Skriva över utrymme

Permalänk

Skriva över utrymme

Hittade en gammal extern hårddisk jag inte sett på ca 2 år.. den innehöll en hel del privata bilder och annat jag inte vill kännas vid..

Jag vet att om jag bara "deletar" filerna så kan dom återskapas igen av ngn som är kunning, hur är det om jag formaterar den externa hårddisken, kan filerna återskapas då me?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Hittade en gammal extern hårddisk jag inte sett på ca 2 år.. den innehöll en hel del privata bilder och annat jag inte vill kännas vid..

Jag vet att om jag bara "deletar" filerna så kan dom återskapas igen av ngn som är kunning, hur är det om jag formaterar den externa hårddisken, kan filerna återskapas då me?

kör ett par rundor med killdisk så ska det inte gå att återskapa datan

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

Kommer fungera lika bra som på en vanlig hårddisk.
Vill du inte spara den kan du lika bra bara slå en spik igenom den och slänga skiten.
Finns en del program som skriver över hela hårddisken med nollor (EDIT: Se ovan).

Permalänk
Rekordmedlem

infon måste skrivas över för att försvinna, använd nått prog eller fyll den med nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ladda hem Darik's Boot And Nuke
http://www.dban.org/
Använder det på jobbet.

Permalänk

Darik's Boot And Nuke: Och detta program gör innehållet omöjligt att återskapa?

Vill kunna använda min externa HD efteråt, så ingen spik genom den är aktuellt

Permalänk
Medlem

Formatera, fyll den med tomma mappar, sen formaterar du igen. Dock är det nog lättare med ovanstående program

Permalänk
Skrivet av Korvsson:

Formatera, fyll den med tomma mappar, sen formaterar du igen. Dock är det nog lättare med ovanstående program

Hur lång tar det ungefär att formatera en hårddisk? och ungefär hur många tomma mappar talar vi om att fylla upp med?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Hur lång tar det ungefär att formatera en hårddisk? och ungefär hur många tomma mappar talar vi om att fylla upp med?

Formatering tar olika beroende på vad du väljer. Du ska fylla din hårdisks utrymme med mappar (dvs 1 tb för en 1tb hårddisk), väldigt oeffektivt och tar lång tid men det funkar. Som sagt så är nog deras sätt bättre.

Permalänk
Avstängd

Kör en vanlig formatering på hela disken (inte snabb formatering) så är problemet löst, så länge du inte ska skydda dig mot myndigheter. Mer problematiskt än så är det inte.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Kör en vanlig formatering på hela disken (inte snabb formatering) så är problemet löst, så länge du inte ska skydda dig mot myndigheter. Mer problematiskt än så är det inte.....

Nej. Det som tar tid vid långsam formatering är att den kör felsökning. Ett av de andra förslagen är vad som gäller.

Skrivet av qhrizz:

kör ett par rundor med killdisk så ska det inte gå att återskapa datan

Man behöver bara köra 1 gång.

CCleaner har också ett inbyggt verktyg säker radering av utrymme under knappen "Tools / Drive Wiper". Ej kollat hur bra den är på att radera men CCleaner är bra för att fixa och rensa annat också.

Permalänk

Hittade ett program som heter "Eraser" där ska du tydligen kunna radera fil för fil, för gott..

Ngt som vet om detta program funkar bra?

Permalänk
Medlem

Killdisk har jag bra erfarenheter ifrån, kan rekommendera det.

Visa signatur

Derp

Permalänk

Vem skulle ta sig tid att hitta, ta utan att du märker det och kolla din hårddisk?? Sitter du på nåt CSI vill åt?? Isf är det enklaste sättet att helt enkelt skrota disken, den har ju tydligen några år på nacken så den är inte värd så mycket, och det lilla kan du väl offra om du verkligen inte vill få ut informationen.

Permalänk
Skrivet av Forze:

Killdisk har jag bra erfarenheter ifrån, kan rekommendera det.

Är det lätt att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Är det lätt att använda?

Ja det är väldigt straightforward i mina ögon, finns ett antal alternativ som man kan använda sig av, men allt står med bra förklaringar.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Hittade en gammal extern hårddisk jag inte sett på ca 2 år.. den innehöll en hel del privata bilder och annat jag inte vill kännas vid..

Jag vet att om jag bara "deletar" filerna så kan dom återskapas igen av ngn som är kunning, hur är det om jag formaterar den externa hårddisken, kan filerna återskapas då me?

Tror inte din nya flickvän kan återskapa en formaterad hårddisk
Måste vara något mycket olagligt på disken...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Provade "Eraser" men fick det inte riktigt att funka :/

Inte lyckats hitta ngt program som kan radera och skriva över fil för fil, tex genom högerklicka "Radera / skriv över" hade varit enklast..

finns inga såna va?

Permalänk
Medlem

Luktar hemskheter!

Men men som andra säger, Killdisk funkar jättebra, använd det. (Det rensar dock inte ett skitigt samvete!;))

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Luktar hemskheter!

Men men som andra säger, Killdisk funkar jättebra, använd det. (Det rensar dock inte ett skitigt samvete!;))

Kan man med killdisk tex högerklicka och radera en fil för gott? slipper gärna krångliga inställningar då jag inte är så insatt..

Samvetet äre inget fel på

Permalänk
Hjälpsam

Med rätt forensic tools kan man läsa data i 7-11 lager. För att vara på den helt säkra sidan bör man köra "white noise" (dvs slumpmässiga 1or och 0or) i 10-12 lager över hela disken och sedan en vanliga (långsam) formatering. Då skall alla spår vara borta... Om du vill köra riktig overkill.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Med rätt forensic tools kan man läsa data i 7-11 lager. För att vara på den helt säkra sidan bör man köra "white noise" (dvs slumpmässiga 1or och 0or) i 10-12 lager över hela disken och sedan en vanliga (långsam) formatering. Då skall alla spår vara borta... Om du vill köra riktig overkill.

Huu du rör till det i mitt huvve :/ jag hade hoppas på en enklare lösning..

likt one hit kill per fil typ

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Plast4life:

Huu du rör till det i mitt huvve :/ jag hade hoppas på en enklare lösning..

likt one hit kill per fil typ

Skulle rekommendera att du läser denna artikeln

http://www.zdnet.com/blog/storage/how-to-really-erase-a-hard-...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Har nu kört Eraser en runda..

La all skit i en mapp, valde "filess in folder" valde där min mapp..

Gröna mätaren körde sen en runda, sen va mappen borta.. 1gb.. tog ca 15 minuter?

Inställningen va 35 överskrivningar.. är detta rimligt? har jag gjort rätt?

Är lite nojig att filerna inte är bort att jag gjort fel..

Permalänk
Medlem

Ladda hem ett återskapningsprog o testa då. Getdataback eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Ladda hem ett återskapningsprog o testa då. Getdataback eller liknande.

Hur funkar ett sånt då? söker den efter filer som kan bli återskapade?

Permalänk
Medlem

Ungerär så ja. Ladda hem o testa.

Permalänk

Fast på något sätt kommer det ju alltid att gå att återskapa datan då den fysiskt är inskriven på diskar. Så att göra så det är 100% omöjligt, vet jag inte hur man ska göra. xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Inställningen va 35 överskrivningar.. är detta rimligt? har jag gjort rätt?

Om det var 35 skrivningar så var det förmodligen Gutmann-metoden som användes, vilket enligt Gutmann själv är ren overkill, särskilt för moderna diskar. För 15-20 år sedan kanske det var teoretiskt möjligt att läsa av tidigare data från en överskriven del av hårddisken. Moderna hårddiskar lagrar dock data så tätt och använder tekniker som PMR, så en överskrivning av datan räcker oftast för att den ska vara i princip omöjlig att återskapa med dagens teknik.