"Vilken bildskärm för X kronor"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fas723:

Nu när skärmarna har blivit så stora kommer jag med frågan:
Hur stor skärm behöver man?

Jag vet ju såklart at det handlar om tycke och smak, men finns det några tumregler?
När det kommer till TV blir storleken väldigt avståndsberoende, men skärmen sitter väl vi alla ungefär på samma avstånd till. Jag vill inte köpa på mig en vidunder som man sen får sitta och vrida på huvudet till för att se något.

Den här frågan är värd en egen tråd för den är verkligen intressant.

Det finns väl egentligen inga tumregler men kan svara utifrån egna och hur andra berättat om sina.

Om du ska ha en skärm för allroundbruk upplever jag att många gillar storleken 23-24 tum. Det man ska ha i beaktande är att 21,5, 23, 24 och 27 tums skärmarna i regel har samma upplösning (1920x1080) vilket gör att allt i default blir mindre på en 21,5 tums skärm. Ofta är det storlek på text som folk kan ogilla/gilla. Om vi ska hålla oss till vanligt allroundbruk blir därför till en fråga vilken pixelstorlek man föredrar. Är man osäker skulle jag rekommender 23-24 tum. Vissa upplever 21,5 tum får smått och andra att det blir för pixligt på 27 tum. Om du vill ha en mindre skärm än 23 för slösurf skulle jag av denna anledning rekommendera att titta på lägre upplösningar än 1920x1080.

Vissa individer har dock vissa specialkrav. För en gamer ger ökad storlek i regel ökad upplevelse och den optimala storleken för denna grupp ligger snarare närmare 27 tum än 23-24 tum.

Med ökad storlek ökar dock kraven på skärmen. Med en mindre skärm blir det mindre viktigt att ha hög kvalitet på skärmen eftersom t.e.x. bristande betraktningsvinklar bliren ickefråga. Vissa upplever t.e.x. att TN:s bristande vertikala betraktningsvinklar blir för uppenbara i storlekar över 24 tum vid normalt användande. Andra upplever dock att TN även fungerar bra på 27 tum.

För någon som använder datorn mycket för arbete som kräver mycket plats är det framförallt upplösningen viktig för att uppnå effektivitet varför denna grupp helst bör se sig efter skärmar runt 27 tum eller mer med minimum (2560*1440) i upplösning.

Som grundtips är dock om man är orolig för skärmstorleken att köpa något i regionerna mellan 23 och 24 tum. Det är det mest säkra valet.

Ett annat tips om du är osäker är att klippa ut skärmstorleken i papper i den storlek du hade tänkt dig och sätta framför dig. I butik upplevs ofta skärmarna betydligt mindre än vad de sedan gör när man kommit hem med dem.

Permalänk
Medlem

Slår mitt slag för Eizo FS2331!
Inga döda pixlar, ingen backlight bleeding och svärta är grym! Kör man skärmen i endast i svart så ser skärmen avstängd ut.
Spel flyter på fint, ingen märkbar ghosting. Har haft Samsungs F2380MX hemma tidigare och tycker denna vinner på alla punkter förutom på foten.

Är ni inte hardcore spelare så köp denna skärm! Jag lovar er ni kommer inte ångra er!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qaws:

Slår mitt slag för Eizo FS2331!
Inga döda pixlar, ingen backlight bleeding och svärta är grym! Kör man skärmen i endast i svart så ser skärmen avstängd ut.
Spel flyter på fint, ingen märkbar ghosting. Har haft Samsungs F2380MX hemma tidigare och tycker denna vinner på alla punkter förutom på foten.

Är ni inte hardcore spelare så köp denna skärm! Jag lovar er ni kommer inte ångra er!

Oj oj. Vilken prissänkning de gjort på den skärmen. Från 3500:- till runt 2200:-.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa ny skärm och är lite inne på BenQ EW2430, någon som sitter här och har några erfarenheter av denna. Har inte hittat några bra recensioner på den än. Skall användas för spel (civ5, lite fps) och arbete.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920 | PowerColor 5870 | Corsair 6Gb DDR3 1333mhz | Corsair 850W | Corsair Force 120 GB | 2xWD CB 640 GB | Obsidian 700D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knaxiz:

Jag är inne på att köpa ny skärm och är lite inne på BenQ EW2430, någon som sitter här och har några erfarenheter av denna. Har inte hittat några bra recensioner på den än. Skall användas för spel (civ5, lite fps) och arbete.

Jag har föregångaren 2420 och kan bara rekommendera. Det enda jag ångrar sen jag köpte min 2420 är att jag inte gick över till VA-baserad panel tidigare.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaxiz:

Köp Eizo FS2331 istället då de kostar lika mycket! En cPVA panel är betydligt bättre än MVA och BenQ har ganska stora problem med kvalitets kontroller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Köp Eizo FS2331 istället då de kostar lika mycket! En cPVA panel är betydligt bättre än MVA och BenQ har ganska stora problem med kvalitets kontroller..

Det enda jag inte gillar med Eizon är designen, har du något tips på en annan pva skärm?

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920 | PowerColor 5870 | Corsair 6Gb DDR3 1333mhz | Corsair 850W | Corsair Force 120 GB | 2xWD CB 640 GB | Obsidian 700D

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaxiz:

Det enda jag inte gillar med Eizon är designen, har du något tips på en annan pva skärm?

Tyckte också att designen var lite sisådär, men IRL tycker jag den var betydligt snyggare och den grymma bild kvaliten gör att man inte tänker på designen lika mycket.
I framtiden kommer jag aldrig köpa något annat än Eizo skärmar!

Men skärmen är i alla fall bättre på alla punkter mot BenQ, gillar du inte designen så satsa på en Samsung f2380(mx) eller Eizo EV2333W. Men hur pass mycket spelar du? Spelar du mycket skulle jag bortse från alla *VA paneler och köpa en 120hz! Men föredrar du hellre grym svärta och en "långsam" skärm så lyssna på mina råd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qaws:

Tyckte också att designen var lite sisådär, men IRL tycker jag den var betydligt snyggare och den grymma bild kvaliten gör att man inte tänker på designen lika mycket.

Men skärmen är i alla fall bättre på alla punkter mot BenQ, gillar du inte designen så satsa på en Samsung f2380(mx) eller Eizo EV2333W. Men hur pass mycket spelar du? Spelar du mycket skulle jag bortse från alla *VA paneler och köpa en 120hz! Men föredrar du hellre grym svärta och en "långsam" skärm så lyssna på mina råd.

F2380 är inget jag skulle vilja ha till spel. Eizon är en klart bättre skärm än samsungen, även till spel. Då är det bättre att han kör på en EW2430. En tum större också

I den prisklassen och hans anvöndningsområden är hans bästa val.
BenQ EW2430 (eller annan BenQ MVA)
Dell U2311H
Eizo FS2331

Kul iaf med lite valmöjligheter. Var trist när U2311H var den enda givna rekommendationen för den här typen av användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

F2380 är inget jag skulle vilja ha till spel. Eizon är en klart bättre skärm än samsungen, även till spel. Då är det bättre att han kör på en EW2430. En tum större också

I den prisklassen och hans anvöndningsområden är hans bästa val.
BenQ EW2430 (eller annan BenQ MVA)
Dell U2311H
Eizo FS2331

Kul iaf med lite valmöjligheter. Var trist när U2311H var den enda givna rekommendationen för den här typen av användare.

Du skulle inte valt Samsung F2380 till spel och istället valt BenQ EW2430 MVA när BenQ'n är aningen slöare? BenQ'n borde bli marknadens långsammaste skärm som dessutom har problem med backligtbleed, döda pixlar och led ripple..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaws:

Du skulle inte valt Samsung F2380 till spel och istället valt BenQ EW2430 MVA när BenQ'n är aningen slöare? BenQ'n borde bli marknadens långsammaste skärm som dessutom har problem med backligtbleed, döda pixlar och led ripple..

Nu finns det ju faktiskt fler aspekter än responstid vid val av skärm eller förstår jag dig fel..?

Angående BLB, döda pixlar och led ripple har jga inte läst om det och ej heller upplevt det med mitt ex. Har du några länkar att stilla min nyfikenhet med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Spelar väl en 5-10 timmar i veckan, är ingen hardcore gamer så 120hz känns onödigt. Då prioriterar jag hellre fina färger, bra betraktningsvinklar och kontrast. Undrar också om ghosting är ett problem hos va-skärmar eller ska man satsa på ips?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qaws:

BenQ:s MVA paneler är klart snabbare än F2380.

Permalänk
Medlem

kol: Tack för bra svar!

Här kommer min spec.

Ange:
* Användningsområden = alround, RPG-spel
* Önskad storlek = 23-24
* Din budget = mindre viktigt men prisvärt (~3000)

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = hög
* Önskat format = 16:9
* Önskad design 1 = inga kanter (så smal ram som möjligt), likt Samsungs 8-serie 2011.
* Önskad design 2 = inga högtalare.
* Önskad design 3 = USB portar
* Önskad design 4 = överlag genomtänkt yttre / designad. Snygg fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

BenQ:s MVA paneler är klart snabbare än F2380.

Skrivet av ilstallione:

Nu finns det ju faktiskt fler aspekter än responstid vid val av skärm eller förstår jag dig fel..?

Angående BLB, döda pixlar och led ripple har jga inte läst om det och ej heller upplevt det med mitt ex. Har du några länkar att stilla min nyfikenhet med?

Här står det endel om folk som har kvalitets problem med BenQ's MVA:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1529765&page=18

Att BenQ's MVA skärmar skulle vara klart snabbare tvivlar jag på:
http://wecravegames.com/forums/gadgetry-electronics-discussio...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaws:

En sådan tråd kan jag hitta om precis vilken skärm som helst, ser inte att den skiljer sig från normalen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

En sådan tråd kan jag hitta om precis vilken skärm som helst, ser inte att den skiljer sig från normalen?

Länka gärna till en sådan tråd om Eizo FS2331 eller Eizo EV2333WH och jag ger mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaws:

Länka gärna till en sådan tråd om Eizo FS2331 eller Eizo EV2333WH och jag ger mig.

Om vi blandar in antal sålda exemplar, ser du min poäng då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan har precis köpt en Samsung 24 tum led en BX2431 men lyckas ej ställa in färgerna nå bra och denna känns mindre än min gamla 24:a benq.
Så nu har jag bestämt mig skicka tillbaka denna och köpa en 27 tummare.

Vill ej lägga ut skit mycket pengar så av dom 27 tummare jag kollat på verkar denna vara bäst

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=721890

jag ska spela på min skärm endast och surfa typ ev lite serier ibland men som sagt mest gaming typ lite battlefield blackops ev lite MMO och så.
men självklart är man sugen på en IPS panel och ej TN men känns piss och behöva gå upp på mer än 5000 för den billigaste IPS panelen så tror man får snåla ta en TN?! kom gärna med tips

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qaws:

Märkligt att du länkar till en recension som just fastställer att BenQ MVA är snabbare än F2380.

Vad gäller kvalitetsproblem så finner du det på samtliga skärmar idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fas723:

kol: Tack för bra svar!

Här kommer min spec.

Ange:
* Användningsområden = alround, RPG-spel
* Önskad storlek = 23-24
* Din budget = mindre viktigt men prisvärt (~3000)

* Önskad upplösning = hög
* Önskat format = 16:9
* Önskad design 1 = inga kanter (så smal ram som möjligt), likt Samsungs 8-serie 2011.
* Önskad design 2 = inga högtalare.
* Önskad design 3 = USB portar
* Önskad design 4 = överlag genomtänkt yttre / designad. Snygg fot.

Svårt med krav på utseende.

Titta på dell u2311 i första hand. Gillar du inte utseendet på den så titta på Benq vw2420 eller ew2430 eller F2380mx om du inte har problem med ghosting. Om inte det heller går så titta på samsungs tn skärmar som är de mest och bäst designade. Problemet är att bilden är lite sämre på dessa men om du värdesätter design så är de klart värda att överväga.

Permalänk
Medlem

nån som har något tips till mig? tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaws:

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Fjärde länken när jag googlade. Tredje om vi räknar bort tillverkaren. Bleeding enligt testaren, finns även på bild.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Femte länken på google, trailing enligt testaren.

Vad jag försöker påskina här att det går alltid att hitta negativa saker om det mesta på nätet. Man får sila lite, läsa lite kritiskt och försöka väga fördelar nackdelar.

Jag vet att jag skrev att jag kan hitta en likadan tråd men jag hoppas du förstår vad jag menade även om jag uttryckte mig lite klantigt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyan69:

Hejsan har precis köpt en Samsung 24 tum led en BX2431 men lyckas ej ställa in färgerna nå bra och denna känns mindre än min gamla 24:a benq.
Så nu har jag bestämt mig skicka tillbaka denna och köpa en 27 tummare.

Vill ej lägga ut skit mycket pengar så av dom 27 tummare jag kollat på verkar denna vara bäst

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=721890

jag ska spela på min skärm endast och surfa typ ev lite serier ibland men som sagt mest gaming typ lite battlefield blackops ev lite MMO och så.
men självklart är man sugen på en IPS panel och ej TN men känns piss och behöva gå upp på mer än 5000 för den billigaste IPS panelen så tror man får snåla ta en TN?! kom gärna med tips

Det är ett bra tn alternativ. Enda större nonTN alternativet jag kan komma på är Benq E2730 men om du spelar mycket FPS känns ett sådant val sådär.

LG 2770V 27 tum IPS har släppts i USA och om den kommer hit kommer den kosta runt 4000:-. Den hade varit ett självklart val för dig så du får väl åka dit .

Permalänk
Hedersmedlem

Min U2410 ska få ett syskon till sommaren. Jag har inte hängt med till 100% vad som har hänt med bildskärmarna och kan mycket väl ha missat något vettigt alternativ i samma klass som U2410.

Ange:
* Användningsområden = Bildredigering, några timmar SC2 i veckan, kontorsarbete
* Önskad storlek = 24" eller större
* Din budget = Beror på vad jag får för pengarna, 5k för 24", 8-10k för större

* Önskad upplösning = min 1200px på höjden
* Önskat format =
* Önskad Panel = IPS
* Önskad skärmyta = Matt
* Önskad Hz =
* Märke = Dell? (bättre matchning på skrivbordet...)

U2711 och U3011 skulle kunna vara intressanta, men håller de samma bildkvalitet som U2410? Asus 24" skulle också kunna vara tänkbar..

Funderar även på att avveckla min gamla 19" TN och ersätta den med något i storleksklassen 20-22" som går bra att köra i pivotläge.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det är ett bra tn alternativ. Enda större nonTN alternativet jag kan komma på är Benq E2730 men om du spelar mycket FPS känns ett sådant val sådär.

LG 2770V 27 tum IPS har släppts i USA och om den kommer hit kommer den kosta runt 4000:-. Den hade varit ett självklart val för dig så du får väl åka dit .

har kollat runt lite och känns som många är väldigt nöjd med samsung 27 tummaren faktiskt så lutar just nu åt en sådan sen finns det ju en lika modell som heter HD på slutet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min gamla trotjänare, Samsung SyncMaster 244T, har börjat få lite problem (vilket bla gör att man inte kan sätta datorn i sleep utan problem), så det har blivit dags att fundera på ny skärm.

Användningsområden: Alround (surf, spel, film, bilder, etc).
Önskad storlek: 24" har fungerat bra tills nu, och gör nog det i framtiden också.
Din budget: Beror på vad man får för pengarna, men sämre än min 5+ år gamla 244T vill jag inte ha.
Sedan får man se vart priset hamnar, men under 5k hade jag i varje fall tänkt mig.

Önskad upplösning: Ej under 1920x1200
Önskad skärmyta: Matt/Halvblank
Önskad Hz: Minst 60
Märke: Har under mitt liv haft skärmar från Eizo och Samsung, mest tillit får nog dock Samsung.
Stänger dock ej ute andra kvalitetsmärken.

Min SyncMaster 244T har varit en underbar skärm i många år nu, och själva bilden är det inget problem med än, utan det är saker runt omkring som börjar falera.
Som sagt så har nog utvecklingen gått framåt, så man bör få en likvärdig skärm billigare än vad denna kostade en gång i tiden (eller?), men villken skärm är ett bra val?

Tackar på förhand för all hjälp ni kan ge.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

La precis en beställning på BenQ EW2430, återkommer med intryck. Hoppas bara att ghostingen inte är för stort problem!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knaxiz:

La precis en beställning på BenQ EW2430, återkommer med intryck. Hoppas bara att ghostingen inte är för stort problem!

Jag har kört både Crysis, Crysis Warhead, TF2 och flera spel ur NFS-serien på min utan att lida. Visst, letar man så ser man det men det tog en timme för mig sen tänkte jag inte på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har kört både Crysis, Crysis Warhead, TF2 och flera spel ur NFS-serien på min utan att lida. Visst, letar man så ser man det men det tog en timme för mig sen tänkte jag inte på det.

Gött att höra

Visa signatur