Skärmupplösning, Eyefinity/Surround

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Essin:

Men om detta inte ska vara okej, var drar man då gränsen?
Snabbare internet / bättre ISP kan ge betydligt bättre ping vilket ger stora fördelar, är detta okej? Är både en fråga om pengar OCH var man bor.
Bättre övrig hårdvara i datorn, Någon som spelar på strax över minimum req kommer ha en nackdel mot någon med ett top of the line system.
Skillnaden mellan att sitta på en riktigt budgetmus och en ergonomisk mus med några extra programmerbara (macro/mikro) knappar är också enorm och även detta en fråga om pengar.

Någon form av bredband är idag standard.
Datorer som klarar detta spel åtminstone på low är standard.
Optiska möss är standard.

3 skärmar är långt ifrån standard idag och en dyr lösning, då majoriteten sitter bara på 1. Detta spelet måste vara så jämnt som möjligt, speciellt för de som tävlar på högsta nivå. Detta är inte ens nått å snacka om, fler än 1 skärm ska inte få ge någon fördel i dagsläget.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat i följande upplösningar har jag kommit fram till att det enda som är skillnaden med högre upplösning i dagsläget (på en skärm så klart) är att du ser någon cm extra om du har en 16:10-skärm jämfört med en 4:3.

Testa 1024x768 (4:3)

och sedan

1280x800
1440x900
1680x1050.

Om du har en jävla massa skärmar så får du väl använda dom om du vill, men då under förutsättningen att du fortfarande behåller aspect ration. Vilket endast kommer leda till att du får gigantiska byggnader.

Jag vill minnas att i Red Alert 1, när man körde från dos, så påverkade upplösningen direkt hur mycket yta av terrängen/kartan man såg. Så är det inte i starcraft.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Ni som säger att det skall vara rättvist o blablabla, Varför skall vi som spenderar pengar på våra datorer behöva leva i stenåldern med er andra som kör en gammal skrutten CRT skärm etc? Uppgradera själva och lev i nuet istället så får ni samma "övertag" (även om det inte är så stort övertag i dom flesta spel på FoV är alldeles för låg för den upplösningen så det blir inte helt korrekt bild som visas)

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snoogiloo:

Ni som säger att det skall vara rättvist o blablabla, Varför skall vi som spenderar pengar på våra datorer behöva leva i stenåldern med er andra som kör en gammal skrutten CRT skärm etc? Uppgradera själva och lev i nuet istället så får ni samma "övertag" (även om det inte är så stort övertag i dom flesta spel på FoV är alldeles för låg för den upplösningen så det blir inte helt korrekt bild som visas)

Sen när är 3 skärmar "nuet"? StarCraft 2 är inte vilket spel som helst, det är i nuläget den största e-sporten som innehåller mest prispengar någonsin. Folk tävlar om hundratusentals kronor varje månad, hur många tror du hade haft chansen att vinna något om 3 skärmar som i dagsläget är väldigt ovanligt gav ett direkt övertag?

Om 3 skärmar är lika stort och använt som Widescreen är idag när SC3 släpps så är jag säker på att de kommer ha stöd för det. Men i "nuet" så är det inget snack om att det inte hör hemma i ett spel som SC2.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av snoogiloo:

Ni som säger att det skall vara rättvist o blablabla, Varför skall vi som spenderar pengar på våra datorer behöva leva i stenåldern med er andra som kör en gammal skrutten CRT skärm etc? Uppgradera själva och lev i nuet istället så får ni samma "övertag" (även om det inte är så stort övertag i dom flesta spel på FoV är alldeles för låg för den upplösningen så det blir inte helt korrekt bild som visas)

Ja men det är ju lite som att man skulle se runt sig helt i BLOPS, det ett övertag som kräver att man har en del pengar (förutsatt att man köper skärmar i vettig kvalitet) och det är helt fel i den här sporten, som Firkraag säger. Jag förstår inte varför ni inte inser det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Sen när är 3 skärmar "nuet"?

Multiskärm spelandet är det nya som är på ingång som jag tror kommer vara en väldigt stor marknad inom något år och då finnas i iaf 30-40% av entusiasternas riggar.

Skrivet av Flamso:

Ja men det är ju lite som att man skulle se runt sig helt i BLOPS, det ett övertag som kräver att man har en del pengar (förutsatt att man köper skärmar i vettig kvalitet) och det är helt fel i den här sporten, som Firkraag säger. Jag förstår inte varför ni inte inser det.

Att kunna se helt runt sig kommer inte att hända på många år och du kommer inte ens i närheten av att se så mycket som det ser ut nu, speciellt inte eftersom många spel inte är byggda för att klara av dagens FoV..

Nu har jag inte lirat SC2 så vet inte hur pass man kan flytta sig runt på kartan genom att hålla inne scroll hjulet eller liknande men om detta inte går så är det ävet ett stort övertag för er som kör med lägre upplösning då vi med 3 skärmar måste dra ut musen längst ut på sido skärmarna vilken tar MYCKET längre tid och är väldigt jobbigt (detta är anledningen till att jag kör med en skärm i vissa spel, tex. LoL)

Men sen finns det ju även andra övertag som kräver att man har pengar för att få. Annars skulle ju ingen få använda bättre dator än vad minimum kraven är och alla köra men en gammal kulmus etc etc. Varför ser ni inte era lasermöss som smiskar en gammal kulmus som ett stort övertag? Och att påstå att inte multimonitor spelandet är stort är ju lite att ta i. Mängden som använder 3 eller fler skärmar har ökat enormt det senaste året.

Sen är det ju även som jag nog nämnde innan inte 2 hela skärmytor man får extra utan man får ungefär totalt 2 skärmar i yta då FoV är käpp rätt åt helvete fel i dom flesta spel. Mao har vi lite av det synfältet ni har på er första skärm i skärmkanterna som vi inte kan se över huvud taget, övertag för er?

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

I Starcraft två använder man helst hotkeys eller minimap för att "scrolla" runt över kartan.

För att förtydliga övertaget man får om man skulle få större field of view är som att två pers spelar paintball mot varandra, den ena får titta ut genom en strut som bara visar rakt framåt, och den andra utan. Vem vinner? ;). Och skulle det vara kul eller särskilt sportsligt?

Det skulle möjligtvis vara OK med fler skärmar om det fanns möjligheten att zooma ut för alla, men nu finns det en max-utzoomning och det är antagligen av en anledning.

Men framtiden är spännande, ska bli kul att se när det blir mer vanligt med fler skärmar, och spel som är gjorda med detta i åtanke.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snoogiloo:

Nu har jag inte lirat SC2 så vet inte

Heja dig, nu förstår jag, du vet inte vad du snackar om helt enkelt.

Det där med att man har en dålig dator, eller kulmus argumentet fungerar inte då det är standard idag och har varit väldigt länge att ha en dator som klarar SC2 på low och en optisk mus(säljs kulmöss ens längre?). 3 skärmar är inte ens i närheten av att vara standard bland gamers idag och med tanke på hur stort SC2 är och hur stora priserna är i tävlings sammanhang så ska det inte vara tillåtet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

För att förtydliga övertaget man får om man skulle få större field of view är som att två pers spelar paintball mot varandra, den ena får titta ut genom en strut som bara visar rakt framåt, och den andra utan. Vem vinner? ;). Och skulle det vara kul eller särskilt sportsligt?

FoV i ett spel som inte stödjer eyefinity/surround fullt ut blir oftast inte så mycket större (dock fortfarande större än vanligt) så det får vara en väldigt stor tratt isåfall Att man ser mer gör oftast inte att man vinner för man behöver kolla runt sig väldigt mycket och du har tex din minimap längst ut till vänster på vänsterskärmen vilket är väldigt svårt att kolla på om du skall hålla koll på allt annat också. Så det finns både för och nackdelar med att köra eyefinity

Skrivet av Firkraag:

Heja dig, nu förstår jag, du vet inte vad du snackar om helt enkelt.

Det där med att man har en dålig dator, eller kulmus argumentet fungerar inte då det är standard idag och har varit väldigt länge att ha en dator som klarar SC2 på low och en optisk mus(säljs kulmöss ens längre?). 3 skärmar är inte ens i närheten av att vara standard bland gamers idag och med tanke på hur stort SC2 är och hur stora priserna är i tävlings sammanhang så ska det inte vara tillåtet.

Jag vet vad jag snackar om och jag förstår mycket väl att det är ett övertag att ha 3 skärmar men VARFÖR skall det inte vara tillåtet att använda den utrustning man har? Får man inte använda 2560x1600 skärmar då heller för det är ju inte heller standard för en vanlig svensson som spenderar 4000kr på sin dator och tänker använda den i 4-5 år?

Var inne på WSGF och ser att spelet endast funkar i denna upplösningen med hjälp av att köra ett hack som kan få dig bannad. Att spelet är stort och mycket prispengar i är mao helt ovesäntligt då det redan är bannat från tävlings scenen.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Discokungen
Skrivet av snoogiloo:

Jag vet vad jag snackar om och jag förstår mycket väl att det är ett övertag att ha 3 skärmar men VARFÖR skall det inte vara tillåtet att använda den utrustning man har? Får man inte använda 2560x1600 skärmar då heller för det är ju inte heller standard för en vanlig svensson som spenderar 4000kr på sin dator och tänker använda den i 4-5 år?

Var inne på WSGF och ser att spelet endast funkar i denna upplösningen med hjälp av att köra ett hack som kan få dig bannad. Att spelet är stort och mycket prispengar i är mao helt ovesäntligt då det redan är bannat från tävlings scenen.

Det är väl klart att du får använda en skärm med upplösning på 2560*1600, det är ju inga problem då det är 16:10, alltså får man inget övertag. Det är ju det som är hela grejen, att det ska vara lika för alla, trots att aman lägger ut olika mängder pengar. Vad är det som är så svårt att förstå?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Så jävla mycket skitsnack i denna tråden...

Upplösning spelar INGEN ROLL ALLS. Aspect ratio spelar roll.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Anilusion:

Så jävla mycket skitsnack i denna tråden...

Upplösning spelar INGEN ROLL ALLS. Aspect ratio spelar roll.

Nu är det ju iofs viss skillnad på 16:9, 16:10, 5:4, 4:3 och 48:9...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Nu är det ju iofs viss skillnad på 16:9, 16:10, 5:4, 4:3 och 48:9...

Sa jag något annat? Bilden är självklart menad åt de som tror att 2560x1600 ger större synfält än 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Borde ha en gif som visar 48:9 också bara för att visa

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Anilusion:

Sa jag något annat? Bilden är självklart menad åt de som tror att 2560x1600 ger större synfält än 1920x1200.

Jaha, du menar så! Nej, eftersom det är samma aspect ratio så skiljer det ju inget. Trodde du menade mig eftersom jag trodde att man såg lika mycket i alla aspect ratios.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

FoV i ett spel som inte stödjer eyefinity/surround fullt ut blir oftast inte så mycket större (dock fortfarande större än vanligt) så det får vara en väldigt stor tratt isåfall Att man ser mer gör oftast inte att man vinner för man behöver kolla runt sig väldigt mycket och du har tex din minimap längst ut till vänster på vänsterskärmen vilket är väldigt svårt att kolla på om du skall hålla koll på allt annat också. Så det finns både för och nackdelar med att köra eyefinity :).

Jag utgår ifrån något liknande screenshottet i första posten.
Nog har det sina nackdelar också, men fördelarna överväger dessa ganska rejält vill jag tro.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Borde ha en gif som visar 48:9 också bara för att visa

Eftersom spelet inte stödjer högre aspect ratio än 16:9. Om du vill ha en bild från 48:9 måste du hacka spelet och du blir det automatiskt otillåtet att använda. Go figure.

Permalänk
Skrivet av Anilusion:

Eftersom spelet inte stödjer högre aspect ratio än 16:9. Om du vill ha en bild från 48:9 måste du hacka spelet och du blir det automatiskt otillåtet att använda. Go figure.

Är helt säker på att man kan hacka sig runt det, men har tyvärr inte den tiden ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Eftersom spelet inte stödjer högre aspect ratio än 16:9. Om du vill ha en bild från 48:9 måste du hacka spelet och du blir det automatiskt otillåtet att använda. Go figure.

Det finns ju iaf en bild, i OP

Permalänk

Hehe, snacka om att det finns många kommunister i den här tråden som vill tvinga folk att använda lika dåliga saker som dom själva. Haha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Hehe, snacka om att det finns många kommunister i den här tråden som vill tvinga folk att använda lika dåliga saker som dom själva. Haha.

Ännu en som inte förstår anledningen till varför SC2 inte stödjer ovanligt höga aspect ratios, grattis.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Hehe, snacka om att det finns många kommunister i den här tråden som vill tvinga folk att använda lika dåliga saker som dom själva. Haha.

Roligt, eller inte. Jag iof att all politik är korkad, men du vet inget om kommunism verkar det som. Känns det bra att vara ett offer för anti kommunism propaganda? Alla politiska partier är kapitalistiska slavar till det monetära systemet, så det spelar ingen roll i det långa loppet.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Roligt, eller inte. Jag iof att all politik är korkad, men du vet inget om kommunism verkar det som. Känns det bra att vara ett offer för anti kommunism propaganda? Alla politiska partier är kapitalistiska slavar till det monetära systemet, så det spelar ingen roll i det långa loppet.

Hehe, jag är inte särskilt engagerad inom politiken så jag tror inte jag fallit offer för propaganda. Men det jag vet är att Stalin, Mao, King Jong II vill bestämma allt vad deras folk får och inte får göra.
Och om ni verkligen vill förbjuda människor att inte få använda eyefinity så tycker jag att ni är SOM kommunister Hehe, lite kul tycker jag att ni är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Hehe, jag är inte särskilt engagerad inom politiken så jag tror inte jag fallit offer för propaganda. Men det jag vet är att Stalin, Mao, King Jong II vill bestämma allt vad deras folk får och inte får göra.
Och om ni verkligen vill förbjuda människor att inte få använda eyefinity så tycker jag att ni är SOM kommunister Hehe, lite kul tycker jag att ni är.

Vem förbjöd någon att använda Eyefinity? Spelet stödjer inte Eyefinity, så enkelt är det.

Vad är problemet?

Permalänk
Skrivet av FrooK:

Vem förbjöd någon att använda Eyefinity? Spelet stödjer inte Eyefinity, så enkelt är det.

http://paradoxdgn.com/junk/avatars/trollface.jpg

Vad är problemet?

Nope, inget problem. Förutom att när någon fin person gör jobbet åt Blizzard och fixar Eyefinity så vill vissa förbjuda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nope, inget problem. Förutom att när någon fin person gör jobbet åt Blizzard och fixar Eyefinity så vill vissa förbjuda det?

Nu är det så att det spelas flera turneringar med minst ~1000 dollar i prispotten hela tiden i starcraft 2 (och dom turneringarna körs hemifrån, över internet), hur roligt skulle det vara att spela mot någon som ser ~3 gånger mer yta av spelet (48:9 eller vad det nu är) bara för att den personen har spenderat minst 8000 kronor mer på sin burk? Hur jämt skulle det vara i fotboll om lagen skulle kunna köpa sig till att ha fler spelare på planen?

Om man vill spela ett seriöst tävlingsinriktat RTS mot andra spelare så kör man SC2.
Vill man ha eyefinity och bryr sig om att ha 16x AA så kör man Crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Nu är det så att det spelas flera turneringar med minst ~1000 dollar i prispotten hela tiden i starcraft 2 (och dom turneringarna körs hemifrån, över internet), hur roligt skulle det vara att spela mot någon som ser ~3 gånger mer yta av spelet (48:9 eller vad det nu är) bara för att den personen har spenderat minst 8000 kronor mer på sin burk? Hur jämt skulle det vara i fotboll om lagen skulle kunna köpa sig till att ha fler spelare på planen?

Om man vill spela ett seriöst tävlingsinriktat RTS mot andra spelare så kör man SC2.
Vill man ha eyefinity och bryr sig om att ha 16x AA så kör man Crysis.

Skulle precis säga något liknande, SC2 är inte något Crysis/Metro spel.

Lite mer seriöst spel. Kommer det Eyefinity stöd lär man säkert inte få köra ladder utan att fixa 16:9 upplösning först

Permalänk
Skrivet av joi93:

Nu är det så att det spelas flera turneringar med minst ~1000 dollar i prispotten hela tiden i starcraft 2 (och dom turneringarna körs hemifrån, över internet), hur roligt skulle det vara att spela mot någon som ser ~3 gånger mer yta av spelet (48:9 eller vad det nu är) bara för att den personen har spenderat minst 8000 kronor mer på sin burk? Hur jämt skulle det vara i fotboll om lagen skulle kunna köpa sig till att ha fler spelare på planen?

Om man vill spela ett seriöst tävlingsinriktat RTS mot andra spelare så kör man SC2.
Vill man ha eyefinity och bryr sig om att ha 16x AA så kör man Crysis.

Så ska ni "proffs" få bestämma att man inte får använda eyefinity? Ni kan väl skaffa en egen del där bara "proffs" får spela. Ska alla vanliga människor rätta sig efter de som tävlar? Datorspelande och konsollspelande ökar, så mer tävlingar i flera spel kommer att komma. Ska man då förbjuda eyefinity, Nvidia Surround i alla kommande "tävlings" spel?
Jag tycker inte det. Jag tycker man ska få ha eyefinity och surround, och jag tycker man ska ha rätt att välja för sig själv!

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Så ska ni "proffs" få bestämma att man inte får använda eyefinity? Ni kan väl skaffa en egen del där bara "proffs" får spela. Ska alla vanliga människor rätta sig efter de som tävlar? Datorspelande och konsollspelande ökar, så mer tävlingar i flera spel kommer att komma. Ska man då förbjuda eyefinity, Nvidia Surround i alla kommande "tävlings" spel?
Jag tycker inte det. Jag tycker man ska få ha eyefinity och surround, och jag tycker man ska ha rätt att välja för sig själv!

Visst, go ahead och hacka dig till eyefinity om det nu är det enda du bryr dig om. Men kom inte hit och klaga när du blir bannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Så ska ni "proffs" få bestämma att man inte får använda eyefinity? Ni kan väl skaffa en egen del där bara "proffs" får spela. Ska alla vanliga människor rätta sig efter de som tävlar? Datorspelande och konsollspelande ökar, så mer tävlingar i flera spel kommer att komma. Ska man då förbjuda eyefinity, Nvidia Surround i alla kommande "tävlings" spel?
Jag tycker inte det. Jag tycker man ska få ha eyefinity och surround, och jag tycker man ska ha rätt att välja för sig själv!

VI väljer inte.. Blizzard väljer att inte stödja Eyefinity för balans.. Jag bryr mig inte om du kör Eyefinity i SC2.. Men att du klankar ner på folk som förstår varför dom väljer att inte stödja Eyefinity fattar jag inte. :S