Frågor från nybörjare på mobilt bredband

Permalänk
Medlem

Frågor från nybörjare på mobilt bredband

Jag har under de senaste fem åren kört Telia ADSL 6-8 MB. För att kunna göra det är jag också tvungen att ha ett fast telefonabonnemang (som jag ALDRIG använder för att ringa). För detta betalar jag typ 1000 kr i kvartalet för ADSL och 500 spänn kvartalet för den fasta avgiften för telefonabonnemanget. Dvs 6000 kr om året för bredbandet, eller 500 spänn i månaden!

Det känns helt idiotiskt att jag, som utbildad civilekonom, använt denna dyra lösning under så lång tid. SÅ, nu ska jag såklart säga upp ADSL + fasta telefoni och skaffa mobilt bredband (För jag gissar att det är bästa valet, jag vill ju bara ha snabbt bredband så billigt som möjligt!), men jag är dåligt insatt och har några frågor:

1. Vilken är den pålitligaste mobila bredbandsleverantören? Nån man ska se upp för, nån som är bättre än de andra? Jag bor i en stor svensk stad och kommer vilja köra 16 Mbit/s eller liknande snabbhet, vill kunna se på web-TV utan störningar t.ex.

2. Självklart ska det mobila bredbandet ha obegränsad surf/nedladdningsmängd och ingen gräns på typ 20 GB/månad. Vilka erbjuder detta?

3. Jag kommer behöva ha mobilt bredband i två datorer i min lägenhet, helst samtidigt. Hur funkar det, får man typ två små USB-modem/puckar gratis av alla leverantörer eller måste man köpa till en sån (för dyra pengar)?

4. Jag planerar att skaffa en iPhone senare i år. Bör det påverka mitt val av mobil bredbandsleverantör? Finns det t.ex. någon som har extra bra erbjudanden för nån slags kombination av mobilt bredband för dator och iPhone eller liknande?

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt INGA som har utan gräns va? De flesta har nu lagt in en klausul i avtalet om detta.

Har du kollat på ADSL från andra levrantörer? De flesta kan leverera till någon utan telefoni med kanske 50-90kr extra i månaden.

Permalänk
Medlem

Har bara kört mobilt bredband från Telia och Tele2, och det fungerar ju likvärdigt eftersom att dom går i samma 3G-nät. Visserligen har Telia bättre GSM-täckning, men på GSM är det ingen större anledning att surfa i vilket fall som helst. Kan inte påstå att något av dom fungerar dåligt, men Tele2 har en större tendens att vilja koppla ner uppkopplingen lite ibland.

Finns (mig veterligen) ingen leverantör som har helt obegränsad användning, finns alltid en gräns.

För att köra det mobila bredbandet i flera datorer gör du bäst i att köpa en 3G-router. Då stoppar du det mobila bredbandet i routern och kan koppla flera datorer till den, precis som om du hade t.ex. ADSL.

4:an har jag tyvärr absolut ingen koll på.

Du skriver att du bor i en stor svensk stad. Det finns inte tillgång till stadsnät i din lägenhet? I så fall är det en grymt mycket bättre lösning. En uppkoppling på 10mbit/s i ett stadsnät går oftast på runt 200kr per månad, och ingen fast telefon behövs.

Du skriver också att du kommer vilja köra 16mbit/s, det är rätt svårt att nå i mobilnätet. När jag flyttade in i den här lägenheten körde jag mobilt bredband ett tag innan jag fick mitt nät levererat. Jag hade full turbo 3G-täckning, och jag nådde nog absolut max 250kb/s.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

http://www.tele2.se/mobilt-bredband/multisurf.html är lösningen på att surfa på flera datorer. och sen att Tele2 inte har satt dit sitt "fri surf" istället för obegränsad gör ju inte saken sämre. dock endast 7,2mbit. men det spelar ingen roll för ingen får över 8mbit med mobilt bredband(förutom 4g)

En varning bara att om du har haft adsl innan kommer du tycka att mobilt bredband är den sämsta uppfinningen någonsin och att det inte finns något segare skit oavsett om du får ut 1mbit eller 10mbit.

Eftersom du bor i en stor svensk stad så borde 4g finnas att köpa vilket är mycket bättre.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

finns ingen 4g operatör som har unlimited data heller

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt hålla med dom andra, Jag jobbar säsong och flyttar runt väldigt mkt så jag har inget annat val än att köra mobilt bredband, har kört med det i 3år nu och är väldigt nöjd

Har varit i följande städer och jag har kunnat maxa uppkopplingen (bortsätt från tiderna nedan för)
Sthlm
Kalmar
Öland
Sälen
Åre
Halmstad

Just nu har jag telenors 16mbit och jag kommer upp i 1,2-1,4mb/s beroende på villken tid på dygnet de är men går aldrig under 400kb/s detta är mellan 16.00-21.00 villket jag tycker är ganska "logiskt"

Telenors 16mbit tjänst är inte obegränsad (finns dock igen fast begränsning) men har själv aldrig haft några problem förra månaden låg jag på 250gb trafik och denna månaden ligger jag på 200gb än så länge, Telenors 6mbit tjänst är dock helt obegränsad men den ligger på runt 350-500kb/s

Visst funkar de inte lika bra som ADSL alla gånger men i det stora hela är jag väldigt nöjd.

Tycker Mobilt bredband är en bra produkt och ett bra alternativ, men ska väll också säga att skulle jag haft en fast bostad med tillgång till Comhem eller Fiber skulle jag inte använda de, ADSL skulle bero på hur man ligger i förhållane till närmasta station efter som man kan få bra hastighet med mobilt bredband och det är betydligt mkt billigare i slutänden.

Har du kollat om du inte kan fimpa telefonin och betala en avgift istället ? Så hade jag det innan tror de va 59 eller 69kr i månaden.

När de kommer till delning skulle jag säga 3g ruater.

Tror inte de finns några dealer när de gäller mobilt bredband och Iphone. Du kan ju skippa Mobilt bredband och köra enbart via Iphonen upp till 10mbit är ju lite besvärligt om man är fler i hemmet och inte vill behöva anluta telefonen som modem varje gång man ska surfa. (Min mor använder sig av denna metoden och verkar funka bra)

Ville bara dela med mig tycker ändå jag har ganska mycket erfarenhet av mobilt bredband och kan ge en rättvis bedömning men jag kanske bara har haft tur vad vet jag.

4G har ju bra hastighet men har oftast en beränsning på runt 20gb/månad och ett pris runt 400-500kr så de känns ju ganska meningslöst när de handlar om samma summa pengar du betalar idag.

Btw om du ska skaffa Mobilt bredband kolla efter olika kampanjer nu senast fick jag 6 månader gratis så min anslutning kommer kosta mig 1434kr detta året villket jag tycker är väldigt rimligt för vad jag får.

Hoppas detta hjälper dig i dit beslut

Permalänk
Medlem

det brukar vara kassa responstider på mobilt bredband , så det brukar vara rätt segt att surfa med mobilt bredband jämfört med fast förbindelse. Med mitt ADSL hemma (20mbit ner, 3mbit upp) så är det flera gånger så snabbt att ladda websidor jämfört med min flickväns mobila bredband t ex.

Permalänk
Medlem

skaffa ordentligt bredband ut jacket i väggen istället o sen trådlöst resten inne i hemmet. då får du stabilit och snabbt internet istället för att ta nått erbjudande på mobila internet (som inte alltid är billiga i längden) om du inte ska ha med dig datorn om du ska ut på resande fot

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

OM det går att köra ADSL utan att betala för ett fast teleabonnemang så är det nog det bästa alternativet för mig som det låter på svaren i denna tråd. Vilken operatör är billigast på detta (dvs ADSL inklusive extraavgiften som ersätter telefonin)? Det är som sagt minst 6-8 mbit hastighet jag vill ha.

Det enda som jag funderar på är ifall det kostar pengar om man flyttar och vill flytta med sitt ADSL till en annan lägenhet? För jag funderar nämligen på att flytta snart, och med mobilt bredband slipper man ju tänka på sånt.