Permalänk

"GPS-funktion" på skoldatorer?

Hej. För att börja med vet inte riktigt vart denna tråden skall placeras men jag valde att skapa den här då jag är mest fundersam över den tekniska aspekten.

Det är så här, jag går åttonde året i grundskolan och i sjuan fick vi datorer i skolan. Fram tills några veckor sen har inga stölder inträffat. Men nu har två datorer försvunnit och våran IT-kille börjar bli redigt tjurig.

Han har flertal gånger gått runt i klasserna och hotat med polisanmälan mm. mm.
Och nu för några minuter sedan kom han till våran klass och berättade att ännu en dator hade försvunnit och nu har han aktiverat(?) en redigt häftig funktion. Han/de har ju inte aktiverat den än då det så klart är för dyrt.

Funktionen aktiverar, hör och häpna en GPS-funktion i datorn som gör att datorn kan spåras, även när datorn är avstängd och när batteriet och sladden är utdragen (frågade honom).

På måndag kommer de att 'spåra' datorerna och sedan polisanmäla personen/personerna i fråga, om inte datorerna kommer fram.

Är detta ren bullshit för att skrämma personerna att 'fixa fram' datorerna själva eller är det en ny nasa-uppfinning?

Ha det!
Lj

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men låter som du sitter på en å annan bestulen dator xD

Nä men vrf skulle det inte vara möjligt även om jag knappast tror det men ändå.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

någon till salu? haha.. känns lite mer som att han försöker skrämma upp personerna som har plockat hem datorerna, så du behöver nog inte vara orolig

Permalänk
Medlem

BS.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Funktionen aktiverar, hör och häpna en GPS-funktion i datorn som gör att datorn kan spåras, även när datorn är avstängd och när batteriet och sladden är utdragen (frågade honom).

På måndag kommer de att 'spåra' datorerna och sedan polisanmäla personen/personerna i fråga, om inte datorerna kommer fram.

Är detta ren bullshit för att skrämma personerna att 'fixa fram' datorerna själva eller är det en ny nasa-uppfinning?

Ha det!
Lj

Finns ju chip för gps som man sätter på jakthundar så det är fullt möjligt!

Edit: De är ju sällan så små då de kräver någon form av batteri så det kan nog vara svårt att få in i t.ex. bärbart men ändå fullt möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Finns ju chip för gps som man sätter på jakthundar så det är fullt möjligt!

Men det är ju inte så att det är en "dyr" lösning. Och knappast något som skolan gör.
Tror inte ens det skulle vara lagligt att ha sån utrustning på datorerna utan medgivande?

Låter iaf som det vanliga tomma hotet som brukar komma

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

låter mest som bullshit, men det kanske går...

Eftersom han inte spårar den på stört, och att han spårar den om den inte kommer fram tills dess.

Ser det också svårt att det går att spåra utan ström ( kan ju finnas nått batteri ) men det kanske går:P

Lycka till med stölden:P ( skämt å sido )

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Men det är ju inte så att det är en "dyr" lösning. Och knappast något som skolan gör.
Tror inte ens det skulle vara lagligt att ha sån utrustning på datorerna utan medgivande?

http://www.gps-teknik.se/products.php?product=GPS-Tracker-Min...
Ett exempel på liknande utrustning. Beträffande om det är lagligt så kan jag inte se att det bryter mot någon lag eftersom det är kommunens egendom och syftet antagligen är att datorerna inte skall flyttas från kommunens lokaler. Vid problem med stölder så skulle med säkerhet detta godtas som åtgärd ur lagens mening! Det kan komma in vissa aspekter om Personuppgiftslagen beroende på typen av inloggning på datorer samt även loggning på servrar om inloggningstillfällen o.s.v. då det skulle kunna användas felaktigt. Detta ger dock inget straff utan en reprimand och uppmaning om åtgärd från datainspektionen.

Edit: Finns en annan lösning för problemet som fungerar rätt bra om datorerna inte kräver inloggning via nätverk. Lämpar sig bäst för privata datorer egentligen. http://preyproject.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

http://www.gps-teknik.se/products.php?product=GPS-Tracker-Min...
Ett exempel på liknande utrustning. Beträffande om det är lagligt så kan jag inte se att det bryter mot någon lag eftersom det är kommunens egendom och syftet antagligen är att datorerna inte skall flyttas från kommunens lokaler. Vid problem med stölder så skulle med säkerhet detta godtas som åtgärd ur lagens mening! Det kan komma in vissa aspekter om Personuppgiftslagen beroende på typen av inloggning på datorer samt även loggning på servrar om inloggningstillfällen o.s.v. då det skulle kunna användas felaktigt. Detta ger dock inget straff utan en reprimand och uppmaning om åtgärd från datainspektionen.

Jo men om de fick låna datorerna(vilket jag tyckte det lät som) så kan man väl inte stoppa in GPS i dom utan att ha skriftlig tillåtelse från personerna som fått låna datorerna?
Kan självklart ha fel, men tycker det låter oetiskt att göra så iaf.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Angående laglighet bör det väl knappast vara olagligt. Man kan ju sätta in GPS-spårning på såväl bilar som mobiltelefoner idag, för att just komma åt deras position om de blir stulna.

Visa signatur

Intel i5 760, Noctua NH-U12P SE2, ASRock P55 Extreme, GTX960 Strix, 1TB Samsung Spinpoint F3, Corsair 4x2 GB 1600 MHz, Corsair 750 W, Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jo men om de fick låna datorerna(vilket jag tyckte det lät som) så kan man väl inte stoppa in GPS i dom utan att ha skriftlig tillåtelse från personerna som fått låna datorerna?

Om det gäller hemlån och kommunen vet vem som lånat vilken dator så är det fel enligt PUL. Men uppenbarligen var det inte så för då hade de inte haft problemet med att datorena försvann, eller?

Edit: Den enda problematiken ur Kommunens synvinkel är om GPS-funktionen kan knytas mot en person där man loggar/sparar deras position. Om det aktiveras enbart vid en uppenbar stöld är det godkänt utan tvekan!

Permalänk
Inaktiv

Finns ju på flertalet märkesdatorer för bärbara, den lilla ström som behövs fås ju från det inbyggda batteriet. Många skolor i Helsingborg har det på datorerna i gymnasiet, så du får nog lämna tillbaka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Elever och föräldrar brukar få skriva på ett avtal innan eleven ens får ut en lånedator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Elever och föräldrar brukar få skriva på ett avtal innan eleven ens får ut en lånedator.

Han har ändå en poäng, om man loggar positionen konstant så måste detta anges i avtalet så att låntagaren godkänner funktionen för att det skall vara lagligt enligt PUL. Om funktionen endast slås på vid stöld och ingen loggning sker i övrigt så är det helt lagligt!

Permalänk
Medlem

Skrämseltaktik.
Hade det nu suttit ett inaktivt GPS-chip så krävs ju någon form av anslutning till datorn för att aktivera det. Visst skulle man ha en sådan över 3G-nätet t ex (många smartphones har ju det t ex) men för det krävs ju givetvis strömförjning.
Att skolan skulle specialbeställa datorer med en sådan lösning låter extremt osannolikt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Till att börja med, nej, jag sitter inte på någon annans dator.

Och vi skrev under ett avtal, och om jag minns rätt så står det inget om spårning, har dokumenten liggande någonstans, ska kolla senare.
Och som jag förstod det så var det inte någon hårdvara som var installerade i datorerna utan snarare ett 'program' (läs mjukvara) som spårade datorn.
...Och datorn är en Dell vostro 1000, riktigt skitdator som fungerar halvtaskigt efter att man har blåst den och installerat windows xp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Han har ändå en poäng, om man loggar positionen konstant så måste detta anges i avtalet så att låntagaren godkänner funktionen för att det skall vara lagligt enligt PUL. Om funktionen endast slås på vid stöld och ingen loggning sker i övrigt så är det helt lagligt!

Jo, dock sa han ju att funktionen endast skulle aktiveras p.g.a. att datorerna blev stulna.

Permalänk
Medlem

nej det går inte. du kan inte spåra någonting elektroniskt om den inte har någon el försörjning. det är aldelles för dyr funktion att implementera på varje dator i skolan.
däremot, kan han kanske ha installerat något program som är kopplad till nätverkskortet mac address, för att sedan spåra vart datorn är. detta gäller då att datorn är på, samt att någon form av internet uppkoppling sitter på datorn.. men då formaterar man ju bara datorn så försvinner de programmet.

i övrigt.. tomt hot skulle jag säga.. men det är ju för jävligt att folk ska sno från skolorna, blir så trött på alla dessa snorungar som går och tar vad de vill, med ingen respekt för skolan. skolan är till för framtiden, för att lära sig, och så våran generation samt de efter oss beter sig mot skolgången så kommer det bli svårt snart att anställa nya chefer, eller allmänt kunna ta oss vidare på jorden.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Och vi skrev under ett avtal, och om jag minns rätt så står det inget om spårning, har dokumenten liggande någonstans, ska kolla senare.
Och som jag förstod det så var det inte någon hårdvara som var installerade i datorerna utan snarare ett 'program' (läs mjukvara) som spårade datorn.
...Och datorn är en Dell vostro 1000, riktigt skitdator som fungerar halvtaskigt efter att man har blåst den och installerat windows xp.

Jag länkade tidigare http://preyproject.com/ som är en mjukvara för just denna funktion, men det kräver naturligtvis att datorn är igång och ansluten till internet.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på denna, passar i sammanhanget.
Långt klipp, men har ni inte sett den så gör det.
http://tech.exchange.ph/blog/gary/2010/12/24/how-a-hacker-got...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Underhållande!
Grymt taskigt att presentera nakenbilder på tjuvens nätragg däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Hur vet du det om du inte har snott den?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Jag länkade tidigare http://preyproject.com/ som är en mjukvara för just denna funktion, men det kräver naturligtvis att datorn är igång och ansluten till internet.

Ohoj, riktigt bra program! Men är nästan säker på att det inte är installerat då flera datorer har installerats om ett flertal gånger, både med skolans vetande och utan.

Skrivet av Json_81:

Riktig klassiker!

Skrivet av Johnnymann:

Menade datorerna, plural. Alla i årskurs 7-9 har likadana datorer (kanske att 7orna har en nyare, är inte säker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Observant, han verkar ju åtminstone varit med och ominstallerat en. Men det kan vara som med många skoldatorer till elever att alla elever har likadan dator och att de själva får stå för ominstallationer via recovery, så jag ser inte att hans kommentar pekar på att han nödvändigtvis snott en själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Ohoj, riktigt bra program! Men är nästan säker på att det inte är installerat då flera datorer har installerats om ett flertal gånger, både med skolans vetande och utan.

Det finns teknik för silent install remote via server av valbara program, men det hänger naturligtvis lite på hur datorerna är konfade från början och det krävs någon form av mottagarklient på datorn.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att han snackar dynga. Han försöker såklart att skrämma fram datorerna.

Om inte så måste det vara en väldigt rolig lösning på problemet.
GPSen skall kunna aktiveras utan att datorn i fråga är ansluten till internet eller ansluten till batteri/nätaggregat, detta kräver någon form av GSM-mottagare eller liknande som har egen strömförsörjning. Visst är det möjligt att skapa, men med tanke på att funktionen skall kunna sättas igång när som helst så krävs det antagligen ett hyffsat biffigt batteri då både GPS och GSM är ganska energikrävande.

Permalänk
Medlem

Jag känner att det vore ganska kul att "förhöra" killen när han kom med hotet. Säga emot lite, du vet att det där inte går med dem här datorerna va osv

Tror bara det är skrämseltaktik. Men de som snor grejerna är väl kanske inte helt bright och tror att det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka datorerna

Permalänk
Medlem

Klart som satan att TS har snott minst en dator.

Hoppas du åker fast!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

lika bs som när it killen på våran skola kom och sa att han hade jobbat med datorer i flera år medans han inte visste hur man kopplade in en stationär datorXD