Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Jag bytte till opera häromdagen då folk på sweclockers rekommenderade det, och jag måste säga att Opera är nog den mest stabila webläsaren jag har haft. Förr körde jag med firefox och gud vad den krascha, Webbläsarspel med chrome kraschade hela tiden, videos laddade segare med chrome och pdf läsaren är ju så himla trög, man måste ju alltid öppna det med IE.

Jag känner ingen skillnad när det gäller snabbhet, men smidighet känner jag i chrome.

Opera har blivit mitt val, då den är väldigt stabil, visst saknar man addons men jag är van vid all jävla pop-ups.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalimac:

Den enda nackdelen är att jag inte längre kan öppna länkar i nya tabs med mittenknappen på musen, men jag tror det beror på min fulhack-programvara till musen som inte vill kännas vid Chrome av nån anledning.

Så är det nog; normalt fungerar det.

Skrivet av usb:

Adblock Plus är det tillägg som använder sig av Firefox Adblock Plus-filtreringsmotor.

Adblock fungerar dock också bra (och har ett trevligt system för att dölja webbelement).

Permalänk
Medlem

Är som många andra för fäst vid FireFox. Den är så bra att det helt enkelt inte finns något skäl att byta. Jag satt med Chrome ett tag på mina föräldrars laptop (faktiskt jag som installerade Chrome där, haha), men i slutändan tyckte jag om FF mer. Ibland kändes det som Chrome var snabbare, vilket säkerligen är möjligt, men FF presterar ändå. Ska definitivt fortsätta med FF4.

Nu har jag inte läst tråden men är det någon annan som märkt att FF presterar dåligt när det gäller ex youtubevideos? Saker laddar oerhört mycket långsammare där. Ofta är jag förpassad till Chrome när det gäller att kolla på vissa youtubeklipp och det känns som en oerhörd nackdel just nu. Inte upplevt detta med FF tidigare, dock.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker texten har blivit suddigare i Firefox 4 ?

Permalänk
Medlem

Använder FF av gammal vana och den har allt jag tror mig behöva.

Kommer inte att kolla upp konkurrenterna innan jag hittar någonting jag stör mig på.

Permalänk
Skrivet av Kossan90:

Bara jag som tycker texten har blivit suddigare i Firefox 4 ?

Försök att stänga av hardware mode kossan90

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brillorm:

Kommer inte att kolla upp konkurrenterna innan jag hittar någonting jag stör mig på.

Nog för att det var bättre förr, men vad är det här för inställning?

Permalänk
Medlem

Använder både Firefox och Chrome

Firefox = Surfbrowser, för att den har massa gosiga addons
Chrome = Kalender, mail, facebook, etc. (har fäst dessa flickar så att de startar när chrome startar)

Kör då även på två skärmar så man kan ha uppe båda samtidigt

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med andra webbläsare eftersom jag inte kört dem på sistone, men jag gillar safari även om den inte har bäst prestanda för den har ett bra system med bokmärken och kan öppna pdf-dokument som en vanlig sida i en ny flik. Jag började använda den eftersom den följde med Macen och tyckte om det mer än firefox så jag bytte på Windowsburken också.
Har testat chrome och det är helt klart snabbt, men jag stör mig på att den börjar få upp sökningar på google så fort man vill skriva en adress och det har hänt många gånger att jag googlat en adress i stället för att gå direkt till sidan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Opera sen 3 år tillbacka innan var det firefox och IE8

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så är det nog; normalt fungerar det.

Adblock fungerar dock också bra (och har ett trevligt system för att dölja webbelement).

Antagligen, jag har faktiskt inte upplevt några större skillnader mellan Adblock och Adblock Plus, men som inbiten före detta Firefoxanvändare kör jag hellre på den officiella porteringen av tillägget. Fråga mig inte varför.

Permalänk
Medlem

Opera.
Läsaren känns smidigast då den har de flesta funktioner inbakad i själva läsaren -och sen om jag saknar något så finns det ju även nu tillägg.
Det jag gillar allra bäst är den så kallade "start bar" som kommer fram när jag markerar sökfältet. Där har jag lagt alla bokmärken och därmed har jag optimal surfyta

Skrivet av Uzor:

Jag bytte till opera häromdagen då folk på sweclockers rekommenderade det, och jag måste säga att Opera är nog den mest stabila webläsaren jag har haft.
...
Opera har blivit mitt val, då den är väldigt stabil, visst saknar man addons men jag är van vid all jävla pop-ups.

Jag valde också Opera eftersom några här på sweclockers vara eld och lågor över läsaren och jag hade tröttat på Firefox.
Det finns många addons till Opera. Vilka saknar du?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Google Chrome.
+ Minimalistiskt användargränssnitt.
+ "Ny tab"-sidan med bokmärken, mest besökta sidor och nyss stänga flikar.
+ Laddar sidor snabbast av alla webbläsare (kan variera från dator till dator).
+ Google Instant direkt i adressfältet för ännu snabbare sidvisning.

- Saknar en del konfigurationsmöjligheter. Som att enkelt flytta cache-mappen, om man vill ha den på annan disk/partition.
- Add-ons och teman kan inte förändra webbläsaren nämnvärt. Till skillnad från Firefox. Detta är lite av en trade-off. Firefox med massa add-ons har dock en tendens att bli segare.

Tycker man Google Chrome gör det man vill direkt efter en ny installering så är det ett givet val. Vill man däremot ha mer val både utseende- och funktionsmässigt kanske man ska välja något annat.

Val av webbläsare är en smaksak. Det bästa vore att testa alla och avgöra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Opera.
Läsaren känns smidigast då den har de flesta funktioner inbakad i själva läsaren -och sen om jag saknar något så finns det ju även nu tillägg.
Det jag gillar allra bäst är den så kallade "start bar" som kommer fram när jag markerar sökfältet. Där har jag lagt alla bokmärken och därmed har jag optimal surfyta

Jag valde också Opera eftersom några här på sweclockers vara eld och lågor över läsaren och jag hade tröttat på Firefox.
Det finns många addons till Opera. Vilka saknar du?

Greasemonkey och en bra adblock

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Jag är trogen FF användare, men har stört mig på att den ska vara så seg ibland.
Tar sin lilla tid att ladda och gör som den vill ibland. Men tror att de har att göra med beta/RC.

Funderar på chrom(ium), men som sagts tidigare så är det just ABP som håller mig kvar.

Adblocker finns till Chrome

Permalänk
Inaktiv

Google Chrome.

Instant är trevligt, och för att det är jobbigt att byta, med alla sparade cookies och bokmärken.
Dock verkar senaste internet explorer ganska fin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det var ett tag sedan jag körde FF men jag kommer ihåg att vissa inställningar var man tvungen att gå till en "hemlig" lokal webbsida för att komma åt.
Källkode till FF är fri men det är hårda regler för hur namnet Firefox och loggotypen får användas tillsammans med körbar kod.
Så fort man skriver en adress i adressfältet i FF så skickas informatonen till Google för webbsökning, likaså är Google standard sökmotor för FF. Mozilla samarbetar med Google och får pengar för att FF användarnas sökningar och inmatade webbadresser skickas till Google. Under 2008 fick Mozilla 71,5 millioner dollar från Google som betalning för att FF skickade sökningar och webbadresser till Google.

Om du menar about:config så har de nog gjort så för att personer som inte har något där o göra inte ska ställa till något av misstag.

Det är väl bra att de inte får kopiera namn och/eller loggan hur som helst

Skrivet av Xellofan:

Så fort man skriver något i Fx adressfält får man förslag från Google. För att det ska vara möjligt måste det man skriver skickas till Googles sökmotor, alltså skickas webbadresserna till Google.
Jag har inger emot att Fx erbjuder Google som sökmotor, men jag är kritisk till att något som utges för att vara fri programvara har ett kommersiellt samarbetet med ett företag som lever på besök av sina sidor och information om surfvanor. Jag tror knappast att Microsoft får pengar av Google för att Google finns med bland sökleverantörerna i IE.

Säker ang adressfältet??

Citat:

Adressfältet

* Ge förslag i adressfältet från:
Adressfältet är det horisontella fält som visar webbplatsens adress (URL). När du skriver i adressfältet kan Firefox visa förslag som matchar det du skriver in:
o Historik och bokmärken: Väljer du den här inställningen kommer adressfältet att ge förslag från både tidigare besökta sidor och från sidor som du bokmärkt.
o Historik: Väljer du den här inställningen kommer adressfältet att ge förslag från sidor som du har besökt.
o Bokmärken: Väljer du den här inställningen kommer adressfältet att ge förslag från sidor som du bokmärkt.
o Ingenting: Väljer du den här inställningen kommer adressfältet inte att ge några förslag.

Om google sponsrar mozilla bryr jag mig inte om. Om de väljer att inte sponsra microsoft är väl inte så konstigt. Dessutom så nyttjar ju microsoft tydligen google utan att ge någon form av credit.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13436-google-microsoft-bing-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dj christian:

Vad är det för skit? Orka hålla på att kompilera från grunden.

Det är ingen skit, det är fett värt. Det betyder att Firefox blir optimerat efter min hårdvara. Skillnaden är klart märkbar. Inget för er som kör Windows dock, där blir det för kladdigt. I Linux är det mycket enkelt; kör ett kommando, gör nåt annat i en eller två timmar (PGO tar väldigt lång tid) och installera sedan den färdiga binären.

Permalänk
Medlem

Använt firefox i flera år men bytte häromdagen till opera då jag tyckte ff4 RCn var sk*t. Gillar Opera då man inte behöver en massa plugins utan det mesta fungerar som man vill vid start. Enda jag inte riktigt gillar är tabbhanteringen men jag börjar vänja mig vid den nu samt avsaknandet av bra adblocks. Gillar även Chromium men tyvärr öppnas det så jäkla många processer, både på gott och ont förståss.

Till er som inte gillar google chrome pga av googles datainfångande kan ni lätt åtgärda det genom att installera Chromium istället.

Permalänk
Medlem

Chrome:
Snabbt
Smidigt
stabilt

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Det är ingen skit, det är fett värt. Det betyder att Firefox blir optimerat efter min hårdvara. Skillnaden är klart märkbar. Inget för er som kör Windows dock, där blir det för kladdigt. I Linux är det mycket enkelt; kör ett kommando, gör nåt annat i en eller två timmar (PGO tar väldigt lång tid) och installera sedan den färdiga binären.

Jag vet inte hur det ligger till med firefox, men hur mycket snabbare kan rendering av en hemsida bli? I Chrome så kommer sidorna jag besöker upp direkt. Bilder och sånt tar ju såklart längre tid, men det beror inte på att de tar längre tid att rendera utan att de tar längre tid att rendera.

Eller gör du det för att få 20ms snabbare uppstart, ändra inställningarna skitfort eller göra något annat supertidkritiskt?

Permalänk
Avstängd

angående att firefox skulle kracha så är det bara att öka storleken på cachen rejält(iallafall slutade firefox att krasha för mig då).

just nu har jag satt cachen på 768 MB.

Permalänk

Firefox för den har adblock plus och alla andra tillägg

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Greasemonkey och en bra adblock

Fungerar inte adblocken som finns till opera för dig?
Greasemonkey finns delvis inbyggt i opera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Firefox av den enkla anledningen att det är en av två webläsaren i högen som kan läsa ut min egna icc profil som är skapad med min x-rite eye-one display 2. Den andra är Safari. IE 9 kan läsa ut icc som är inbäddade i foton men eftersom den inte förstår min icc så blir fotona översatuerade på min wide gamut skärm. Det är lite synd för jag gillar IE 9...

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Kör en blandning av rockmelt och firefox faktiskt, beroende på humör och hur bra FF fungerar..
Börjat slumka enorma mängder ram på senaste tyvärr

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Drog precis in nya Firefox, alla mina addons följde med och fungerar!
X-marks, Adblock m.m

Blev mer surf-yta och allt känns väldigt snabbt. Känns som jag har en helt ny dator!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Fungerar inte adblocken som finns till opera för dig?
Greasemonkey finns delvis inbyggt i opera

En del scripts till greasemonkey funger icke till opera,

Adblock tycker jag är lite rörigt, som sagt installerade opera igår och märkte direkt att den är mer stabil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

firefox för att den är seg och kraschar hela tiden (när man har uppe många sparade tabbar iaf) fast den har många bra plugins (rikaichan, noscript, cache viewer)...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

En del scripts till greasemonkey funger icke till opera,

Adblock tycker jag är lite rörigt, som sagt installerade opera igår och märkte direkt att den är mer stabil.

Trist att de inte fungerar alltid. Meddela problemen till utvecklarna.
Och visst skrev du det- försökte bara hjälpa till lite

Visa signatur