Gigabyte Geforce GTX 580 Super Overclock

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Geforce GTX 580 Super Overclock

Tre fläktar och handplockade grafikprocessorer ska ge överklockare rätt material för slående klockfrekvenser. SweClockers testar Gigabyte Geforce GTX 580 Super Overclock.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ni möjlighet att testa andra grafikkort också? Skulle vilja se hur ett GTX 570 fabriksklockad står emot ett vanligt 580.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Tydligen så får ni bara dåliga exemplar av alla 580s ni testar... Testa att ett MSI twin frozr II istället, lätt klockat om nanting.

och för the lulz:

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Precis. Radeon 6990 för 300:- mer än ett Geforce GTX 580... bara att slå till på 6990.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har ni möjlighet att testa andra grafikkort också? Skulle vilja se hur ett GTX 570 fabriksklockad står emot ett vanligt 580.

de håller ju på å kör alla top-modeller en och en, du lär få se ett 570 inom de kommande veckorna samt att jag antar att de släpper nya grafer när de är klara med alla kort där man får se alla "eftermarknadskorten" ställda mot varandra

Permalänk

Varför väljer tredjepartstillverkarna att köra på blå PCB när referenskortet är svart? Dom gör det ju bara fult. ><

Permalänk
Medlem

Om vi ska släpa in 6990 i jämförelsen , från ett ställe som jag inte skulle handla ifrån...

Så kan man lika gärna göra en sån här jämförelse.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Tydligen så får ni bara dåliga exemplar av alla 580s ni testar... Testa att ett MSI twin frozr II istället, lätt klockat om nanting.

och för the lulz:
http://img694.imageshack.us/img694/1037/unleddo.png

Du borde ändra tebax till default clock, 17000 MHz kaxar man inte med!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Om vi ska släpa in 6990 i jämförelsen , från ett ställe som jag inte skulle handla ifrån...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2105?k=00da3ce9b557d...

Men snälla... du valde det enda spelet i swec:s testswit där 580 presterar bättre än 6990 och det är endast pga amd:s drivare som verkar vara helt värdelösa i civ 5.
Varför ens lägga upp en som här kommentar? Du vilseleder ju bara personer som inte har lika bra koll på den faktiska prestandan!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Kan ni inte jämföra alla eftermarknadskylare med varandra så att man kan få se temperaturer i samma tabell?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Men snälla... du valde det enda spelet i swec:s testswit där 580 presterar bättre än 6990 och det är endast pga amd:s drivare som verkar vara helt värdelösa i civ 5.
Varför ens lägga upp en som här kommentar? Du vilseleder ju bara personer som inte har lika bra koll på den faktiska prestandan!

Det var väl lite hans poäng? En tveksam butik, ett tveksamt benchmark.

Permalänk
Medlem

DirectCompute är någon form av beräkning och där faller Nvidia CUDA i smaken men övrigt är 6990 bättre på allt.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Precis. Radeon 6990 för 300:- mer än ett Geforce GTX 580... bara att slå till på 6990.

Men måste man inte byta kylare på Radeon 6990? Vad jag hört är original
nästan outhärdligt högljudd

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2105?k=00da3ce9b557d...

Varken AMD:s CF eller Nvidias SLI fungerar i Civilization. Så vad är det du försöker visa egentligen?
Orsaken att varken AMD eller Nvidia inte har CF/SLI drivrutiner anpassade till Civilization är för att spelet inte är krävande alls. 131 fps med ett HD 6850 tyder ju på att CF eller SLI är totalt onödigt i detta spel.

Permalänk
Avstängd

vadå 4700 kr fett dyrt!

http://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-1...

Lika bra att köra på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Det är inte super overclock

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte super overclock

Vet, men det är likadan kylare, med typ 50MHz mindre oc. 10kr per MHz är lite dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Vet, men det är likadan kylare, med typ 50MHz mindre oc. 10kr per MHz är lite dyrt

Dessvärre är det inte kr/mhz man bör räkna på utan medel-FPS/kr anser jag! Sedan beror det ju också på hur många FPS man kräver av ett spel, vilket genast gör avvägningen mellan vilket grafikkort man bör köpa svårare!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Har det samma komponenter och handplockade GPU:er?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Avstängd

mm, men 500 kr för så lite är lite väl tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vet inte men mina kort klarar samma frekvenser som sweclockers fick fram och jag körde på 1.1 volt. Plus att jag kör SLI så mina kort blir extra varma pga försämrad kylning. Saken är att jag föredrar att skippa OC helt och hållet för att fläkten vill varva upp samt att jag märker ingen skillnad i dom spelen jag kör ändå.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Vet inte men mina kort klarar samma frekvenser som sweclockers fick fram och jag körde på 1.1 volt. Plus att jag kör SLI så mina kort blir extra varma pga försämrad kylning. Saken är att jag föredrar att skippa OC helt och hållet för att fläkten vill varva upp samt att jag märker ingen skillnad i dom spelen jag kör ändå.

Meh, klart du inte märker någon skillnad i spel om du har två GTX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Har också skippat överklockning, jag klockar grafikkorten när det börjar ta emot i spel.
Och det känns som det kommer ta väldigt lång tid...

Tror mer det är vid LN2 som Super Overclock gör sig rättvisa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Jag ligger på 1.125 925/1850/4500 och loadar 79/85 och idlar 45/50.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Visst att kortet kostar...men det är värt varenda krona...har Gigabyte GTX 480 Super Overclock...det är tyst jämfört med andra hi-end kort, svalt och mycket snyggt. Dessutom finns där mer marginal över om man vill trycka ut mer prestanda (och då märker man varför man betalat mer pengar för kortet). Kylningen är helt otrolig...många här köper referenskort som man sedan letar eftermarknadskylare till (losar då garantin), det behöver man inte tänka på med Gigabytes Windforcekylning...är nog en av de bästa kylningslösningarna för grafikkort på marknaden. Att kortet sedan har 3 år garanti oavsett var du köpt det....då säger jag bara: Heja Gigabyte!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Angående det klickande ljudet från fläkten som omnämns i artikeln skulle jag tippa på att det är kabelhöljet till fläktarnas strömförsörjning som har fläkts upp lite, och därmed kommer i kontakt med fläktbladen. Jag hade det problemet på ett av mina Gigabyte 460 SOC. Det hördes då, precis som de beskriver i artikeln, ett (snabbt) klickande ljud från grafikkortets ena fläkt. Genom att fästa kabelhöljet blev jag av med det klickande ljudet.

Kan vara bra att veta om någon annan råkar ut för samma klickande ljud

Visa signatur

Intel i5 760, Noctua NH-U12P SE2, ASRock P55 Extreme, GTX960 Strix, 1TB Samsung Spinpoint F3, Corsair 4x2 GB 1600 MHz, Corsair 750 W, Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag har gjort fler inlägg om detta men det är värt att nämna igen.
Deras handplockade GPU'er ger jag inte mycket för. Vi ser ju vad som hände med GTX560 ti.

Uppenbart är att Gigabyte inte testar GPU'erna tillräckligt innan de blir SOC-klassade.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Jag har gjort fler inlägg om detta men det är värt att nämna igen.
Deras handplockade GPU'er ger jag inte mycket för. Vi ser ju vad som hände med GTX560 ti.

Uppenbart är att Gigabyte inte testar GPU'erna tillräckligt innan de blir SOC-klassade.

Nja jag hade en rolig grej på mitt ena 480 SOC...vid boot av datorn kom där upp en text som sade att jag hade en Bios F2 och att det var "engeneering release not for production use". Mailade Gigabyte och frågade vad det var för något...de svarade att de inte visste hur det bioset kommit in i mitt kort:)
De hänvisade till deras biosverktyg och bifogade sin senaste bios för kortet...Version F1...LOL

Så jag vet inte hur man skall tolka detta...cherrypicked!?...eller nollkoll!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Gabe:

Dessvärre är det inte kr/mhz man bör räkna på utan medel-FPS/kr anser jag! Sedan beror det ju också på hur många FPS man kräver av ett spel, vilket genast gör avvägningen mellan vilket grafikkort man bör köpa svårare!

Jag skulle vilja säga Min-FPS/kr, då 150 medelfps är totalt meningslöst om det droppar ner mot 40 i "intesiva grafikscener".