Komplett och Inet priskrigar på Prisjakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loaded1mbimage:

Till er som tycker att Inet är så bra. Jag gick till en liten datorbutik runt hörnet där jag bor och köpte en dator för 16.100kr som hade kostat 14.500 på Inet. Skillnaden är att dom hade beställt och fått hem delarna och byggt datorn efter 2 arbetsdagar och byggde datorn gratis (800kr på Inet). Tycker man borde stödja dom lokala datorhandlarna lite, är priset för högt säg det då och fråga om dom kan gå ner i pris. Prisskillnaden blir förmodligen inte så stor och för det får man en person mellan två ögon och behöver inte skicka in datorn eller delar på "reparation" om det skulle va något fel. Hur länge får man vänta om man beställer en dator på Inet, 1 till 4 veckor? 800 kr mer för detta, det är det helt klart värt och då prutade jag inte ens.

Du är medlem på Sweclockers och bygger inte din egen dator. Smidigt sätt att blåsa iväg 2000kr där, men visst om man vill ge bort sina pengar bara för att en liten nörd har en skyffe i närheten så var så god.

Skrivet av SUMITOMO:

4. lägg på 50kr pf-avgift på inet, sen kan man jämföra på lika villkor.

Då är det ju genast inte samma frakt man betalar för. För då får lägga till 50kr på komplett också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Till er som tycker att Inet är så bra. Jag gick till en liten datorbutik runt hörnet där jag bor och köpte en dator för 16.100kr som hade kostat 14.500 på Inet. Skillnaden är att dom hade beställt och fått hem delarna och byggt datorn efter 2 arbetsdagar och byggde datorn gratis (800kr på Inet). Tycker man borde stödja dom lokala datorhandlarna lite, är priset för högt säg det då och fråga om dom kan gå ner i pris. Prisskillnaden blir förmodligen inte så stor och för det får man en person mellan två ögon och behöver inte skicka in datorn eller delar på "reparation" om det skulle va något fel. Hur länge får man vänta om man beställer en dator på Inet, 1 till 4 veckor? 800 kr mer för detta, det är det helt klart värt och då prutade jag inte ens.

Du hyllade ju snarare inet. Lokala små datorbutiker är bra, för dom som är lata/okunniga och vill betala för bättre service och lokal anknytning. Men majoriteten här inne vill ha prisvärda grejjer och då vinner inet 7 dagar i veckan.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Löjligt hur vissa stirrar sig blinda på frakten, för mig är helheten av en butik det viktiga, om det totala priset mellan två butiker (frakten inräknad) är några tior så är mervärdet viktigare än en tjuga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Du är medlem på Sweclockers och bygger inte din egen dator. Smidigt sätt att blåsa iväg 2000kr där, men visst om man vill ge bort sina pengar bara för att en liten nörd har en skyffe i närheten så var så god.

Då är det ju genast inte samma frakt man betalar för. För då får lägga till 50kr på komplett också.

150kr inkl pf på komplett. Inet 59kr +50kr pf.
Komplett dyrare, men rätt skall vara rätt.

Permalänk

Jag håller mig till komplett så länge priset inte skiljer så mycket. Den lilla skillnaden jag sett hittills har inte varit tillräckligt för att jag ska orka skapa ett användarkonto på t.e.x. inet.

Permalänk
Medlem

Jag är en "Inet fanboi" men har kollar Komplett till och från, upptäckte ett högtalarset på Ïnet samt på Komplett fast Komplett hade det för nästan 500kr billigare ;s

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Bara jag som har sneglat in i Inets nya butik som de håller på och stylear upp på Sveavägen (där Pause Ljud & Bild brukade ligga om ni minns, dvs precis där man kommer upp från tunnelbanestationen, förutsatt att man kliver av längst fram om man kommer från västerort, gröna linjen)?

Brukade handla på Komplett.se förr men har gått över till Webhallen för att, ja, ingen fraktkostnad (smidigt system med att beställa från webbsidan och välja "Hämta i butik", ligger relativt bra till + att jag är någon slags Guldmedlem där vilket ger mig bra rabatter som jag ofta passar på att nyttja. Inets nya position på Sveavägen sparar mig cirkus 300-400 meter att gå och kan därav konkurrera med Webhallen. Nu kan priskriget på Sveavägen börja

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Inet har gratis frakt över 500kr för oss Sweclockermedlemmer så klart man köper där. hade blivit mer från komplett om de hade samma erbjudande. Köper nästan enbart från ställen där jag har gratis frakt för blir oftast billigare även om varan kostar några kronor mindre på annat ställe som istället tar ut mer i frakt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte Inet fastnar och stirrar sig blinda för mycket på kompletts priser, finns vissa grejer i inets sortiment som är flera hundra dyrare än andra butiker..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Löjligt hur vissa stirrar sig blinda på frakten, för mig är helheten av en butik det viktiga, om det totala priset mellan två butiker (frakten inräknad) är några tior så är mervärdet viktigare än en tjuga..

Ursäkta? 500kr i frakt för ett komplett datorsystem skulle jag inte kalla "några tior" snarare 50st.. Där Inet betalar mig en pingvinstång för att skicka grejerna.

Skulle också vilja påstå att Inet's support förmodligen håller högre klass än komplett. I alla fall enligt de gånger jag varit i kontakt med de båda (4-5 gånger hos båda).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det blir ju att man väljer Inet då man får en pingvinstång... ^^

Nämen ärligt talat, fixar komplett en deal för oss att handla där med gratis frakt kan jag se framför mig att många fler handlar därifrån. Priserna är det inte så stor skillnad på men lägger man på någon hundring för Kompletts frakt slutar det på samma sätt hur priserna än ligger.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Oftast beställer jag allt från inet. Ibland köper jag från dustin, webhallen, komplett. Förr var jag dock trogen DB.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

150kr inkl pf på komplett. Inet 59kr +50kr pf.
Komplett dyrare, men rätt skall vara rätt.

inet: -59kr om man handlar för över 500kr

Som någon nyss skrev så är ju support en stor fråga när det gäller e-butiker också.
Personligen har jag blivit bemött lika bra på Inet, Komplett och Dustin när det gäller support, RMA osv. Aldrig varit några som helst problem hos någon av dem.

Permalänk
Medlem

Komplett är bra men inet har gratis frakt och snabbare leveranser så det är ett givet val för mig.
Frakten på komplett är helt enkelt hutlös, även om set så är 1337-deal och 50% rea så kan man få smaka 300kr frakt på 1 enda vara.
Jag går mer eller mindre helt efter pris/frakt och det brukar bli inet och netonnet, i några enstaka fall webhallen beroende på sortiment.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

så länge inte komplett sänker fraktkostnaderna så håller jag mig till inet. det är ju helt sjukt att betala 500kr ! i frakt för en dator. Dessutom har inet mycket bättre leveranstider.

men för all del... priskrig FTW!

Permalänk
Medlem

Klart att priset avgör. När man köper på komplett måste man köpa många billiga saker för att tjäna på det då de har så dyr frakt mot vissa andra...

Permalänk

priskrig mellan komplett och inet på datorkomponenter,,:

Komplett.se (46%) 171 171 (46%) Inet
Butikerna har samma pris på 30 (8%) produkter

det blir spännande

Permalänk
Medlem

Handlade i stort sett bara från Datorbutiken.com eller Komplett förr i tiden. Numera brukar det bli Webhallen eller Inet.
Jag uppskattar verkligen att Webhallen har ett stort utbud jämfört med Inet. Ingen kritik mot Inet men jag föredrar att kunna välja bland flera olika moderkort, minnen osv.

Permalänk

inet och som andra nämnt så var datorbutiken de som tog mest av mina slantar, men har nog beställt från alla nämnda butiker..vet inte riktigt om webhallen... cdon, köpte faktiskt min ps3 60gb versionen där...cdon var just då billigast, och jag hade en av deras roliga 50kr rabatt...har för mig att konsollen kostade 5300 om jag inte minns helt fel...

totalpris är det som gäller när man väljer butik vid 9/10ggr...sedan att komplett har dyr frakt är synd...vet ej hur företag med reguljära försändelser skriver avtal med posten om kostnad etc...men kanske har komplett ett dåligt avtal med posten...fast då borde väl de försökt förhandla om antar jag... vem vet....

att som någon nämnde att de säkert har egna lastbilar som kör paketen tror jag dock inte på..möjligtvis att de kör vissa av varorna till sina fysiska butiker, annars så tror jag att det blir för omständigt...

+ för komplett att de har ett brett utbud, dock så tycker jag att inet faktiskt gör rätt att de inte tar in för mycket skit...kan lätt bli grötigt...visst är man vuxen kan man välja själv..men tycker ofta att det finns nästan för många alternativ..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Brukar nästan alltid bli Dustinhome för mig då det oftast blir billigast då jag har studentrabatt samt fri frakt. Och för att jag vet att leveranserna alltid är snabba. Däremot jämför jag alltid med Komplett och Inet innan jag handlar. Skulle de i slutändan bli billigare så köper jag de på något av de ställena istället. Dock har inet lite tunt utbud så det är inte alltid så lätt att jämföra.

Permalänk
Medlem

inet pga sweclockers fri frakt.... alla gånger

Permalänk

Tycker komplett har större sortiment på vissa fronter.

Men annars är det Inet alla tider!!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

inet och som andra nämnt så var datorbutiken de som tog mest av mina slantar, men har nog beställt från alla nämnda butiker..vet inte riktigt om webhallen... cdon, köpte faktiskt min ps3 60gb versionen där...cdon var just då billigast, och jag hade en av deras roliga 50kr rabatt...har för mig att konsollen kostade 5300 om jag inte minns helt fel...

totalpris är det som gäller när man väljer butik vid 9/10ggr...sedan att komplett har dyr frakt är synd...vet ej hur företag med reguljära försändelser skriver avtal med posten om kostnad etc...men kanske har komplett ett dåligt avtal med posten...fast då borde väl de försökt förhandla om antar jag... vem vet....

att som någon nämnde att de säkert har egna lastbilar som kör paketen tror jag dock inte på..möjligtvis att de kör vissa av varorna till sina fysiska butiker, annars så tror jag att det blir för omständigt...

+ för komplett att de har ett brett utbud, dock så tycker jag att inet faktiskt gör rätt att de inte tar in för mycket skit...kan lätt bli grötigt...visst är man vuxen kan man välja själv..men tycker ofta att det finns nästan för många alternativ..

deras lager ligger i Norge det är därför det är så dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Jag köper cykeldelar ifrån CRC i England och dom tar 50:- att skicka Över tusenlappen så är det gratis frakt så Kompletts ibland hutlösa priser är inte befogade men det finns firmor i Sverige som tar 150:- och mer för att skicka 500 gram så det är inte bara Komplett som drar till på frakten...

Det är nog dyrare att skicka grejer från norge. Det är inget eu-land så det är mycket strul.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag vågar påstå att det är Inet som höjd sina priser. Det är sällan jag ser inet ligga billigast på dom saker jag köper eller söker på, var annorlunda något år sedan eller två.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Priset inkl. frakt

Det är endast i undantagsfall jag beställer något som inte är billigast inkl. frakt, om det är bråttom t.ex..

Permalänk
Skrivet av niklas12287:

deras lager ligger i Norge det är därför det är så dyrt

jag vet...ville bara påpeka att de kanske inte hade ett sådant bra avtal med den svenska posten...min gamla granne var säljare för posten...och han hade just hand om sådana här grejer...avtal med företag etc....vet inte hur mycket övriga europa tar att för att skicka paket...men i sverige så är det j*vligt dyrt....får postens prislista för företag varje år...och där börjar ju priserna från 150kr för de mindre paketen, och uppåt...

att vissa såsom inet erbjuder fraktfritt över en sådan summa som 500 tycker jag är ganska skumt..ok...du betalar 500 spänn för en grej som kostar 250, de tar ut fraktavgiften på 150, och ändå har de en hundralapp i fickan...antar jag...vet inte säkert..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Komplett har dock lite mer olika produkter än bara Dator stuff.

Ska man köpa TV så är komplett mkt fint.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Personligt perspektiv föredrar jag inet, finns flera anledningar.. Frakten mycket billigare oavsett om jag handlar för 500kr eller inte. Största anledningen är att när jag skulle passa på att köpa nytt siberia headset och såg att komplett hade bra rea på dom, La till i varukorgen.. Skulle precis klicka på köp och insåg att med frakten och det som hör till blev det samma summa som inet tog ordinarie.. Det blev inet till slut.

Till er som klagar på frakten, när man köper cross delar från ett företag i england betalar man mellan 0 och 283kronor i frakt och leveransen ligger på 1 vecka, där går mina misstankar om hur det kan vara så pass dyr och slö leverans via komplett när man kan skeppa varor på en båt eller liknande på nästan samma tid, Har bara haft dåliga erfarenheter via komplett.. Kan ju ha bättrat sig var ett tag sen jag handlade där sist.. Men det är väl lite "Första intrycket är det som består"?

Tacka vet jag inet!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Skulle också vilja påstå att Inet's support förmodligen håller högre klass än komplett. I alla fall enligt de gånger jag varit i kontakt med de båda (4-5 gånger hos båda).

Håller med där. Har personligen sett hur Kompletts support urholkats med åren från superb till katastrof.
Har försökt byta mitt Sandy Bridge moderkort hos Komplett i någon månad nu, men får olika svar från supporten vid varje kontakt. Vilket resulterat i att jag suttit med en dator som ger blå skärm titt som tätt flera veckor i onödan (jo dom har haft i lager, men dom har prioriterat att sälja till nya kunder ist för att byta ut mitt som strular). Och 40 minuter i telefonkö på senaste kundsupportsamtalet.

Samt att vid senaste beställningen la jag en order på saker i lager hos både Inet och Komplett samtidigt vid 13-tiden (tror jag det var) och Inet skickade samma dag, Komplett dagen efter (tja, vid 20-tiden på kvällen men det tog tre dagar att få paketet då jag bor i Norrland mot två från Inet).

För att jag skall köpa ngt från Komplett ist för från Inet skall det skilja minst 200:- med frakten inräknad för att jag skall fundera på att beställa, eller att Inet inte har i lager. Men jag väljer ändå något annat ställe än Komplett från och med nu om det går efter 10+ köp till mig själv och släkt/vänner genom åren.

Betyg:

Inet
------
Fraktpris 10 av 10
Snabbhet: 10 av 10
Support 10 av 10
Lagerstatus 8 av 10 (på det jag varit intresserad av)
Totalt: 9.5 av 10 i betyg (Sveriges bästa butik)

Komplett
-------------
Fraktpris 4 av 10
Snabbhet: 5 av 10
Support -10 av 10 (observera minuset där...)
Lagerstatus 9 av 10 (på det jag varit intresserad av)
Totalt: 2 av 10 i betyg (jo dom kan ju trots allt bli ännu sämre än idag, typ Sekvencia)

Så nä, jag har inte mycket positivt att säga längre om Komplett, som trots allt varit min favoritbutik genom åren (innan Inet klev fram iaf) förutom att dom har bra med varor i lager.