TIPS! Bra Seasonic M12D 750 deal på Komplett

Permalänk

Du sitter agget på plats
Är där något coilwhine på mitt så överröstas det av de andra fläktarna i burken för inte ens med hörapparaten kloss mot agget så hörs det något. Varvar upp högt just vid uppstart för att sedan bli knäpptyst.

De enda lite negativa sakerna jag upplever hänger lite på kablarna. Lite dåligt urval om man inte vill ha lösa kontakter hängande och något styva kablar som krångla till det lite på de ställen som hade dåligt med utrymme. Sen vet jag inte om jag bara haft min sedvanliga otur men ett flertal av kopplingarna var fruktansvärt tröga att få på plats.
Men dessa saker kan jag lätt leva med med tanke på priset och kvaliten i övrigt

8/10 blir mitt betyg där det som sagt är kablarna som drar ner det från full pott för mig

Permalänk

Kopplade in mitt nätaggregat i samma veva jag bytte grafikkort. Har ett lite coil whine när datorn är avstängd, men det hörs bara när jag lägger örat emot och kablarna är lite för korta. Men det kan jag leva med, prisvärd!

8/10 från mig också!

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Skrivet av wdont:

Mitt agg är kanon än sålänge. Men klickar allas agg när man stänger av datorn eller är det något "fel" på mitt?

Klicket skall nog vara där;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jaha jag fick mitt agg avbeställt, och de meddelade inte detta förrän jag mejlade o fråga dom. Har jag rätt till en likvärdig produkt då jag har fått ordersbekräftelsen? Jag har för mig att jag såg någonstans någon med en länk till ARN där man måste bli ersatt när man väl har fått ordersbekräftelse? Jag sket ju i att beställa XFX aggen från NetOnNet för att jag faktiskt hade en stående order hos Komplett med ett bättre agg.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Jaha jag fick mitt agg avbeställt, och de meddelade inte detta förrän jag mejlade o fråga dom. Har jag rätt till en likvärdig produkt då jag har fått ordersbekräftelsen? Jag har för mig att jag såg någonstans någon med en länk till ARN där man måste bli ersatt när man väl har fått ordersbekräftelse? Jag sket ju i att beställa XFX aggen från NetOnNet för att jag faktiskt hade en stående order hos Komplett med ett bättre agg.

Jag vet inte vad som gäller rent lagligt, men om du är på dem och påpekar just att du missade en annan deal för att du fått en bekräftelse, plus att det ju finns folk i tråden som fått ersättningsagg, så borde du ha en hyfsad chans att få ordning på detta!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Jaha jag fick mitt agg avbeställt, och de meddelade inte detta förrän jag mejlade o fråga dom. Har jag rätt till en likvärdig produkt då jag har fått ordersbekräftelsen? Jag har för mig att jag såg någonstans någon med en länk till ARN där man måste bli ersatt när man väl har fått ordersbekräftelse? Jag sket ju i att beställa XFX aggen från NetOnNet för att jag faktiskt hade en stående order hos Komplett med ett bättre agg.

Samma här, eller inte bara avbeställt, dom har raderat ordern helt ur min orderhistorik haha.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att mitt strul med coil-whine faktiskt har avhjälpt sig själv nu. Hör inget gnäll alls från stolen nu så lite tålamod gjorde susen. Verkar som om det "slitit in sig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Kan meddela att mitt strul med coil-whine faktiskt har avhjälpt sig själv nu. Hör inget gnäll alls från stolen nu så lite tålamod gjorde susen. Verkar som om det "slitit in sig"

Du hade antagligen inte coilwhine. Det du beskriver är troligen chairwhine. Åtgärdas beroende på felets art med möbelpolish eller ny sittdyna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Du hade antagligen inte coilwhine. Det du beskriver är troligen chairwhine. Åtgärdas beroende på felets art med möbelpolish eller ny sittdyna.

Om vi säger så här. Bara för att jag skrev att ljuder hörs från stolen, vilket troligast innebär att man helt enkelt hör coilwhinet från nätagget när man sitter i ovan nämnda stol, men visserligen öppnar upp för en dubbeltolkning som sådan att missljudet kommer från stolen så har jag svårt att tänka mig att det skulle bero på sittytan. Infettning/smörjning av fjädrar och glidytor ligger då närmre till hands.

Strunta i att kludda ner trådar med "humor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mitt HX520 (som ska "pensioneras" och få ett lungare liv i en annan burk) har å andra sidan ganska mycket coil whine vid högre belastning. Märks mer nu när jag bytte grafikkort till ett 6950 från mitt gamla 8800GT.
Fläktljudet fråg agget är dock ok. Mina tricoolfläktar som jag inte ids bytt ut och det nya 6950:t låter bra mycket mer.

Så på detta agg ska jag banne mig testa för coilwhine direkt, och vara kinkig och bråkig kund för en gångs skull om agget piper.

Fast frågan är vad som händer då? De har ju inga fler agg i lager så de kan byta agget om det är dåligt? (Silverpower har väl inte heller kvar det i sortimentet såvitt jag vet, så man kanske inte kan få fler agg från leverantören heller)

Hmm, har nu till sist testinstallerat agget utanför nya riggen:

- Det tjuter rätt högt precis efter avstängning, men det lugnar sig till en rimlig nivå efter en stund. Kan leva med det.

- Vissa spel får BÅDE agget och grafikkortet att tjuta ganska rejält! Jag har inte testat så många olika spel, men ju högre framerate, desto värre är det. (med vsync blir det i princip tyst)
Hörs litegrann i tex halflife 2, men i gamla hederliga Quake 1 (via moderniseringen Darkplaces) så låter det verkligen apa. Svårt att säga säkert om det egentligen är agget eller mitt 6950 som är boven i dramat egentligen ju dock... (om något så tycker jag det låter som grafikkortet gör mer ljud ifrån sig än agget, och jag tror nog ändå att gamla riggen med samma GPU och ett Corsair HX520 lät ganska likartat)
Vill inte sätta gång massa RMA:er om det inte leder till något heller...

Ni som haft coilwhine, har ni returnerat? Hur har det gått?
Har några av er behållt agget och fått någon förbättring med tiden? (Broder tuck verkar ju nöjd nu?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, har nu till sist testinstallerat agget utanför nya riggen:

- Det tjuter rätt högt precis efter avstängning, men det lugnar sig till en rimlig nivå efter en stund. Kan leva med det.

- Vissa spel får BÅDE agget och grafikkortet att tjuta ganska rejält! Jag har inte testat så många olika spel, men ju högre framerate, desto värre är det. (med vsync blir det i princip tyst)
Hörs litegrann i tex halflife 2, men i gamla hederliga Quake 1 (via moderniseringen Darkplaces) så låter det verkligen apa. Svårt att säga säkert om det egentligen är agget eller mitt 6950 som är boven i dramat egentligen ju dock... (om något så tycker jag det låter som grafikkortet gör mer ljud ifrån sig än agget, och jag tror nog ändå att gamla riggen med samma GPU och ett Corsair HX520 lät ganska likartat)
Vill inte sätta gång massa RMA:er om det inte leder till något heller...

Ni som haft coilwhine, har ni returnerat? Hur har det gått?
Har några av er behållt agget och fått någon förbättring med tiden? (Broder tuck verkar ju nöjd nu?)

Tråkigt med så dåliga erfarenheter. Coil-whine is a bitch. Håll oss uppdaterade om hur det går.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Mitt funkar ännu bra...inga problem i Black Ops, CS Source eller Cod4. Tråkigt att det är varierande kvalitet

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, har nu till sist testinstallerat agget utanför nya riggen:

- Det tjuter rätt högt precis efter avstängning, men det lugnar sig till en rimlig nivå efter en stund. Kan leva med det.

- Vissa spel får BÅDE agget och grafikkortet att tjuta ganska rejält! Jag har inte testat så många olika spel, men ju högre framerate, desto värre är det. (med vsync blir det i princip tyst)
Hörs litegrann i tex halflife 2, men i gamla hederliga Quake 1 (via moderniseringen Darkplaces) så låter det verkligen apa. Svårt att säga säkert om det egentligen är agget eller mitt 6950 som är boven i dramat egentligen ju dock... (om något så tycker jag det låter som grafikkortet gör mer ljud ifrån sig än agget, och jag tror nog ändå att gamla riggen med samma GPU och ett Corsair HX520 lät ganska likartat)
Vill inte sätta gång massa RMA:er om det inte leder till något heller...

Ni som haft coilwhine, har ni returnerat? Hur har det gått?
Har några av er behållt agget och fått någon förbättring med tiden? (Broder tuck verkar ju nöjd nu?)

Mitt exemplar hade också coil whine. Jag skickade in det och nu är en "Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU" på väg. Dock inte fått den än men så länge den inte coil whinar är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolloboy:

Mitt exemplar hade också coil whine. Jag skickade in det och nu är en "Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU" på väg. Dock inte fått den än men så länge den inte coil whinar är jag nöjd.

Chieftec i inbyte? No thanks!!!
Tex ett HX750 eller ett HALE650 skulle man väl kunna leva med dock.

...

Vet du om de kontrollerade och bekräftade coil whine förresten, eller litade de på ditt ord?
När coil whinade ditt? Hela tiden eller i vissa applikationer? Vet du om bara nätagget lät, eller om det fortplantade sig till andra komponenter?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Chieftec i inbyte? No thanks!!!
Tex ett HX750 eller ett HALE650 skulle man väl kunna leva med dock.

...

Vet du om de kontrollerade och bekräftade coil whine förresten, eller litade de på ditt ord?
När coil whinade ditt? Hela tiden eller i vissa applikationer? Vet du om bara nätagget lät, eller om det fortplantade sig till andra komponenter?

Chieftec Nitro är baserade på CWT PSH-II, dvs mycket bra grejer det också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nilzohn:

Chieftec Nitro är baserade på CWT PSH-II, dvs mycket bra grejer det också.

Det beror ju också på vilken komponentkvalitet de valt. Enbart plattformen berättar ju inte hela historien.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Chieftec i inbyte? No thanks!!!
Tex ett HX750 eller ett HALE650 skulle man väl kunna leva med dock.

...

Vet du om de kontrollerade och bekräftade coil whine förresten, eller litade de på ditt ord?
När coil whinade ditt? Hela tiden eller i vissa applikationer? Vet du om bara nätagget lät, eller om det fortplantade sig till andra komponenter?

Jag RMA:de ärendet och de måste ha litat på mitt ord för de skickade ut en nästan direkt när de tog emot den. Jag trodde väl att jag skulle få pengarna tillbaka så jag sa inget vad jag ville ha istället. Men jag är inte så kräsen. Det sitter en Chieftec i morsans dator och den har rullat på i 6 år utan problem......

Själva enheten lät hela tiden med ett högfrekvent jäkla pip. Både avstängd och på. Trodde att jag skulle vänja mig men efter 4dagar fick jag nog. Jag undersökte inte om det fortplantade sig men jag tror att den inte gjorde det. Hade örat mot enheten och pipet kom därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ni som haft coilwhine, har ni returnerat? Hur har det gått?
Har några av er behållt agget och fått någon förbättring med tiden? (Broder tuck verkar ju nöjd nu?)

Hade coilwhine på mina två, det ena hördes knappt medan det andra var så pass mycket att man störde sig på det efter en stund.

Nu ett par veckor senare med ~konstant belastning (~50%) på det ena (högljudd) och drygt 30% på det andra låter det högljudda agget inte mer än att man lyssnar nära. Och det andra låter varken mer eller mindre.

Så sammanfattningsvis är jag mer nöjd nu än när jag installerade dom, det verkar som dom behövdes köra in något. Hoppas dom håller ett bra tag och [håller tummarna] inte coilwhinet kommer tillbaka [/håller tummarna]. Orkade inte med RMA då jag verkligen behövde aggen och det verkade som jag hade tur.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmm, mina problem kvarstår: i vissa spel tjuter agg (SP 750) och grafikkort (Sapphire 6950) tillsammans, och jag vet inte till 100% säkert vilken av de två (eller båda?) som är boven i dramat.

Ett mycket tydligt och någorlunda modernt exempel är Crysis (har bara testat ettan helt opatchad) direkt i menyerna: man hör agget tjuta redan när de animerade loggorna visas, och sen i själva menysystemet hör man hur det tjuter i takt med hur grafiken uppdateras på skärmen.
Har ni med silverpoweragget testat crysis? Låter det för er? Jag fick samma fenomen med min förra burk med 8800GT och Corsair 520HX förresten.

Quake 1 är ett annat tydligt exempel som nämnts tidigare (där var förra burken klart tystare), men en hel del andra spel hör man hur det småpiper lite i takt med grafikintensiteten. Överlag tror jag det som nämnts är värre ju högre frameraten är.

Jag kan väl leva med problemet, men det känns lite surt. Visst, när grafikkortet börjar väsnas ordentligt pga värmen så drunknar ju en stor del av ljudet av den anledningen, och kör jag dessutom hörlurar så hörs det inte längre, men ljudet i sig är rätt irriterande i sin karaktär. Samtidigt är jag inte sugen på RMA om det inet ger något (och vill inte vara utan burk i mellanperioden) plus att väl inte komplett har några utbytesagg i samma serie. Kan inte bestämma mig riktigt för om jag ska bråka helt enkelt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inga problem här, Roger. Varken i GLQuake eller Crysis.
Första agget jag hade skrek i standby och avstängt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Inga problem här, Roger. Varken i GLQuake eller Crysis.
Första agget jag hade skrek i standby och avstängt läge.

Ok,
Du kör vsync av väl förresten? Annars är nog frameraten så låg att det inte hörs något.

Kanske borde höra mig för om RMA ändå... Vore skönt att slippa problemet
Å andra sidan vore det skönt att slippa montera ut agget - kabeldragningen i mitt FT02 fick en verkligen att slita sitt hår!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok,
Du kör vsync av väl förresten? Annars är nog frameraten så låg att det inte hörs något.

Kanske borde höra mig för om RMA ändå... Vore skönt att slippa problemet
Å andra sidan vore det skönt att slippa montera ut agget - kabeldragningen i mitt FT02 fick en verkligen att slita sitt hår!

Ja, självklart provade jag med VSync av.

"Problemet" om du RMA'ar är att Komplett inte har några fler kvar, så du får du försöka förhandla fram något motsvarande.

Permalänk

Mitt rullar fortfarande på fint ..inget Coil-whine här inte:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Förmodligen en dum fråga, men hellre fråga än att låta något brinna >:)

Då jag behöver använda alla tre strömkablar för sata, men nätagget bara har 2 markerade "portar" för detta ändamål - fungerar det att koppla en av strömkablarna för sata i ett av uttagen markerade Peripheral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Förmodligen en dum fråga, men hellre fråga än att låta något brinna >:)

Då jag behöver använda alla tre strömkablar för sata, men nätagget bara har 2 markerade "portar" för detta ändamål - fungerar det att koppla en av strömkablarna för sata i ett av uttagen markerade Peripheral?

Jadå, det är lugnt. Alla 6-pinsuttag i agget har alla nödvändiga spänningar (3V, 5V och 12V).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10