Hjälp! TrekStor DataStation pocket g.u fungerar inte!

Permalänk

Hjälp! TrekStor DataStation pocket g.u fungerar inte!

Tja!

Jag fick ett samtal idag från en vän till mig. Han har tagit på sig uppgiften att rädda några gamla filer från en gammal dator. Det är en vän till honom som äger datorn. Det är någon gammal Pentium 4 maskin. Ursprungligen kom den med XP. Han som äger dator ska ha kört Vista på den.

Som jag förstått det så har Windows brakat ihop, för mig av okänd anledning. De säger att den har "kraschat" men jag tror de menar att Windows har kraschat, inte hårddisken. För den har en intern Seagate Barracuda 7200.7 hårddisk på 180 GB med en primär volym C och en utökad volym med två logiska enheter.

Då har han som jag känner tagit på sig uppgiften att rädda det som går att rädda. Han har lagt in XP på enhet C och antagligen då skrivit över gamla systemet. Men sedan har han kört fast. Han fick en helt ny TrekStor DataStation pocket g.u disk på 1,5 TB från han som äger datorn att kopiera filer till. Men diskjäveln vill inte komma igång.

Det är alltså en helt ny extern USB disk. Strömmen är på och den lyser rött, och sedan övergår den till blått. Men den visas inte i Enhetshanteraren, och den visas inte i Diskhanteraren (XP: Diskhantering).

I Enhetshanteraren fanns tre gula trianglar med utropstecken. Den ena var USB styrenhet, och för den har jag kört en uppdatering av drivrutin och Windows har hittat drivrutin för den (Intel 8000 nånting, chipset). Då trodde jag att den skulle komma igång, och jag tog bort TrekStor disken och startade om datorn och kopplade in och satte på disken igen, men den kände ändå inte igen den.

Kollar man i BIOS så visas där Seagate disken och två optiska enheter.

Ska inte USB diskar visas någonstans i BIOS?

Har ni några bra tips på hur man går vidare? Vad kan vara fel?

En sån här disk behöver väl ingen drivrutin för att fungera? Den betraktas väl som vanlig UMD enhet av Windows? Med andra ord är det bara PnP som gäller?

Jag har kollat CD skivan som följde med och den innehåller bara diverse information, bl.a. manualen och länkar till tillverkarens webbsida. På webbsidan finns också bara manualen och någon instruktion för hur man byter själva disken i kabinettet.

Jag vill mest bara kolla av så att jag inte har missat något uppenbart. Jag tänkte köra Knopix på den för att flytta över allt till USB disken. Men det hjälper ju inte om man inte kan få disken att fungera.

Länk till produktsida: http://trekstor.de/se/products/detail_hdd.php?pid=31&cat=0
Nerladdningar: http://trekstor.de/se/service/downloads.php?produktgruppe=7&p...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

För vad det är värt, de andra två enheterna i Enhetshanteraren som hade en triangel var Multimedia nånting, och Ljudstyrenhet för multimedia. Det var väl en fabriksdator och nu när inte ursprungliga XP körs på den så har den väl tappat lite av sina drivrutiner kan jag tänka mig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111