Tips på tyst nätaggregat & microtower chassi eftersökes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraith_SE:

Näe, jag vet Valde medvetet en cpu utan inbyggd grafik då jag tänkte köra på ett ASUS GeForce 210 512MB Silent PhysX CUDA (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589255) men ändrade mig bla. för att få ner dels kostnaden och värmen som genereras i burken genom att köra med den inbyggda grafiken som duger gott åt mig.

ok. du hade ju ingen gpu med så. trodde du tänkt köra med den icke existerande gpun i cpun

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Förlåt, nu är jag en riktigt tomte och blandar ihop sidopanelerna på 220 och 250!
Skäms som en hund

På Ecco250 finns inget att tejpa igen, helt korrekt! Lådan är ordentligt restriktiv i fronten, men bör väl funka ok för dina hyfsat modesta kylbehov, och det ska bli rätt tyst! Det är värt en titt på tempsen dock.. Plus lyssna till fronten om det hörs "blåsljud" vid de där små insugen.

Näe, nog är väl 9bladiga mer högljudd än 7 bladiga? Läs specsen på hemsidan
9 bladiga är i första hand till för montering direkt på CPU-kylare, medan 7-bladiga är gjort som chassifläkt... Men jag tror inte skillnaden lär upplevas som brutal direkt.

Var nu inte rädd med att experimentera med att dra ner varvtalet på CPU-fläktarna och med adaptern
till chassifläkten. Se till att stresstesta lite med noggrann koll på temps, så vet du vad den klarar. (Jag tror inte du kommer behöver köra fullt ös på nån fläkt egentligen)

Ja, skäms på dig !! Ska försöka lyssna efter blåsljuden, eller rättare sagt sugljuden... Ska testa lite med pappersremsor, brukar funka bra.

Möjligt att de 9-bladiga är mer högljudda men har läst lite recensioner där de 9-bladiga upplevdes som tystare om man kör dem på lågt varvtal vilket är det som jag tänkte iaf testa med.

Enligt mina "beräkningar" så borde jag klara mig på om jag kör med lågt varvtal på samtliga CPU+chassi fläktar då jag varken kommer att lasta CPU särskilt hårt samt att jag inte har något externt grafikkort och att jag bara kommer att ha 1st "tradiotionell" HD som genererar värme då SSD disken inte bör bli så varm ?

Visa signatur

// Johan S

Permalänk
Skrivet av upl8447:

ok. du hade ju ingen gpu med så. trodde du tänkt köra med den icke existerande gpun i cpun

Nää, blir nog väldigt dålig upplevelse på monitorn då

Visa signatur

// Johan S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraith_SE:

Nää, blir nog väldigt dålig upplevelse på monitorn då

ja det är vi nog överens om
men om du är kräsen med ljud nivån ska du nog köpa en fläktkontroll
tex http://www.inet.se/artikel/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Nja, det skadar ju inte, men är kanske även nästan lite onödigt?

Noctuan kommer ju med adaptrar så man kan få fläkten att gå i ungefär den hastighet man vill, och han bör även kunna styra åtminstone en fläkt från moderkortet via cha_fan kontakten.
(pwr_fan tror jag inte du kan styra, och cpu_fan tror jag man behöver köra en 4-pinsfläkt i för att den ska gå att kontrollera)

Dvs man kan som förslag:
- sätta cpu-fläktarna utan adapter, men tempstyrd på moderkortets cha_fan kontakt (OBS att man då måste man stänga av fläktvarningen på cpu_fan i BIOS först)
- sätta chassifläkten nån annanstans på maxfart, men om det behövs begränsa hastigheten med adaptern.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående Noctuas olika fläktar, kolla NF-S12 & NF-P12: Technical Backgrounds om du inte redan gjort det.
Å andra sidan kan det ju vara så att P12 är tystare vid lägre varvtal som du säger... hade ju varit intressant om du nu hade köpt båda och testat?
Men med tanke på de väldigt små hålen i fronten så kan kanske det extra statiska trycket behövas för att den ska orka dra in någon luft genom dem...

När det gäller hårddisktemperaturer (och även andra temps) så kan jag rekommendera gratisprogrammet HWMonitor.
Kan bidra med ett screenshot så du ser hur det ser ut med hårddiskar och allt synligt: http://imm.io/4G5p

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Men med tanke på de väldigt små hålen i fronten så kan kanske det extra statiska trycket behövas för att den ska orka dra in någon luft genom dem...

Det är nästan ett sidospår, men jag tror inte en fläkt som har bra statiskt tryck och därmed klarar hinder "efter" fläkten (som tex en kylfläns), nödvändigtvis även är bra på att suga in luft genom restriktioner före fläkten. Det är två separata problem.
(Blockar du inflödet framför/före en fläkt så går den upp i varv - testa på en dammsugare )

Skrivet av Phukkitt:

När det gäller hårddisktemperaturer (och även andra temps) så kan jag rekommendera gratisprogrammet HWMonitor.
Kan bidra med ett screenshot så du ser hur det ser ut med hårddiskar och allt synligt: http://imm.io/4G5p

Bra tips ... och bra hittad infosida på noctua!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Det är nästan ett sidospår, men jag tror inte en fläkt som har bra statiskt tryck och därmed klarar hinder "efter" fläkten (som tex en kylfläns), nödvändigtvis även är bra på att suga in luft genom restriktioner före fläkten. Det är två separata problem.
(Blockar du inflödet framför/före en fläkt så går den upp i varv - testa på en dammsugare )

Det kan ligga något i det du säger där faktiskt, jag har bara tagit för givet att det funkar "åt båda hållen" så att säga, men man får väl göra lite hemmatester vid nästa bygge då.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Dammsugare varvar upp för att de oftast har asynkronmotorer, en datorfläkt har inte asynkronmotor. beroende på mototrstyrning så kommer en datorfläkt att ha samma eller något högre varvtal om man blockerar luftflödet, men den kommer inte att rusa som en asynkronmotor gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dammsugare varvar upp för att de oftast har asynkronmotorer, en datorfläkt har inte asynkronmotor. beroende på mototrstyrning så kommer en datorfläkt att ha samma eller något högre varvtal om man blockerar luftflödet, men den kommer inte att rusa som en asynkronmotor gör.

Det har du säkert rätt i (jag kan inte speciellt mycket om elmotorer) men min poäng är densamma: stryper du inflödet till fläkten så finns det till sist en gräns där det sen egentligen inte spelar nån större roll hur fläkten är utformad och hur mycket statiskt tryck den klarar av. Restriktionen före fläkten bestämmer helt enkelt hur mycket flöde du kan få in, och när du väl nått den gränsen så finns det inte mycket att göra åt det. Tror jag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av upl8447:

ja det är vi nog överens om

Jag tror inte jag behöver en fläktkontroll, verkar lite onödigt då jag kan reglera samtliga fläkter antingen via de medföljande motstånden eller via moderkortet.

Skrivet av Roger W:

Nja, det skadar ju inte, men är kanske även nästan lite onödigt?

Noctuan kommer ju med adaptrar så man kan få fläkten att gå i ungefär den hastighet man vill, och han bör även kunna styra åtminstone en fläkt från moderkortet via cha_fan kontakten.
(pwr_fan tror jag inte du kan styra, och cpu_fan tror jag man behöver köra en 4-pinsfläkt i för att den ska gå att kontrollera)

Dvs man kan som förslag:
- sätta cpu-fläktarna utan adapter, men tempstyrd på moderkortets cha_fan kontakt (OBS att man då måste man stänga av fläktvarningen på cpu_fan i BIOS först)
- sätta chassifläkten nån annanstans på maxfart, men om det behövs begränsa hastigheten med adaptern.

Låter som ett mycket bra tips, tror som sagt inte jag behöver en fläktkontroll. Ska prova med det tips som du skrev.

Skrivet av Phukkitt:

Angående Noctuas olika fläktar, kolla NF-S12 & NF-P12: Technical Backgrounds om du inte redan gjort det.
Å andra sidan kan det ju vara så att P12 är tystare vid lägre varvtal som du säger... hade ju varit intressant om du nu hade köpt båda och testat?

Läste länken du skickade, mycket intressant läsning...
Önskar jag hade tillräcklig budget för att köpa båda modellerna för att testa och jämföra med, någon som vill bidra till testet ?
Tror också det behöver vara ordentligt dra i fronten för att orka suga in luft i de små lufthålen
Ska definitivt testa det programmet !

Skrivet av Roger W:

Bra tips ... och bra hittad infosida på noctua!

Skrivet av Roger W:

Det har du säkert rätt i (jag kan inte speciellt mycket om elmotorer) men min poäng är densamma: stryper du inflödet till fläkten så finns det till sist en gräns där det sen egentligen inte spelar nån större roll hur fläkten är utformad och hur mycket statiskt tryck den klarar av. Restriktionen före fläkten bestämmer helt enkelt hur mycket flöde du kan få in, och när du väl nått den gränsen så finns det inte mycket att göra åt det. Tror jag

Instämmer med föregående talare

Visa signatur

// Johan S

Permalänk

Fläkttest

Jag har efter lite funderande och framförallt efter att ha läst jämförelsen mellan Noctuas två olika fläktmodeller avbeställt de 2 extra Noctua PF-12 fläktarna som jag beställde och har istället beställt 2st Noctua NF-S12B.

Dessutom så ingår det ju 2st Noctua PF-12 fläktar i NH-U12P SE2 paketet så då kan jag jämföra hur det fungerar med de olika fläktarna framförallt i fronten på chassit.

Visa signatur

// Johan S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraith_SE:

Typiskt att man ska behöva revidera när man har plockat ihop allting
Men något dåligt för alltid något gott med sig. Hittade en bättre låda från Ace of Sweden som ska vara bättre ljudisolerad och är dessutom helsvart.

Har någon någon erfarenhet av denna låda ?

Chassi
Ace Ecco 250 Microtower
http://www.aceofsweden.com/ace/case/microtower/ecco250.html

min polare köpte den lådan häromdagen. verkligen värd pengarna. enda klagomålet jag har hört är att psun var lite jobbig att smälla in.

Permalänk

Undrar vad du ska med ett 650 watts nätagg till, när du har en processor som drar max 95 watt och inget grafikkort
Eller har jag missat något?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Undrar vad du ska med ett 650 watts nätagg till, när du har en processor som drar max 95 watt och inget grafikkort

Sant, fast det är nog inte helt trivialt att hitta ett prisvärd modulärt nätagg med hyfsade komponenter för speciellt mycket mindre pengar, oberoende av styrka.

Visst, burken kommer dra så litet att agget knappt ens kanske klarar 80% effektivitet, men det är fortfarande så lite värme och ström att det inte är hela världen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Sant, MEN största anledningen varför jag har valt det nätaggregat som jag har valt är:
- Tyst
- Bra och stabil spänning
- Bra rippelvärden m.m
De mindre nätaggregaten som jag har tittat på (Tex Fractal Design Newton) är inte lika tyst och har inte lika bra värden i tester och då det inte är någon enorm skillnad i pris så vill jag hellre ha ett stabilt och tyst nätaggregat.

Skrivet av Roger W:

Sant, fast det är nog inte helt trivialt att hitta ett prisvärd modulärt nätagg med hyfsade komponenter för speciellt mycket mindre pengar, oberoende av styrka.

Visst, burken kommer dra så litet att agget knappt ens kanske klarar 80% effektivitet, men det är fortfarande så lite värme och ström att det inte är hela världen.

Kan bara instämma.

Visa signatur

// Johan S