SSD eller 2x500gb WD black i raid 0 för speed

Permalänk

SSD eller 2x500gb WD black i raid 0 för speed

JA ska jag göra mig av med mina 3 diskar 2x 1TB WD green power 1x 1TB WD black.
ska jag behålla black och skaffa mig 2 mindre diskar för raid, så jag slipper laddningstider i spel mm.
för SSD är ju dyra om man ska ha lite utrymme för windiws office andra program samt spel.
men vad rekommenderar ni?
Glad Påsk

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

SSD är typ 1000x snabbare, är det en seriös fråga?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det bästa är en SSD för operativet samt några spel du spelar ofta, sen kan du har en vanlig disk för filer, program och övriga spel.

Permalänk

ok vilken storlek och fabrikat rekommenderar ni ?

mvh

felstavning
Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

SSD är typ 1000x snabbare, är det en seriös fråga?

SSD är typ 3x så snabba. Det är accestiden som är liten. Det tar ungefär 8ms för en vanlig hdd att hitta en fil, lite mindre för en wd black och ungefär 0.4 för en ssd. Så handlar det om många små filer är ssd snabbare men är det få men stora filer är det bättre att raida bra hdds.

Till TS: Varför int två 300gb velociraptor i raid0? VC har ungefär 4ms accestid och är riktigt snabba. Och så får du 600gb för samma pris som 120gb ssd kostar.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

SSD är typ 3x så snabba. Det är accestiden som är liten. Det tar ungefär 8ms för en vanlig hdd att hitta en fil, lite mindre för en wd black och ungefär 0.4 för en ssd. Så handlar det om många små filer är ssd snabbare men är det få men stora filer är det bättre att raida bra hdds.

Till TS: Varför int två 300gb velociraptor i raid0? VC har ungefär 4ms accestid och är riktigt snabba. Och så får du 600gb för samma pris som 120gb ssd kostar.

det är ju sant och så har jag men 1TB black som system/lagring?
eller 2x 300GB VC= spel samt filmer + 150GB VC=systemdisk/program samt min externa Samsung 2TB som lagrings disk?
så säljer jag mina 3x 1TB diskar
låter vä ok?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

SSD är typ 3x så snabba. Det är accestiden som är liten. Det tar ungefär 8ms för en vanlig hdd att hitta en fil, lite mindre för en wd black och ungefär 0.4 för en ssd. Så handlar det om många små filer är ssd snabbare men är det få men stora filer är det bättre att raida bra hdds.

Till TS: Varför int två 300gb velociraptor i raid0? VC har ungefär 4ms accestid och är riktigt snabba. Och så får du 600gb för samma pris som 120gb ssd kostar.

Raptor diskar är inte ''Bra'' I dagsläget. Mycket dyra och det är isåfall lika bra att skaffa en vanliga 7200 WD Black. Du kommer knappt märka någon skillnad.
Skall du köra på en SSD och bara ha OS på den så räcker det gott och väl med 60GB. (Ink, Drivrutiner) tex http://www.inet.se/artikel/4303861/corsair-ssd-force-series-6....

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

SSD är typ 3x så snabba. Det är accestiden som är liten. Det tar ungefär 8ms för en vanlig hdd att hitta en fil, lite mindre för en wd black och ungefär 0.4 för en ssd. Så handlar det om många små filer är ssd snabbare men är det få men stora filer är det bättre att raida bra hdds.

Till TS: Varför int två 300gb velociraptor i raid0? VC har ungefär 4ms accestid och är riktigt snabba. Och så får du 600gb för samma pris som 120gb ssd kostar.

hur tänkte du när du sa 3x snabbare? 0.4x3 är ju inte 8? -.- mattesnille

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

så ssd 60gb os+drivers sedan typ WD 750gbx2 i raid0 ?
eller vad?
raida mina 1tb GP(green power)

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

kanske en crucial 64gb ssd + 2x500gb WD black i raid0 låter det som en bra lösning eller 256gb SSD för os drivers program samt några spel men blir det nå snabbare?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

TS:
kolla hur mycket ditt operativsystem och program/spel tar idag. med det som utgångspunk så kan du börja fundera på storlek.

Skrivet av synthiax:

hur tänkte du när du sa 3x snabbare? 0.4x3 är ju inte 8? -.- mattesnille

accesstid och läshastighet är inte samma sak.

3x läshastighet
accesstid: 0,1-0,4 vs 0,8 ms

Permalänk

min system partitio är 136gb stor 60,7gb ledigt detta på min WD black 1TB

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

hur tänkte du när du sa 3x snabbare? 0.4x3 är ju inte 8? -.- mattesnille

Jag tänkte mer 100x3=300. Hastighet är hur många mb/sek disken kan läsa/skriva och accestid är hur lång tid det tar för disken att hitta filen som den ska läsa. Eftersom det inte finns något läshuvud som behöver röra sig i en ssd blir accestiden mycket bättre. Nackdelen med ssd är priset/gb och att raidar man två velociraptors blir faktiskt läshastigheten lite snabbare fast man får 600gb för samma pris som 120. Sen kommer det ju nya ssddiskar nu (vortex3) med upp emot 500mb/sek i läshastighet men de är ju också några hundralappar dyrare och fortfarande rätt så svåra att få tag på.

Själv hoppas jag att priset på övriga "vanliga" ssddiskar kommer att sjunka lite nu när de nya kommer in

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

min system partitio är 136gb stor 60,7gb ledigt detta på min WD black 1TB

=> ditt behov idag: 75,3 GB
om du vill få plats så får du satsa på en 120 GB model, annars får du prioritera vad som skall ligga på ssd:n, det är ju inte tvunget heller att allt skall ligga på ssd, så en 64 GB ssd + W.D.Black raid 0 fungera också.

vet dock inte om du räknade in din dokument mapp på systemportionen, i och för sig konstigt att ha den där...

Permalänk
Medlem

Ocz vertex 3 120 gb så blir du nog nöjd

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av mattoys:

=> ditt behov idag: 75,3 GB
om du vill få plats så får du satsa på en 120 GB model, annars får du prioritera vad som skall ligga på ssd:n, det är ju inte tvunget heller att allt skall ligga på ssd, så en 64 GB ssd + W.D.Black raid 0 fungera också.

vet dock inte om du räknade in din dokument mapp på systemportionen, i och för sig konstigt att ha den där...

delade upp 1TB black disken i 136/794
om jag skulle raida mina 2 andra 1tb diskar vad för skillnad skulle det göra?
eller är 1tb för stort att raida?

är denna en bra ssd disk
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601325

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

2 x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630518 i RAID0 - bara några hundra mer.

Permalänk

ok som system/spel disk då? eller en 60gb ssd för OS/drivare?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

vad tror ni en 256gb ssd för system office mm samt ett par spel och en 1tb WD black för annat tjafs?
eller 2x120gb ssd i raid0 och en 80gb ssd för os office mm mm ?

vet inte vad man ska satsa på för att speeda upp datorn lite utan att uppgradera hela skiten

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Att använda ssd till spel är iofs lite onödigt, möjligen att något spel laddar någon sekund fortare med ssd än med hdd

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

Att använda ssd till spel är iofs lite onödigt, möjligen att något spel laddar någon sekund fortare med ssd än med hdd

Startar Dragonage 2 på en sekund med en vertex 2 120gb, vet inte hur lång tid det tar med en 7200rpm men jag gissar att det tar ett par sekunder till då

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Har du inga behov alls av en större hårdisk för lagring av mer filer så kör på SSD hela vägen.

Jag skulle kanske gått på SSD i RAID0 för OS och de vanliga programmen som du använder mer, här räknar jag även in program som knappt tar något utrymme.

Frågan är om du verkligen behöver 240GB, ungefär 160-180GB utnyttjbart utrymme (man ska helst inte fylla SSD till bristningsgränsen), för OS och program?
Men jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd med vilka SSD's du än tar om du kör dom i RAID0, en ensam SSD skulle också ge dig en ordentlig skjuts, men har du nu möjlighet att köra RAID0 så gör det, som jag sa, hellre 2 små än en stor om det är en kostnadsfråga.

Mitt förslag blir alltså 2st SSD'd i RAID0 och sedan väntar du med resten och ser om du verkligen behöver mer utrymme, office tar liksom inte 80GB i anspråk.

Enda anledningen till att ha en extra är som backup vid ominstallation av OS i framtiden, eller lagring av andra filer, vilket du inte verkar behöva eftersom du gör dig av med dina större hårdiskar.

Skrivet av Legopappa:

vad tror ni en 256gb ssd för system office mm samt ett par spel och en 1tb WD black för annat tjafs?
eller 2x120gb ssd i raid0 och en 80gb ssd för os office mm mm ?

vet inte vad man ska satsa på för att speeda upp datorn lite utan att uppgradera hela skiten

Så mitt slutgiltiga förslag blir detta, vilket du lär bli nöjd med:

2x60-160GB i RAID0 och din WD Black som lagringsdisk.

Mycket dravel där ett tag.

Permalänk

Jag köpte mig en SSD när jag köpte ny dator, den är på 120GB och används till OS och program. Kör en 1,5TB Green som lagringsdisk. huruvida bra det är med spel på en SSD beror lite på, kör man mycket singelplayer eller MMORPG spel där man inte behöver vänta på andra så är det en fröjd, men på t.ex. LoL, HoN, C2 etc. där man väntar in alla spelare innan spelet börjar så tar det ju fortfarande lika lång tid. Men oj vilken skillnad SSD är, jag ångrar inte mitt köp en enda sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Jag köpte mig en SSD när jag köpte ny dator, den är på 120GB och används till OS och program. Kör en 1,5TB Green som lagringsdisk. huruvida bra det är med spel på en SSD beror lite på, kör man mycket singelplayer eller MMORPG spel där man inte behöver vänta på andra så är det en fröjd, men på t.ex. LoL, HoN, C2 etc. där man väntar in alla spelare innan spelet börjar så tar det ju fortfarande lika lång tid. Men oj vilken skillnad SSD är, jag ångrar inte mitt köp en enda sekund

Samma här, det enda jag ångrar är att jag inte har raid på mitt moderkort, så jag hade kunnat köpa till en till SSD.

Permalänk

varför jag pratar RAID0 är:
1 har hört och sett dock på 36gb diskar för över 10 år sedan hur snabbt det är
2 hatar långa laddningstider vilket förekommer i spel single player speciellt
3 slippa ha spel på en disk systeme tpå samma ja nåt sånt.
dvs snabbare åtkomst till allt från att öppna program till att laddniings tiderna i spel förkortas avsevärt eller?

ja nåt sånt så ska jag ha en ssd disk för systemet osv. och 2 sata diskar i raid0 för spel och bildbehnandling(iof mer beroende på ram)

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

ni som vet ett och annat om RAID varför bör man inte köra större diskar i RAID?
typ 1-3TB?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra 2x500gb (raid0) eller 1x1tb och någon SSD.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

ja jag funderar på det jag med men läste nåt om raid 10 men att det krävs 4 likadana diskar för det

4x 500gb i raid 10 låter lite mycket, bättre med 2x VC 300 i raid0+ssd för os och program?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

varför jag pratar RAID0 är:
1 har hört och sett dock på 36gb diskar för över 10 år sedan hur snabbt det är
2 hatar långa laddningstider vilket förekommer i spel single player speciellt
3 slippa ha spel på en disk systeme tpå samma ja nåt sånt.
dvs snabbare åtkomst till allt från att öppna program till att laddniings tiderna i spel förkortas avsevärt eller?

ja nåt sånt så ska jag ha en ssd disk för systemet osv. och 2 sata diskar i raid0 för spel och bildbehnandling(iof mer beroende på ram)

Har du pengarna så kör på en någorlunda stor och snabb Sata 6 SSD. Du kommer inte ångra dig. Jag har en Intel 320 Series 120GB och Crysis 2 laddar i singelplayer på under 10 sek.

Behöver du sen mer lagring så blir det knappt laddningstider, jag trodde min 5400rpm var seg när den satt i den gamla datorn men nu i den nya vet jag inte vad som hände för den är snabbare än 7200rom som sitter i den gamla...har dock aldrig haft 7200rpmaren i den nya datorn.

Permalänk
Skrivet av BigBengtsson:

Har du pengarna så kör på en någorlunda stor och snabb Sata 6 SSD. Du kommer inte ångra dig. Jag har en Intel 320 Series 120GB och Crysis 2 laddar i singelplayer på under 10 sek.

Behöver du sen mer lagring så blir det knappt laddningstider, jag trodde min 5400rpm var seg när den satt i den gamla datorn men nu i den nya vet jag inte vad som hände för den är snabbare än 7200rom som sitter i den gamla...har dock aldrig haft 7200rpmaren i den nya datorn.

så en 120gb intel 320 ssd + min 1TB black WD and i´m good to go
har dock lga 1366 moderkort spelar det nån roll?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]