Nofen kyler Intel Sandy Bridge utan fläktar

Permalänk
Medlem

sätt en koppar klump i mitten och en fläkt. så har du en jätte stor intel stock kylare

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneZ87:

Och grafikkort om man inte har ett moderkort där det är i botten

Skrivet av rinosaur:

detta var min tanke..

Skrivet av Atlas Tasume:

som sagt ovan: Hur tusan ska man få plats med RAM-minne, grafikkort, ljudkort med mera...? Verkar "lite" trångt.

Skrivet av ari86:

var ska grafikkortet ta vägen? eller minnes pinnarna? lite konstigt att ingen tänkt på det
annars en cool produkt .

Som ni ser är det ett matx-kort på bilden (jämför med i/o-panelen). Det är väldigt få moderkort som har en pci-x 16x plats högre upp än moderkortet på bilden. Ramminnen kan dock bli ett problem om man har tänkt sig minnen liknande corsair dominator osv.

Permalänk
Medlem

Är det som ser ut som kylflänsar tunna heatpipes? Nytt koncept för mina ögon isåfall...

Permalänk

Sätt en radialfläkt i mitten så vore det nått att le över, så där stort är inte direkt bra men för ett överkraftfullt htpc-system så visst kanske. Kul grej dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knezovic:

ledsen att breaka topic, men nån som vet vad de är monterat i för chassi?

Dock såg kylaren ut som ett himla fint köp, dock verkar den ta upp lite plats.

Deras eget, Nofen CS-30

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har de testat den har de väl antagligen fått igång systemet och då borde de väl också rimligtvis fått in några minnen? Möjligt dock att de måste vara lågprofil om kylaren går över? Dock verkar det ju onekligen ganska besvärligt och kräva en hel del extra planering. Och även om ett grafikkort får plats i någon av de nedre PCI-platserna, hur påverkar det luftflödet i lådan och därmed temperaturen på CPU?

Hursomhelst ganska kul tycker jag att det finns de som verkligen satsar på ljudlöst, och förhoppningsvis kan det utveckla marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Sätt en radialfläkt i mitten så vore det nått att le över, så där stort är inte direkt bra men för ett överkraftfullt htpc-system så visst kanske. Kul grej dock

Min tanke precis.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Denna ska inköpas ASAP, det ser ut som den är hög nog för att klämma in ram minnen under.
Tror faktiskt det är ihåliga rör som leder kylan
Modda och klämma in en liten fläckt som luta lite åt utblåset skuller göra magi med denna

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Deras eget, Nofen CS-30

Tack så mycket!, verkar dock vara lite svårt att hitta i sverige

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Motsvarande ca 750SEK hos försäljare i Storbritannien.

...och ja det verkar vara en enda stor heatpipe, "the entire heatsink is basically one large loop heatpipe, termed a Fluid Dynamic Pipe (FDP)." http://www.frostytech.com/permalink.cfm?NewsID=90018

Permalänk
Avstängd

Hoppas de gör en copper edition (skulle väga runt 2,5Kg xD)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Hmm, jag tycker att grafikort låter högre ändå, så att få ner CPU kylningen till super tyst är onödigt när ändå resten ligger så pass högre...
Med min vattenkylning så är det nätagget och grafikortet som hörs bara så vill jag får ner ljudet mer är det dämpningsmattor och vattenblock till GPUn som gäller...

Ljud förökar sig expsentiellt, så minskar du ljudet från CPU:n så minskas det totala ljudet

Permalänk

Kollar ni i testet hos xbitlabs så ser ni att:
- flänsen täcker hela PCIE-platsen på Foxconn-moderkortet (ATX)
- det finns en lista över moderkort (MATX och ATX) som stöds

Skulle själv inte köpa flänsen utan att vara jäkligt säker på att det passar till både moderkort och chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svampboeb:

Skulle själv inte köpa flänsen utan att vara jäkligt säker på att det passar både i moderkort och chassi.

den är väl menad för företag som vill ha absolut tysta datorer?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vilken jävla klump!

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

den är väl menad för företag som vill ha absolut tysta datorer?

Mycket möjligt, ville mest göra folk uppmärksamma på att det kan vara värt att kolla upp kompatibiliteten innan ev. köp.

Är själv ganska intresserad av tysta datorer, och hade gärna haft en passivt kyld processor. Tyvärr har jag ännu inte lyckats med konststycket att bygga en riktigt tyst dator - mest eftersom jag spelar och också vill ha prestanda utan att betala skjortan för det hela.

Permalänk
Medlem

Intressant men som det stod i xbit labs recensionen: "this set will suit the needs of music lovers or may become a good option for a home media center PC, while it will be totally useless for enthusiasts or gamers, who need not only a powerful processor but also a fast graphics card, which may be challenging to fit into a Nofen Set A40 system."

Permalänk
Skrivet av svampboeb:

Skulle själv inte köpa flänsen utan att vara jäkligt säker på att det passar till både moderkort och chassi.

Det finns ju flexibla PCI-E 16x risers

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

ni får väl köpa en pci-e riser om ni ska ha denna så kortet kommer ner lite herregud ge oss i norden denna skapelse

Permalänk
Medlem

OM detta faktiskt nu stämmer (vill helst se en SweC-recension eller motsvarande hemsida) så kommer ju detta definitivt bli den nya bästsäljaren nog f*n kommer jag köpa en

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampboeb:

Finns en bra kompatibilitetslista på deras sida: http://nofencomputer.com/eng/products/CR-100A.php

Undrar bara varför Core i7 som har TPD=95W inte är listad som kompatibel när dom säger att <100W TPD är ok...

Permalänk
Medlem

Ehhh.... ja den var ju liten.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

haha shit va stor den är! ballt dock att det fungerar utan fläktar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Blackgoat:

Det finns ju flexibla PCI-E 16x risers

//BG

Visst Skall grafikkortet vara tyst också så blir det väl en fet fläns där med som, inte minst med tanke på luftflödet, kanske inte mår jättebra av att kombineras med riser?

Är det någon som har erfarenhet av att köra större, kraftfulla grafikkort med riser?

Permalänk

Är det verkligen bra med passivt?

Är det äns värt att köpa den? hur stor som helst, täcker den inte ram-minnena? hur sval är den till skillnad från en vanlig relativt tyst cpu-kylare. Och hur dyr är den?

mycket frågor...

Visa signatur

Kärlek i första ögonkastet!

Permalänk
Medlem

För närvarande säljs kylaren bara i set med chassi och fläktlöst nätaggregat (400W).
Man kan köpa setet från Storbritannien till det facila priset av €468,50 (inklusive moms).

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Xbitlabs har testat den.
Enligt deras test spöar "Thermalright HR-02" den ganska ordentligt och båda är passiva men intressant konstruktion. Kanske kan bli nått i framtiden om de fortsätter att utveckla den.

http://www.xbitlabs.com/articles/cases/display/nofen-set-a40....

Deras test är dock orättvist då de jämför ett chassi som är helt fläktlöst (Nofen) mot ett där det sitter två chassifläktar intill kylaren (Thermalright) enligt denna bild att döma.

Ontopic: Väldigt intressant design. Synd abra att det kommer vara problem att hitta ett chassi som den passar i. Hade jag hittat ett bra chassi för mina behov osm det passat i hade jag nog satsat på en sådan kylare vid nästa datorköp.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Ontopic: Väldigt intressant design. Synd abra att det kommer vara problem att hitta ett chassi som den passar i. Hade jag hittat ett bra chassi för mina behov osm det passat i hade jag nog satsat på en sådan kylare vid nästa datorköp.

De bundlar ju med agg och chassi som tidigare nämn.
Annars får du la bygga ett eget

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt till FT2. Vill ha!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro