Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Borde vara avgift på att vara så dumma i huvudet som dom är.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk

Skrev så här till dom: Än om nu denna "privatkopiering" skulle göras olaglig(istället för en avgift dårå). Vad skulle hända om folk skulle göra det ändå? Man har ju inte ett program eller annan skit som håller reda på vad man gör eller? Och att ha poliser m.m. som går och kontrollera det på våra datorer m.m. skulle väll bara vara idiotiskt!?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Pirat-kopiering sker nästan överallt, folk "lånar" lyrics, musik, filmer, texter, böcker, bilder och mycket mer.
Men vem Privat-kopierar? dvs kopiera din orginal cd me musik till dina närmast anhöriga?

Jag ser denna avgift som en ursäkt för Pirat-kopiering å inte Privat-kopiering.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

"Om motsvarande avgift införs i Sverige handlar det om 80-220 miljoner kronor extra per år som Copyswede kan dela ut till upphovsrättsinnehavare."

gillar ordet kan...

Permalänk
Medlem

Att kalla det för privatkopiering är inget annat än ett sätt av copyswede att få in pengar för piratkopiering, en lek med ord helt enkelt. Att gnälla på copyswede är igentligen dumt då dom bara försöker tjäna pengar, däremot är dom man ska gnälla på våra sköna politiker som ens överväger att låta det gå igenom, att en avgift på hårddiskar gick igenom är sjukt i sig, fast det är inte copyswede vi ska klaga på tbh. Maila idioterna som röstade igenom förslaget. Dom är mutade hela bunten, hoppas nån utreder dom.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av globi:

Jaha vad kommer härnäst? skatt på bredband över 2 mbit kanske?

tekniskt sett så är det inte bredband för än det är 2mbit eller över, enligt internationell standard. (även om det är sättet trafiken överförs på som kallas bredband, vilken kan användas med hastigheter på t.ex. 2bit/timme) Jag skulle dock inte bli förvånad...

Skrivet av bud986:

Nu får det fan vara nog! Verkar som att dem är beredda att gå hur långt som helst för lite extra klirr i kassan, nästan så jag undrar vad dem där pengarna egentligen går till.

Pengarna går oavkortat till fattiga skivbolagsstyrelsemedlemmar (främst i usa) samt svt's vds julbonus.

När copyswede kan redovisa alla sina inkomster och utgifter samt från/till vem så kanske jag börjar lita på dem. Nu är det liksom bara massa pengar in, lika mycket pengar ut - på pappret. Dom jobbar alltså i princip gratis. Någon som tror på det? Nae, inte här iaf. Oh yeah, glömde jag skriva med att alla utbetalningar ska gå direkt till den personens konto utan mellanhänder?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Nästa förslag blir väl att lägga på en avgift på nyblivna färäldrars inkomst för att deras avkomma kan börja piratkopiera när de blir äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Det finns ett sätt att ta tillbaks den avgift som man betalar extra för till copyswede, det är att sluta betala för film och musik man tankar hem.

ska folk ta betalt för att man kanske har piratkopierat innehåll på mobiltelefon och dator, så borde man ju tekniskt sett kunna piratkopiera med, piratkopiering är ju när man inte betalar för det man laddar ner/hämtar, om man nu redan betalat, är det ju inte piratkopiering längre.

ungefär som tv-avgiften, betalar man tv-avgift har man rätt att "äga en tv"

har man köpt en mobil+hårddisk+hörlurar som kan användas för att lyssna på piratkopierat, en skärm som kan användas för att titta på piratkopierat, och en soffa som man kan sitta i när man tittar på en piratkopierad film, borde man få ladda ner.
har man betalat för musiken, torde man ha rätt att äga den.

(nu har du ju faktiskt inte avgifter på soffor, skärmar och hörlurar, men vänta ni bara!)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Viva la revolution - Death to the New World Order

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hur motiveras såna avgifter? Jag har t.ex en backupdisk med laglig musik jag köpt via iTunes. Vad betalar jag extra FÖR?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

Jaha vad kommer härnäst? skatt på bredband över 2 mbit kanske?

varför inte, lika påhittiga snubbar sitter på den sidan och funderar på vad de kan ta avgifter på.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Vilka av våra folkvalda representanter faciliterar detta?

För någon måste på nåt sätt ge dom mandat att hitta på sånt här och tro att det ska bli lagligt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Asså fick dom igenom det där med externa hårdiskar???

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Nej, nu gick fan girigheten överstyr. Jag förstår inte ens hur motionen om att de skulle avgiftsbelägga minnen gick igenom. Det är ju så extremt genomskinligt att det bara är en lobbyistorganisation som ger pengarna till de stora företagen. Det här är inte att främja framtiden, det är att skjuta sig själv i foten. "blalbla pröva i en domstol" finns det någon här som inte använder spotify?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Copyswede har ju till uppgift att ge upphovsrättsmän ersättning för inkomstbortfall ifrån privatkopiering. Som jag ser det så finns det två huvudsakliga typer av privatkopiering.

Privatkopiering av upphovsrättsskyddat material som man har köpt, filmer, musik etc.

Privatkopiering av upphovsrättsskyddat material som visas på tv och radio.

I inget av dessa fall så ser jag privatkopiering som inkomstbortfall för upphovsrättsmännen. När jag köper en låt så betalar jag för att få lyssna på den hur många gånger jag vill, och spela upp den för nära och kära. Filmer/musik som visas/spelas i tv/radio betalar man tv licens/abonnemangsavgift/tittar på reklam för, upphovsrättsmän som får sitt material uppspelat där bör rimligtvis få ersättning från respektive tv/radio kanal.

Även om man skulle tolka punkt två som inkomstbortfall, så bör sådan kopiering ske i såpass låg utsträckning att enbart en försumbar avgift skulle kunna motiveras. För egen räkning så kan jag inte minnas ett enda tillfälle som jag har spelat in ett tv eller radioprogram.

Edit: Självklart skulle nivåerna av inkomstbortfall vara helt annorlunda om man såg till piratkopiering, men copyswede har ju inte rätt att ta ut någon avgift för det.

Permalänk
Medlem

om produkten man har fått betala extra för till copyswede går sönder, får man då tillbaka avgiften?

Permalänk

Har redan slutat köpa film/musik/spel tomma CD/DVD skivor sen 7 år tillbaka. Nu får man lägga till USB-minnen och externa hårddiskar på listan. Det är ju en princip sak, man ska inte betala dessa kvacksalvare en krona.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Kanske borde man tipsa uppdrag granskning och sätta Janne Josefsson efter dem ?
Vem tror att de snällt delar ut alla svindlande summor de drar in till olika upphovsrättsinnehavare ? Och hur skulle man överhuvudtaget ens kunna avgöra vilka upphovsrättsinnehavare som skulle få något och isåfall hur mycket ?
Det skulle inte förvåna mig om det mesta av de där pengarna gick till dem själva :
"Hmm, jag har ju publicerat en text till en liten visa en gång i tiden. Vad ska jag ge mig själv för ersättning för mitt inkomstbortfall ? 100 miljoner blir nog bra."

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Det sjukaste är att typ 0.00001% av sveriges befolkning är för detta, och ÄNDÅ så finns dom där jävlarna? Helt sjukt.

Permalänk
Medlem

undra om någon som är medlem på copyswedes facebook-sida är med för att de gillar gruppen eller bara för att få tillgång att skriva hatiska utlåtanden på deras vägg?

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket dessa dårar tar ut i "administrerings avgifter", 60% kanske eller mer?
För tror knappas pengarna går oavkortat till upphovsrätts innehavarna...

Permalänk
Medlem

Går inte det här stick i stäv med IPRED? Betyder inte det här att det är OK att ladda ner vad som helst eftersom man får betala en avgift för att man gör det (lagrar det)? :/

Visa signatur

HTPC: Silverstone LC-17 | Gigabyte GA-MA78G-DS3H | AMD Athlon II X4 635 | Power Color PCS HD5670 512 MB | 4 GB Corsair XMS DDR2 800 | Samsung 750 GB, WD GP 1,5 TB | Corsair VX 450 | Logitech Dinovo Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av inflix:

Undrar hur mycket dessa dårar tar ut i "administrerings avgifter", 60% kanske eller mer?
För tror knappas pengarna går oavkortat till upphovsrätts innehavarna...

Exakt. Det är väl som med det där telemarketingföretaget som tog i princip alla Hem och skolas pengar i administreringsavgift (som var uppe i uppdrag granskning).

Nu ska jag försöka formulera ett bra brev just till uppdrag granskning för att få dem att få upp ögonen för den där skumma organisationen.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

De sanktionerar ju fildelning nu, om jag betalar för det ändå spelar det väl ingen roll? eller?

Permalänk
Medlem

Deras argument är extremt långsökta, det förvånar mig att de inte blir utskrattade när sådana här förslag läggs fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharkii:

Går inte det här stick i stäv med IPRED? Betyder inte det här att det är OK att ladda ner vad som helst eftersom man får betala en avgift för att man gör det (lagrar det)? :/

Skrivet av OrbitJ0k3r:

De sanktionerar ju fildelning nu, om jag betalar för det ändå spelar det väl ingen roll? eller?

Skillnad på piratkopiering och privatkopiering. Man får kopiera musik av familj, vänner och bekanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Hur tänker de när de vill lägga avgiften på mobilen och inte minneskortet som man oftast får köpa till separat?

Det dröjer nog inte länge till innan de börjar pressa på för en avgift för bredband..

Exakt min tanke, men å andra sidan är det väl kanske just minnet som ingår i vissa mobiltelefoner som de vill lägga avgift på. Fick med 2gb minne till min Wildfire.

Detta är dock totalt jävla vansinne, tanken med privatkopieringsavgiften är att ersätta uteblivna avgifter som privat kopiering orsakat.

Hur fan får dom det till att de förlorar intäkter på att jag kopierar över en inköpt skiva till min mobiltelefon? Ska jag måsta gå runt med en CD-spelare i fickan för att de ska slippa få uteblivna intäkter eller hur menar de?

Eller menar de på att man istället borde ha köpt en digital kopia UTÖVER min CD-skiva som jag inköpt? Och om man nu köper en digital kopia, varför måste jag då betala privatkopieringsavgift på det utrymme den digitala kopian tar upp på min hårddisk OCH på mitt minneskort?

Hur blir det med Spotify? Ska det då tas avgift på datatrafiken som går via min internetuppkoppling eller räknar de bara på tempmappen på hårddisken?

Blir då att börja importera mobiltelefoner i framtiden också isåfall. Skiter i om det inte blir dyrare, de där jävla stolpskotten ska inte ha ETT ÖRE ur min plånbok för att ersätta nåt jag enligt lag har rätt att göra och MÅSTE göra för att kunna använda den teknologi jag köpt.

Permalänk
Medlem

Såja, nu har jag mailat uppdrag granskning. Såhär såg mailet ut :

"Hej och tack för er pågående granskning av viktiga samhällsproblem !

Jag och väldigt många andra svenskar har på senare tid retat upp oss rätt ordentligt på organisationen Copyswede.
Dessa verkar på något underligt sätt ha fått laglig rätt att införa extra beskattning/avgifter på i stort sett vadsomhelst som har med datorteknik att göra.
Motiveringen är att dessa avgifter ska vara "privatkopieringsavgifter" till upphovsrättsinnehavare.
Dessa avgifter läggs som en extra skatt på tex hårddiskar, usb minnen och nu senast också mobiltelefoner och tas ut alldeles oavsett om det sker någon privatkopiering på dessa media eller inte.
Notera också att det heter "privatkopieringsavgifter", inte "piratkopieringsavgifter", och att privatkopiering är fullt lagligt.

Tänker man tillräckligt långsökt kan man lätt få det till att i princip all ny "multimediateknik" kan användas till att kopiera eller visa information som någon är upphosvrättsman till (vilket man naturligtvis har all rätt till om musiken/filmerna eller vad det nu är lagligt införskaffade). Detta är i min, och väldigt många andras mening, ett stort demokratiskt problem.
I praktiken kan denna organisation agera som en extra statsmakt med rätt att beskatta teknikprylar och vi kan inte på demokratisk väg rösta bort dem.
Deras "avgifter"/skatter är höga och tämligen godtyckliga.

Dessutom undrar jag var de enorma summor de drar in går. De ska gå till upphovsrättsinnehavare enligt dem, men jag har väldigt svårt att se hur denna process skulle kunna gå rättvist till
Vilka upphovsrättsinnehavare ska få något och hur mycket och hur avgörs det ? Det måste finnas mycket godtycke i denna process.
Dessutom misstänker jag starkt att de gynnar sådana upphovsmän de själva har någon personlig koppling till. Jag skulle heller inte bli förvånad om stora summor gick i personers privata fickor här.

Jag har inga bevis för vad som händer bakom kulisserna där, men jag tycker att det borde finnas anledning att hålla ögonen på dem, inte minst på grund av deras privata beskattningsrätt som jag tycker går stick i stäv mot alla demokratiska principer.

Med vänliga hälsningar
JesperT"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni får ju tänka på att det är väldigt synd om de populära artisterna! De skulle säkert tjäna några kronor mer på detta. De är ju trots allt de behöver ju såklart bidrag till alla deras bostäder!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

ja, avgifter tas ut fom 1-juni, så passa på innan dess och hamstra lite externa diskar och ett par usb-minnen.

Seriöst? Asså nu blir jag jävligt förbannad...

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD