Permalänk
Medlem

Grafikkort hjälp!

Tjenare, dammade just min grafikkorts fläkt för den var rätt dammig, fick ett par bluescreens dagen innan så.

Nu när jag dammat klart med tops o satt dit den (råkade pajja den som håller fast grafikkortet där nere så satte en skruv längst upp i slutet på grafikortet för att hålla det stadigt.

Dock får jag ingen bild på skärmen längre, hjälp? Jag använde ofarlig tops för att rengöra den.
Försökt rätta till där bak så att det blir så nära 90grader som möjligt för att inte den ska klaga på det.

tips?

Permalänk

Hur menar du "satte en skruv längst upp i slutet på kortet"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Det finns plats att sätta enn skruv i varje grafikkortsplats i chassit jag använder, som håller fast den i slutet längst upp. svårt att förklara, men det är en normal sak då det kanske låter komiskt på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Tjenare, dammade just min grafikkorts fläkt för den var rätt dammig, fick ett par bluescreens dagen innan så.

Nu när jag dammat klart med tops o satt dit den (råkade pajja den som håller fast grafikkortet där nere så satte en skruv längst upp i slutet på grafikortet för att hålla det stadigt.

Dock får jag ingen bild på skärmen längre, hjälp? Jag använde ofarlig tops för att rengöra den.
Försökt rätta till där bak så att det blir så nära 90grader som möjligt för att inte den ska klaga på det.

tips?

Skrivet av Forsberg1:

Precis! Lägg upp en bild, tror inte någon kommer att förstå din beskrivning

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Det finns plats att sätta enn skruv i varje grafikkortsplats i chassit jag använder, som håller fast den i slutet längst upp. svårt att förklara, men det är en normal sak då det kanske låter komiskt på internet.

Alltså den vanliga skruven som man alltid använder för att sätta fast graffikkortet i chassit?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Alltså den vanliga skruven som man alltid använder för att sätta fast graffikkortet i chassit?

Precis! Så förhoppningsvis inte den som orsakar problemet jag fått.

Permalänk
Skrivet av Zlagge:

Jaha, okej. Jag trodde du hade skruvat fast kretskortet på något konstigt kortslutande sätt.
Inte glömt strömsladd eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem

startar fläkten på grafikkortet?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Jaha, okej. Jag trodde du hade skruvat fast kretskortet på något konstigt kortslutande sätt.
Inte glömt strömsladd eller nåt sånt?

Nej datorn går igång, piper lite underligt första 10sekunderna, vet inte om den alltid gjort det då jag har ljuddämpat chassi men det är nog säkert normalt.

Dock står det no signal på bildskärmen, båda fungerade för 2h sen max så det kan nog bara vara någonting med grafikkortet som krånglar imo. Kan man krascha ett grafikkort med en tops igenom grafikkortsfläkten?

Permalänk

om du inte har skruvat fast den så att den bara hänger i moderkorts-porten så kanske du kan ha pajat nåt, blir rätt tungt för moder och grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

startar fläkten på grafikkortet?

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

om du inte har skruvat fast den så att den bara hänger i moderkorts-porten så kanske du kan ha pajat nåt, blir rätt tungt för moder och grafikkortet

Jo precis, den lilla spaken som håller fast den på moderkortet gick av då jag skulle böja tillbaka den. </3

Men datorn ligger i lite lutning + den skruven till chassi-grafikkortet håller kvar den, borde inte detta räcka?
Har försökt rätta till/trycka in den lite i moderkortet

Permalänk
Skrivet av Zlagge:

Jo precis, den lilla spaken som håller fast den på moderkortet gick av då jag skulle böja tillbaka den. </3

Men datorn ligger i lite lutning + den skruven till chassi-grafikkortet håller kvar den, borde inte detta räcka?
Har försökt rätta till/trycka in den lite i moderkortet

Jo men då är det ok.
Testa att luta grafikkortet lite, kanske är glappkontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Jo men då är det ok.
Testa att luta grafikkortet lite, kanske är glappkontakt

Mjo, antar att det bara finns det kvar eller så har jag väl lyckats pajja det på nått sätt :S Ajja jag får fortsätta testa, tack för hjälpen allihopa!

Permalänk

Hur går det?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara esd skador men risken är liten!
edit: har du provat att bytta dvi port?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)