Intrång i Playstation Network – miljontals användaruppgifter på vift

Permalänk
Melding Plague

Intrång i Playstation Network – miljontals användaruppgifter på vift

Efter över veckas nedtid bekräftar Sony att spelnätverket Playstation Network utsatts för ett omfattande intrång. Nu befaras att e-postadresser, lösenord, personuppgifter och kanske till och med kreditkortsnummer läckt ut till kriminella.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kreditkortsnummer har bekräftats stulna, många användare rapporterar att de fått pengar dragna från sina konton.
Källa: http://vgn365.com/2011/04/26/psn-users-reporting-hundred-of-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Kreditkortsnummer har bekräftats stulna, många användare rapporterar att de fått pengar dragna från sina konton.
Källa: http://vgn365.com/2011/04/26/psn-users-reporting-hundred-of-d...

Fock. Då blir det att byta kort nu då.
Nytt kort sedan 3månader nu bara >.<
Hoppas dom ersätter på något sätt nu.
Och fixar högre säkerhet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Skönt att man köpte plaistation 4 för några dagar sen, kör på psnlan.

Permalänk
Inaktiv

SONY har verkligen problem med sitt varumärke nu ! Först SONY/BMG för några år sedan och nu denna gigantiska kreditkorts stöld.

Kommer dom att resa sig från detta det är frågan, just nu har dom ju en bra bas , 70 miljoner användare bevisligen, men hur ser framtiden ut.

Själv stod jag länge emot PS3 men iom GT5 blev man ju "tvungen" att inhandla en.

Men man lär ju tänka sig för både en och två ggr i framtiden

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har så mycket pengar på kontot just nu

Permalänk
Medlem

Tur att man inte är PS3 ägare då

Men det är ju en bra fråga om hur allt kommer gå nu närmaste tiden..

Permalänk
Skäggig legend

Min PS3 står på hyllan och mitt kreditkort har aldrig varit i närheten av den. Jag har inte använt den på mer än 8 månader (om inte mer) efter jag hade köpt Battlefield Bad Company 2 till burken

Varför jag har den är för att ta med den till sommarstugan om det regnar för spelande och filmtittande.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Får vara glad att jag inte har kortuppgifter på PSN. Fortfarande väldigt tråkigt det här med tanke på alla miljoner som drabbas.

Permalänk
Medlem

Crap, vet inte om jag har reggat mitt kort på kontot eller inte :/

Hur kan man kollade det nu när dom stängat utav "Playstation Network" ???

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Men vafan då, betyder det att 70 miljoner användare måste byta till nya kredkort/bankkort?? Vilken jävla FAIL av Sony. Jag tänker aldrig någonsin använda bankkort igen i PS3. Uppgifterna må redan vara stulna men tror ni man kan radera kredkortsnummer från PSN nu?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Outch...tur att jag inte reggat mitt kreditkort där

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag är också en av dem som spelar på PSN, men som inte använt kreditkort. Finns det något annat de kan tänkas använda de övriga uppgifterna till?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
ASUS Nordic

"To protect against possible identity theft or other financial loss, we encourage you to remain vigilant to review your account statements and to monitor your credit or similar types of reports."

När de skriver så här kan de lika gärna uppmana alla sina kunder att avsluta sitt kreditkort omgående. Jag gör det nu. Kommer även att reklamera plustjänst etc.

Epic fail Sony

Permalänk

Spelar ingen roll om man tar bort kontot eller ej, uppgifterna är fortfarande stulna.

Jag har 3-4 kort kopplade till kontot, försvinner pengar, så får jag tillbaka pengar, inget att gnälla över.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid ta bort mitt visa-kort efter köp. Kan väl inte vara någon fara då?

Permalänk

Visst är det dåligt av Sony att inte har mer säkerhet. Men det är ändå hackarna som är de stora bovarna här och ingen annan. De går in och utdelar en kollektiv bestraffning mot 70 miljoner användare och i vilket syfte? Dom är "arga" på Sony. Och då bestämmer dom sig för att stjäla kontouppgifter från användarna?

Som tur är har jag aldrig handlat på PSN. Blir mest förbannad på hackarna och lite besviken på Sony.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Crap, vet inte om jag har reggat mitt kort på kontot eller inte :/

Hur kan man kollade det nu när dom stängat utav "Playstation Network" ???

gå in på banken och be dom larma vid konstiga uttag.

jag använder mig av bankdroid för koll av kortet i mobil.
Sen kollar den av en gång i timmen och vibrerar och meddelar om något har hänt.

So far so god enligt historiken en månad bak nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

"To protect against possible identity theft or other financial loss, we encourage you to remain vigilant to review your account statements and to monitor your credit or similar types of reports."

När de skriver så här kan de lika gärna uppmana alla sina kunder att avsluta sitt kreditkort omgående. Jag gör det nu. Kommer även att reklamera plustjänst etc.

Epic fail Sony

Vilken bra lösning! (OBS! sarkasm)
Självklart bör man vara uppmärksam på kontot för att se om några pengar dras men då är ju skadan reda och det tar ju tid att få tillbaka sina pengar om man nu får tillbaka dom.

Skrivet av RainesX:

gå in på banken och be dom larma vid konstiga uttag.

jag använder mig av bankdroid för koll av kortet i mobil.
Sen kollar den av en gång i timmen och vibrerar och meddelar om något har hänt.

So far so god enligt historiken en månad bak nu.

Finns det någon sån app för iPhone?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Jag brukar alltid ta bort mitt visa-kort efter köp. Kan väl inte vara någon fara då?

Dem sparar ju alla kontokorts nummer i deras databaser, så det spelar ingen roll. Har du en gång skrivit in kontokortets siffror så ligger dem där, dock hörde jag att dem INTE fått tag på kontrollsiffrorna alla fall. Ändå väldigt skrämmande att det gick så relativt snabbt för dem att komma in å stjäla 70 miljoners användares kontouppgifter Tur att man inte har använt sitt kontokort då Dock får dem ju tag på allt annat

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Finns det någon sån app för iPhone?

ingen aning tyvärr :\
Annars har väl dom separata bankerna egna apps men dom är tyvärr helt manuella

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag är också en av dem som spelar på PSN, men som inte använt kreditkort. Finns det något annat de kan tänkas använda de övriga uppgifterna till?

Har man samma lösenord på sina epostkonton(Gmail eller whatever) kan de kanske komma åt den. Kan tänka mig att rätt många har samma lösenord på saker och ting pga dåligt minne men har man helt annat lösen på PSN än alla andra online konton är det nog ingen större fara.

Permalänk
Medlem

de får lägga av med att lagra kreditkortsuppgifter och annat liknande i sina tjänster , bättre att man slår in det manuellt varje gång istället.
men visst , då tjänar ju företagen som har tjänsterna mindre cash eftersom folk är så lata.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Därför ska man använda Swedbank e-kort det skapar ett falskt kort nummer och man bestämmer exakt summa på kortet som skapas och hur länge det ska gälla.

http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris64:

Därför ska man använda Swedbank e-kort det skapar ett falskt kort nummer och man bestämmer exakt summa på kortet som skapas och hur länge det ska gälla.

http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...

Jag har SEB. Skadan må redan vara skedd men vet du om SEB har någon liknande tjänst?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Har man samma lösenord på sina epostkonton(Gmail eller whatever) kan de kanske komma åt den. Kan tänka mig att rätt många har samma lösenord på saker och ting pga dåligt minne men har man helt annat lösen på PSN än alla andra online konton är det nog ingen större fara.

Japp, jag har det...dax att fixa nya lösenord.

Permalänk
Medlem

Har spärrat kortet och beställt nytt, självklart att göra enligt killen på min spärrtjänst eftersom Sony inte kan garantera att kortnummer ej blivit stulna. Som han sade "då kan kortnumret redan nu ligga på nån rysk server..."...

Har alltid varit skeptisk mot konceptet att Sony mfl lagrar kortuppgifter för att förenkla köp. Nu ser man hur det kan gå... :/ Att Sony inte kan garantera att inte kortnummer blev stulna är tills motsatsen bevisats = fullt möjligt att de är stulna. En fråga om formulering bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Dem sparar ju alla kontokorts nummer i deras databaser, så det spelar ingen roll. Har du en gång skrivit in kontokortets siffror så ligger dem där, dock hörde jag att dem INTE fått tag på kontrollsiffrorna alla fall. Ändå väldigt skrämmande att det gick så relativt snabbt för dem att komma in å stjäla 70 miljoners användares kontouppgifter Tur att man inte har använt sitt kontokort då Dock får dem ju tag på allt annat

Fan va trist!

Permalänk

Äh! Bara flytta över alla pengar till e-sparkontot. Så för man över lite i taget när man behöver. Slipper man åka på en käftsmäll

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Äh! Bara flytta över alla pengar till e-sparkontot. Så för man över lite i taget när man behöver. Slipper man åka på en käftsmäll

Japp, bra idé, det gör jag nu på en gång...tills vidare än att på en gång göra ett nytt kort - mer komplicerat.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.