Nu när skärmarna har blivit så stora kommer jag med frågan:
Hur stor skärm behöver man?
Jag vet ju såklart at det handlar om tycke och smak, men finns det några tumregler?
När det kommer till TV blir storleken väldigt avståndsberoende, men skärmen sitter väl vi alla ungefär på samma avstånd till. Jag vill inte köpa på mig en vidunder som man sen får sitta och vrida på huvudet till för att se något.
Den här frågan är värd en egen tråd för den är verkligen intressant.
Det finns väl egentligen inga tumregler men kan svara utifrån egna och hur andra berättat om sina.
Om du ska ha en skärm för allroundbruk upplever jag att många gillar storleken 23-24 tum. Det man ska ha i beaktande är att 21,5, 23, 24 och 27 tums skärmarna i regel har samma upplösning (1920x1080) vilket gör att allt i default blir mindre på en 21,5 tums skärm. Ofta är det storlek på text som folk kan ogilla/gilla. Om vi ska hålla oss till vanligt allroundbruk blir därför till en fråga vilken pixelstorlek man föredrar. Är man osäker skulle jag rekommender 23-24 tum. Vissa upplever 21,5 tum får smått och andra att det blir för pixligt på 27 tum. Om du vill ha en mindre skärm än 23 för slösurf skulle jag av denna anledning rekommendera att titta på lägre upplösningar än 1920x1080.
Vissa individer har dock vissa specialkrav. För en gamer ger ökad storlek i regel ökad upplevelse och den optimala storleken för denna grupp ligger snarare närmare 27 tum än 23-24 tum.
Med ökad storlek ökar dock kraven på skärmen. Med en mindre skärm blir det mindre viktigt att ha hög kvalitet på skärmen eftersom t.e.x. bristande betraktningsvinklar bliren ickefråga. Vissa upplever t.e.x. att TN:s bristande vertikala betraktningsvinklar blir för uppenbara i storlekar över 24 tum vid normalt användande. Andra upplever dock att TN även fungerar bra på 27 tum.
För någon som använder datorn mycket för arbete som kräver mycket plats är det framförallt upplösningen viktig för att uppnå effektivitet varför denna grupp helst bör se sig efter skärmar runt 27 tum eller mer med minimum (2560*1440) i upplösning.
Som grundtips är dock om man är orolig för skärmstorleken att köpa något i regionerna mellan 23 och 24 tum. Det är det mest säkra valet.
Ett annat tips om du är osäker är att klippa ut skärmstorleken i papper i den storlek du hade tänkt dig och sätta framför dig. I butik upplevs ofta skärmarna betydligt mindre än vad de sedan gör när man kommit hem med dem.