Skriva över utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det var 35 skrivningar så var det förmodligen Gutmann-metoden som användes, vilket enligt Gutmann själv är ren overkill, särskilt för moderna diskar. För 15-20 år sedan kanske det var teoretiskt möjligt att läsa av tidigare data från en överskriven del av hårddisken. Moderna hårddiskar lagrar dock data så tätt och använder tekniker som PMR, så en överskrivning av datan räcker oftast för att den ska vara i princip omöjlig att återskapa med dagens teknik.

Gutmann kanske är overkill, men då är man i alla fall på den säkra sidan. Fast hur lång tid tar det att radera en hårddisk på 80gb (eller hur lång tid tar det att fylla 10 gb?)

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Det näst högsta är 7 överskrivningar, räcker det då?

Permalänk
Medlem

Om denne som befaras ska försöka återskapa datan inte planerar att lägga ut stora summor till företag med dataåterskapande som specialitet så förmodar jag att en överskrivning räcker gott?

Permalänk

Skriva över utrymme

Har äntligen hittat ett bra program att skriva över filer med

Får nu en fråga om jag vill "Skriva över det lediga utrymmet"

Vad exakt innebär det? kommer jag förlora det minnet då på min hårddisk, eller kan jag även efteråt spara filer på hela hårddisken?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad heter programmet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Har äntligen hittat ett bra program att skriva över filer med

Får nu en fråga om jag vill "Skriva över det lediga utrymmet"

Vad exakt innebär det? kommer jag förlora det minnet då på min hårddisk, eller kan jag även efteråt spara filer på hela hårddisken?

Vad skriver programmet över med? Andra filer? Bara nollor? Om den skriver över med andra filer så är det väl bara av säkerhetsskäl om du inte vill att någon ska hitta dokument eller något efteråt. Om den skriver över med nollor så är det samma sak som att fabriksformatera HDDn och den kommer att bli helt tom igen. Det ledigt utrymmet innehåller inte bara nollor nämligen. Så om du vill ha det lediga utrymmet extra ledigt eller vad man ska säga så ska du skriva över det om den skriver över med nollor.

Permalänk
Hedersmedlem

Förklara lite utförligare tack, jag förstod inte riktigt. Du har äntligen hittat programmet du söker efter men vet inte hur det funkar? Vad är du ute efter att göra och vad är det för program?

Du kan aldrig förlora plats permanent på en hårddisk om den inte fysiskt skadas, så vad är du ute efter att göra är frågan.

Permalänk

Programmet heter: SafeIT security.. hoppas det hjälper

Jag vet inte själv va det gör när man skriver över utrymme, därför jag frågar

Permalänk
Hedersmedlem

Den gör så filer inte kan återskapas

Permalänk

Skriva över papperskorgen.

Om jag dumpar mina filer från min externa hårddisk i papperskorgen och sen "skriver över papperskorgen" är filerna borta då, eller kan dom ändå återskapas? isf, vart återskapas dom?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med skriva över papperskorgen? Du måste skriva över samma utrymme på den externa för att göra det svårare att återställa.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med skriver över papperskorgen? tömmer du den?
Filerna kommer ligga kvar på hårddisken rent fysiskt till du skriver data på samma ställe som du tog bort ifrån.
Kanske lite otydligt

Permalänk
Medlem

Nu är det tredje tråden om i princip samma sak. Du måste skriva över filerna på hårddisken för att de inte ska gå att återskapa. Papperskorgen är typ bara ett ytterligare steg i "är du säker på att du vill ta bort filen? y/n".

Antar det gäller
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1003265-aterskapa-...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1004895-skriva-ove...
(För de som undrar vad han menar)

Permalänk

Kan jag skriva över hårddisken på ngt sätt utan att den "Förstörs" vill kunna använda min externa även efteråt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Kan jag skriva över hårddisken på ngt sätt utan att den "Förstörs" vill kunna använda min externa även efteråt :/

Den förstörs inte. Det enda som händer är att du inte kan återskapa dina borttagna filer, utan får istället ut slumpmässigt skräp (istället för dina borttagna filer) om du skulle försöka. Skriv över nu.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem

KillDisk är ett av många program som raderar hårddisken så man inte ska kunna återställa data.

http://www.killdisk.com/

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att du inte får skapa fler än en tråd om samma sak. Kommer du på att titeln på den gamla tråden inte passar kan du anmäla ditt eget inlägg eller PM:a en moderator så fixar vi det åt dig.

Permalänk
Medlem

Det verkar råda en del oklarheter hur ett överskrivningsprogram fungerar. Jag själv kan bara tala för Blancco, det vi själva använder men jag misstänker att de flesta fungerar på liknande sätt.

Blancco bryr sig inte om hur filstrukturen är på disken ser ut. Programmet går ner på den lägsta nivån och fyller helt enkelt disken med nonsens-tecken, byte för byte. I Blanccos fall handlar det om nollor. När man är klar har man en fullt återanvändbar disk, men om man försöker extrahera någon information kommer man bara hitta en massa nollor. Antalet överskrivningar beror på hur säker man vill vara. Vi använder tre och det anses hos oss som tillräckligt säkert.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man gör som någon redan nämnt.
*Gör 1 överskrivning.
*Testa ett recovery (räddnings) program om den hittar något.
Då har du bevisat för dig själv om det räcker med 1 för just din hårddisk modell. Slipper fråga, gissa och slösa tid.

Efter att man gjort det så finns det program som gör säker radering/tömning av papperskorgen så att man slipper upprepa hela den långa dragna proceduren onödigt ofta. Jag är säker att CCleaner kan göra allt vi snackat om men jag ska kolla upp det.

http://www.piriform.com/ccleaner

Edit:
Hittade bara att man kan låta CCleaner tömma papperskorgen istället. MEN den kan definitivt göra både säker radering på hela disken och lediga utrymmet (Tools/Drive Wiper) så jag antar att det inte är för svårt för programmet att göra det på enskilda filer genom papperskogren.

Permalänk

Så llåt oss säga jag skriver över hela hårddisken,

Kan jag då efteråt spara saker på den som Vanligt? me följande program..

Killdisk, CCleaner..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plast4life:

Så llåt oss säga jag skriver över hela hårddisken,

Kan jag då efteråt spara saker på den som Vanligt? me följande program..

Killdisk, CCleaner..

Ja, det kan du. Du kan dock i vissa fall behöva formatera den efteråt, beroende på vilket program och vilken metod du använder.

Permalänk

Har nu skaffat programmet "Recover my files" för att se vad som kan återskapas..

Hittar bara: C, D, G

Hur går jag tillväga för att kolla papperskorgen? kke inte går?

Permalänk
Medlem

På samma område tänkte jag fråga , hur långt man kommer på en omformatering av hela system med windows om man använder en SSD , låt oss säga en med ca 40gb och läs och skriv hastighet på 270/270mb plus cipher för att känna sig helt säker på att filer är omöjliga att återvinna ?

behövs det något mer än så ?

om man jamför dban med active killer ? vad är skillnaden ?

mvh

Permalänk
Medlem

veerpal:
Windows vanliga långsamma formatering kollar bara efter fel så den är meningslös i det här sammanhanget.

Tror man att disken är OK och redan gjort långsam formatering 1 gång direkt när man köpte den så kan man lika gärna snabb formatera. Dessutom har disktillverkarna egna verktyg för att kolla fel som de föredrar att testat disken med innan man använder sin garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veerpal:

På samma område tänkte jag fråga , hur långt man kommer på en omformatering av hela system med windows om man använder en SSD , låt oss säga en med ca 40gb och läs och skriv hastighet på 270/270mb plus cipher för att känna sig helt säker på att filer är omöjliga att återvinna ?

behövs det något mer än så ?

om man jamför dban med active killer ? vad är skillnaden ?

mvh

Trimfunktionen på SSD raderar filer fullständigt.
Edit: Anand har undersökt vad som triggar en trim på SSD i windows 7
http://www.anandtech.com/show/2865/2

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Trimfunktionen på SSD raderar filer fullständigt.
Edit: Anand har undersökt vad som triggar en trim på SSD i windows 7
http://www.anandtech.com/show/2865/2

Om denna funktion körs i windows 7 , kommer inte windows 7 ligga kvar ? Och är Trim funktionen bättre än dban på något sätt ? Dban känns ju klockrent annars, i med usb stickan och klart ! Måste prova den snart