Mobil runt 6k. Svårt att välja!

Permalänk
Medlem

Mobil runt 6k. Svårt att välja!

Hejsan!

Nu ska man äntligen skaffa en ny telefon, dock är problemet vilken man ska skaffa. Jag är tyvärr (?) inte så förtjust i HTC sense. De telefoner man kikat på och nästan beställt är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804550 (SE Arc)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=630392 (iPhone 4, fast vit)

Det viktigaste för mig är att ha en telefon som jag tycker ser bra ut och har bra ljudkvalité då jag till största del använder telefonen till att lyssna på musik och SMS:a. I framtiden kanske det blir till att man börjar se på serier i telefonen då man har relativt långt till skolan. Jag har även telefonen relativt mycket i byxfickan.. så en telefon som passar där är någon jag föredrar, t ex när det gäller hörlursuttaget.

De fördelar och nackdelar jag finner är dessa:
Fördelar Arc:
-Sponsrar Sverige!
-Den ser rätt mysig ut
-Stor skärm
-Kameran

Nackdelar Arc:
-Hörlursuttaget sitter på sidan!!
-Inte lika robust som iPhone (?)

Fördelar iPhone:
-Känns robust
-Hörlursuttaget i övre delen
-Lite mindre
-Tycker skärmens touch känns smidigare än Arcens

Nackdelar iPhone
-iTunes. Dock inte säker på denna punkt men fått en uppfattning om att folk inte tycker om iTunes. Personligen jämför jag med den version jag fick med till min x10 mini. Om jag jämför iTunes med SEs mjukvaruversion så är det inget jag reagerar på, lika dåliga :P! Hade iTunes med min iPod touch tidigare.
-Mindre skärm

Differensen i pris är inget jag reagerar på då det skiljer ca 600kr då jag ska ta telefonen på abonnemang. Telefonen ska jag alltså ha kvar i minst 24 månader!

Jag undrar nu ifall någon skulle kunna övertyga mig om vilken man nu ska skaffa? Helst konstruktiva förslag/svar/.

MVH

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Kör på en HTC ändå, de är överlägsna med en custom ROM som t.ex. Cyanogenmod 7 som jag kör. http://www.youtube.com/watch?v=EGDWH6lvpLg

Imo så har SE bara gjort skrot-telefoner till Android och iPhone är lite för låst för mig smak. Skaffar du en HTC Desire HD eller HTC Sensation så lär du inte bli besviken med Cyanogenmod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Kör på en HTC ändå, de är överlägsna med en custom ROM som t.ex. Cyanogenmod 7 som jag kör. http://www.youtube.com/watch?v=EGDWH6lvpLg

Imo så har SE bara gjort skrot-telefoner till Android och iPhone är lite för låst för mig smak. Skaffar du en HTC Desire HD eller HTC Sensation så lär du inte bli besviken med Cyanogenmod.

Tack för tipset, men är tyvärr ändå inte sugen på HTC :{

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Slänger in en tredje mobil; Samsung galaxy s2, kan vara intressant om du inte redan har kollat på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Finns iPhone 4 ens i vit? Eller missuppfattade jag dig där?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Om det är just Sense som stör så tar det cirka 1min att fixa in LauncherPro eller något annat vettigt alternativ. Sense är faktiskt ruskigt fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Iphone finns från och med idag i vit att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MidiMax:

Slänger in en tredje mobil; Samsung galaxy s2, kan vara intressant om du inte redan har kollat på den

Redan kollat på den, verkar rätt bra. Tunn och så.. men tycker inte om deras UI design heller :/

Skrivet av felxi:

http://www.apple.com/se/ - Nu finns den i vitt iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Redan kollat på den, verkar rätt bra. Tunn och så.. men tycker inte om deras UI design heller :/

http://www.apple.com/se/ - Nu finns den i vitt iaf

Som jag skrev. UIt bör inte störa dig då det tar max 2min att ladda ner en alternativ launcher via market. Ingen root krävs, ingen kostnad. LauncherPro är mitt weapon of choice, men jag vet också att ADWLauncher är populär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Som jag skrev. UIt bör inte störa dig då det tar max 2min att ladda ner en alternativ launcher via market. Ingen root krävs, ingen kostnad. LauncherPro är mitt weapon of choice, men jag vet också att ADWLauncher är populär

Förstår dig, kanske ngt man skulle testa. Men jag har något emot det... vill inte sitta o pilla med det, kör helst så som tillverkarna ger ut telefonerna. Dessutom har jag ngt emot Samsung och HTC.. vet inte vad men tycker bara inte om deras design och känsla så som jag gör med SEs och Apples.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

iPhone är minimalt med pill, det låter som valet för dig. Inget upphetsande eller unikt överhuvudtaget men det verkar inte vara vad du letar efter heller. Den vita modellen gör ju den lite roligare iallafall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Utan att läst vad du skrivit säger jag HTC sensation
Och nu när jag läst säger jag kolla swedroid dom har gjort recensioner på några high en lurar

Permalänk
Medlem

Hej!
Du får definitivt bättre hårdvara om du väljer en android telefon idag, och det är många som föredrar androids mjukvara också.
Och visste du - Det är fullt möjligt att använda en androidtelefon utan "pillande". Man kan välja att behålla allt som det är från början om man vill. Alla "extra" möjligheter som finns i android, är bara just extra möjligheter.
Just nu är Samsung Galaxy S2 en väldigt het androidtelefon, men även Sony-Ericsson Arc kan vara intressant om du vill ha telefonen med den sjysstaste designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Förstår dig, kanske ngt man skulle testa. Men jag har något emot det... vill inte sitta o pilla med det, kör helst så som tillverkarna ger ut telefonerna. Dessutom har jag ngt emot Samsung och HTC.. vet inte vad men tycker bara inte om deras design och känsla så som jag gör med SEs och Apples.

Jag förstår dig men ändå inte. Varför vill du köra så som tillverkarna ger ut telefonerna? Min Samsung Spica i5700 var obrukbar med det medföljande gränssnittet, och man bryter ju liksom inte garantin eller något om man laddar ner ett program från Market. Om du gillar en telefon så skall du inte tänka på gränssnittet alls tycker jag, det kan du ändå fixa hur du vill sedan. Ladda ner en vettig Launcher och fixa iPhone-tema om du gillar det, eller bara fixa något annat. Finns många möjligheter.

Men om du inte gillar designen på HTC-lurarna så ska du nog inte köpa en sådan, obviously.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Arc. Billigare, Bättre.

Permalänk
Medlem

Fortf svårt att välja, antar att det inte finns något definitivt svar Det lutar åt en iPhone då denna är mer vänlig att ha i fickan samtidigt som den har väldigt fina skal.

Visa signatur

Permalänk

Röstar oxå på Samsung Galaxy S2
Har en SGS nu och är helnöjd!

Permalänk
Medlem

Offtopic här nu, men har inte Sony Ericsson väldigt varierande kvalitet på sina telefoner? Tycker jag hör hela tiden om folk vars SE telefoner (mestadels från X10 Mini PRO & uppåt) låser sig, touchen slutar fungera osv. Nån som vill fylla på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristian.l:

Röstar oxå på Samsung Galaxy S2
Har en SGS nu och är helnöjd!

S2:an är lite för lätt i vikten, den är så lätt att den känns plastig. Trots att den i övrigt är OK byggd, dual core talar dock för den.

Skrivet av Sergeant44:

Offtopic här nu, men har inte Sony Ericsson väldigt varierande kvalitet på sina telefoner? Tycker jag hör hela tiden om folk vars SE telefoner (mestadels från X10 Mini PRO & uppåt) låser sig, touchen slutar fungera osv. Nån som vill fylla på?

SonyEricsson var väl sådär fram till att de släppte X10-mobilerna sedan dess har de lärt sig en hel del och Arc:en bevisar det verkligen, har man använt en förstår man det! Den är riktigt trevlig.

Trots att det kommer flera bra mobiler håller jag dock fast i min iPhone då jag vill ha något som bara fungerar när det gäller det jag använder mest varje dag. Visst Android kan man göra personligare, mer inställningar men det är inte lika lätt och smidigt som iPhone.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Kör med satio och den har aldrig hängt sig eller liknande, seg som frusen sirap, men det är en annan femma ^^ Vet att det inte är X10 och uppåt men det är ju iaf ngt.

Angående om arc känns robust eller inte så kan jag säga att den känns precis like tung och välbyggd som iphone, i alla fall enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

ojämn batteri tid mellan 78-12h, min låser sig med jämna mellan rum så att man måste rycka batteriet, i bland får man upp skärmtangetnbordet när man bläddrar bland apparna. upplåsnings skärmen failar heltiden.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

ojämn batteri tid mellan 78-12h, min låser sig med jämna mellan rum så att man måste rycka batteriet, i bland får man upp skärmtangetnbordet när man bläddrar bland apparna. upplåsnings skärmen failar heltiden.

Drar inga slutsater av det hela. Kan ju som sagt vara ett måndagsex du fått.
Verkar som dom ligger helt ok i kvalitet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag hade kört på Samsung Galaxy S 2 ELLER Htc Sensation! Har en Desire HD själv och Sense är inget du behöver lägga till som ett minus, det är bara att ladda ner och installera LauncerPro eller annan launcer, om du nu inte har lust att roota då vill säga. Jag kör LauncerPro Plus och är kanon nöjd med min telefon, när jag använde Sense så var telefonen stundvis seg men efter att jag la in LPP (LauncerPro Plus) så flyter den bättre än någonsin!

Så här ser min telefon ut just nu, om det skulle vara av intresse.

http://www.swedroid.se/forum/showpost.php?p=546696&postcount=...

Edit. Oj, glömde visst att säga varför jag skulle välja Samsungen/Htc'n!
SGS2= +Skärmen är mycket vassare än Sensations, bättre färger framförallt! -otroligt plastig!
Sensation= +Gedigen och tung! -lcd skärm.

Permalänk

Android

Vet inte om ni har nämnt det innan i tråden, men Android är otroligt mycket smidigare om du vill se serier. Har en HTC Desire HD och jag tankar serierna via en torrent-klient, aDownloader, och ser det direkt via vPlayer. Jag hade alla dagar i veckan valt Android före iOS. Innan min DHD hade jag en iPhone 3G, jailbreakad.

Permalänk

för mig är Iphone den enda telefonen i dagens läge, den har det mesta och allt den inte har kan du få med jailbreak ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kommer kanske köpa en iPad när trean kommer ut, men mobilt kommer jag inte röra iOS då jag inte vill riskera att allt på mobilen försvinner bara för att jag formaterar datorn. Jag har för mycket viktigt där. Därmed kör jag med Android, även fast Win7 inte vore fel.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Kör med satio och den har aldrig hängt sig eller liknande, seg som frusen sirap, men det är en annan femma ^^ Vet att det inte är X10 och uppåt men det är ju iaf ngt.

Angående om arc känns robust eller inte så kan jag säga att den känns precis like tung och välbyggd som iphone, i alla fall enligt mig.

Aldrig hängt sig eller liknande? Så många gånger jag varit med då den bara hängt sig och allmänt fuckat upp, satio är inte en värd mobil atm, erkänn det själv. Nu är det Android eller iPhone som gäller, (bra touch alltså )

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Inaktiv

Galaxy S 2 ser ut att vara överlägsen det mesta ett tag framöver. Sensation (som först kommer om en dryg månad) eller andra konkurrenter ser inte ut att vara i närheten, utifrån recensioner och prestandatester jag hittills har läst.

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart välja en Android och där skulle det vara Galaxy S 2. Enligt Engadget den bästa Android mobilen på marknaden idag, om inte den bästa mobilen bland alla os.

Själv sitter jag med en iPhone 4 men väntar bara på att Galaxy S 2 ska släppas. iPhone blir så EXTREMT tråkig att använda i längden då du knappt kan anpassa något alls.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!