Commodore igång igen med C64, Amiga mm

Permalänk
Medlem

Commodore igång igen med C64, Amiga mm

Fräckaste introt jag sett !!!

http://www.commodoreusa.net

Jag är kär! I en C64x.....

Permalänk
Medlem

commodore is the shit, oldschool

Permalänk
Medlem

Fast om man ska vara petig så är det här inte "riktiga" Commodore utan ett företag som köpt varumärket Commodore, samt rättigheterna till många av varumärkena som Commodore ägde (förutom Amiga).

Matnyttig läsning: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Commodore_Inte...

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Det där är bara skit. De lever på namnet / varumärket och gör skräpiga PC-datorer. Låt C64 och Amiga leva kvar i minnet som de var förr i tiden ..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Ingen som har moddat en gammal C-64 med dagens ITX-mammabräda osv? Borde ju få plats, eller?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

blev inte riktigt klok på vad som riktigt var under huven på dessa nya amiga datorer
men det är nog inte x86 CPU osv det är frågan om, och dom ska köra Amiga OS 5

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

MODEL: Commodore 64x
PROCESSOR: Intel® Atom D525 1.80GHz (Formerly Pineview-D)
CHIPSET: Intel NM10 (Formerly Tiger Point)
Next-Generation NVIDIA ION Graphics (ION2)

MODEL: Commodore Phoenix
CPU SUPPORT: Intel® Core™2 Duo, Intel® Core™2 Quad @ 1066MHz FSB LGA775 up to 95W. Intel® Pentium® D Processors with Hyper-Threading Technology, Intel® Celeron® D processor, support from 1.3GHz ~ 3.4GHz 800/533/400MHz System Bus. Supporting 9x, 5x & 6x series processors with EM64.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ingen som har moddat en gammal C-64 med dagens ITX-mammabräda osv? Borde ju få plats, eller?

Jo givetvis, en av de snyggare byggena på sidan måste jag säga. http://www.mini-itx.com/projects/c64/

Själv så ser jag nog värdet i en dator som C64x, gammalt utseende och standardhårdvara. Men att slänga Amiganamnet på någon random burk? Fast på texten lät det mer som att amigorna bara är lådor?

Permalänk
Medlem

Hmm, blir lite förvirrad över det där..
Ser ut som att datorerna försöker vara de gamla klassikerna och nya datorer på samma gång.

Dock är det något i känslan som känns bra där tycker jag. Känns nästan som att riktiga commodore vaknat till liv igen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, blir lite förvirrad över det där..
Ser ut som att datorerna försöker vara de gamla klassikerna och nya datorer på samma gång.

Dock är det något i känslan som känns bra där tycker jag. Känns nästan som att riktiga commodore vaknat till liv igen.

Det pågår en intensiv debatt kring namnen på Amiga-forum runt om i Världen.
Debatten på dessa Amiga-forum är ofta väldigt hård på gränsen till olaglig. Amiga community har en inbyggd känsla av att vara störst, bäst och vackrast. I själva verket handlar det om något hundratal amigaöverlevare som gör allt som står i deras makt för att hålla kvar Amiga där det var förr. Bara nämn x86 på något forum och man blir sågad direkt utan möjlighet att komma igen. Nytt nicke är det som gäller då. De är verkligen en udda samling.

Nu finns ett nytt gäng, som är gamla Amiga entusiaster, där den ledande inte varit med i krigen på amigaforumen och följaktligen inte annamat den syn man har där. Det är frågan om en framgångsrik affärsman som sysslat med mängder av olika affärer, mestadels inom TV och TV-kabelteknologi men även satelitöverföring av TV. Allt detta har han nu gått ifrån. Han äger, vid sidan om, en tillverkare och försäljningskedja av exklusiva möbler. Det handlar om en kille med ekonomiska muskler.

Han har, tillsammans med några till, funderat på hur man bäst lyfter tillbaka Amiga till folket så som det en gång var. Man kom fram till att namnen betyder mycket likaså utseendet. Man kom också på att priset måste vara överkommligt för de billigare varianterna men att man också måste ha dyra topputrustade Amigor, precis som då det begav sig. De kom också på att bäst vore att börja där Commodore slutade fast på dagens mycket mer utvecklade nivå. Sagt och gjort licensierade de namnet Commodore av ett företag som heter Asiarim i Hong Kong. Asiarim tog över rätten till namnet Commodorer och en massa annat när de förvärvade det Belgiska företaget som kom på ekonomisk obestånd. De flesta skulder hade man just till Asiarim.
Nu hade den Amerikanske killen alltså rätten till namnet Commodore och ex.vis C64, VIC, PET mm.

Problemet var vilken typ av dator detta skulle baseras på. Efter lite spånande och försök till förutsägelser vad klassiska Commodore skulle ha gjort fick man draghjälp av Mac som gick över till x86. Naturligtvis skulle Commodore tvingats till det också. Så de valde x86.

Därefter kom fundreingen på vad för OS man skall använda. Först vände de sig till Hyperion som utvecklar AmigaOS4, en Amiga os klon för PPC. Man ville inleda ett sammarbete för att antingen porta den till x86 eller köra via en emulator. Där fick de brutalt nobben under samma anda som alla andra amigafreakar gör. Då vände de sig till Aros som är en fir utvecklad Amiga os klon. Men Hyperion's avtal med Amiga Inc, företaget som äger de flesta namnrättigheterna kring Amiga, säger att Commodore inte kan använda Aros utan Hyperion's medgivande och medgivande för sådant kommer de ALDRIG att ge. Sådan är kulturen inom amigasfären. Hyperion kom dessutom över rätten AmigaOS av AmigaInc genom att utnyttja en klausul i utvecklingsavtalet mellan företagen som säger att om AmigaInc försvinner så övergår rätten till ägandet av AmigaOS och lite annat till Hyperion. AmigaInc's ägare blev bankrutt och gjorde några rörelser ute i gråzonen. Bla flyttades ägandet av AmigaInc's rättigheter till ett annat företag som sedemera bytte namn till AmigaInc också (som finns kvar ännu). Enligt Hyperion försvann det ursprungliga AmigaInc och då faller klausulen ut att Hyperion kan ta över os'et mm. Det hela slutade med ett avtalsom påtvingades AmigaInc där Hyperion äger rätten att använda AmigaOS mm. Det är alltså fortfarande AmigaInc som äger allt men de har i praktiken inte rätt att själv använda vare sihg os'et eller namnet AmigaOS.
Min beskrivning är inte helt korrekt eller komplett, men ungefär så gick det till.

Alltså kunde man varken använda AmigaOS eller Aros i sina kommande Amigor.
Utveckla ett nytt os finns det ingen tid till dessutom kom de på att det blir svårt med hårdvaustödet för små os. Därför tackar de idag Hyperion för att de sade nej.

Vad hade då klassiska Commodore gjort idag i os'frågan?

Antagligen samma som Mac också här. Mac använder ett os som bygger på Unix då blir det helt naturligt att bygga det nya so'et på Linux för Commodore. Namnet blir Workbench.

Alltså kommer nya os'et att heta Workbench vara baserat på Linuxkärnan men i övrigt vara som en fortsättning på de äldre Amiga os'et. Det verkar som om detta os utvecklats en tid innan Commodore-affären fötts. Kanske tom flera år innan. Eftersom Commodore nyss vaknat tiill liv och man helt nyligen kom på att använda Linux-kärnan och att första realeasen kommer i April måste någon annan redan utvecklat konceptet en tid.

För att få kalla datorerna för "Amiga" köpte de rätten till namnet av AmigaInc. Detta köp (eller licensiering) skedde strax efter man kom på att använda Linux. Därför är det nära till hands att tro det är AmigaInc som utvecklat Workbench från början. AmigaInc har själva påstått att de håller på att utveckla ett nytt os sedan 2006. Vem vet....

Nu står de där med företagsnamnet "Commodore", datornamnet "Amiga", os-namnet "Workbench" och ett helt nytt os (som inte är riktigt färdigt ännu). Den första maskinen som släpps blir en retrokopia av C64 därefter kommer en retrokopia av Amiga500. Därefter kommer de nya varianterna på Amiga.
Commodore skall också ge ut retroversioner av möss och annat mmen också nya mös, bildskärmar, tangentbord och allt annat kring datorerna.

Det är kul med de klassiska Amigorna och de kloner som finns. Men det kommer aldrig längre än till "kul". Dessutom krossar folket, kring denna kultmaskin, idag sig själva med den arrogans och otroligt tykna uppsyn de har, tyvärr.

Jag tror att detta nya Commodore äntligen kommer att bära fram Amiga som det en gång var men på ett högre plan. En nytt Amigagäng med forum och annat kommer att växa kring detta.
Eller som föregående postare skriver : "Känns nästan som att riktiga commodore vaknat till liv igen. "

PS
Alla håller inte med, speciellt inte de från dagens Amiga Community. Jag kommer troligtvis att sågas jämns med fotknölarna efter detta inlägg.
DS

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt:
Men anser att min Atari 1040STfm är en udda dator.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Orkar inte läsa allt:
Men anser att min Atari 1020STfm är en udda dator.

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabok:

Väldigt informativt och bra skrivet! Jag är själv inte mer insatt i Amigascenen mer än att jag vet att AOS 4 finns.

Får i dagarna hem en A1200, har alltid velat ha en. Har sedan tidigare en A600 (köptes för 300 kr 1998 av en 10-årig cl3mens) och en A500. Så sent som 2003 körde min högstadieskola med en A1200 för att lägga text på video i medialabbet. En ny PC hade dock köpts in och jag misstänker att amigan försvann kort därefter (slutade där 2003).

Permalänk
Medlem

Atari ST (family) Atari 1040STfr
Release date 1985
Discontinued 1993
Operating system Digital Research's GEM run via Atari TOS
CPU Motorola 680x0 @ 8 MHz & higher
Memory 512 kilobytes (512×210 bytes) to 4 megabytes (4×220 bytes)

The Atari ST is a home/personal computer that was released by Atari Corporation in 1985 and commercially available from that summer into the early 1990s. The "ST" officially stands for "Sixteen/Thirty-two",[1] which referred to the Motorola 68000's 16-bit external bus and 32-bit internals.
http://www.videogamesmuseum.com/AtariST.jpg

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

@firmabok:

Jag har verkligen försökt att hänga med i svängarna kring Commodore/Amiga. Och din text var intressant, men jag undrar. Hur kommer A-eon och x1000 in i bilden. Vad jag förstår så har dom rättigheter till vissa av namnen i Europa och dessutom rätten till AmigaOS.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Jo givetvis, en av de snyggare byggena på sidan måste jag säga. http://www.mini-itx.com/projects/c64/

Den var snygg...

Varför inte en Amiga 500 och Amiga 1200 på http://www.commodoreusa.net/ ? De var ju bra mycket snyggare än C64:an.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk

Commodore dödade Amiga och nu försöker dom tjäna pengar på det igen.

Permalänk
Medlem

64-boxen kör alltså en emulator, har de pregat in ett stort BIOS på det kortet?
Eller vad sysslar de med? Ingen direkt vettig info på siten vad jag kunde se.

Om de bundlar en jävulskt bra emulator som stödjer hårddisk alt. kortläsarna så säger jag att de har en produkt, annars fattar jag inte poängen med att stoppa in en PC i en brödburk...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Som gammal Commodore entusiast som ägt både C64, en rätt udda A500 samt en A4000 (vilken jag har kvar) så tycker jag att det här är skitkul, bokar en C64 bums!

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag är rätt övertygad om att det är vapourware. Commodore USA har varit igång länge och inte lyckats producera nått vettigt. Notera att alla bilder på hemsidan är taffliga renderingar.

Jag tror det när jag ser en i verkligheten!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

De två andra "Commodore"-modellerna som finns på websidan finns redan på marknaden under andra namn.

Om man vill bygga om sin gamla C64, C128 eller Amiga till ett USB-tangentbord så finns Keyrah. Det har t.om riktiga joystick-portar! Det har inte den nya "C64":an.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.