil du snackar om som kör 0-100 på 3-4 sek. skulle mer säga att hdd är som en elbil, det går inte så snabbt upp i fart och toppfarten är inte den bästa heller, medans ssd är en bensinare med v12, jäkla bra start och bra topp fart. Jag tycker att ssd är riktigt skönt att ha, har knappt några spel på min men däremot så startar ju program upp på en gång + att man inte känner att datorn går långsammare efter ett tag som windows ofta gör på hdd om man har mycket program.

Haha http://www.youtube.com/watch?v=SsGeQby7Jnw 3 sekunder från 0-60Mph (0-100) En elbil kan ha en toppfart på över 400km/h men de sätter stopp med mjukvara eftersom bilen annars skulle kunna börja voltta :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Min gamla p4a hade min x25-g2 innan min i7a fick den och från att starta på 1.5 min till under 50 sekunder på en gammal pc utan kräm så var det jäääkligt lätt värt det. bara för hastigheten såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

vill se denna elbil du snackar om som kör 0-100 på 3-4 sek.

http://gas2.org/2009/03/29/worlds-top-10-fastest-electric-car...

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Jag använder 2 st 1 TB samsung hårddiskar i RAID0 (SAMSUNG HD103SJ (S246J9AZ801859)).

Och ärligt talat så laddas saker 1-2 sekunder långsammare - dvs det är på inga som helst villkor kan jag rättfärdiga ett inköp av SSD idag till en "speldator, stationär PC". Det ger för alldeles för lite med tanke på priset.

Däremot:

Notera att jag äger en 32 GB SSD i min tablet pc (fujitsu simens sylistic 5112) då jag vill inte ha roterande delar i den dvs en hårddisk. Dessutom drar SSD lite mindre kräm. Eftersom en SSD är väsentligt mycket snabbare i en bärbar dator så även om det är dyrt - det kan vara värt det.

Permalänk

När diskarna kostar 1500kr för 120GB samt maxar sata-6 gränssnittet, så ska jag ha =D