Permalänk
Medlem

Köp av iMac

Tjennare!

Är i planerna att köpa en ny dator till familjen. Var först inne på en PC men när mor min fick syn på iMac så var det klart, en sådan ska vi ha! Sitter nu och funderar på vilken modell man ska välja.

Funderade först på 21,5" i3 men kom sedan fram till att man minst borde ha en i5. Då pengarna inte är ett större problem och vi kollade prisskillnaden kom vi fram till att man lika gärna kan köpa 27". Sitter här nu och läser att man får ca 30% mer prestanda med i7 för en 10% ökning i pris. Om jag ändå ska köpa 27" bör jag då köpa i7 eller räcker det med i5? Har förstått att i7 har Hyper Threading vilket verkar vara den största skillnaden.

Den modell jag funderar på att köpa nu är alltså den dyraste modellen som börjar på 19.995 kr. På den tänkte jag sedan lägga till i7 och hamnar då på 22.155 kr.

1.Är det detta jag borde köpa?

Angående ramminnena så har jag läst att det är enkelt att köpa egna minnen och sätta i. Läste att det rekommenderas att man köper 4 GB och sedan köper 2 st á 4 GB minnen på alltså totalt 8 Gb och stoppar in. Man får då 12 GB och detta skulle tydligen kosta 2000 kr extra att göra själv. Allt detta enligt MacWorld.

2. Var finns dessa att köpa och hur mycket kostar dom? Kostar dom verkligen 2000 kr?

3. Är det enkelt att stoppa in dom själv eller måste man lämna in datorn för det? Bryter man garantin om man gör detta?

4. Är detta något jag borde sattsa på iställer för att köpa från Appe själva?

Har sen ytterligare en fråga angående Boot Camp.

5. Hur fungerar det?

Tänkte nämnligen ha Windows 7 också då alla i familjen är gamla Windowsanvändare. Vi är dock intresserade av Mac OS och vill testa det också men vill gärna ha båda att välja mellan. Just nu har jag Windows 7 Ultimate på USB-minne som jag använde till att installera på min PC.

6. Fungerar det lika bra på Macen att installera från USB-minnet? Borde ju göra det men man vet aldrig..

7. Är det svårt? Har aldrig gjort det förr men är rätt van och duktig datoranvändare, har dock aldrig haft en Mac. Är det något jag klarar av utan problem att fxa eller kommer det bli mycket strul?

8. Fungerar Windows 7 felfritt på en iMac? Har hört att Windows inte är gjort för Mac och bla bla. Tror att detta är bullshit och att det fungerar utmärkt men som sagt, man vet aldrig..

9. Om det nu fungerar felfritt, hur blir det med musen och tangentborde som kommer med? Fungerar också perfekt? Måste man hålla på att installera massa prograrm för att få det att fungera eller går det av bara farten?

Mycket text och frågor men innan jag avslutar har jag en sista sak att fråga. Man kan väla antingen "Apple Wireless Keyboard" eller "Apple Keyboard med numerisk del".

10.Är båda trådlösa?

Om inte så blir det "Apple Wireless Keyboard" valet faller på.

11.Men om båda är trådlösa, är då "Apple Keyboard med numerisk del" det bättre valet? Vad det ser ut som så är "Apple Keyboard med numerisk del" inte lika ihoptryckt och därmed inte lika lätt att tycka fel? Det verkar även som att "Apple Keyboard med numerisk del" har två USB-portar som inte "Apple Wireless Keyboard" har.

12. Däremot har "Apple Wireless Keyboard" en "På/Av knapp" på sidan.

13. Vad har den för funktion? Är det datorn man kan starta och stänga av med den eller är det bara själva tangentbordet?

14. Nu när jag har spekulerat vilt, vilket tangentbord rekommenderar ni?

Det var nog allt. Tack på förhand!

Permalänk

Just nu är det inget vidare bra läge att köpa just iMac, den nuvarande modellen släpptes i juli förra året.

Potential iMac Update to Sandy Bridge and Thunderbolt in 4-6 Weeks?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du bör avvakta med att köpa en iMac just nu.

Jag köpte en 27" med Core i7 alldeles efter att den senaste modellen släpptes. Då var den faktiskt väldigt prisvärd men det var faktiskt 7-8 månader sedan och priset och komponenterna är fortfarande samma som då vilket gör det till ett betydligt mindre prisvärt köp i dagsläget.

Jag rekommenderar att du väntar till nästa refresh, den borde komma snart och du bör då få mer dator för pengarna.

Gällande minne så är det enkelt att uppgradera själv. Nuvarande modell har i likhet med tidigare en lucka under som kan skruvas upp. Så länge du inte är allt för klantig så ska det inte vara svårt. Men återigen, du bör vänta till nästa refresh.

Mac buyer's guide

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnt så bör du vänta då nya iMacs lär släppas snart. Dock så kan jag rekommendera att se över situationen och när du köper den att du köper den med SSD om du har möjlighet. Jag personligen valde 27" i5 som räcker för mina behov, enda gången jag hitintils har maxad prollen var när jag konverterade lite filmer från mkv till avi och då utnyttjade jag alla 4 kärnor. Däremot märker jag att HDn är en stor flaskhals i datorn och ångrar mig att jag ite beställde med SSD. Jag vet att Apples SSDs inte är de bästa men vill man inte rota i datorn i efterhand så är det ett bra alternativ.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Avvakta.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Apple har inga egna SSD.
i MBP brukar det sitta Samsungs SSD iaf, kan dock variera en aning.
Det är likadant med den vanliga HDDs som sitter i Mac datorer i största allmänhet, finns både hitachi, Samsung o WD.
Apple köper in så stora volymer som möjligt åt gången o köper då av dem som har MEST av samma modell de kan leverera just då.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

1. Kan bara hålla med övriga i tråden; Avvakta till nästa generation kommer (juni-juli skulle jag tro).
2. Minnen är standard DDR3-minnen. Finns lite varstans. Byta själv går utmärkt (köp rätt hastighet).
3. Se ovan.
4. Ja, lätt.
5. Fungerar alldeles utmärkt. Windows-knappen ersätts av command-knappen, annars är det (i princip) samma sak.
6. Vet inte. Prova. Förmodligen går det lika bra.
7. Bara att starta "Boot Camp-Assistenten" och göra som den säjer åt dej. Skitenkelt.
8. Ja. Det är väl inte hundra att spela spel på (hänger ju ihop med hårdvaran), men det funkar som det ska.
9. Efter Win-installationen stoppar du i Mac OS skivan som då installerar drivrutiner för mus, tangentbord och cam.
10. Numeriskt tgtbord är usb-anslutet.
11. usb-tgtbordet har två usb-portar och numerisk del, tangentlayouten i övrigt är exakt likadan - storleksmässigt också.
12. Ja.
13. Den är där för att starta bluetoothanslutningen när man parar tgtbordet.
14. Svår fråga. Det usb-anslutna numeriska, tror jag, om det nu är en iMac. Till tex. en mini vid tv:n är såklart ett wireless bättre, men en iMac står ju där den står, liksom.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

11. usb-tgtbordet har två usb-portar och numerisk del, tangentlayouten i övrigt är exakt likadan - storleksmässigt också.

Nja, inte riktigt. Det trådlösa har mindre piltangenter och inga delete, home, end, page up och page down-tangenter.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Nja, inte riktigt. Det trådlösa har mindre piltangenter och inga delete, home, end, page up och page down-tangenter.

Ja, det har du ju rätt i. Jag tänkte på själva qwerty-delen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

ALLA tangentbord som apple tillverkar har identisk layout. Detta är givetvis uttänkt, annars vore Apple inte Apple. Det ska vara så lätt som möjligt att hoppa mellan olika macar.

Jag har själv en MB 13" (Unibody, idag heter den MBP 13") med det numeriska Apple-tangentbordet tillkopplat och sitter och tittar på dem nu. Tangentbordslayouten är identisk mellan dom två, förutom piltangenterna givetvis. Den bärbara saknar högra ctrl och har lite kortare spacebar, för att få plats med piltangenterna under högra shifttangenten. Annars är det exakt likadant. Samma skrivkänsla också.

Vilket vanligt usb-tgb som helst funkar på en mac, men alt och cmd på en mac är omkastade jämfört med win och alt på ett pc-tangentbord. Det är inte värre än att gå in i systeminställningar i OS X och mappa om dom två tangenterna, men märkningen på tangentbordet blir förstås fel.

Det finns även andra småsaker som skiljer, en mac har t.ex ingen printscreen eller pausknapp, och modellen med numerisk del har Fn där pc-burkar har Insert. Eurosymbolen på en mac är på shift-4 istället för på AltGr-E. Såna saker.

Därför rekommenderar jag att du håller dig till riktiga mactangentbord, särskilt om det blir en "familjedator" som ska användas av folk som kanske inte är datanördar. Det finns några alternativ till apples brädor men logitech har t.ex slutat sälja sitt trådlösa paket för mac, troligen eftersom de allra allra flesta är nöjda med Apples t-bord och inte ser nån orsak att byta.

Permalänk
Medlem

Nya har kommit

Tjennare!

Nu har den nya iMacen kommit. Som det ser ut så är det 27" som gäller. Har dock lite frågetecken kvar att reda ut.

1. Köper man den dyraste modellen som nu börjar på ca 18k så får man också en extra Thunderbolt-port?

2. Är det vär att lägga 1800 kr för en i7 ist för i5?

3. Är det värt att lägga 4500 kr för en SSD?

4. Är det värt att lägga 900 kr för 1 GB extra minne i grafikkortet?

5. Minenna borde jag uppgradera själv? Har fått för mig att dom uppgraderat dessa men borde väl inte vara något problem att få tag i sådana DDR3 minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toodo:

Tjennare!

Nu har den nya iMacen kommit. Som det ser ut så är det 27" som gäller. Har dock lite frågetecken kvar att reda ut.

1. Köper man den dyraste modellen som nu börjar på ca 18k så får man också en extra Thunderbolt-port?

2. Är det vär att lägga 1800 kr för en i7 ist för i5?

3. Är det värt att lägga 4500 kr för en SSD?

4. Är det värt att lägga 900 kr för 1 GB extra minne i grafikkortet?

5. Minenna borde jag uppgradera själv? Har fått för mig att dom uppgraderat dessa men borde väl inte vara något problem att få tag i sådana DDR3 minnen?

1. Det dyraste behöver du inte köpa, 27-tummaren har två thunderbolt-portar och kan därför dela bild till 2 externa skärmar.
2. Beror på vad du ska göra datorn. Behöver du den extra processorkraften?
3. Det kan det vara. det är bättre att ta en SSD än en i7a t ex om du nu inte behöver den extra processorkraften.
4. Beror också vad du ska göra med datorn.
5. Om du hade tänkt uppdatera minnena själv så kan du ju lika gärna byta SSD själv.
dock har jag för mig att de tär riktigt krångligt att byta själv på iMac? de är inte precis som på MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

5. Om du hade tänkt uppdatera minnena själv så kan du ju lika gärna byta SSD själv.
dock har jag för mig att de tär riktigt krångligt att byta själv på iMac? de är inte precis som på MBP.

Nu har jag inte kollat på några sprängskisser eller isärplockningsvideos av de allra nyaste iMacarna men de verkar överlag vara av samma design som förra generationen som kom i juli 2010 och på den så var byte av RAM busenkelt (precis som tidigare), finns en liten lucka för det under datorn.

Att byta disk är däremot ett rejält jobb:
1. Du måste ta bort glasskivan framför själva LCD-panelen, detta görs med sugkoppar.
2. Du måste sedan plocka och fara för att få ur en hel del annat innan du kommer åt innehållet (bland annat LCD-panelen måste plockas undan snyggt).
3. Om de inte ändrat något så är det där med disk-installation lite lurigt eftersom de numer använder den interna tempratursensorn i diskarna istället för en sensor monterad utanpå och detta är tillverkar- och modellspecifikt för olika diskar.
4. Om du vill montera en till disk så måste du få tag på en hållare för den, om du köpt din iMac med bara en disk i så finns det bara en hållare i den.

Det var bättre med den vita 24"-modellen, du behövde fortfarande ta bort panelen men utöver det så var det väldigt lätt att byta disk (har själv utfört den manövern ett par gånger utan problem och funderar på att peta in en SSD i min gamla 24" jag har stående för att göra den lite rappare).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Om den nuvarande modellen är över att halvår gammal kanske du har möjlighet att göra ett klipp på en beggad? Bara en tanke....

Permalänk
Medlem

Den "nuvarande modellen" är ungefär 28 timmar gammal. Den uppdaterades igår på dagen nån gång.

Permalänk

Var och kolla

Var idag och kolla på den nya macen på mediamarkt här i örebro.
Jag har precis som trådskaparen funderat länge på att köpa mac, men har varit lite tveksam till mac mest pga bristande spel prestanda i mina ögon.

Men nu när den nya imacen kom så tycker jag att prestandan duger för de spel som jag ska spela, priset är ju bättre än på förra modellen.

Jag undrar bara varför sänker dom priset på de nya modellerna med så mycket? De är ju bättre än de gamla...

Märkligt!

Blir nog att köpa en sån när skatteåtebäringen ko mmer iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRazid:

Var idag och kolla på den nya macen på mediamarkt här i örebro.
Jag har precis som trådskaparen funderat länge på att köpa mac, men har varit lite tveksam till mac mest pga bristande spel prestanda i mina ögon.

Men nu när den nya imacen kom så tycker jag att prestandan duger för de spel som jag ska spela, priset är ju bättre än på förra modellen.

Jag undrar bara varför sänker dom priset på de nya modellerna med så mycket? De är ju bättre än de gamla...

Märkligt!

Blir nog att köpa en sån när skatteåtebäringen ko mmer iaf

Det har antagligen med att göra hur kronan står mot dollarn vid lanseringen av de nya modellerna som är avgörande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på den nya iMacen 27"!
Funderar på att sälja min 13" MBA som jag sällan använder, det är den senaste värsting modellen (4gb ram, 256 SSD och den största processorn på 2.13Ghz). Vad får man för den tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRazid:

Var idag och kolla på den nya macen på mediamarkt här i örebro.
Jag har precis som trådskaparen funderat länge på att köpa mac, men har varit lite tveksam till mac mest pga bristande spel prestanda i mina ögon.

Men nu när den nya imacen kom så tycker jag att prestandan duger för de spel som jag ska spela, priset är ju bättre än på förra modellen.

Jag undrar bara varför sänker dom priset på de nya modellerna med så mycket? De är ju bättre än de gamla...

Märkligt!

Blir nog att köpa en sån när skatteåtebäringen ko mmer iaf

Sänker priset? Den är fortfarande 50% dyrare än i Amerika.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Sänker priset? Den är fortfarande 50% dyrare än i Amerika.

Ja, Apple har sänkt priset med 1000 till 2000 beroende på modell.

Permalänk
Medlem

Man ska komma ihåg att Applestore i USA inte bakar in momsen i sina priser på webben eftersom den skiljer beroende på delstat.

Det var förresten nån skribent som påstod att leveranstiden är hög på SSD-försedda iMacar eftersom de har nåt chip som intel ännu inte riktigt släppt. Kommer inte ihåg vad det hette. Det står iaf 4-6 veckor på applestore, jämfört med 24 timmar om man nöjer sig med mekanisk hårddisk. Säljaren här i stan påstod "ett par veckor" då jag beställde min, men det återstår att se. Jag tvivlar iaf inte på att det är väl värt att vänta om man bestämt sig för att satsa i SSD.

Permalänk
Medlem

Vänta på uppdatering av OS X?

Funderar på om man ska vänta på att OS X ska uppdateras innan man köper. Någon som har en aning om hur länge man kan tänkas behöva vänta?

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen mening med att vänta på att köpa en imac nu bara för att det kommer ett nytt OS snart. iMacen lär inte uppdateras mera i år och det är bara att slänga in nya OS X sen då det kommer.

Lion förväntas komma mot sensommaren eller hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toodo:

Funderar på om man ska vänta på att OS X ska uppdateras innan man köper. Någon som har en aning om hur länge man kan tänkas behöva vänta?

OS X uppdateringarna brukar kosta ett par hundra bara, så jag skulle inte väntat pga det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ny Imac med 6970m och intel core i7.

http://store.apple.com/se/cart

Permalänk
Medlem

Vilken typ av ram minnen?

Har nu beställt 27" som börjar på 17995 kr med 4 Gb ram. Vilken typ av minnen är det jag ska köpa? Tänkte köpa 2 st x 4 Gb minnen vilket gör att jag landar på 12 Gb totalt och alla minnesplatser blir fulla.

Någon som har något bra tips på minnen att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toodo:

Har nu beställt 27" som börjar på 17995 kr med 4 Gb ram. Vilken typ av minnen är det jag ska köpa? Tänkte köpa 2 st x 4 Gb minnen vilket gör att jag landar på 12 Gb totalt och alla minnesplatser blir fulla.

Någon som har något bra tips på minnen att köpa?

Säker på att det är 4 plaster? Har för mig att det är 2st nämligen.

EDIT: fel av mig var riktigt längesedan det var 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toodo:

Har nu beställt 27" som börjar på 17995 kr med 4 Gb ram. Vilken typ av minnen är det jag ska köpa? Tänkte köpa 2 st x 4 Gb minnen vilket gör att jag landar på 12 Gb totalt och alla minnesplatser blir fulla.

Någon som har något bra tips på minnen att köpa?

Bump

Permalänk
Skrivet av Toodo:

Har nu beställt 27" som börjar på 17995 kr med 4 Gb ram. Vilken typ av minnen är det jag ska köpa? Tänkte köpa 2 st x 4 Gb minnen vilket gör att jag landar på 12 Gb totalt och alla minnesplatser blir fulla.

Någon som har något bra tips på minnen att köpa?

Skrivet av Toodo:

Tänk på §4 så att tråden inte blir låst.

Nåja, detta ska väl kunna besvara din fråga iMac: Memory specifications and upgrades.

Permalänk
Medlem

Det går inte att länka till sidan ordentligt, men gå till www.kingston.com och bläddra fram din iMac:

- Apple
- - Apple iMac Core i5/i7
- - - 27 inch (Early 2011)

Sen tar du deras artikelnummer, t.ex KTA-MB1333/4G och pastar in i sökmotorn på valfri datorprylshandlare.

Andra tillverkares minnen funkar säkert också, och säkert går det också att köra på standard so-dimm om man vill spara lite kaffepengar. Jag brukar köra på kingstons rekommendation i alla märkesdatorer och det har funkat perfekt hittills.