Komplett och Inet priskrigar på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Inet måste ta in fler tillverkare av grafikkort! Ge oss Asus, EVGA och Zotac!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

När jag köpte delar till min nya dator så jämförde jag priserna mellan Inet, Komplett, Webhallen och Dustin.

Inet och Komplett var ganska mycket billigare än dom andra två, med frakt inräknat var skillnaden bara 40 otroligt! Men Komplett har bättre utbud och jag gillar deras service, så det blev Komplett.

Köper man för större summor så tycker jag andra faktorer än priset spelar roll (om det inte skiljer väldigt mycket), utbud, support, betalalternativ m.m

Permalänk

Tycker om båda butikernas sortiment samt service, men att komplett har skyhög frakt drar ner lite...
Lite synd dock att inet har lite begränsade märken på grafikkortsfronten.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Skrivet av UROG:

Öh, dummaste "statistiken" jag någonsin sett. Totala motsatsen ju, dvs spegelvänt, dock i annan färg. ^^
Gör om, gör rätt, tycker jag.. Det där kan inte förklaras som äkta...

Åh, eftermiddagshumor!<3
Så bara för att du inte har lärt dig statistik och procent i skolan, kan du rent av säga att ett väl ertablerat företag med väldigt kompetent personal gör fel?
Att du dessutom (nästan) är den enda som uppfattar det som "falskt", gör att du har rätt?

Vid en direkt jämförelse i hur billigt någonting är mellan två företag, så är väl resultatet ganska självklart?

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Komplett har väl dock hämtställer som gör att frakten blir väldigt human om man har möjlighet att hämta ut där vill säga.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radook:

Trevligt! Tycker dock Komplett har sjukt höga frakt kostnader så använder bara Inet eller Dustin.

Exakt min tanke! Särskilt när man har både Sweclockers rabatt på Inet och Studentrabatt på Dustin!

Permalänk

Längtar till prisjakt tar med fraktpriser i uträkningarna, samt diverse rabatter för vissa personer via t.ex. swec fraktfritt på inet och studentrabatt. Då skulle det blir intressant!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Inet måste ta in fler tillverkare av grafikkort! Ge oss Asus, EVGA och Zotac!

Håller med fullständigt.

Permalänk
Medlem

Har handlat på dustinHome ett tio tal gånger. Kommer endast att handla billiga saker från dom igen så som fläktar osv då deras support är helt omedgörlig. Antar att det får bli Inet framöver!

Håller fö med andra talare om att inet ska ta in EVGA och ASUS grafikkort

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

När en medelsvensson ska köpa en dator, så vet de flesta medelsvessons inte om att inet.se finns. De flesta känner igen Komplett.se från TV-reklamen. Vi som har koll på datorer, vänder 90% av oss till inet.se. En icke-datorkunnande-medelsvensson = Komplett.se

Så tror jag det är...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad

Ni som klagar på fraktkostnaden, kom ihåg att Komplett skickar sina varor från Norge.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Och sen är det fri fakt hos inet = Ungefär lägre priser på 100% av varorna

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ni som klagar på fraktkostnaden, kom ihåg att Komplett skickar sina varor från Norge.

Jag bryr mig inte om hur deras organisation ser ut, jag bryr mig om vad jag betalar och då vinner inet.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Varför bryr ni ens om fraktkostnaden? Är det 100 spänn biligare på komplett inkl frakt så blir det ett givet köp från komplett. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Varför bryr ni ens om fraktkostnaden? Är det 100 spänn biligare på komplett inkl frakt så blir det ett givet köp från komplett. eller?

Det vill säga att det är 200 kr billigare från första början vilket det sällan är. Men ja, självklart väljer man komplett om det är billigare frakt medräknat. I alla fall på smågrejer. En dator skulle jag förmodligen handla på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ni som klagar på fraktkostnaden, kom ihåg att Komplett skickar sina varor från Norge.

Jag köper cykeldelar ifrån CRC i England och dom tar 50:- att skicka Över tusenlappen så är det gratis frakt så Kompletts ibland hutlösa priser är inte befogade men det finns firmor i Sverige som tar 150:- och mer för att skicka 500 gram så det är inte bara Komplett som drar till på frakten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det samma pris hos Komplett inkl. frakt jämfört med en annan av de större butikerna så väljer jag alltid en annan butik. Betalar hellre mer för produkten än mer i fraktkostnad. Känns helt enkelt bättre att stödja en butik som håller rimliga fraktkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Jag bryr mig inte om hur deras organisation ser ut, jag bryr mig om vad jag betalar och då vinner inet.

Skeppar man sina varor från ett annat land så håller man oftast en högre fraktkostnad jämfört med Svenska återförsäljare.

Det går inte att bara klaga för klagandets skull!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vedervärdigt diagram

Permalänk

Håller med om att komplett har helt störda fraktkostnader! Skulle aldrig handla där med dem kostnaderna.
Hoppas de ser denna tråd och kan ta till sig lite kritik!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Skeppar man sina varor från ett annat land så håller man oftast en högre fraktkostnad jämfört med Svenska återförsäljare.

Det går inte att bara klaga för klagandets skull!

Dom får väl skicka från bortre Kongo om dom vill jag tänker ändå inte betala mer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Varför bryr ni ens om fraktkostnaden? Är det 100 spänn biligare på komplett inkl frakt så blir det ett givet köp från komplett. eller?

Prova släng i en komplett dator ink skärm och tiillbehör i kundvagnen på komplett.se, aldrig att jag betalar 500kr frakt när Inet.se betalar mig en pingvinstång för att skicka grejorna.

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Jag bryr mig inte om hur deras organisation ser ut, jag bryr mig om vad jag betalar och då vinner inet.

Håller med 100%.

Skrivet av GarfieldPower:

Skeppar man sina varor från ett annat land så håller man oftast en högre fraktkostnad jämfört med Svenska återförsäljare.

Det går inte att bara klaga för klagandets skull!

Det är klart det finns förklaringar till att fraktkostnaden är högre hos Komplett än hos många andra, men varför ska jag som kund betala dyr frakt när det finns billigare alternativ? Jag skänker inte pengar till välgörenhet trots allt, Komplett är ett företag som tjänar pengar på sina kunder.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Handlar oftast hos Webbhallen faktiskt då dom har fysisk butik ett stenkast från mig.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av damiano:

Nää Alina blir det alltid för mig oavsett priset, 3 st butiker i uppsala är oslagbart. När något har gått sönder har det bara varit att åka upp och få det bytt på allt som allt ca 20 min , det är service det.

Jo har man den tillgången som ni i Uppsala har så är det ju ett självklart val att köpa från Alina.
Jag hoppas att Inet öppnar butik här nere i Skåne snart!

Permalänk
Avstängd

Asså det är ju ganska olika butiker. Komplett har sina nice'iga erbjudanden medan inet har grym service och generellt bra priser (och börjat med rea). Webbhallen kan man ju bara gå in till och köpa en vara i kassan rakt av, skönt. Sen om man bor i T.ex. Stockholm eller Göteborg etc. så är frakten bara 39kr - inget att gnälla på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Skeppar man sina varor från ett annat land så håller man oftast en högre fraktkostnad jämfört med Svenska återförsäljare.

Det går inte att bara klaga för klagandets skull!

Ursäkta, men är du bakom flötet? Bara för att dom strukturerat sitt företag jättedåligt så ska inte slutkund betala för det, om Norge nu skulle vara ett bättre och billigare ställe att ha lager i, borde dom ju inte behöva lägga på frakt, eller hur? Som någon sa tidigare är det slutpris som är viktigt. Och frakten kostar inte 150kr även om det skulle komma från Norge, särskilt inte när dom antagligen har egna lastbilar som transporterar alla deras paket. Sen kan man ju bara tillägga att om det nu skulle vara så dyrt att skicka från deras lager - varför kan man då hämta upp paketen för 39kr. Det är ren girighet att ta ut 150kr i frakt.

Permalänk
Medlem

Den grymma support som jag har fått ifrån Komplett genom åren gör att det måste skilja mer än en hundring+pingvinstång för att jag ska beställa från nån annan.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk

Det ju om ett fåtal butiker som kollas upp. därefter gör priset sitt i beställningarna.
Kompletts pick-up-points är ju det enda vettiga hos dem. Tur att man bor i gbg.

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Den grymma support som jag har fått ifrån Komplett genom åren gör att det måste skilja mer än en hundring+pingvinstång för att jag ska beställa från nån annan.

Jag har hittills fått grym support ifrån Inet plus gratis frakt/pingvinstång så jag vinner...

Visa signatur