Permalänk
Medlem

120 Gxp

Funderar på att köpa ny hårddisk, 80-100 GB ungefär.
Men, är det IBM´s 120GXP-serie som det varit så mycket problem med, eller var det nån tidigare, 75GXP eller 60GXP eller vad dom alla nu heter?

Permalänk
Medlem

Eller ska man köpa en sån här.....lär ju vara tystare iallafall.

Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM UATA/100 9.5ms 25dB 1439:-

Permalänk

Köp en IBM du, de funkar fint.
Visst att vissa kronglar, men det verkar inte vara mycket bättre med de andra märkena.

Vill du ha en tyst disk så köp Baracudan, IBMn låter en del, WD låter mer.

Vilken hårddisk du än väljer se bara till att ha kylning på den, har själv 3st IBM varv 2st 80GB 120GXP.

I prestanda räknat är IBM o WD bäst, medans Baraudan är lite långsammare.

WD har högre överföringshastighet men IBM har bättre söktid vilket vilket ger bättre tryck vid små filer eller mycket skrivande oh läsande.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Köp en IBM du, de funkar fint.
Visst att vissa kronglar, men det verkar inte vara mycket bättre med de andra märkena.

Vill du ha en tyst disk så köp Baracudan, IBMn låter en del, WD låter mer.

Vilken hårddisk du än väljer se bara till att ha kylning på den, har själv 3st IBM varv 2st 80GB 120GXP.

I prestanda räknat är IBM o WD bäst, medans Baraudan är lite långsammare.

WD har högre överföringshastighet men IBM har bättre söktid vilket vilket ger bättre tryck vid små filer eller mycket skrivande oh läsande.

Kylning på hårddisken? Hur många har det egentligen?
Det borde väl knappast vara nödvändigt eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen bumping har ägt rum då det tillförts ny information i det inlägg som ansågs vara bumping. Genom att posta inlägg som "Kom igen, ingen som kan svara?" och liknande gör man sig skyldig till bumping - nu tillfördes som sagt mer information och är således inte ett "onödigt inlägg för att flytta tråden längre upp"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr

Kylning på hårddisken? Hur många har det egentligen?
Det borde väl knappast vara nödvändigt eller?

Att ha nån fläkt i närheten är rätt nödvändigt, ja..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald

Att ha nån fläkt i närheten är rätt nödvändigt, ja..

Hmmm....tydligen inte med min nuvarande IBM 46GB, 7200 RPM.
Är det mera nödvändigt på nyare hårddiskar, som tex denna tysta Seagate Baracuda 7200 RPM?
Och blir det ännu värre om man har två hårddiskar, som sitter som det ju då blir i en liten miditowerlåda, tätt intill varann?
Vill INTE ha en extrafläkt som låter, kostar, och drar mer kräm ur nätagget.

Kanske jag ska sälja gamla hårddisken om nu detta inte är att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jaja, snackade nyss med en polare som nyligen köpt en Seagate 60GB, och han kör den tillsammans med sin gamla, och utan någon extrafläkt, så det ska nog funka bra

Får nog bli en 80GB för mig då, och så behåller jag 46GB, det borde räcka.

Permalänk

Om du undrar varför så många diskar raser så är nog en vanlig anledning att folk inte fattar att hårddiskar vill ha kylning på ett eller annat vis.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Om du undrar varför så många diskar raser så är nog en vanlig anledning att folk inte fattar att hårddiskar vill ha kylning på ett eller annat vis.

Fan också, att man ska behöva det alltså

Då törs jag nog inte köra två hd samtidigt, dom sitter ju så jäkla tätt då. Vetefan vad för fläkt man ska ha, vad det kostar, eller framförallt var den då ska sitta nånstans. Men lär ju säkerligen höja ljudnivån en hel del i burken, och det vill jag absolut inte.

Kanske köper en stor stor IBM-disk istället då och säljer gamla 46 GB....tror nämligen inte att en ensam hd absolut måste ha en speciell fläkt på sig. Hur många datorer säljs med hd-fläkt egentligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan också, att man ska behöva det alltså

Då törs jag nog inte köra två hd samtidigt, dom sitter ju så jäkla tätt då. Vetefan vad för fläkt man ska ha, vad det kostar, eller framförallt var den då ska sitta nånstans. Men lär ju säkerligen höja ljudnivån en hel del i burken, och det vill jag absolut inte.

Kanske köper en stor stor IBM-disk istället då och säljer gamla 46 GB....tror nämligen inte att en ensam hd absolut måste ha en speciell fläkt på sig. Hur många datorer säljs med hd-fläkt egentligen...

Livslängden på diskarna ökar ju om du har kylning på dem.
Visst kan du köra diskarna utan kylning, men då kommer de förmodligen att paja tidigare. En 80mm fläkt borde räcka gott till att kyla två diskar om den är bra placerad så det blåser på båda diskarna.

Permalänk
Medlem

Kyler mina 3 IBM:are med en 80mm fläkt. Fungerar perfekt.

Köp en tyst fläkt så ökar inte ljudnivån mycket.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Kylningen av vanliga lågvarvare (5400 och 7200 rpm) är inte nödvändig i den skalan att du behöver feta fläkten Allan framför, utan det räcker med en vanlig 80mm på 5 eller 7 volt, eller varför inte en papst på 12dB, som flyttar bort den värme som byggs upp runt disken om luftflödet i burken inte är så värst bra. Ingen dånande Delta på 12V alltså, utan en liten noname på lågvarv alltså.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Förstår inte var fläkten skulle sitta, och vad jag förstått så ska man ha rätt bra koll när man skruvar i en fläkt så att den inte motverkar luftflödet på nåt sätt.

Vill helst inte ha fläkt, och tror inte det behövs om man bara har en hd. Jag har ju aldrig haft det och aldrig haft några problem (förutom min 7-8 nånting år gamla 1GB som dog för ett år sedan efter lång trogen tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte var fläkten skulle sitta, och vad jag förstått så ska man ha rätt bra koll när man skruvar i en fläkt så att den inte motverkar luftflödet på nåt sätt.

Vill helst inte ha fläkt, och tror inte det behövs om man bara har en hd. Jag har ju aldrig haft det och aldrig haft några problem (förutom min 7-8 nånting år gamla 1GB som dog för ett år sedan efter lång trogen tjänst)

Helst ska den sitta rakt under disken, så körde jag förut men nu med chieftec chassit så har jag en fläkt som blåser från kortsidan. Viktigast är att kolla temperaturen, speciellt viktigt med IBM. Över 40C med IBM är att be om trubbel. MEd det sagt så ligger min IBM 120GXP på låga 26grader och är tyst också. Min förbannade MAxtor 5400varvare viner som en turbin däremot, tänker slänga ut diskjäveln och ha den i en annan dator. Har även en ibm 60GXP som rullat på i över ett år utan probs.

Permalänk

Jag kör med 2st 120gxp 80gb i Raid0, den datorn står på dygnet runt och jag har inte haft några problem alls. Nu har jag beställt ytterligare 1 120gxp. Självklart kyls dom med en 80mm fläkt.

Visa signatur

Abit KR7A-133 raid | AMD XP 2000+ upplåst | Geforce4 ti4400 | 2st 40gb IBM 120 GXP raid 0 | Hercules Fortissimo II | Cheiftec chassi | 2*256 OCZ PC 3000 | Plextor 24X burner |