Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Ett av mina "bästa" datorminnen är när jag precis hade börjat intressera mig för datorer och spel. Då ville en kompis ha Halo av mig som jag precis spelat igenom. Inga problem sa jag och brände skrivbordsgenvägen på en CD-skiva...

Hahaha hade en kompis som höll på att cracka ett spel och lyckade byta ut .exe filen mot genvägen i spelmappen. Varpå han gnällde till mig att det var ett buggigt dampspel

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Hahaha hade en kompis som höll på att cracka ett spel och lyckade byta ut .exe filen mot genvägen i spelmappen. Varpå han gnällde till mig att det var ett buggigt dampspel

Hahahaha! Men jag är inte dum. Jag har bara lite otur när jag tänker...

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Råkade få in sladden till CPU-fläkten in i själva fläkten så den inte snurrade nu när jag monterade mina senaste grejjer som är i signaturen. Jag märkte det ju heller inte såklart, inte på engång, men när jag såg att den vart uppe i 95°C efter en spelomgång så började jag ana oråd...

Ska man bränna in grejjerna så ska man göra det ordentligt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Råkade få in sladden till CPU-fläkten in i själva fläkten så den inte snurrade nu när jag monterade mina senaste grejjer som är i signaturen. Jag märkte det ju heller inte såklart, inte på engång, men när jag såg att den vart uppe i 95°C efter en spelomgång så började jag ana oråd...

Ska man bränna in grejjerna så ska man göra det ordentligt!

Haha!

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneakhugger:

Bidrar jag med med en "tabbe"

Köpte nytt chassi för ett år sen o bytte ut allt. Men märkte att CPU stockkylaren var för hög så fick inte på sidoplåten. Köpte ny kylare men lyckades inte få på den då det var annorlunda fästen. Kör utan sidoplåt ett helt år tills jag läser en tråd här på swec att man kan byta fästena( Riktigt lätt också...) sagt o gjort fick jag på nya kylaren och sidoplåten. Antec p193 är så snygg när den är hel

va?? stockkylarna är typ MAX en dm höga troligen mindre..du har väl minst ca 8-12cm kvar åtminstonde till sidan då..elr mer..höftar lite..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Gjort lite sköna grejer jag med.

En gång var det LAN och på hederligt maner är det hejkon-bejkon med ordningen, men i vilket fall...
Slår igång datorn medan jag kopplar in de sista detaljerna på baksidan (Mus, tangentbord... etc, etc) och efter dryga 10 sekunder så inträffar något spännande.
Skjuter ett par kondingar i agget rätt ut genom gallret och rakt i nyllet på min intet ont anande bror. xD

Det var det 2'a budget-agget som den datorn upplevt. Sen byttes det ut mot ett Corsair... funkar fint.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

kan bidra med ett jag med..

det var så sent som igår jag fick hem min nya radiator... den har 4inlet/outlet portar vilket betyder att 2 skall vara pluggade.. efter allt va monterat och det var dags för läck test, så började den direkt att läcka! förskräckt som jag var stängde jag av lungt åh fint och tog ut den stop pluggen som läckte och fick då se att jag hade satt dit fel plug-.-
efter mkt om och men så hade jag fått loss pluggarna.. dom nya sattes i och jag körde igång igen... till min förskräckelse läckte den ännu mer denna gången ochbörjade bli lite orolig om det kunde ha varigt lödningarna som läckte..

vad var misstaget? vid bytet satte jag dit samma plugs som jag hade skruvat ur!
efter en närmare koll såg jag att det inte va några stopp plugs utan sådanna skruvarsom sitter i för att sluta radiatorn när den fraktas! hittade tillslut dom riktiga pluggsen (med o-ring!) nu funkar den utmärkt och har strx klarat sitt 24h läck test!

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Skrivet av Andyah:

va?? stockkylarna är typ MAX en dm höga troligen mindre..du har väl minst ca 8-12cm kvar åtminstonde till sidan då..elr mer..höftar lite..

Oj, menade kylflänsen, inte stock :P. tänkte lite fel där.

Permalänk
Skrivet av Hellraiser:

Har sabbat ett 50-tal datorer i jobbet (it-nörd), switchar, routrar, kabelfel till kunder och annat pinsamt. Skulle uppskatta det till >100 h

Känns ju tryggt , vart jobbar du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

kan bidra med ett jag med..

det var så sent som igår jag fick hem min nya radiator... den har 4inlet/outlet portar vilket betyder att 2 skall vara pluggade.. efter allt va monterat och det var dags för läck test, så började den direkt att läcka! förskräckt som jag var stängde jag av lungt åh fint och tog ut den stop pluggen som läckte och fick då se att jag hade satt dit fel plug-.-
efter mkt om och men så hade jag fått loss pluggarna.. dom nya sattes i och jag körde igång igen... till min förskräckelse läckte den ännu mer denna gången ochbörjade bli lite orolig om det kunde ha varigt lödningarna som läckte..

vad var misstaget? vid bytet satte jag dit samma plugs som jag hade skruvat ur!
efter en närmare koll såg jag att det inte va några stopp plugs utan sådanna skruvarsom sitter i för att sluta radiatorn när den fraktas! hittade tillslut dom riktiga pluggsen (med o-ring!) nu funkar den utmärkt och har strx klarat sitt 24h läck test!

HeHGeHe

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Känns ju tryggt , vart jobbar du ?

Låter som på min lokala datorbutik

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schottis:

Gjort lite sköna grejer jag med.

En gång var det LAN och på hederligt maner är det hejkon-bejkon med ordningen, men i vilket fall...
Slår igång datorn medan jag kopplar in de sista detaljerna på baksidan (Mus, tangentbord... etc, etc) och efter dryga 10 sekunder så inträffar något spännande.
Skjuter ett par kondingar i agget rätt ut genom gallret och rakt i nyllet på min intet ont anande bror. xD

Det var det 2'a budget-agget som den datorn upplevt. Sen byttes det ut mot ett Corsair... funkar fint.

hur fan gick de till? aldrig märkt att kondingar skjuts iväg dom smäller bara!

Mitt misstag var att ställa cola uppepå chassit och sedan välta den ..
det vart inte najs!!

Permalänk

Mitt största misstag var när jag kollade lite på vilka ingångar jag hade på våran gamla dator och sen ser jag den röda knappen på nätaggregatet som jag tvunget måste trycka på. knapppen ställde om så att man kunde köra på 110 volt eller vad det är och sladden var fortfarande i så det blev en liten explosion mindre brand och damm i ansiktet

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Skulle uppgradera min gamla dator till ett nytt moderkort, chassi och nätagg. Den nooben jag var köpte jag det, och trodde att en Intel 2 Quad processor(socket 775) skulle passa in i ett 1156 moderkort och att DDR2 ram skulle passa i DDR3 minnesplats. Tillslut var jag tvungen att uppgradera hela datorn förutom grafikkortet:S

Men nöjd blev jag!:D

Permalänk

Skulle byggai hop en dator åt en vän, Iaf så hade jag satt ihop hela lådan så skulle jag starta den men så hände inte ett skit, så jag började titta på alla ström sladdar och dom satt i. Så jag kollade ström brytaren på nättagget, testade och starta den men inget hände. Dum som man var så började jag våldta strömbrytaren och ett tjockt rök moln sveper förbi oss, Senare på kvällen såg ja att det var Start SW som inte var i pluggad.

Detta hände för ca 10 årsen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tankspridd

Delar med mig av ett misstag som jag lyckades med för en tid sen.

Jag hade precis blivit klar med min nya dator, vilket betydde att jag inte behövde min gamla längre (som dessutom bestämde sig för att kasta in handduken ett par dagar innan).
Kompisen ville köpa ena hårddisken som satt i den, så jag formaterade och skruvade ur den.
Kom hem till han som ville ha disken och skruvade in den i hans dator, det var så trångt mellan disken och RAM-minnena så minnena åkte ur en stund.

Skruvade ihop allt och startade den... inget förutom ett pipande händer, isär med burken igen och kontrollera jumprarna på bägge diskarna, inga fel.
Kontrollerade kablar en extra gång och provade igen... samma resultat igen.
Isär med burken ännu en gång och börjar tappa idéer på vad felet kan vara...

I det ögonblicket hittade kompisen RAM-minnena liggande på golvet.
Tankspridd som få.......

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Well, mitt värsta dator-minne måste vara när jag var 10 år gammal, 1997.
Hade fått en dator av mamma och pappa i julklapp. Med Riva TNT2, P2 266mhz, 128 gb minne (!) och massa kul..
Hur som helst. Hade haft den cirka 1 år och pappa köpte 128mb minne till åt mig. Jag fick för mig att jag skulle sätta in det och prova datorn.
Problemet var att jag inte satt in minnena tillräckligt långt, så det blev kortslutning och datorn (minnet) började brinna.. Så jag sprang grinande ner till pappa och bad om hjälp.. Slutade med att det blev ett nytt modekort, nytt 128mb minne och en p2 333mhz istället

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Igentligen inte jag som gjorde det. När min mormor jobbade på ett sjukhus så klippte hon upp en 5,25 tums diskett för att se hur den såg ut inuti. Jag undrar hur mycket hon kvaddade.

Permalänk

Några av mina misstag:

Mitt egentliga datorliv började med en Pentium 4 burk:

Fått en hårddisk (40GB) att krascha av för många nödavstängningar med huvudbrytaren.

Skulle byta grafikkort 32mb->64mb... Såg att en krets hade brunnit på det gamla.. funkade fint ändå.

Hade datorn uppfläkt på golvet och skulle provköra. Ett chip på backup-disken började ryka. Drog snabbt ur strömmen.

Floppy kabel fel väg. Fick dit den men fungerade inte

Hade köpt ny dator... Skulle "överklocka" den gamla. Volten 1.5? -> 2.0 och 1.7 GHz -> 2.2 Ghz. Verkade stabilt men ljudkortet dog??

Inte mina datorer:

Tog loss kylaren och funderade var processorn var. Den satt kvar på kylaren. Tog en skruvmejsel och bröt loss den. (=den flög och blev sned).

Gammal dator skulle startas. 115 Volt på den röda saken där bak och bang lät det så var datorn före detta

Bordet under en Fax/skrivare/scanner-maskin gav upp efter att jag rört vid det. Den funkade men hade lite underliga ljud.

Vasst dörrhandtag + ny 24" skärm = transportskada, ny på garanti

Provkörde en 120mm serverfläkt. Coolt, vred upp till 14V. Den började glida längs bordet så jag försökte fånga den.

Permalänk
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Några av mina misstag:

Mitt egentliga datorliv började med en Pentium 4 burk:

Fått en hårddisk (40GB) att krascha av för många nödavstängningar med huvudbrytaren.

Skulle byta grafikkort 32mb->64mb... Såg att en krets hade brunnit på det gamla.. funkade fint ändå.

Hade datorn uppfläkt på golvet och skulle provköra. Ett chip på backup-disken började ryka. Drog snabbt ur strömmen.

Floppy kabel fel väg. Fick dit den men fungerade inte

Hade köpt ny dator... Skulle "överklocka" den gamla. Volten 1.5? -> 2.0 och 1.7 GHz -> 2.2 Ghz. Verkade stabilt men ljudkortet dog??

Inte mina datorer:

Tog loss kylaren och funderade var processorn var. Den satt kvar på kylaren. Tog en skruvmejsel och bröt loss den. (=den flög och blev sned).

Gammal dator skulle startas. 115 Volt på den röda saken där bak och bang lät det så var datorn före detta

Bordet under en Fax/skrivare/scanner-maskin gav upp efter att jag rört vid det. Den funkade men hade lite underliga ljud.

Vasst dörrhandtag + ny 24" skärm = transportskada, ny på garanti

Provkörde en 120mm serverfläkt. Coolt, vred upp till 14V. Den började glida längs bordet så jag försökte fånga den.

Serverfläkten låter som en blodig historia!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Serverfläkten låter som en blodig historia!

Man kan ju säga att man lär sig av sina misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Man kan ju säga att man lär sig av sina misstag

De låter som du inte har gjort det än

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade inga buntband på vattenkylningsslangarna så en slang lossnade när jag luftade systemet. Slutade med ett trasigt moderkort (detta hände i fredags ).

Permalänk
Medlem

Har två stycken jag vet om nu,

Jag hade blåst rent datorn och flyttat om lite kablar, sen när jag skulle starta den såg jag igenom fläktgallret hur det blixtrade till där inne. det var en molex kabel vars pinnar stack ut som nuddade chassit då det blev kortslutning. Alla komponenter klarade sig utan skador som tur var.

Skulle installera om windows xp så formaterade jag om fel hårdisk så alla mina 20k låtar samt 10k bilder och lite anndra viktiga saker försvann.

Permalänk
Medlem

kan att inte plugga in 8-pins och sen undra varför datorn inte går igång vara ett misstag.. och sen bli rädd när UEFI inte vill visa hårddiskarna... öppnar vänster sida, unget fel öppnar höger sida och inser att jag inte hade satt i strömmen... SKILL!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

När jag var 7år började jag med datorer. Det första misstaget jag gjorde var att koppla in ett AT agg till ATX. Gissa om det small och rykte ur datorn efter det. Sen dess har jag aldrig använt AT delar.

Permalänk

Hahah, bra tråd Ja lyckades smälla ett nätagg genom att flytta switchen på baksidan till 110v istället för 220 som den stog på, det small till rätt bra och luktade bränt som fan, trodde att allt skulle gå i slowmotion med mindre volt. Man va ju inte så erfaren när man va liten.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk

tror mitt största misstag med datorer var att skaffa en

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skrivet av SkuM:

får väl bjuda på en litet klantig grej jag råkade ut för förra året.
brådis som fan till jobbet på morgonen efter en försovning så slänger jag ner min arbetslaptop i sin väska och springer ut mot bilen med väskan på ryggen. halvvägs ut till bilen så kliver jag på grabbens leksak gräsklippare som var iväg med en jäkla vart. mina fötter stannar ej kvar på jorden utan flyttar sig mot himlens höjder. slutar med att jag landar mer eller mindre på rumpan och hör ett stort KRASH. tänkte bara fan fan. åker till jobbet och packar upp datorn som såg i ihopfällt läge mer eller mindre ut som en banan i formen. den startade som den skulle. dock lite missljud från fläkten i den. men skärmen mådde ej så vidare bra. var rätt jobbigt att förklara denna klantiga saken för chefen min då datorn bara var nån månad gammal.

liten minnes bild på datorn vid uppstart
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

tyvärr så överlevde ej grabbens gräsklippare heller.

Haha, lite sent citat men medans jag läste tänkte jag bara "Det är säkert en Dell" och så var de det! Har sätt mååånga förstörda skärmar, jobbar på Dell Supporten, men detta tar nästan priset! Hoppas ni fick en ny

Permalänk
Skrivet av Pettersson930:

Haha, lite sent citat men medans jag läste tänkte jag bara "Det är säkert en Dell" och så var de det! Har sätt mååånga förstörda skärmar, jobbar på Dell Supporten, men detta tar nästan priset! Hoppas ni fick en ny

Måste väl påstå att detta är en tabbe för att få posta här ;D
Hade en Dell på jobbet som gav rutor i skärmen, även på yttre. Garantiservice: 1 nytt moderkort och 2 nya grafikkort senare kom gubben fram till att ena RAM-minnet var felaktigt. Dell-service FTW ;P